voedselbank voor dieren in Drenthe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

voedselbank voor dieren in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:11

In de Drentse gemeentes Coevorden en Emmen kunnen dierenbezitters met een kleine beurs binnenkort terecht op een voedselbank speciaal voor dieren. Er komen vestigingen in Emmen en Coevorden, zo meldt RTV Drenthe op zijn website.
De dierenvoedselbank wordt geleid door vrijwilligsters Joke en Jannie. Ze hopen dat vanaf 18 februari mensen terecht kunnen om voedsel op te halen voor huisdieren.

Het duo grote bedrijven aangeschreven met het verzoek om ze te sponsoren en zo de voedselbank te bekostigen. Het is de bedoeling dat alleen mensen met een uitkering of minimum inkomen voer komen halen. Daarom wordt er steekproefsgewijs gecontroleerd waar het voer terecht komt en of het correct wordt gebruikt.

*AD.

Hoe denken jullie hierover ?

tamary

Re: voedselbank voor dieren in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:15

Riskant, dieetvoer zal lastig worden en het kan mensen overhalen een dier aan te schaffen die ze niet kunnen betalen. Voer is zelden de grootste kostenpost.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:17

mischien als het voer niet meer aangeschaft hoeft te worden dat dat bedrag dan weer besteed kan worden aan bijv. de dierenarts?

ik denk dat dit idee is gekomen omdat de asielen steeds voller en voller raken.

mischien is het een idee als ze ook een da aan de haak slaan die voor een gereduceerd tarief de dieren kan helpen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:19

Omdat Overig Nieuws (ON) alleen bedoelt is voor nieuwsberichten over paarden verhuis ik dit topic naar BeestenBoel (BB)

OV --> BB

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:21

oh sorry dat wist ik niet maar bedankt :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:22

Slecht idee. Als je geen dier kunt betalen, dan moet je geen dieren hebben. En geen gezeik over "weet je wat een dier voor mensen doet" etc. etc.... geen geld, geen dier. Je hebt de verantwoordelijkheid voor zo'n beest. En het "geld dat ze niet aan voer besteden, kan misschien voor DA kosten gebruikt worden" gaat dus echt niet op, dat weet iedereen.
Net als "als je eigenlijk geen geld hebt voor een paard, dan moet je geen paard nemen". Zelfde met alle andere dieren.

Ik hoop dat het idee mislukt, eerlijk gezegd. Mensen moeten niet zo stom zijn dieren aan te schaffen als je geen centen hebt om je verantwoording te nemen als het nodig is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:30

GamblersCup schreef:
Ik hoop dat het idee mislukt, eerlijk gezegd. Mensen moeten niet zo stom zijn dieren aan te schaffen als je geen centen hebt om je verantwoording te nemen als het nodig is.

Er zijn uitzonderingen als mensen bv in de WW komen en tijdelijk (tot hun volgende baan) een paar maanden moeten zien te overbruggen.
Ik snap ook best dat er mensen zijn die al een dier hebben en zo de kans krijgen deze langer te kunnen behouden bij een sterke inkomensdaling.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:31

tja er zijn zat mensen met een uitkering die wel hun dieren kunnen houden
het is nou eenmaal altijd wel krap.
dan kijkt me zo,n voedselbank wel handig, als je daar dan voer krijg van goede kwaliteid geen lidl voer

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:32

En hoe ga je daar onderscheid in maken, als er nu al alleen maar "steeksgewijs" gecheckt wordt of het voer goed gebruikt wordt?

Nee, als het tijdelijk is, kunnen mensen wel een andere oplossing zoeken. Je werkt hier slechte situaties mee in de hand, het voorbeeld van mensen die het zich eigenlijk niet kunnen veroorloven de mogelijkheid geven dieren aan te schaffen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:34

Brainless schreef:
GamblersCup schreef:

Er zijn uitzonderingen als mensen bv in de WW komen en tijdelijk (tot hun volgende baan) een paar maanden moeten zien te overbruggen.
Ik snap ook best dat er mensen zijn die al een dier hebben en zo de kans krijgen deze langer te kunnen behouden bij een sterke inkomensdaling.

