Agressief konijn, wat te doen...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Agressief konijn, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:03

Hey,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen want ik ben ten einde raad...

Ik heb sinds een paar maandjes 2 konijnen. Ik kocht eerst Yuma, het vrouwtje wat toen 10 weken oud was, 1 week later kocht ik bij de opvang een gecastreerd mannetje er bij. Ze zei echter wel dat hij voordat hij werd gecastreerd agressief was, maar dat dit na zijn castratie wel veel minder was geworden maar dat ik gewoon hem rustig moest benaderen.
Eenmaal thuis ging alles op rolletjes, we hadden het hok van 1.30 m lang en 1.50 m hoog af, en ze konden goed met elkaar overweg.
Ik deed ze er bijna iedere dag uit, zoals hier achterhuis waar ik een stuk van heb afgesloten zodat ze daar rond mogen hupsen en om de 2 dagen krijgen ze een volledige borstelbeurt.

Het ging allemaal wel goed maar ik zag wel dat het wat achteruit ging qua zijn gedrag, hij werd wat meer agressiever, ik kon m niet meer zo goed oppakken uit het hok, maar eenmaal vast deed hij niks.
Nu, aangezien het toch niet vriest en ze aan deze temperatuur zijn gewend, heb ik ze achterhuis te staan met dat stuk wat ik had afgesloten achterhuis. Ik doe ze er van 's ochtends vroeg tot 'savonds half 6 hier buiten, zo kunnen ze, als ze willen buiten maar ook in hun hok verblijven dmv trappetje.

Alles ging wel redelijk, nog steeds was het oppaken moeilijk maar de laatste 2 dagen is het gewoon ernstig. Hij is compleet omgeslagen.

Ik hoef maar de deur open te doen en komt op me af stormen om mij te pakken, de 1e keer was ik op mijn nep-uggs dus ik schrok me dood, ik snel naar binnen en mn rijlaarzen aan gedaan voor áls hij me zou pakken. Ik kon hem echt te pakken krijgen om hem in zijn hok te doen. Toen heb ik hem snel bij zijn nekvel kunnen pakken en toen in het hok gedaan. Vandaag weer precies hetzelfde alleen zat hij gelukkig al in het hok.
Diezelfde dag wou ik Yuma aaien, en hij pakte mij gewoon, gelukkig niet raak maa rik ben nu als de dood voor hem. Als ik hem vast heb is er niks aan de hand, alleen als ik hem te lang borstel vind hij dat niet leuk en dan begint hij ook wat agressief te worden, maargoed dat begrijp ik en dan houd ik ook op en zet 'm weer buiten.
Ook begint hij nu Yuma aan te vallen als zij wil eten oid en begint ze ook banger voor mij te worden... Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Ik heb eerder zo'n konijn gehad maar die ging niet zo ver dat hij me aan ging vallen. Dus ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken, ik wil hem eigenlijk niet terug naar de opvang doen en dan omruilen oid maar misschien is dit wel beter omdat daar meer konijnen zijn dan hier. Hij is het nu hier ook gewend.

Ik hoooop dat jullie mij kunnen helpen!!

Groetjes Ilse

Evelijn

Re: Agressief konijn, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:07

Heb je al de opvang gevraagd wat het beste is om te doen?
Als hij eerder ook al agressief was is hij misschien niet zo geschikt voor jou. Want zo te lezen wil jij graag veel met je konijn doen.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:11

Nee ik heb haar nog niet gevraagd, ik moet haar nog mailen maar ik wou eerst vragen of er iets tegen te doen was.
Nee ik doe erg weinig met ze als ik eerlijk ben, sochtends geef ik ze voer, ook groenvoer trouwens, en doe ik het trappetje uit zodat ze naar buiten kunnen, ik borstel nu alleen Yuma omdat zij nog haar 'babyvacht' heeft, dit doe ik ongeveer 1 x per week, ik laat hem meer met rust. Maar het gaat er meer om dat als ik buiten kom om ze weer in het hok te doen, om mijn hondje achterhuis te laten, of om beetje keutels uit het hok te halen dan wil hij me al pakken. Voorheen kamde ik ze meer omdat hij toen veel klitten had doordat hij in de opvang zat. Dus daar was ik wel even mee bezig, maar nu dat klaar is doe ik alleen Yuma omdat hij een totaal een ander vacht heeft, wat stugger oid (het zijn trouwens teddy's vandaar het borstelen). Ik vind het leuk om naar ze te kijken maar het is echt het probleem dat hij me wil pakken zodra ik buiten kom.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:13

Welke opvang komt ie vandaan ?
Denk dat het misschien beter is om hem terug te brengen en een ander rammetje te halen bij die opvang
Want als jij bang wordt voor het konijn is het niet leuk voor jou en niet voor het konijn...
Een konijn word juist agressiever als jij schrikt, dan denkt ie, yes ze is weg....

