Koppeling konijnen ... wat te doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Koppeling konijnen ... wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:56

Hallo!

In onze opvang zitten nu 1 teddy konijn van een jaar oud en 3 kleine teddy kruisingen van 7 maanden.
(Zie bokt markt :-) ).
Nu is vorige week een dwerghangoor gebracht waarvan de eigenaren graag wilde dat ze samen met een vriendinnetje of een gecastreerd vriendje zou verhuizen. Ook zij is 7 maanden oud.

Nu hebben we haar al 3 keer proberen te koppelen aan de teddy's alleen ze is echt ontzettend schuw voor de andere konijnen. Zij doen haar in het begin niks, maar als ze gaat vluchten en tegen een ander konijn aanrent worden ze een beetje kwaad en bijten ze van zich af.
Alleen één jong teddy konijntje reageerde niet goed op haar, deze hebben we dan bij de koppeling ook even apart gezet. Daarnaast reageerde een ander jong konijntje wel goed op haar en snuffelde aan haar en likte haar.
Maar ze is echt ontzettend schuw voor de andere konijnen.
Ook is ze doodsbang voor ons. Als we haar oppakken begint ze te spartelen of haar leven er vanaf hangt. In de kooi zit ze ook in een hoekje verscholen als we voor haar kooi gaan staan.

Waarschijnlijk is er in de 7 maanden niet veel met haar gedaan... maar we willen haar toch de kans geven op een leuk vriendinnetje of vriendje.

Denken jullie dat we haar apart moeten plaatsen of toch proberen te koppelen? We plaatsen namelijk liever geen konijnen alleen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:59

Wat voor geslachten zijn het ? En waarom koppelen jullie haar niet aan 1 konijn ipv meteen aan meerdere.
Gewoon koppelen aan 1 konijn, denk dat veel beter is dan koppelen aan een groep

Laptopmuis

Re: Koppeling konijnen ... wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:05

Zijn allemaal vrouwtjes. Moeder is 1 jaar en de jongen zijn 7 maanden.
Hangoor is ook vrouwtje en ook 7 maanden. Komt van de Intratuin af.. dus zal niet lang contact gehad hebben met andere konijnen.

We hebben haar in de groep gezet om te kijken waar ze het beste een 'klik' mee had, het konijn waar ze een klik mee had hebben bij haar in het hok geplaatst... maar ze is er alleen doodsbang van. Ze heeft geen idee hoe ze met andere konijnen of mensen om moet gaan lijkt het.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:07

Waarom koppelen jullie voedsters aan elkaar ? En niet aan een gecastreerde ram.
Kijk als er een koppel voedsters in de opvang binnen komt wat goed gaat, zou ik dat lekker zo laten
Maar express een voedster aan een voedster koppelen zou ik niet doen
Probeer het eens met een gecastreerde rustige ram, denk dat het nieuwe nijntje dat veel fijner vind

Welke opvang is dit :) ?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:11

We hebben gewoon een kleine opvang op de kinderboerderij. Dierenambulance brengt regelmatig konijnen en cavia's bij ons.. en mensen ook.

We proberen alleen jonge voedsters aan elkaar te koppelen. Als ze ouder als een jaar zijn doen we dit niet meer.
We hebben al heel wat koppeltjes gemaakt.
Ook in onze eigen konijnengroep zitten alleen voedsters,... en ze zijn niet allemaal even oud.
In tegendeel.. geen enkel konijn kende elkaar en ze zijn allemaal gekoppeld en leven in vrede samen (tjah, zoals in elke groep is er soms wat ruzie.. maar er vloeit nooit bloed).

Gecastreerde rammen hebben we op dit moment niet. Komen ook zelden binnen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:13

Als ze jonger dan een jaar zijn kan het goed gaat, maar zodra ze in de puberteit komen kan het ook gigantisch mis gaan, in onze opvang is een koppel voedsters binnen gekomen, maar 1 van die konijn mist wel een halve oor door de andere dame

Ik zou voor dit konijntje zeker opzoek gaan naar een gecastreerde ram, die zijn over het algemeen ook rustiger en dat heeft dit konijn nodig.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:13

Zorgen dat je kan samenwerken met een andere opvang die wel geholpen rammen heeft?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 10:05

Hier in de buurt is geen andere opvang. Dat is juist het punt waarom wij ook een kleine opvang begonnen zijn. Mensen wisten niet waar ze met de dieren naartoe moesten dus werden ze gedumpt.

