Nijn als beste vriend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nandolufyou

Nijn als beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 18:21

Hoi!

Mijn konijn is mijn beste vriend! Ik heb hem nu 4 jaar en ben dol op hem! Hij heet Safir en is een middelgrote (ongecastreerde) ram. Ik ben sinds ik hem heb altijd met hem bezig geweest (spelen, aaien ed) en volgens mij denkt ie dat ik ook een konijn ben :P
Hij staat op mijn slaapkamer en loopt als ik er ben gewoon los. Als ik tv zit te kijken komt hij naast me op bed liggen slapen, hoofdje op t kussen, onder de deken het liefst ook nog. Hij kan kunstjes (plaats, blijf, hier, op, voetje, neus, rondje, op ect.) en vindt het nog leuk ook! Volgens mij is hij ook nog erg slim want hij kan zelf blikjes en doosjes openmaken, en de deksel aan mij geven :P

Helaas heeft mijn trouwe vriend nogal wat gezondheidsproblemen. Elke 5 weken voor zijn kiezen naar de dierenarts(scheve kaakstand), en is hij een echt 'zorgenkindje'. Zo had hij laatst een bacteriele luchtweginfectie maar daar is hij helemaal van genezen. De da heeft al meer dan eens gezegd dat als hij bij een minder oplettend iemand als ik terecht was gekomen hij allang dood was geweest... MOet er niet aan denken.

Maar misschien ga ik soms ook wel te ver in mijn 'liefde' want ik maak me volgens mij wel eens te erg zorgen, en ben te oplettend: een plekje hier, een kuchje daar.. Maar beter te oplettend dan helemaal niet oplettend toch?

Bestaat er zoiets als té gek met je konijn? (qua omgang, liefde, behandeling). Behalve dingen als zijn haar verven enzo dan, dat bedoel ik niet :P Zijn er nogmeer konijnen-idioten zoals ik op bokt?

Groetjes me & Safir
ps. een tip voor die mensen: boek : high five met je konijn

tinkerfunss

Re: Nijn als beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:29

Ik vind het geweldig als je zo close met je nijn bent! Ik heb zelf ook een nijn, al 4 jaar, (met de naam: Nijntje, wat een verrasing! :P) Die was wild en bedoeld voor op brood, nu is hij hartstikke lief, alleen naar mij, anderen bijt ie }> . Helaas mag hij niet binnen van mams, en doe ik er dus minder mee dan gewild, maar laat hem wel zo veel mogelijk buiten los lopen met zijn maatje. En als we bij de DA zijn geweest (elke 3 maanden tanden knippen) springt hij weer op me als de DA hem los laat!

ook mijn maatje! (niet zo erg als jou helaas) En als ik strax het huis uit ga, gaat hij met me mee! en mag hij lekker door het huis hobbelen.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 18:39

Mijn nijn is ook heel eenkennig: mijn ma gaat elke middag naar m toe tussen de middag (ben ik op school) en dan wil ie een snoepje enzo, en als ik echt niet kan gaat zij met m naar de dierenarts, maar om m vast te pakken, dat mag eigenlijk alleen ik. Bijten heeft hij nog nooit gedaan, hij spartelt alleen. (vindt ie niet leuk dus als ze m vastpakt, maar eigenlijk wil doet ie dat bij iedereen behalve mij )
Tandjes knippen? Dat mag niet he: veroorzaakt haarscheurtjes en die kunnen tot de wortels gaan...

Leuk dat ie ook zo jou maatje is! (zover het kan in jou geval :D)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:50

nandolufyou schreef:
Tandjes knippen? Dat mag niet he: veroorzaakt haarscheurtjes en die kunnen tot de wortels gaan...

Moet, Zn tanden groeien als kool, en alle kanten op! een keer lette ik een tijdje niet op, zat zn ondertand in zn neus te prikken! en zn boventanden groeien in een boogje van elkaar af, geen gezicht! ook aangezien zn onderlip te klein is, en dus een 'hanglip effect' heeft.
Ook (alle tips die ik gehoord heb) knaagstenen, wilgentakken enzovoort helpen niet, wilgentakken eet zn maatje op, hij hoeft het niet, en die knaagsteen hangt er voor de sier bij geloof ik.. Ik knip zelf ook niet! (doodeng!) De DA heeft hier een speciaal prijsje voor, en knipt hem altijd keurig.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:01