Precies mijn punt. Ik heb nu WW en moet daardoor veel laten. Over een paar weken ga ik weer aan het werk :D en heb mijn dieren gelukkig nog. Maar het is wel lastig geweest. Voer is toch een wekelijkse kostenpost. Ben blij dat ik geen mastiff heb ;)

Maar ja, hoe ga je screenen hoe lang mensen hun dier al hebben enzo he :+

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:34

Vind het wel een goed initiatief.
Het feit dat er mensen bestaan die een dier nemen zonder te denken aan evt. DA kosten bestaan er nu ook. Nadenken blijft moeilijk voor sommigen.
Liever voer halen bij een voedselbank dan dat je hond geen eten heeft, en ze hem laten verwaarlozen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:35

@GC
Dan kun je ook zeggen dat voedselbanken geen luiers/babyvoeding meer moeten verstrekken want dat werkt het misschien in de hand dat deze mensen nog meer kinderen nemen...

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:35

gamblerscup. heb jij ooit wel eens aan de oudere mensen gedacht die bijv al 14 jaar lang een hond hebben en ineens aan een ww uitkering zitten?
zo,n hondje kun je niet meer overplaatsen.
dan zou het toch fijn zijn voor die mensen als ze naar zo,n voedsel bank kunne ?

je kunt altijd zomaar ineens een uitkering krijgen, die heb je niet voor je lol

ik snap best wel dat je beter geen dier aan kunt schaffen als je er niet voor kunt zorgen.
maar je moet niet alles over een kant gaan scheren

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:36

Kijk even naar onze situatie.
Wij hebben 16 jaar geleden een Golden Retriever aangeschaft.
Mijn moeder is eind vorig jaar werkeloos geworden door de crisis..

16 jaar geleden zaten wij er erg goed bij, nu moeten wij echt voorzichtig zijn met uitgaven,
Dit hadden wij ook niet verwacht, nu gaan onze dieren voor op ons dus die hebben het nog steeds erg goed.
Maar kan mij wel voorstellen dat in gevallen voor sommige mensen dit wel een uitkomst is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:37

Aprils_joke schreef:
gamblerscup. heb jij ooit wel eens aan de oudere mensen gedacht die bijv al 14 jaar lang een hond hebben en ineens aan een ww uitkering zitten?
zo,n hondje kun je niet meer overplaatsen.
dan zou het toch fijn zijn voor die mensen als ze naar zo,n voedsel bank kunne ?

je kunt altijd zomaar ineens een uitkering krijgen, die heb je niet voor je lol

ik snap best wel dat je beter geen dier aan kunt schaffen als je er niet voor kunt zorgen.
maar je moet niet alles over een kant gaan scheren

Dat bedoel ik dus inderdaad ook! ;-)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:38

Elma, die zijn er nu inderdaad ook. Maar ik vermoed dat het er veel meer gaan worden door deze leuke mogelijkheid. "Mama, mag ik een hond? Nee, te duur. Oh, maar nu mag het wel want we kunnen gratis voer krijgen" ... en dan word zo'n beestje ziek, of de entingen zijn nodig, en dan is er geen geld.

Brainless, juist. Wat een antwoord... ik vind "zonder nadenken een dier aanschaffen" even wat anders dan een kind krijgen. Die schaf je niet even voor de lol aan.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:38

Brainless schreef:
@GC
Dan kun je ook zeggen dat voedselbanken geen luiers/babyvoeding meer moeten verstrekken want dat werkt het misschien in de hand dat deze mensen nog meer kinderen nemen...

_O- _O- _O- _O- amen _/-\o_

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:39

GamblersCup schreef:
Brainless, juist. Wat een antwoord... ik vind "zonder nadenken een dier aanschaffen" even wat anders dan een kind krijgen. Die schaf je niet even voor de lol aan.