Het is eigenlijk begonnen toen de dierenambulance hier vorig jaar zomer een grote witte vlaamse reus kwam halen die ze over het hek gegooid hadden met een grote wond.
Toen ze hem terugbrachten vroegen ze of we nog 6 konijnen en een vrouwtje met 3 jongen over wilde nemen om te herplaatsen. Ze wisten namelijk geen andere plek voor ze te vinden en ze zaten toen op de kattenafdeling.

Toen is het eigenlijk begonnen en krijgen we nu bijna wekelijks een konijn of cavia gebracht door de dierenambulance. Ze worden nagekeken door de dierenarts en we proberen ze opnieuw te herplaatsen.

Wij vinden het ontzettend leuk om te doen,... nieuwe huisjes zoeken.
Ondertussen hebben we al zo'n 34 konijnen herplaatst en 12 cavia's vanaf de zomer.

Herplaatsing gaat vrij snel, ze blijven hier meestal nooit langer dan een maand.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:26

Misschien dat je via de dierenambulance een dierenarts kunt vinden die voor een kleine vergoeding jullie mannelijke dieren wil laten castreren? Zo kun je betere koppels maken (geholpen man x voedster) en dan natuurlijk de prijs voor de te herplaatsen dieren + castratie kosten laten vergoeden. De opvang bij ons in de buurt vraagt 25 euro per konijn. Ongeacht ram of voedster.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:43

Onder een jaar voedsters koppelen? Juist dan in de periode van 4 maanden t/m 1 jaar zitten ze in de pubertijd en zijn het etterbakken onder elkaar. In een groep horen ook geen ruzietjes voor te komen..
En er komen zelden gecastreerde rammen binnen zeg je, maar vast wel eens rammen toch? Waarom die niet castreren?
Een opvang is een goed initiatief, maar je moet wel uit het beste oogpunt van de dieren denken. Ram + voedster, niet alleen een hok, maar ook een ren minimaal 2 vierkante meter voor 2 kleine konijnen.
Sorry, dat ik wat gefrustreerd reageer, maar er springen overal opvangen uit de grond met de beste bedoelingen, maar alsjeblieft pak het dan goed aan in belang van de konijnen.
Ik weet niet waar jullie zitten, maar bijna overal zit in de buurt een opvang, ik welk is voor je kijken.. dat zou een goede optie zijn.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 22:18

Wij castreren ook geen rammen. Daar hebben wij het budget niet voor.
Via de dierenambulance krijgen we wel eens gecastreerde rammen die we koppelen aan voedsters die eenzaam zijn.
Hier in de buurt zijn wel opvangen, maar deze koppelen geen konijnen. Zijn particuliere mensen die gewoon dieren opvangen en ze doorverkopen.
Dichtste bij is Eindhoven, maar dit is ook nog 45 kilometer bij ons vandaan.

Zijn veel mensen hier geweest die met succes een vriendinnetje voor hun konijn hebben gehaald die gewoon in vrede samenleven.

We zijn er enkel mee begonnen 2 jaar geleden omdat mensen gewoon dozen met konijnen voor ons hek plaatste of over het hek van 2 meter kieperde met alle gevolgen van dien.
Nu geven mensen hun konijnen gewoon af,... en de dierenambulance brengt regelmatig konijnen die gevonden zijn in bossen ofzo.
Denk als onze huisvesting niet goed was,... of onze zorg dat zij geen konijnen of cavia's naar ons toe brachten.

Ik denk dat het konijn waar ik het over had in deze post liever alleen woont. Ze raakt helemaal gestresst als ze een ander konijn ziet. Als ze alleen is, is ze helemaal relaxt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:26

Ik weet 100% zeker dat het konijn waar jij over post niet liever alleen zit.... op elk potje past een dekseltje, ook bij haar, maar zij heeft een rustig rammetje nodig waar ze vertrouwen bij kan winnen.. Wellicht 1 die het zelf ook spannend vind ik zou bijna zeggen breng maar hier, maar ik woon ook veel te ver weg.
Waar zitten jullie dan? want in Brabant zitten heel veel goede opvangen..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:33

Ik denk net als Faniek dat je nog niet het juiste maatje voor haar hebt gevonden. Wat waarschijnlijk een rustige geholpen man is. Wist je dat je waarschijnlijk voor alle dieren die je als zwerfdier via de DB binnenkrijgt een vergoeding kan krijgen, denk dat het de moeite waard is om daar eens naar te kijken.

Ook ben ik benieuwd wat castraties in de buurt bij jullie kosten (als je vermeld dat je een opvang hebt)? En wat je nu vraagt voor de konijnen?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 11:26

Van de dierenambulance krijgen we geen vergoeding, zelfs niet voor de dieren die we permanent opvangen. Ze hebben hier ook wel eens kalkoenen, eenden, kippen en ganzen gebracht waar ze een nieuw thuis voor zochten. Maar.. tijdens de eerste 4 weken kon de eigenaar ze nog terughalen.