Knaagsteen weggooien !! Is erg gevaarlijk voor konijnen, TROEP is het
Waarom haalt je DA die tanden er niet uit ? Konijn kan prima leven zonder voortanden

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:22

WinSel schreef:
Knaagsteen weggooien !! Is erg gevaarlijk voor konijnen, TROEP is het
Waarom haalt je DA die tanden er niet uit ? Konijn kan prima leven zonder voortanden

Knaagsteen is al weg, ding werd alleen maar vies, dus weggegooit. Tanden eruit halen? wat kost dat grapje? dat lijkt me toch ook niet fijn voor nijn?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:25

Wat het kost moet je even vragen aan je DA

Geloof me, tanden er uit is fijner dan steeds knippen, keer op keer die stress..
In de opvang hebben wij veel konijnen met olifantstanden en die worden er door de dierenarts uitgehaald.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:26

:D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:27

ben gek op mijn konijnen maar op een totaal andere manier. Ik verzorg ze 3x per dag en maak ze dagelijks schoon en ze zitten er altijd piekfijn bij. IN de regen kunnen ze goed droog zitten, in de warme zon 's zomers krijgen ze veel schaduw en koud water en in de winter bij kou (zoals het nu een beetje is) maak ik dat hok en ren een eind tochtvrij zijn en bij lekker zonnig weer overdag van 11 t/m 4 uur haal ik eventuele platen weg zodat de zon goed in de ren kan komen zonder dat die platen maken dat er veel schaduw in de ren is i.p.v. zon.

Knuffelen doen we niet dagelijks. Soms om de week, soms 1x per maand en 1 nijn soms maar 3x per jaar zeg maar het is net wat ze willen en wat ik wil/moet doen bij hun.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:28

Ik zal morgen eens kijken hoe het met zn tandstand staat nu, en bij de volgende knipbeurt zal ik eens horen hoe of wat, miss wel een betere en uiteindelijk goedkopere oplossing idd.

Groeien ze niet gwn weer opnieuw aan dan? Nijntje is wel eens van mn schouder afgesprongen, (van 1.80 hoog gevallen) op de stenen, en toen zn voortanden kwijt geweest.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:30

Voordat hij gevallen was, had ie dan ook al olifantstanden ? Want het kan héél goed zijn dat ie door die val een trauma heeft opgelopen en daardoor olifantstanden heeft gekregen, dat gebeurd vaak door trauma's...
Als ze er uit worden gehaald groeien ze niet meer aan, hoef je niet steeds heen en weer te rijden om te knippen, want dat kost veel stress...

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:40

WinSel schreef:
Voordat hij gevallen was, had ie dan ook al olifantstanden ? Want het kan héél goed zijn dat ie door die val een trauma heeft opgelopen en daardoor olifantstanden heeft gekregen, dat gebeurd vaak door trauma's...
Als ze er uit worden gehaald groeien ze niet meer aan, hoef je niet steeds heen en weer te rijden om te knippen, want dat kost veel stress...

Nee hij was net een paar dagen daarvoor nog wezen te knippen, Kan wel mogelijk bij de vorrige eigenaar als babynijn wat gebeurt zijn? zal zo eens op de andere pc kijken of ik nog een foto heb van zn charmante bekkie.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:44

Hihi, dat filmpje: dat liedje is zooo geinig!

En elke keer naar de tandarts gaan hoeft geen probleem te zijn qua stress: als je van kleins af aan kleine stukjes met ze autorijd, wennen ze eraan. En mijn nijn is erg aan mensen gewend, dus qua stress bij de behandeling valt het gelukkig mee.
Iemand hier trouwens ervaring met homeopathie bij konijnen als stressverminderaar? (rescue remedie ed?)

Voortanden kunnen nijntjes inderdaad missen.

Weet je wat mijn nijnen moto is by the way:
Als jij niets doet, doet hij ook niets.

Uitleg: als je je konijn in een kooitje zet en er eten in gooit, en m af en toe een keer in de zoveel jaar aait, ja dan doet ie niets. Als je er tijd in steekt, dan kan ie net een hondje worden (zie mijn flappie :D). En volgens mij zijn er ook genoeg mensen in de wereld die hun nijn oppakken en op schoot zetten om te aaien, en dan denken 'o hij zit stil, hij vindt het leuk'. Nee dat is dus niet altijd waar: vaak zijn ze dan gewoon heel erg bang. en vinden ze er dus geen bal aan. Als ze het echt leuk vinden, bewegen ze, al is het maar het koppie tegen je hand duwen dat je door moet krabbelen, of weglopen omdat ie het na een bepaalde tijd zat is. Houding zegt veel over hoe een nijntje zich voelt!

