Ouderdomskwaaltjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Ouderdomskwaaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 19:37

Mijn boerenfox wordt in mei 14. Het is mijn eerste hond en ik heb haar van pup af aan. Op zich doet ze het prima :j Alleen is ze doof, krijgt steeds meer wratjes (vooral in de nek) en ze komt geen gram aan. Ze eet en drinkt prima, is ook niet vel over been, maar dik zeker niet. Ik merk dat ze steeds meer gaat slapen, maar ze wil ook nog erg graag mee. Zo af en toe springt ze mis als ze op de bank of op bed wil, en ik heb soms het idee dat ze wat seniel wordt (staat dan ineens voor zich uit te staren)
Nu schijnen boerenfoxen behoorlijk oud te kunnen worden, maar wat is oud?
Ik snap dat er geen programma voor is, maar waar kan ik nog meer tegenaan gaan lopen?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:53

Onze boerenfox kruising ( of ja die woont bij mijn ouders maar ben ik mee opgegroeid ) is nu 15 en 7maanden oud. Hij is nu wel slechthorend en begint staar te krijgen maar is mentaal nog helemaal in orde.
Hij is altijd al behoorlijk stevig geweest en nu nog, zodra hij gaat afvallen is het denk ik einde verhaal.
Verder heeft hij ook veel bulten en wratten, vroeger haalde we die altijd weg maar dat is nu niet meer mogelijk.
Hij kan sinds kort ook niet meer zo goed kauwen en zit nu op zacht vlees, hij is ook nog helemaal zindelijk.

odilia

Re: Ouderdomskwaaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:18

Mijn 12 jarige herder mix word ook wat minder.
2 keer bulten bij de melkklieren weg laten halen, overal wratten en haar zich word ook minder. Daardoor hou ik haar voor de zekerheid aan de lijn tijdens de wandelingen aangezien ik bang ben als ze achter een hert etc. aan gaat de weg terug niet meer kan vinden. Maar gelukkig doet haar neus het nog perfect.
Ze slaapt nu heel veel maar wil wel dolgraag mee op wandeling. En ze is mooi op gewicht dus zolang ik merk dat ze goed meegaat en geen pijn heeft ben ik happy.

Maar ik ken ook honden van 12/13 die doof, blind en incontinent worden. dat is geen doen, heb zelf 3 dagen voor zo'n beesje moeten zorgen maar dat is echt geen hondwaardig leven meer.

Honden kunnen ook dement worden had ik ergens gelezen?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:23

odilia schreef:
Mijn 12 jarige herder mix word ook wat minder.
2 keer bulten bij de melkklieren weg laten halen, overal wratten en haar zich word ook minder. Daardoor hou ik haar voor de zekerheid aan de lijn tijdens de wandelingen aangezien ik bang ben als ze achter een hert etc. aan gaat de weg terug niet meer kan vinden. Maar gelukkig doet haar neus het nog perfect.
Ze slaapt nu heel veel maar wil wel dolgraag mee op wandeling. En ze is mooi op gewicht dus zolang ik merk dat ze goed meegaat en geen pijn heeft ben ik happy.

Maar ik ken ook honden van 12/13 die doof, blind en incontinent worden. dat is geen doen, heb zelf 3 dagen voor zo'n beesje moeten zorgen maar dat is echt geen hondwaardig leven meer.

Honden kunnen ook dement worden had ik ergens gelezen?

onze vorige hond was dement, af en toe best grappig dan waren we tv aan het kijken en ineens stond ze op en ging ze naar iets in de huiskamer blaffen :') uiteindelijk is ze ook incontinent geworden en toen hebben we haar in laten slapen. ( had ook een chronische nierziekte en is 13 geworden )

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:28

14 is al oud vind ik, maar sommige kleine hondjes worden zelfs 17. Ik denk dat kleine hondjes vaker zo oud worden dan grote honden.
Ik heb een duitse herder, ze is ongeveer 11 jaar (mischien iets ouder zelfs), maar merk ook dat ze achteruit gaat. Ze heeft ook wratjes (had ze al maar het worden er meer).
Ook hebben we haar vorig jaar laten opereren, ze had een kanker bult op haar buik, waarvan ze niet alles konden weghalen omdat ze weer bij kwam uit narcose. Dat stukje is jammer genoeg weer gaan groeien.
Ook is ze slomer en incontinent (ze ligt buiten).
Ik vind het wel erg om te zien dat ze achteruit gaat, we hebben dan ook afgesproken om haar in te laten slapen als het voor haar te vervelend word zeg maar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:23

onze boerenfox (nou ja, de mijne, maar woont bij mijn moeder) is nu 13. los van dat ie wat grijs rond zijn bek wordt, merken we nog niets van zijn ouder worden. is nog fit en actief, eet nog prima en is nog net zo vlot als jaren terug. wel houdt hij het rennen achter een balletje minder lang vol.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:29

Mijn cockerspaniel kruising wordt deze zomer 15.
Hij is stokdoof, maar zijn ogen zijn nog goed. Hij zit ook nog heel goed in zijn vacht.
Zijn gebit wordt wel minder en onder zijn oog zit een soort gezwel.
De Da doet daar verder niets aan tenzij het in zijn oog drukt. Anders moet hij onder narcose en dat
vindt ze op zijn leeftijd eigenlijk niet meer verantwoord.
Hij slaapt veel, wordt stijf, maar wil nog graag mee uit, en loopt ook nog hele afstanden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:21

Een boerenfox zijn over het algemeen sterke honden. Maar net als met iedere hond kunnen zij heel oud worden >18 maar ook morgen dood liggen.

Zelf heb ik het geluk gehad dat mijn vorige honden 16 (kruizing boevier) en 18 (kruising berner senner) jaar oud geworden zijn. Momenteel een 12 jarige Cane Corso. Dit terwijl ik haar 12 jaar geleden kocht aangegeven werd dat het ras een jaar of 8 zou kunnen worden. Maar ook mijn andere is nu al 10 jaar oud.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:16

friesiszwart schreef:
Een boerenfox zijn over het algemeen sterke honden. Maar net als met iedere hond kunnen zij heel oud worden >18 maar ook morgen dood liggen.

Zelf heb ik het geluk gehad dat mijn vorige honden 16 (kruizing boevier) en 18 (kruising berner senner) jaar oud geworden zijn. Momenteel een 12 jarige Cane Corso. Dit terwijl ik haar 12 jaar geleden kocht aangegeven werd dat het ras een jaar of 8 zou kunnen worden. Maar ook mijn andere is nu al 10 jaar oud.

Dan zijn jouw honden wel oud geworden!