Cavia kunstjes!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mijn cavia kan een kunstje

Ja
9 (37%)
Nee
14 (58%)
Ik ben hem\haar het aan het leren
1 (4%)

Totaal aantal stemmen: 24

_Apple_

Cavia kunstjes!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:58

Hoi!

Ik wil mijn cavia heel graag 1 of meerdere kunstjes aanleren. Maar wie weet kunstjes en hoe moet ik ze doen? Waarmee kan ik het haar leren, en wanneer moet ik haar belonen?
Heel veel vragen, maar gewoon uitleg van hoe je een trucje leert is al genoeg hoor :o
Ik zie altijd van die leuke filmpjes op Youtube, en dan lijkt het allemaal zo makkelijk. Maar mijn cavia is sinds de zomer weer lekker actief omdat ze toen een tuigje heeft gekregen voor buiten en dan bloeit ze helemaal op <3
Dus, hoe leer je een kunstje aan?
Groetjes, en elke reactie is welkom!

WinSel

Re: Cavia kunstjes!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:00

Waarom zou je je cavia dit willen aanleren ?
Het is geen dier wat dat leuk vind, zit ie alleen ? Kun je beter een cavia vriendje erbij halen
En je weet dat tuigjes levensgevaarlijk zijn ?
Als ze schrikken en een tuigje om hebben is de kans zeer groot dat zn rug breekt

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:04

WinSel schreef:
Het is geen dier wat dat leuk vind, zit ie alleen ? Kun je beter een cavia vriendje erbij halen
Als ze schrikken en een tuigje om hebben is de kans zeer groot dat zn rug breekt

Wow wat een bom van negatieviteit :roll:

Als je het wilt proberen waarom niet ? Misschien vind hij het wel leuk.. Maar al je merkt dat je cavia het niet wilt moet je het ook niet pushen :)
Maar wel uitkijken met het tuigje :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:05

Geen negativiteit, maar een waarschuwing ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:08

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:20

Cavia's zijn meestal niet al te lenig voor allerlei trucjes :D Maar misschien kun je hem leren een trapje naar een plateautje op te lopen of zulk soort dingen. Met een hapje groente als beloning. Al denk ik dat het niet erg interessant zal zijn :P Een tuigje kun je beter niet omdoen, zoals gezegd.
Mijne kunnen het kunstje: Werk een paprika weg in 15 seconden :')

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:12

Mijn cavia heb ik toen hij 5 maanden was 2 kunstjes geleerd. Ik had er filmpjes van, die hebben op youtube gestaan... Ik zou ze even moeten zoeken.
Hij kon op 2 pootjes staan, en een rondje draaien. Hij kan ook springen :) Hij is tot nu toe de enige (van de zovelen die we gehad hebben) die een beetje geinteresseerd was. Je caav moet wel aanleg hebben, en het werkt het beste als hij nog een beetje jong is en niet te druk. succes +:)+
edit; Ik heb het hem aangeleerd door steeds een commando op dezelfde toon te herhalen, en daarbij (bij het op 2 pootjes staan) een beetje sla boven zijn neus te houden. hij ging dan uit zichzelf op 2 poten staan. Na een tijdje kon het ook zonder de sla. Ik weet niet zeker of het echt aan het commando gebonden is, of dat ik het eerst voor moest doen en dat hij dan wist wat de bedoeling was... maar het werkte wel :)

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:02

Mijn caaf kan ook trucjes ik heb er zelf 3 maar idd wat lisalucky zei je caaf moet er wel de aanleg voor hebben want die andere 2 van mij doen het echt niet. Mijn caaf kan op comando rondje draaien, op comando op mijn hand staan, en op 2 poten staan. Bij het rondje draaien aanleren had ik een stukje paprika en liet hem de paprika volgen in een rondje en dan telkes "cirkel" zeggen en uit eindelijk deed hij het :D

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:45

ik heb 3 caafjes en van mij in er ook maar 1 flexibel zeg maar haha
die van mij kan ook zoals hierboven op 2 pootjes staan rondje draaien en springen 5 cm hoog ofzo haha

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:56

Annettu_ schreef:
WinSel schreef:

Wow wat een bom van negatieviteit :roll:

Dit is nou een typische bunnybunch reactie, die van Winsel.
Dat de kans groot is dat ze hun rug breken vind ik overdreven.
Ts: Het is handig als je de leerprincipes kent en dat je weet hoe je moet trainen voordat je begint.
Ik en cavia;s is nooit wat geworden, maar als je cavia tam is denk ik dat je hem zeker het een en ander kunt aanleren.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:05

