Gedomesticeerde vos als huisdier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Gedomesticeerde vos als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:38

Zat net op mn werk een National Geographic te lezen van een jaar oud... Was een heel artikel in over domesticatie.

In Rusland hebben ze daar onderzoek naar willen doen door te pogen zilvervossen te domesticeren dmv een soort natuurlijke selectie (liefste vossen zich laten voortplanten een de ''gemeenste'' ook als controlegroep). Na enkele generaties waren er echt enorm lieve vossen bij die ook uiterlijke veranderingen gingen vertonen (minder staartwervels/staart krult omhoog ipv omlaag, aparte kleurpatronen). Enkele van die vossen wonen bij onderzoekers in huis en lopen gewoon los buiten, getraind als een hond :D

Jullie mening? Mij lijkt het namelijk wel gaaf!! De onderzoekers waren al enkele jaren bezig om vergunningen te krijgen voor verkoop als huisdier, oa om hun onderzoek beter te kunnen financieren maar óók om de vossen die niet goed binnen het onderzoek pasten (vanwege beperkte financiele middelen moesten ze erg streng selecteren) te '''redden'', nu moeten die dieren naar een pelsfokkerij...

Vossen waren enorm mensgericht, mij lijkt het wel leuk, zo'n vosje in huis! :D

Begrijp me niet verkeerd, ik ben géén voorstander van het houden als huisdier van wilde dieren, maar deze vosjes worden dus heel bewust gefokt en gedomesticeerd. Onderzoekers stonden er ook van te kijken hoe snel dat alsnog ging!

Overigens nog even de zoekfunctie gebruikt, maar kon alleen een topic uit 2003 vinden en daarin werd niet gerept over gedomesticeerde vossen, alleen over ''wilde'' vossen

Wat vindt bokt? :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:40

Ik ken het artikel, droom al mijn hele leven van een tamme vos :+: volgens dat artikel waren ze het perfecte huisdier (soort kruising kat/hond). Het lijkt mij super, maar dan moeten ze wel goed gedomesticeerd zijn :) maar daar zijn ze al een tijd mee bezig toch, weet niet precies hoe lang? Geweldige dieren zijn het. :j

Chaos

Re: Gedomesticeerde vos als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:41

Waaaaaaaaauw. Dat zou ik wel willen.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:43

Ik heb een keer een vos op youtube gezien die als een 'pup' binnen was gekomen wegens overlijden moeder oid. Die was zo gehecht geraakt aan mensen dat ze hem niet meer vrij konden laten oid. Het was zo'n schatje! Ze deed precies mijn hond na, met staart kwispelen, oortjes naar achteren en op ruggetje liggen (dit is onderdanig gedrag). Omg ik was helemaal verliefd, zo schattig. Ik meende altijd dat vossen zo wild waren, maar dat is dus volgens het onderzoek wat jij zegt niet waar, dus het lijkt me wel gaaf om 1 als huisdier te hebben mits er in het wild ook genoeg over blijft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:44

Ik wist bij de titel alleen al dat het over de NG ging :P
Ik zou het zeker mooi vinden, hetzelfde als een hond, maar net wat anders!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:45

Heb het artikel even opgezocht (blad natuurlijk mee naar huis gesmokkeld net :+ ), ze zijn ermee gestart in 1960 :D

Zit natuurlijk wel een verschil tussen déze vossen en een vos die je uit een pelsfokkerij oid plukt, maar ohhhh lijkt me zo gaaf!

Ze mogen wel effe opschieten met die vergunningen :+ Stond idd in dat de vossen zijn gaan kwispelen, handen likken, etc. Echt net als honden :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:46

Ik heb er zelf 1 in huis, hij is altijd braaf :+

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:47

Het zijn ook hondachtigen. :D

Lijkt me wel gaaf om er agility mee te doen. :))

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:48

Ik wil graag een bestelling opgeven voor een poolvos :+ .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:49

is het de laatste NG? eff kijken waar die ligt, wij zijn lid maar jah :') waar ze altijd liggen..
klinkt wel heel leuk idd. Je hebt bijv wel de wasbeerhond, die word ook als huisdier gehouden, maar dat trekt me toch minder

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:50

listinglistje _O-
Moest je erg veel opvoeden? :')

Hondachtigen?
*spiekt effe*

Joh, zit ik laatst nog iemand de les te lezen omdat ik dacht dat het een katachtige was :') Gozer dacht dat Havanna misschien deels vos was, ik vond het zo'n onzin, dat kón helemaal niet.... Niet goed opgelet dus :')

Hihi lijkt me wel geweldig inderdaad om daar agility mee te doen ofzo!!