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:26

Ik kwam laatst een artikel tegen op bunnybunch hierover, misschien dat je daar wat aan hebt.
Zoals konijnen elkaar domineren: kop/nek laag drukken en met platte hand op de kont tappen. Zoals door een dominant konijn op hem gereden wordt.

Geen idee of het succes heeft.

Ik zag elders in een topic voorbij komen dat ze op de neus tikte, dat heeft mijn inziens helemaal geen nut..

Verder: Heb je pijn uitgesloten? Gebitje goed enzo?
Kan het zijn dat hij maar deels gecastreerd is (Cryptorch)?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:28

Op neus tikken zou ik idd niet doen
Maar wat jij zegt over het rijden, kan nog wel es helpen
Alleen moet TS dan wel zeker overkomen en neit bang zijn...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:32

toen ik mijn vlaamse reus ram kreeg (gedumpt op straat) wist ik al dat hij enorm vals was. Heb hem eerst 2 weken hier in grote ren gehouden en toen hij niet opgeeist was heb ik hem laten castreren. Hij heeft veel mensen gebeten. Hier in eigen achtertuin met bordje erbij pas op BIJT hard en flink door!!!!
Zodra mensen bij de tralies kwamen hing hij erin. Mijn eigen dierenarts die nog nooit gebeten was in 20 jaar door een konijn wist na behandeling van dit konijn wat een konijnenbijt is....

Hoe opgelost? Castratie werd hij al rustiger van. tegelijk heb ik steeds gemaakt dat ik sneller was dan hem met oppakken en idd kop/nek laag drukken en met mijn andere hand plat op zijn kont duwen en dan een bijt na doen met mijn vingers. Dan zag je hem gewoon rustig worden. Daarna aaien en lekker bij me laten lopen en zodra hij weer aanstalten ging maken voor aanvallen heb ik hem weer zo aangepakt.
Nu 2 jaar later is het een enorme knuffelkont en bijt hij eigenlijk nooit meer iemand. HIj wordt ook ouder en rustiger denk ik maar daarnaast heeft dat hulpje enorm veel betekend. Zonder hem pijn te doen kon ik aangeven dat ik de baas was.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:01

WinSel schreef:
Welke opvang komt ie vandaan ?
Denk dat het misschien beter is om hem terug te brengen en een ander rammetje te halen bij die opvang
Want als jij bang wordt voor het konijn is het niet leuk voor jou en niet voor het konijn...
Een konijn word juist agressiever als jij schrikt, dan denkt ie, yes ze is weg....

Hij komt hier vlakbij vandaan, wil het liever niet openbaar vermelden gezien de eigenaresse misschien wel niet behoefte daar naar heeft. Via pb wil ik het wel aan je door geven :)
DAt lijkt mij inderdaad ook de beste oplossing, maar vind het wel lastig omdat hij dan weer terug word gebracht (is al eerder gebeurd)
Klopt, is ook zo ik ben ook echt een mietje daarin als een konijn mij wil bijten, ik schrik me dan een hoedje en het voelt ook nog niet prettig, hij heeft namelijk al eens zijn tandjes in mijn hand gekerfd...

Creatas schreef:
Ik kwam laatst een artikel tegen op bunnybunch hierover, misschien dat je daar wat aan hebt.
Zoals konijnen elkaar domineren: kop/nek laag drukken en met platte hand op de kont tappen. Zoals door een dominant konijn op hem gereden wordt.

Geen idee of het succes heeft.

Ik zag elders in een topic voorbij komen dat ze op de neus tikte, dat heeft mijn inziens helemaal geen nut..

Verder: Heb je pijn uitgesloten? Gebitje goed enzo?
Kan het zijn dat hij maar deels gecastreerd is (Cryptorch)?