We zitten in Midden-Limburg.
Zit wel een cavia opvang bij ons in de buurt.

Ik zal haar dinsdag eens proberen te koppelen aan een gecastreerde ram van onszelf. Is wel een beetje groter als haar... maar hij is ook vrij rustig.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 11:30

Cynthiaaapje schreef:
Ook ben ik benieuwd wat castraties in de buurt bij jullie kosten (als je vermeld dat je een opvang hebt)? En wat je nu vraagt voor de konijnen?

Kosten rond de 35 à 40 euro.
De meeste mensen die bij ons komen willen liever zelf de ram laten castreren bij hun dierenarts en er dan een leuke voedster bijzoeken.

Als het ons niet lukt om haar te koppelen denk ik dat we haar meegeven aan de dierenambulance en dat zij haar meenemen naar een andere opvang. Misschien dat ze daar haar liefde vind.
Maar eerst probeer ik haar dinsdag te koppelen aan ééntje van ons.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:49

Zoek contact met een andere opvang, om een gecastreerd mannetje voor jullie te zoeken of jullie voedster over te nemen. Ik werk zelf bij een konijn- en knaagdieropvang van de dierenbescherming, als wij een koppel.voedsters binnen krijgen kijken we of ze samen kunnen, maar van de laatste 8 koppels voedsters is er 1 stel bij elkaar gebleven, en dat waren zusjes uit hetzelfde nest. Voedsters kunnen ontzettend fel zijn onder elkaar, en als er al ruzie is in je groep zou ik er toch eens heel kritisch naar kijken, ruzie hoort niet voor te komen.
wij laten ook geen enkele ram ongecastreerd plaatsen met het oog op voortplanting (en dus nog meer ongewenste konijnen die gedumpt worden), omdat konijnen sociale dieren zijn horen ze samen te zitten, en wij plaatsen dus altijd voedster x geholpen ram.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 12:27

Dat is ook iets wat wij zeker niet doen, fokken met de konijnen.
De meeste andere kinderboerderij fokken heel veel konijnen en cavia's omdat dat leuk is voor de kinderen en publiek trekt.
Wij fokken enkel met één koppeltje zilver-agouti cavia's die beide een stamboom hebben.. en dan maar 1 keer per jaar.

Maar met konijnen... nee :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:57

Is Baarlo niet bij jullie in de buurt gezien midden-limburg?
Of Born?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 13:26

Oh, Born is dichtbij ja. Wist niet dat ze al open waren.. aangezien ze pas nog bezig waren met verbouwingen. Zal eens contact met hun opnemen.
Hoop dat ze haar willen overnemen,.. want 3 jaar geleden stond hier eens een doos met heel veel cavia's voor de deur. We hebben toen gevraagd of zij er een paar wilde opvangen.. maar ze vroegen toen een bedrag van 20 euro per cavia.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:22

Dat zou bizar zijn als jullie moeten betalen terwijl jullie ze gedumpt krijgen.
Misschien dat je het hele verhaal zoals je hier ook uitleg geeft kan doen? En wellicht dat je dan ook de dierenambulance naar hun door kunt verwijzen daar hun de mogelijkheid hebben rammen te castreren?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:31

Ja, we snapte het toen ook niet.
We hadden ze gebeld en uitgelegd dat de cavia's niet van ons waren.. maar ze zeiden toen dat ze toch een bedrag wilde hebben omdat het hun ook geld kostte en wij best wat konden missen.

Nouja,.. ze zijn in ieder geval allemaal goed terecht gekomen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:44

Faniek schreef:
Ik weet 100% zeker dat het konijn waar jij over post niet liever alleen zit.... op elk potje past een dekseltje, ook bij haar, maar zij heeft een rustig rammetje nodig waar ze vertrouwen bij kan winnen.. Wellicht 1 die het zelf ook spannend vind ik zou bijna zeggen breng maar hier, maar ik woon ook veel te ver weg.

Mij lukt het anders niet om een potje voor mijn dekselse ram te vinden , hij maakt er liever gehakt van , heeft wel bij een voedster gezeten , maar die is overleden en daarna verschillende voedsters geprobeerd , maar niet gelukt , zit nu dus alleen , in een ren , maar duld ook niet als het andere koppel losloopt dat ze in de buurt van de ren komen en als hij losloopt zoekt ie ook alleen maar ruzie .De ren van het koppel is aan de andere kant van de tuin . Hij heette in de opvang Uno , omdat hij als enige was overgebleven , broertjes en zusjes in laten slapen omdat er konijnen overschot is , mischien is hij daarom zo asociaal ?
Ik noem hem nu Evil Uno :D
Ik denk dat de enige mogelijkheid is om hem bij een dominante voedster te plaatsen , want de tuin is van hem en daar duld hij geen ander konijn , maarja dan moet ie weg en bij mij zit ie nu op de dag in de ren en het koppel los en s,nachts is hij los en het koppel in de ren en hij kan niet meer wennen in een kleine ruimte , is zeer actief .

