Paar vragen over kitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

schotkamp

Paar vragen over kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:28

Ik heb een paar vraagjes over mijn kitten ( 4 maanden)
het probleem gaat over het buiten los laten lopen. Ik zou willen dat de kitten straks lekker naar buiten zou kunnen (ze wil nu al graag naar buiten en dit doen we aan een tuigje als we er bij zijn ).Omdat onze buren aan beide kanten grote honden hebben durf ik haar niet los buiten te laten lopen ( ze pakken alles wat op hun terrein komt).Nu zag ik op internet dat je met stroom kan werken, dat ze een halsbandje om krijgen en dan tot bepaalde grens kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee? ik ben ben bang dat als ze er wel door heen gaat we der kwijt zijn..
Ook zit ik te denken aan een ren maar dit beperkt toch de vrijheid.

Verder begin ik te twijfelen of ik er een kitten bij moet nemen.We hebben een kleine hond waar ze veel mee speelt en gek mee doet maar zodra we weg zijn speelt ze er niet mee en is ze meestal boven. Ik twijfel omdat het bij onze vorige kat niet goed heeft gedaan een kat erbij te nemen.De hebben de andere kat niet weggedaan maar ze leefde ieder hun eigen leven en zagen elkaar liever niet. Deze kat was wel heel anders in karakter.(deze poes is een ragdoll x siamees en best druk , de vorige was pers en rustig en eenkennig)

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Floepie86

Re: Paar vragen over kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:01

Ligt er helemaal aan of jouw kitten van andere katten houd.
Dit kun je zelf het beste bepalen.

Over het buiten lopen.. tsja, ik zou persoonlijk zelf geen stroom halsband gebruiken.
Misschien een idee om elke dag 2x met het tuigje om uit te laten?
Doet een buurman van mij ook, is een leuk gezicht en het is veiliger voor kat zelf!
Deze kat is overigens ook doof, dat is de voornaamste reden waarom hij dit doet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:11

Als je er een kitten bij wil, dan kan je dat beter snel doen.
Als ze jong zijn passen ze zich makkelijker aan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:19

Je moet niet druk maken over beperkingen, naar buiten gaan is beter dan helemaal niet, dus ik zou voor een Ren kiezen, want je was van plan om een stroom halsband om te doen, nou dat beperkt het ook zeker tot in de eigen tuin, maar dan met een stroom erop om de hals, het is meer voor de honden bedoeld om ze op te voeden.

Een ren is veel beter en je houdt je kat in eigen tuin, er zijn heel veel katten die andermans tuinen bevuilen met hun uitwerpselen, en je hebt ze meestal in toezicht, dus mooie oplossing toch?

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:41

Een kitten erbij zou voor mij niet hoeven maar hoor nog wel is dat een kat alleen zielig zou zijn.Ze kan wel spelen met de hond en er is hier bijna altijd iemand thuis,alleen zoals aankomende nacht is ze alleen. Me vader is met de hond weg en ik ga vanavond ook weg en dat vind ik dan toch wel 'zielig' al is er morgen vroeg om 8:00 weer iemand thuis. Dus voor de kat zou een eigen soortgenoot niet nodig zijn?

Aan een tuigje lopen doe ik nu regelmatig.Het probleem is dat ze nu erg graag al naar buiten wilt en staat ze soms al bij de deur om naar buiten te glippen.Omdat zomers hier vaak de deur openstaat voor de hond (zodat die zelf naar buiten kan) word dan een probleem. Ik bedoel trouwens niet een halsband om een hond te corrigeren. Het gaat om een halsband die je om doet en een lijn onder de grond dacht ik, zodra ze dichtbij komt krijgt ze een piepje als waarschuwing en als ze nog verder gaat een stroom tikje. Maar we wonen vrijstaand met veel land dus het zou om een klein stukje afzetten gaan aangezien het hele terrein niet zou gaan.
Misschien is een ren beter. Wat zou een goeie maat zijn? Ik had zelf in gedachte: ongeveer 5 m lang en ongeveer 3 a 4 m breed en de hoogte 2 m?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:07

Wij hebben sinds 1 maand ook 2 kittens en ik ben heel blij dat we er 2 hebben genomen. Ze hebben nu tenminste ook wat aan elkaar als we weg zijn. Ik zit eigenlijk qua buiten met hetzelfde probleem als jij, behalve dat mijn buren geen honden hebben, maar wij wel aan een drukke weg wonen en ik mijn vriend als ik weg ben nog niet met de katten aan een tuigje zie lopen ;)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:17

Wij hebben op het moment ook 2 kittens :) 1 noorse boskat en een htk katje en ze passen heel goed bij elkaar: ze spelen samen, slapen soms samen en wassen elkaar. Ik lees dat je een siamees kruising hebt, mijn ervaring met o.a. oosterse rassen is dat het echt groepsdieren zijn. Een 2e kitten zou dus wel fijn voor haar zijn :j
Op het moment wonen we nog in een appartement, dus naar buiten gaan ze nog niet, maar we verwachten over een jaar of wat toch wel te verhuizen. We willen dan ook een tuintje wat we dan (deels) met een ren afzetten voor de katten. Met stroom zou ik echt nooit werken :n. Buiten dat ik het gewoon dierenmishandeling vind heb je dan ook nog eens de kans dat ze in paniek raken, er doorheen rennen en niet meer terug durven.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:23