Tsja ik wil het wle een keer proberen, maar dan liever met handschoenen aan zodat hij me niet hard te pakken kan krijgen, of moet hij echt mijn geur kunnen ruiken zegmaar?
Het gebitje heb ik laatst nog goed naar gekeken en gezien of hij ook zijn hooi goed at, evenals zijn voer, dit ging allemaal erg goed en ze zijn ook niet lang ofzo.
Geen flauw idee, ik heb wel een keertje bij zijn pipi gezien omdat ik er wel haar weg moet knippen omdat ik het niet zo hygienisch vind dat er plas in het haar zit, en klitten rondom. Ik zag gewoon dat de 2 zakjes leeg waren, dus daar meot het ook neit aan liggen mijns inziens.

WinSel schreef:
Op neus tikken zou ik idd niet doen
Maar wat jij zegt over het rijden, kan nog wel es helpen
Alleen moet TS dan wel zeker overkomen en neit bang zijn...

Ik vind het wel moeilijk, ik ben bang om gebeten en gekrabt te wordne, ik schrik er altijd erg van. Met handschoenen zou ik het wel durven.

dierenfan schreef:
toen ik mijn vlaamse reus ram kreeg (gedumpt op straat) wist ik al dat hij enorm vals was. Heb hem eerst 2 weken hier in grote ren gehouden en toen hij niet opgeeist was heb ik hem laten castreren. Hij heeft veel mensen gebeten. Hier in eigen achtertuin met bordje erbij pas op BIJT hard en flink door!!!!
Zodra mensen bij de tralies kwamen hing hij erin. Mijn eigen dierenarts die nog nooit gebeten was in 20 jaar door een konijn wist na behandeling van dit konijn wat een konijnenbijt is....

Hoe opgelost? Castratie werd hij al rustiger van. tegelijk heb ik steeds gemaakt dat ik sneller was dan hem met oppakken en idd kop/nek laag drukken en met mijn andere hand plat op zijn kont duwen en dan een bijt na doen met mijn vingers. Dan zag je hem gewoon rustig worden. Daarna aaien en lekker bij me laten lopen en zodra hij weer aanstalten ging maken voor aanvallen heb ik hem weer zo aangepakt.
Nu 2 jaar later is het een enorme knuffelkont en bijt hij eigenlijk nooit meer iemand. HIj wordt ook ouder en rustiger denk ik maar daarnaast heeft dat hulpje enorm veel betekend. Zonder hem pijn te doen kon ik aangeven dat ik de baas was.

Jeetje dat je dat durfde, ik ben al bang voor zo'n teddy die me aanvalt, laat staan een vlaamse reus. Maar wat jullie als tip geven wil ik wel proberen voordat ik hem terug ga brengen!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:03

Neem anders even contact op met de opvang waar hij weg komt, misschien kunnen jullie same kijken wat het beste is, maar als je bang bent voor je konijn is dat voor jou natuurlijk ook niet leuk

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:25

Ja ik ben haar nu aan het mailen haha, het is inderdaad niet leuk voor mij maar ook niet voor het konijn omdat hij daar zijn voordelen in neemt en het blijft herhalen (lijkt me vrij frustrerend iedere keer...)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:25

Hou je ons op de hoogte :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:31

Mijn opvang konijn viel in het begin ook aan.
ik heb m juist volledig met rust gelaten, gewoon voeren en meer niet.
al snel wist ie dat ik voer betekende dus werd ie steeds blijer met me.
nu kan ik m aaien en alles. heeft nooit meer agressief gedaan.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 23:24

Ik heb haar een mail gestuurd en kreeg terug met dat dit niet goed was, en dat ik hem het beste gewoon terug breng. Ze zegt dat ze denkt dat ze hem wel weer normaal krijgt, maar dat je streng moet zijn en dat hij op zijn plek moet worden gezet door een rammetje. Maar ze is bang dat het dan weer een tijd goed gaat en dan niet meer.
Ze vind het wel sneu maar dat het ook niks is dat ik wat bang voor hem ben. Ik mag hem terug brengen en dan een ander gecastreerd mannetje uitzoeken dus daar denk ik nog even over na, wat zouden jullie doen?
Ik denk dat ik hem terug ga brengen want het word steeds erger...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:32

