Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Joanne1987 schreef:ik lees even mee... wij hebben een boerenfox reu en wij denken ook aan castreren, maar dan om andere redenen. vinnie loopt vaak te potloodventen en is vaak wat dominant naar mensen die op visite komen toe, gaat mij en mijn vriend heel erg 'beschermen' verder accepteert ie bij de curus vrij moeilijk dat de trainer te dicht bij mij komt of de riem overpakt. wij hebben in november/december als proef chemische catratie geprobeerd en dat beviel erg goed. we wachten nu even deze maand af aangezien we de 29e examen hebben en daarna een week rust hebben (hoeven dan 12 februari pas weer dus onze voorkeur gaat uit naar 30 januari)
Joanne1987 schreef:Gepest is groot woord maar een gecastreerde hond zal niet of nauwelijks dominant zijn dus honden die dat wel zijn proberen een gecastreerde hond de baas te zijn
Laurahh schreef:Wij hadden verhalen gehoord dat gecastreerde honden buiten 'gepest' worden door de andere honden
Yamcha schreef:Joanne1987 schreef:ik lees even mee... wij hebben een boerenfox reu en wij denken ook aan castreren, maar dan om andere redenen. vinnie loopt vaak te potloodventen en is vaak wat dominant naar mensen die op visite komen toe, gaat mij en mijn vriend heel erg 'beschermen' verder accepteert ie bij de curus vrij moeilijk dat de trainer te dicht bij mij komt of de riem overpakt. wij hebben in november/december als proef chemische catratie geprobeerd en dat beviel erg goed. we wachten nu even deze maand af aangezien we de 29e examen hebben en daarna een week rust hebben (hoeven dan 12 februari pas weer dus onze voorkeur gaat uit naar 30 januari)
Dit is echt een opvoedingsprobleem, jouw hond is heel erg bezitterig. Dit ga je niet verhelpen met castratie, wel met het ongewenste gedrag níet belonen, en accepteert hij wel goed dat de trainer dichtbij komt, beloon je hem uiteraard enthousiast.Joanne1987 schreef:Gepest is groot woord maar een gecastreerde hond zal niet of nauwelijks dominant zijn dus honden die dat wel zijn proberen een gecastreerde hond de baas te zijn
Ook dat hoeft niet per se.
Raphi zijn opa is op latere leeftijd gecastreerd (uit nood geboren, helaas) maar qua dominantie heeft het niets veranderd. Hij was de Alpha en bleef de Alpha.Laurahh schreef:Wij hadden verhalen gehoord dat gecastreerde honden buiten 'gepest' worden door de andere honden
Dat gebeurt idd. Met name gecastreerde Labradors (en vooral de bruine, hoe het kan moet je mij niet vragen) schijnen erg lekker te ruiken voor ongecastreerde reuen. Soms nog lekkerder dan een loopse teef. En dan gaan ze erop rijen idd.
Dat rijen verhaal is an sich een opvoedingsding, Raphi heeft het gedaan toen hij een jaar oud was, en ik heb het er nu volledig uit. Goed, een loopse teef laat hij niet lopen, maar dat verwacht ik ook niet van hem. Echter komt hij wél terug als ik hem roep, zijn oren functioneren nog altijd prima, en hij gaat met mij mee, ipv blind achter de teef aan te gaan.
Ik zou je aanraden met je hond te gaan trainen, aandachtsoefeningen met hem gaan doen, en hem leren dat hij naar jou luistert. Dat zou je aardig wat op moeten leveren.
Aan de andere kant, je hond is 2. Hij is nu volop in de puberteit, en elke hond heeft een periode waarin ze uitproberen hoever ze gaan kunnen, maar ze zijn ook bezig volwassen te worden, en dat is best een verandering in de kop. Neem hem zijn gebrek aan concentratie niet al te veel kwalijk. Het hoort bij zijn leeftijd.
Ga met hem werken, richt zijn aandacht op jou, beloon elk klein dingetje (als ie naar je kijkt: good boy, en snoepje erin).
Ik denk dat je dit prima zonder castratie op kunt lossen. Castratie heeft meer nadelen voor de hond dan wordt verteld. De risico's op zo ongeveer alle soorten kanker zijn groter, je hebt kans dat je een typische castratenvacht krijgt (veel dons, veel klit, dof en erg lelijk), de risico's op overgewicht nemen ongelooflijk toe, risico op hart- en vaatziekten (kan een hond ook krijgen) kans op vroegtijdige slijtage is groter, en er zijn nog meer dingen. Ik raad echt af om te castreren tenzij dit strikt noodzakelijk is.
Laurahh schreef:Maar zijn obsessie voor geurtjes en drang om te rijden zit niet in zijn karakter..
). Als ie buiten is neemt hij niet de tijd om zijn behoefte te doen want hij moet overals als een gek snuffen en opletten of het desbetreffende teefje niet in de buurt is. Vind het eigenlijk best zielig voor hem. Wil het nog even aankijken maar als die zo blijft dan overweeg ik castratie. Wat vinden jullie? Zijn er eventueel alternatieven? Laurahh schreef:@Dierenfan, wat is er veranderd aan de vacht?
We gaan zowiezo onze kat nog castreren dus dan kunnen we wel aan de dierenarts vragen wij zij ervan denkt. En of chemische castratie een optie is![]()
Wij hadden verhalen gehoord dat gecastreerde honden buiten 'gepest' worden door de andere honden.
Embe schreef:Topic ligt een beetje stil maar heb ook een vraag:
Onze reu van 3,5 jaar is dit jaar compleet van het pad door de geur van loopse teefjes. Hij loopt de hele dag zenuwachtig hijgend heen-en-weer te dartelen. Staat te piepen en janken bij de deur. Wil niet of nauwelijks eten (en het is een halve labrador). Als ie buiten is neemt hij niet de tijd om zijn behoefte te doen want hij moet overals als een gek snuffen en opletten of het desbetreffende teefje niet in de buurt is. Vind het eigenlijk best zielig voor hem. Wil het nog even aankijken maar als die zo blijft dan overweeg ik castratie. Wat vinden jullie? Zijn er eventueel alternatieven?