O ja hij is ook in de opvang terug geweest om hem daar dus te koppelen , dat ging met 1 konijn redelijk , maar 1 keer terug op zijn terein ging het met de dag slechter , en mocht de voedster niet in de buurt van de hokken komen , elke dag lagen er meer plukken haar in de tuin , ook deze voedster doodsbang voor hem
Wie weet raad ?Afbeelding

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:50

sjonnie48 schreef:
Faniek schreef:

Mij lukt het anders niet om een potje voor mijn dekselse ram te vinden , hij maakt er liever gehakt van , heeft wel bij een voedster gezeten , maar die is overleden en daarna verschillende voedsters geprobeerd , maar niet gelukt , zit nu dus alleen , in een ren , maar duld ook niet als het andere koppel losloopt dat ze in de buurt van de ren komen en als hij losloopt zoekt ie ook alleen maar ruzie .De ren van het koppel is aan de andere kant van de tuin . Hij heette in de opvang Uno , omdat hij als enige was overgebleven , broertjes en zusjes in laten slapen omdat er konijnen overschot is , mischien is hij daarom zo asociaal ?
Ik noem hem nu Evil Uno :D
Ik denk dat de enige mogelijkheid is om hem bij een dominante voedster te plaatsen , want de tuin is van hem en daar duld hij geen ander konijn , maarja dan moet ie weg en bij mij zit ie nu op de dag in de ren en het koppel los en s,nachts is hij los en het koppel in de ren en hij kan niet meer wennen in een kleine ruimte , is zeer actief .

O ja hij is ook in de opvang terug geweest om hem daar dus te koppelen , dat ging met 1 konijn redelijk , maar 1 keer terug op zijn terein ging het met de dag slechter , en mocht de voedster niet in de buurt van de hokken komen , elke dag lagen er meer plukken haar in de tuin , ook deze voedster doodsbang voor hem
Wie weet raad ?Afbeelding

Kom maar brengen ik ben er van overtuigd dat ik hem kan matchen :))

Nu even serieus, ik heb ze vaker gehad dergelijke konijnen.... dat zijn konijnen die op mij lijken. Ik ben ook zeer kieskeurig als het op mannen aan komt dus ja ik snap ze wel hoor :j
Ik heb de meest moeilijke konijnen hier voor mijn kiezen, soms zitten ze een maand, 2 maanden hier om te koppelen voordat ze weer naar huis mogen, maar ze gaan nooit weg zonder een match en de moeilijkste te koppelen konijnen zijn daarna de stabielste en beste koppels.. Ik ben er dus ook van overtuigd dat ik Uno zou kunnen koppelen.. Hij klinkt heel territoriaal net als Gizmo die ik nu in de opvang heb zitten, diverse koppelingen al gehad draait allemaal uit op niks.. ik ga hem nu in de opvang koppelen en als koppel mag die weg, ik weet zeker dat ik straks een dame voor hem heb dat matcht.. maar hij is gewoon wat moeilijker.. van hem mogen konijnen die bij hem zitten niet bewegen of hij pakt ze.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:00

Ik deelde altijd het hok op in tweeen, konijnengaas er tussen zoda ze elkaar kunnen zien en ruiken en aan elkaar kunnen snuffelen, zo gaat het op een relaxte manier en in hun eigen tempo, op het moment dat ze tegen elkaar aan gaan liggen met het gaas er tussen kun je het met een gerust hart weg halen. Succes, ik vind dat je goed werk doet. _/-\o_

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:04

Erg aardig , maar volgens mij ligt Steenwijkerwold erg uit de buurt . :D en ik heb ook nog eens geen auto
Maar ik had Uno dus ook naar een opvang gebracht om daar te koppelen , dat ging aardig daar .
Maar thuis gekomen ging het mis omdat dat weer zijn teritorium was .
Toen ik Uno kreeg had ik al een voedster , Uno ging meteen de strijd aan , vloog de voedster op haar eigen terrein aan , beet in haar zij en trapte in haar buik , nou dat heeft ie geweten , de voedster vocht heel fel terug en Uno droop af , maar ja nu is hij heerser in de tuin en om daar wat bij te zetten ?

Als je in de buurt had gewoond had ik hem zeker bij je gebracht