Hondengedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Hondengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:21

Hoi,

Ik heb sinds 1,5 maand een hondje uit het asiel van ongeveer 5 jaar oud.
Zaterdag begin ik met de hondencursus om hem vooral buiten beter te laten luisteren. Hij trekt aan de riem en luistert wanneer hij los is wanneer hij zin heeft. Kortom hij gaat uiteraard niet los op plekken met veel honden en/of veel verkeer.

Dit zijn dingen die wel opgelost gaan worden als het goed is, maar ik heb een vraag. Als er een andere hond ons nadert tijdens het uitlaten dan gaat Binky bijna altijd plat op zijn buik liggen totdat de hond ongeveer een meter van ons vandaan is en springt dan enthousiast op. Hij blaft/gromt niet en wil dan graag snuffelen en vervolgens spelen tenzij de andere hond begint te grommen dan blaft hij wel. Meer uit onzekerheid denk ik, want het is een vrij onzekere onderdanige hond.

Overigens is het een ongecastreerde reu.

Wat betekend dat plat liggen, want heb dat nog niet eerder gezien bij een hond?

dierenfan

Re: Hondengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:29

mijn eerste hond deed dat ook heel veel. Is een stuk onzekerheid maar kan ook weer zijn onzichtbaar maken en op je prooi klappen. Mijn eerste hond deed het niet omdat hij wilde spelen met andere honden. Hij ging plat liggen in het bij voorkeur lange gras en sprong omhoog als de hond in de buurt was om erbovenop te klappen.
Per hond kan dit gedrag dus verschillen denk ik.

Gelukkig zie ik het meer honden doen in afwachting van leuk spelen en me onderdaning opstellen als in afwachting om erop te klappen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:16

Het trekken van de riem kun je makkelijk afleren door stil te gaan staan op het moment dat er getrokken wordt en pas door te lopen als de lijn slap hangt. Dit heeft een hond heel snel door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:24

Raphi van mij doet het ook, idd spelgedrag.

Hij springt op als de andere hond hem op 2 meter genaderd is, maakt een spelbuiging, en het spel kan beginnen :D

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:41

Nou dit is niet voor de regel spelen hoor! :D ik heb hier een hond gehad (Teef) die dit gedrag ok vertoonde, maar zodra dr een andere hond naderde greep ze hem volop, dus als ik jou was zou ik dit gedrag laten beoordelen op de hondenschool.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:55

Yamcha schreef:
Raphi van mij doet het ook, idd spelgedrag.

Hij springt op als de andere hond hem op 2 meter genaderd is, maakt een spelbuiging, en het spel kan beginnen :D

Hier gaat dat ook zo, idd op de grond, springt hij over eind bij een meter of 2 en dan spel buiging en spelen maar... Mist anderen hond er ook voor in is,

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 22:25

xRomana schreef:
Nou dit is niet voor de regel spelen hoor! :D ik heb hier een hond gehad (Teef) die dit gedrag ok vertoonde, maar zodra dr een andere hond naderde greep ze hem volop, dus als ik jou was zou ik dit gedrag laten beoordelen op de hondenschool.

Als hij het gedrag vertoont tijdens de lessen kan ik het inderdaad wel vragen, maar als hij het daar niet doet heeft dat niet heel veel zin, want ze zien dan niet wat hij precies doet.

Hij grijpt de honden niet, is zoiezo niet aggressief. Wel kan hij springerig zijn en enthousiast. Daar zijn niet alle honden van gediend uiteraard.

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:31

Dat gedrag is van achter de computer niet te beoordelen, daarvoor moet je het gedrag echt zelf zien. Omdat het op zoveel verschillende manieren te interpreteren is.