Ik ben het er zeker mee eens dat je cavia het zelf ook leuk moet vinden, maar ik betwijfel of mijn cavia het echt leuk vind. Daarom laat ik haar ongeveer een uurtje per dag los in mijn kamer, daar word ze altijd vrolijk van, dus misschien kan ik eens kijken wat ze leuk vind. Maar het zou ook niet erg zijn als ze het niet zou kunnen of het niet leuk zou vinden. Ze is dat niet van nature gewend dus dan is het lijkt mij niet zo raar. Tot nu toe is ze een beetje gek aan het doen, ik zet haar op de grond neer, en als ik sla voor haar neus hou (zodat ze eerst naar mij toe leert komen voor lekkers) dan pakt ze het, en dan rent ze met al dat sla weg. En dan eet ze het op. Haha, ik vind het niet erg, het is juist grappig dat ze er zo mooi mee om gaat toch?

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:13

Mijn trucje om te kijken of je caaf "aanleg" heeft;
zet je cavia binnen op tafel of op een stoel, waar hij geen afleiding van andere caafjes heeft. Houd dan een stukje sla(of iets anders) boven zijn neus, dat hij er nét niet bij kan. Als hij op 2 pootjes gaat staan om er bij te kunnen betekent dat meestal dat hij er wel de moeite voor wil doen. geeft hij snel op dan is hij waarschijnlijk niet geschikt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:01

Ik heb een maand ofzo geleden geprobeert om een van m'n cavia's op zijn achterpoten te laten staan. Hij kan het helaas alleen als er hooi aan te pas komt :D

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:23

Ik zal eens de tip van LisaLucky bestuderen! Ik heb op internet ook eens gekeken en toen hadden ze ook een leuke:
Eten? JaJa!!!
Stap 1.
Vandaag koop je in de winkel een krop sla en wat anders wat je cavia lekker vind.
Stap 2.
Pak een broodzakje wat goed rabbelt of kraakt.
Stap 3.
Ga elke keer als je bij je cavia lekkers komt brengen eerst (terwijl je de deur nog dicht heb) eens flink rammelen\kraken met het zakje.
Stap 4.
Als je cavia begint te piepen, kom je naar haar toe om eens lekker wat sla te geven!
Stap 5.
Als je cavia het steeds beter begint te begrijpen, blijf je bij haar staan terwijl ze sla eet. Geef een klein stukje zodat ze om nog meer gaat schooien, dan geef je haar nog een klein stukje. Dan uiteindelijk leg je een wat groter stuk in de kooi en laat je haar met rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:31

LisaLucky schreef:
Mijn trucje om te kijken of je caaf "aanleg" heeft;
zet je cavia binnen op tafel of op een stoel, waar hij geen afleiding van andere caafjes heeft. Houd dan een stukje sla(of iets anders) boven zijn neus, dat hij er nét niet bij kan. Als hij op 2 pootjes gaat staan om er bij te kunnen betekent dat meestal dat hij er wel de moeite voor wil doen. geeft hij snel op dan is hij waarschijnlijk niet geschikt. :)

Mijn beide cavia's geven inderdaad snel op :D
Helaas...

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 01:16

Je moet eerst kijken of je cavia geintresseerd is..
En zoek iets wat hem|haar motiveert.
Wat kan zijn iets lekkers of een speeltjes 'balletjes,sla,stukjes paprika.. Etc

Begin met de simpelen dingen zoals volgen...

Leg een balletjes ergens neer.. Laat hem snuivelen.. 'Beloon' leg die bal steeds verder weg en hij loopt vanzelf achter het balletje aan uiteindelijk.. Maak je een hindernis..

Door een hoppel heen springen; gewoon een hoepel neer zetten.. Met een balletje of iets lekkers aanmoedige..
Ook zelf er enthousiast zijn , dat kan ook motiveren!

Rondje; met iets lekkers of een balletjes..
Elke keer rustig een circul draaien gebruik een comando; rond,draai .. Hij|zij zal eerst half draaien.. Belonen.. Steeds iets uitbreiden.

op de pootjes staan ; is heel makkelijk als je de eerste dingen hebt gedaan.. Weet de Cavia dat die naar het lekkers moet..dan gaat die vanzelf het trucje doen.. Dan beloon je hem.. En gebruik je er een simpel woord voor ; hoog,up etc..

Hoppelijk heb je hier wat aan :)

Groetjes

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:18

Tuigjes zijn zeker levensgevaarlijk. Dieren maken gekke sprongen, zeker als ze ergens van schrikken.. snel weg willen rennen en een tuigje om zich geen hebben die hun tegen houdt.