NG van maart 2011 :) Staat een varkentje op een groene bank op de voorkant :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:51

Op YT staan er wel meer filmpjes van mensen met vossen als huisdier (al zullen die misschien wel gewoon uit het wild komen ;) )

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:51

@listig: hahahaha _O-

mij zou het ook wel wat lijken, als je ze zo een goed leventje kunt bieden....
ik vind het dan ook wel belangrijk dat ze daarop gefokt zijn en niet uit het wild geplukt en al jong zijn gescheiden van de moeder omdat iemand zonodig iets bijzonders wil ( zie wilde katten die als huisdieren in amerika gehouden worden, van servals, lynxen en ocelotten tot tijgers en leeuwen :n )

ik vind het trouwens heeeel bijzonder dat de uiterlijke kenmerken veranderden door karakterfok. dat zou toch iets kunnen vertellen over het domesticeren van andere hondachtigen door de prehistorische mens...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:53

Ohh zo schattig!!!
Dat zou ik ookwel heel leuk vinden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:54

Amyz nee hoor VOS is altijd braaf en bijt niet, geeft eigenlijk nooit geen kick......dit in tegenstelling tot mijn andere huistijger van 13 kilo }:) levensgevaarlijk }>

BEWIJS VASTGELEGD: Aanval van achteren als je snachts thuis komt!

Afbeelding

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:57

Ik weet eigenlijk niet wat ik hiervan moet vinden. Ga er even over na denken :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:58

dit is ook zo'n tamme russische vos <3
Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:01

Waarom die eeuwige interesse allerlei andere "vreemde" diersoorten als huisdier te houden?
Veel mensen krijgen het nauwelijks voor elkaar aan de basisbehoeften van reguliere gedomesticeerde huisdieren te voldoen.
Kies toch gewoon een hond of een kat als je zo´n type huisdier wilt. Die zijn daar duizenden jaren voor gefokt, en het best geschikt voor de huisdier functie.
En neem een schippershondje als je een beest wil dat er uitziet als de foto in bovenstaande post.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:04

Ik heb twee huisdier-vossen gekend toen ik jonger was. Beiden als jongen uit het wild gehaald na het neerschieten van de moeder.
Leuk allemaal, mooi om naar te kijken, en ze waren ook nog best wel lief (echt aaibaar en zo)..
Verder waren ze:
- verschikkelijk destructief met meubilair en andere huisraad
- enorm looplustig
- onverzadigbaar (in alles, eten, aandacht, spelen, spelen, spelen..)
- niet 100% zindelijk
- slimmer als 15 honden samen
- ware graafmachines
- hamsteraars, alles wat interessant was werd meegenomen
- niet los te laten
- gehoorzaam als een gemiddelde kat. Dus wél weten dat het niet mag, maar dat wil niet zeggen dat er geluisterd gaat worden. Je kan hoogstens een verzoekje doen.
- onvoorspelbaar van humeur, en een offday is echt een offday, met rust laten..

Voor de meeste mensen is dit niet haalbaar als huisdier, deze twee zaten bij een wildopzichter en zijn gezin in huis, maar dus wel bij iemand die wist waar hij aan begon, en kon leven met half-gesloopt meubilair. Het zou me sterk verbazen als ze AL die nadelen (van de huisdierkant bekeken toch) hebben kunnen wegfokken. Zo niet kan je er van uit gaan dat er veel in opvang en asiels gaan eindigen, of een vroegtijdige vredige dood gaan aangeboden krijgen.
Sommige dingen moet je niet willen.. neem gewoon een wat vossige hond zou ik zeggen ;)
Laatst bijgewerkt door Ruga op 17-01-12 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:05

Oh die is leuk :+: !!!
Maar zoals Elma_ zegt: weet ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:06

Nohhhh <3 *gaat papa en mama vanavond lief aankijken* :+

Ze waren (iig toen dat artikel werd geschreven) nog aan het uitzoeken of de uiterlijke veranderingen gelinkt waren aan de domesticatie, of dat dat een gevolg was van het ontbreken van natuurlijke selectie (zwarte vos met witte vlekjes valt in de natuur te veel op maar voor mensen is dat alleen maar leuk). Vond idd ook ontzettend interessant, ze zijn dus nog bezig met uitpluizen welke genen etc verantwoordelijk zijn voor domesticatie... :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:12

Ik vind het prachtige beesten! maar ergens steekt het me dat we alle beesten in huis willen.
Ik ben er wel eens wat tegen gekomen in het wild, dat vind ik eigenlijk leuker ;)

:D even als grapje:
ze hebben wel duur speelgoed nodig!
http://www.youtube.com/watch?v=c8xJtH6UcQY

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:15

Ha, grappig dat je dit opbrengt. Toevallig had ik vorige week een college over Domesticatie en kwam dit ook ten sprake. Er is zelfs een filmpje (stukje van een documentaire) te vinden op youtube.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:17

een vriendin van mij had vroeger een zilvervosje...

maar dat was echt geen "huis"dier te noemen,ze liep overigens wel mee in haar roedel honden...

nee ,voor mij geen vosjes als huidier :)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:22

Zou ook geen vos als huisdier willen.
Weet niet precies waarom, maar het 'voelt' zo onnatuurlijk..