Dat denk jij. Maar ik weet wel zeker dat er zulke mensen zijn :\

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:40

GamblersCup schreef:
Elma, die zijn er nu inderdaad ook. Maar ik vermoed dat het er veel meer gaan worden door deze leuke mogelijkheid. "Mama, mag ik een hond? Nee, te duur. Oh, maar nu mag het wel want we kunnen gratis voer krijgen" ... en dan word zo'n beestje ziek, of de entingen zijn nodig, en dan is er geen geld.

een dier 9 van de 10 keer ook niet
en ik vind een dier net zo belangrijk als een kind qua zorg
dus ik kan heel goed begrijpen dat als iemand van een dier houd dat deze het dier niet weg wil doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:40

GamblersCup schreef:

Dus je moet een keuze maken.
De dieren die er nu al zijn misschien laten stikken?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:41

Aprils_joke schreef:
GamblersCup schreef:

een dier 9 van de 10 keer ook niet
en ik vind een dier net zo belangrijk als een kind qua zorg
dus ik kan heel goed begrijpen dat als iemand van een dier houd dat deze het dier niet weg wil doen.

Nee, moet je nagaan!
Onze oudje 16 jaar, stokdoof, wie wil er nou een hond van 16 jaar??

Gelukkig gaat ze nergens heen en kunnen wij het nog redden door zuinig te zijn met luxe uitgaven.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:43

en nog een punt als je je dier weg wil brengen naar een asiel of iets dergelijks heb je ook een aardige duit nodig

je bent al gauw 170 euro kwijt om je hond weg te brengen naar het asiel.
hier in denbosch niet ieder geval wel

geen geld om weg te brengen
geen geld voor voer.

wat doet zo iemand dan ?
Laatst bijgewerkt door Aprils_joke op 17-01-12 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:43

Aprils Joke en Daantjuhhh, prima hoor, als die mensen gesponsord worden. Geen problemen mee. Kunnen er niets aan doen. Maar hoe het nu opgezet is werkt dat niet, er wordt niet eens gekeken naar waar het voer trechtkomt, behalve "steeksproefgewijs". Als daar een goede screening komt, vind ik het prima. Ik gun het die mensen absoluut, maar de mensen die hierdoor heel makkelijk een dier aan kunnen gaan schaffen hoewel ze daar het geld niet voor hebben, absoluut niet.

Hestejente, die mensen zijn er ook vast wel, maar het gaat om een voedselbank voor dieren, komop, is geen vergelijking. Je kunt 's morgens nog in een dierloos huishouden je koffie drinken, en 's middags na het zien van een lief hondje een hond in huis hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:43

Aprils_joke schreef:
en nog een punt als je je dier weg wil brengen naar een asiel of iets dergelijks heb je ook een ardige duit nodig

je bent al gauw 170 euro kwijt om je hond weg te brengen naar het asiel.
hier in denbosch niet ieder geval wel

geen geld om weg te brengen
geen geld voor voer.

wat doet zo iemand dan ?

Aan de boom knopen?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:45

GamblersCup schreef:
Aprils Joke en Daantjuhhh, prima hoor, als die mensen gesponsord worden. Geen problemen mee. Kunnen er niets aan doen. Maar hoe het nu opgezet is werkt dat niet, er wordt niet eens gekeken naar waar het voer trechtkomt, behalve "steeksproefgewijs". Als daar een goede screening komt, vind ik het prima. Ik gun het die mensen absoluut, maar de mensen die hierdoor heel makkelijk een dier aan kunnen gaan schaffen hoewel ze daar het geld niet voor hebben, absoluut niet.

Hestejente, die mensen zijn er ook vast wel, maar het gaat om een voedselbank voor dieren, komop, is geen vergelijking. Je kunt 's morgens nog in een dierloos huishouden je koffie drinken, en 's middags na het zien van een lief hondje een hond in huis hebben.

ik zou zeggen dat die mensen een bewijsje moeten laten zijn dat het dier al langere tijd van hun is ? entingen dierenarts of door middel van de chip ?
dat zou een goed idee zijn