Dit is trouwens gewoon mijn motto en tevens mening, ik richt dit niet tot iemand als belediing ofzo!

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:45

tinkerfunss schreef:
WinSel schreef:

Nee hij was net een paar dagen daarvoor nog wezen te knippen, Kan wel mogelijk bij de vorrige eigenaar als babynijn wat gebeurt zijn? zal zo eens op de andere pc kijken of ik nog een foto heb van zn charmante bekkie.

Kan ook gewoon een afwijkende kaakstand zijn, dat heeft mijn nijn met zijn kiezen. komt regelmatig door niet goed fokken van konijnen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:48

wilde je even opvrolijken :')

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:49

Aprils_joke schreef:
wilde je even opvrolijken :')

Goed gelukt! *\o/*

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:50

Ik vind dat je wel gelijk heb met dat motto! Ik ben zelf knettergek, en als nijn bij me zit word hij ook wild en knettergek, gaat ie allerlij rare dingen doen en ik lag hem uit! Hij word niet gek van angst ofzo hoor, hij doet gwn gek, Maar schoot zitten is niet zijn favoriet, dus hij loop vooral vaak een uurtje in de tuin te terroriseren.

Alleen rij ik geen auto met hem, De DA is 2 straten verderop, dus Nijn gaat in me jas, (bloedheet in de zomer!) Koppie steekt boven uit, en dan stap ik op de fiets, ondersteun hem wel met 1 arm, hij blijft op deze manier het rustigst zitten. en auto is nog geen optie voor mij :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:52

Imo ben je pas echt gek met je konijn als je zorgt dat je aan al zijn behoeften voldoet, en dat is met stip op nr1: een konijnenvriendje.
Daar kan geen mens tegenop.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:54

Helemaal mee eens Thirty
Een konijn zonder maatje is geen konijn....

En tanden knippen geeft wel zeker stress, meer dan je denkt

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:57

Bij mijn nijn kan geen maatje: hij is vroeger als babynijn door mensen opgevoed en snapt andere nijnen niet. Diverse nijnen bij asiels geprobeerd, maar hij doet niets als ze vechten of hem proberen te bijten.
Hij is echt beter af zonder vriendje, anders overleefd hij het niet ben ik bang...

En hij is niet eenzaam: konijnen die je alleen in een kooi zet en alleen eten geeft en die zijn alleen: die zijn eenzaam. Maar Safir niet. Zeker niet.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:00

WinSel schreef:
Helemaal mee eens Thirty
Een konijn zonder maatje is geen konijn....

En tanden knippen geeft wel zeker stress, meer dan je denkt

Hij zal vast inderdaad wel wat stress hebben, maar er is geen andere oplossing, behalve in laten slapen: kiezen kunnen ze niet missen...
Maar hij heeft al zo weinig stress dat ie als ie thuis komt gewoon gaat eten, in het begin was het eerst een tijdje bijkomen, maar n duikt ie gewoon meteen zijn voerbak in en zit rustig te eten en te spelen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:02

Maar ik heb het niet over kiezen, maar over tanden...

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:04

WinSel schreef:
Maar ik heb het niet over kiezen, maar over tanden...

Daarom zei ik ook dat tanden inderdaad kan.
Zouden er eigenlijk meer nijntjes zijn met kies of met tand problemen vraag ik me zo opeens af? Bij mijn da voornamelijk kiezen..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:06

Beide, konijnen hebben haken op de kiezen, maar ook komt olifantstanden veel voor..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:07

nandolufyou schreef:
Bij mijn nijn kan geen maatje: hij is vroeger als babynijn door mensen opgevoed en snapt andere nijnen niet. Diverse nijnen bij asiels geprobeerd, maar hij doet niets als ze vechten of hem proberen te bijten.
Hij is echt beter af zonder vriendje, anders overleefd hij het niet ben ik bang...

En hij is niet eenzaam: konijnen die je alleen in een kooi zet en alleen eten geeft en die zijn alleen: die zijn eenzaam. Maar Safir niet. Zeker niet.

Jammer dat je dit zelf gelooft. Want zo is het echt niet ;) Een konijn heeft maar weinig aan een mens.

Dat die van jou een uitzondering is en niet met andere nijnen op kan schieten kan natuurlijk.
Maar ga het niet goed praten en zeggen dat ie niet eenzaam is.