Ik zou hem ook terug brengen, jammer, maar als je er de ervaring en het lef niet voor hebt, is het voor beide partijen geen optie. Dan kun je beter een leuk ander rammetje zoeken wat je aandacht wel kan waarderen en dat deze ergens terecht komt waar hij op zijn plek gezet word voor zijn gedrag en verder ook kan genieten. :)

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 00:37

Lijkt me inderdaad wel het beste, heb haar weer gemaild dat ik hem terug breng. Helaas 't was wel een mooierd. Heb er inderdaad totaal geen ervaringen mee, en ook niet het lef (voor zo'n klein konijntje, pff maar ben zo bang om gebeten te worden :') )
Dit weekend breng ik hem terug en zoek ik een rammetje wat matcht met mij en met mijn vrouwtje.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:10

Hij moet op zijn plek worden gezet door een rammetje? :? :?

Jammer dat het zo gelopen is, hij klinkt erg extreem ben ervan overtuigd dat het met de juiste zorg wel weer goed kan komen, maar ik snap helemaal dat jij dat niet ziet zitten. Met zo'n konijn is het toch wel belangrijk dat je niet bang bent om gebeten te worden en wat ervaring hebben met konijnengedrag. Succes met het zoeken van een nieuwe match, dat gaat vast lukken ;)

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:20

Ik heb je topic even doorgelezen maar het lijkt me dat dit niet gaat werken zo inderdaad. Meestal zijn gecastreerde rammetjes juist liever dan voedsters. Heel bizar dat dit rammetje zo agressief is. Ik zou als ik jou was voor een hangoor gaan, of een wat groter konijn...die zijn meestal van zichzelf al veel liever. Je zal zien dat je volgende week blij bent dat je de knoop hebt doorgehakt. Sterkte!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:24

Nou op zn plek zetten door een ram lijkt me nou niet de jusite oplosseing...
Rare opvang die dat zegt :?

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:42

Linea schreef:
Hij moet op zijn plek worden gezet door een rammetje? :? :?

Jammer dat het zo gelopen is, hij klinkt erg extreem ben ervan overtuigd dat het met de juiste zorg wel weer goed kan komen, maar ik snap helemaal dat jij dat niet ziet zitten. Met zo'n konijn is het toch wel belangrijk dat je niet bang bent om gebeten te worden en wat ervaring hebben met konijnengedrag. Succes met het zoeken van een nieuwe match, dat gaat vast lukken ;)

Ja ik snapte dat ook niet helemaal maar misschien bedoelt ze andere konijnen, ze zitten daar namelijk met zn allen (vrouwtjes en gecastreerde mannetjes) in 1 verblijf, dus zodra hij zoiets probeert bij een ander konijn, die dat niet pikt, dat hij dan op zn plek word gezet oid.
Ik heb niks voor niks dit topic geopend omdat ik een oplossing zoek, ik kreeg het advies ook van de opvang om hem terug te brengen, ik zeg niet dat ik hier voor ben omdat ik natuurlijk ook wel aan hem gehecht ben, als je hem namelijk eenmaal uit zijn territorium hebt, is hij een stuk liever. Ik meende, dat toen ik hem 'kocht' van de opvang, dat het allemaal reuze mee zou vallen omdat ze dat zelf zei, maar het is helaas anders gelopen en ik vind het eerder sneu voor het konijn dat hij steeds het gevoel heeft om zich te verdedigen en dat hij het gevoel heeft dat ik gevaar ben...

SimoneUnique schreef:
Ik heb je topic even doorgelezen maar het lijkt me dat dit niet gaat werken zo inderdaad. Meestal zijn gecastreerde rammetjes juist liever dan voedsters. Heel bizar dat dit rammetje zo agressief is. Ik zou als ik jou was voor een hangoor gaan, of een wat groter konijn...die zijn meestal van zichzelf al veel liever. Je zal zien dat je volgende week blij bent dat je de knoop hebt doorgehakt. Sterkte!

Klopt, dat meende ik dus ook dat gecastreerde rammetjes liever zijn dan voedsters. Ja inderdaad, dat lijkt me wel een goed idee om wat groter te kiezen, sowieso wat niet agressief oid is, want om dat goed op te lossen heb ik geen ervaring genoeg voor. Sterker nog, ik durf het niet.
Bedankt!