Als jij te hard trekt of de cavia.. dan kan die zeker zijn rug breken. Cavia's zijn vrij gevoelig, ze kunnen heel gemakkelijk iets breken als ze van iets afvallen.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:51

Je hebt ook verschillende tuigjes hé..
Een om de nek.. en eentje helemaal over de borts tot hals..
Dat is volgens mij wel een goeie

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:57

_Apple_ schreef:
Als je cavia begint te piepen, kom je naar haar toe om eens lekker wat sla te geven!

Dat lijkt me geen goed plan. Daarmee kun je hem stimulieren om te blijven fluiten, ookal zit jij niet op een kunstje te wachten. Want dan gaat ie ook fluiten op momenten dat hij zin heeft in sla.

BobbieLover schreef:

Ook die tuigjes zijn geen daverend succes, als hij alsnog een ruk krijgt (door schrikken, vallen, verstappen, noem maar op) is er nog kans op letsel omdat een cavia niet gemaakt is op tuigjes. Ze zijn simpelweg niet flexibel en sterk genoeg om rukken of stoten te handelen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:01

Mijn cavia kon traplopen, nouja ze kon eigenlijk alleen omhoog... :')
Dan zette ik haar onderaan de trap en dan schoot ze de trap op, door de gang, volgende trap op en dan ging ze voor mn kamer zitten wachten tot ze daar naar binnen kon.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:02

Ik heb mijn cavia ook verschillende trucjes aangeleerd zoals cirkel, pootje geven, apporteren, dopjes in een potje leggen, target en stijgeren. Daarnaast vindt hij het ook super leuk om te springen. Kijk anders een keer in mijn topic: [BB-ITP] Cavia @ "vrijheidsdressuur". :)

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:18

Cavia's kan je echt wel kunstjes aanleren. Onze cavia's kunnen
een high-five geven, rondje draaien, over wipwapje lopen en zijn
nu bezig met targets. Bernice Muntz, dit weekend te zien op Animal Event traint en filmt onze cavia's en begeleid ze. Mijn caafje was gisteren te zien op Animal Event in de presentatie :)
Bernice Muntz is bezig met een boek en heeft al 2 boeken, daarin staat ze manier beschreven die
ze toepast bij het aanleren van de kunstjes. Wij werken altijd met stukjes groenvoer.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:11

Krissis schreef:
_Apple_ schreef:

Dat lijkt me geen goed plan. Daarmee kun je hem stimulieren om te blijven fluiten, ookal zit jij niet op een kunstje te wachten. Want dan gaat ie ook fluiten op momenten dat hij zin heeft in sla.

BobbieLover schreef:

Ook die tuigjes zijn geen daverend succes, als hij alsnog een ruk krijgt (door schrikken, vallen, verstappen, noem maar op) is er nog kans op letsel omdat een cavia niet gemaakt is op tuigjes. Ze zijn simpelweg niet flexibel en sterk genoeg om rukken of stoten te handelen.

Maar ook dat kan je oefenen :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:12

kiimberley schreef:
Cavia's kan je echt wel kunstjes aanleren. Onze cavia's kunnen
een high-five geven, rondje draaien, over wipwapje lopen en zijn
nu bezig met targets. Bernice Muntz, dit weekend te zien op Animal Event traint en filmt onze cavia's en begeleid ze. Mijn caafje was gisteren te zien op Animal Event in de presentatie :)
Bernice Muntz is bezig met een boek en heeft al 2 boeken, daarin staat ze manier beschreven die
ze toepast bij het aanleren van de kunstjes. Wij werken altijd met stukjes groenvoer.

Me two! *\o/*
Hoe leer je high five? dat lijkt me echt een gave! :)

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:45

hoe leer je high five? houdt je ene hand horizontaal voor je cavia en hou in je andere hand een voertje. het voertje hou je achter je horizontale hand zodat de cavia met zijn voorpootjes op je hand moet gaan staan om het voertje te pakken.

als dit goed gaat kun je je hand steeds wat schuiner houden. met het voertje kun je je cavia bijsturen. uiteindelijk kan je je hand helemaal rechtop houden en geeft je cavia een high five. je kan het voertje dan ook gaan afbouwen zodat de cavia een high five maakt zonder hulp van een voertje. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=8GVXJpU-WWE

verder kunnen 2 van mijn cavia's een rondje draaien op stemcommando; http://www.youtube.com/watch?v=RbEjkfpe6xk

Het vergt veel geduld en vertrouwen. :)