Ik vind een halsband met stroom echt een beetje onzin. :o
Ik heb een kitten van nu ruim 8 maanden, heel nieuwsgierig en toch redelijk bang voor grote dingen en drukte..
Ondanks dat een enorme knuffel, als hij op zijn gemak is komt hij uren tegen je aan liggen knuffelen en in je nek hangen. :=

Beestje mocht al die tijd gewoon naar buiten, ging eerst niet eens onze tuin uit..
Nu sinds deze week gaat hij wel de tuin uit, is 1 keer achterin het pad 'verdwaald' geweest maar al vrij gauw weten ze de weg terug.
Nu laat ik hem gewoon buiten, echt niet bang dat ik hem kwijt raak.
Hij blijft tussen de tuinen en is doodsbang voor de weg, dus komt daar ook niet in de buurt.
Iedere kat is dan wel anders, maar zou eens aankijken hoe jouw katje is (nieuwsgierig, bang etc.) en hem gewoon zijn gang laten gaan.
Wel zorgen dat je een bekend geluid vaak hebt laten horen (zoals met zijn zak voer schudden of met een mes op het blikje voer tikken, gewoon dat hij dat kent).
Mocht hij dan 'verdwaald' raken buiten dan hoort hij dat geluid echt wel als je even tikt of schut..
Vaak zijn ze dan korte tijd erna terug. :j

Over een kat erbij durf ik niet te oordelen. :n

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:27

Als cattery stelt mijn moeder de eis bij het plaatsen van een kitten dat er geen katten alleen gehouden worden, omdat het wel sociale dieren zijn en ze over het algemeen veel gelukkiger zijn als er nog een kat is. Ik zeg dus doen en over het naar buiten gaan; dan zou ik voor een kattenren kiezen.

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:50

Bedankt voor de reacties.
Los naar buiten durf ik echt niet aan, onze vorige liep wel buiten maar die bleef echt om het huis en was ook bang deze is veel nieuwsgieriger. Dan word het dus een ren.
Ook ga ik nu rustig op zoek naar een maatje denk dat dat wel leuk voor der is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:55

Ik heb twee kittens gekocht maar nu ze volwassen zijn kunnen ze elkaar niet luchten of zien. Evt kan je wel stroomdraad op de schutting maken zodat ze niet uit de tuin kan.

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:46

Daar ben ik ook beetje bang voor aangezien mijn vorige kat ook niet met de andere kat overweg kon. Toch vind ik het wel de moeite waard om het te proberen. We hebben gelukkig een groot huis dus kunnen ze toch ieder hun plekje zoeken.
Stroom op de schutting kan niet aangezien we veel grond om ons huis hebben en geen schutting.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:50

zoek eens op onzichtbare omheining. Heb er zelf dus ervaring mee, mijn kat loopt er rond mei (dacht ik) 1 jaar mee. Elke 4 maanden vervang in de batterijen en dan werkt het systeem super goed. Helaas is ze voor oud/nieuw geschrokken van vuurwerk en komt ze nog steeds niet buiten.

Wat je ook kan doen als je geen grote achtertuin heb is bovenop je schutting horizontaal een 60 cm stuk plank te doen bijv.
Katten kunnen namelijk niet op hun kop klimmen en dan kan ze niet meer weg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:59

ipv de onzichtbare omheining (dus halsband met zender en draadje in de grond),
kan je ook gewoon je tuin omgeven met schutting en daar stroomdraad boven op zetten.
(Ik ben persoonlijk meer van die laatste schrikdraad variant, is zichtbaar dus begrijpelijk, 1 x je neus stoten en je snapt het.)
Ook die zijn gewoon te koop voor tuin omheiningen voor katten, netzoals schrikdraadje om de wei bij een paard.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:05

Ik had eerst ook 1 kat en daar is later de kat van mijn zusje bij gekomen.
Ik dacht dan zijn ze niet alleen als ik moet werken. Ze gaan echter allebei hun eigen gang.
katten kunnen zich prima zelf vermaken. Ik heb allebei mijn katten niet als kitten gekregen.
Ze waren dan ook gewend om naar buiten te gaan. Ik kon ze ook echt niet binnen houden.
Gelukkig blijven ze meestal in onze eigen tuin zodat ze geen overlast veroorzaken.

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:39

Het hele terrein afzetten gaat niet lukken daar is het te groot voor, een klein stukje afzetten word dan ook moeilijk aangezien de hond er ook loopt. Een onzichtbare omheining zat ik ook aan te denken maar hoor er weinig ervaringen over,hoor meer mensen over een ren.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:45

Dit is de cattery waar mijn ouders de katten vandaan hebben http://www.catterycappuccino.nl/mijn_cattery.html
Die hebben echt een prachtige ren, zo zou ik het ook wel willen hebben als ik geld zat had :')
Maar een kleinere ren waar alleen de katten in kunnen is voor jou denk ik een betere optie. Als je voor een ren gaat tenminste... Als je handig bent of iemand kent die handig is kan je het zelf maken, maar bijvoorbeeld hier kan je ze ook via het internet bestellen (wel prijzig volgens mij, maar erg mooi).