Geitje Juul,een zorgekind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Geitje Juul,een zorgekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:25

Bokkers,dringend hulp gezocht :D

Bij mijn moeders vriend lopen er 4 geitjes,waarvan 1tje (ongepland) drachtig was.
Gisterenmiddag hadden we een afspraak met kenissen om iets te gaan eten, maar eerst moesten de geiten nog eten krijgen.
Komt de vriend van mijn moeder binnengelopen dat hij 2 pootjes uit de achterkant van de geit ziet komen
En inderdaad 2 kleine gevlekte pootjes kwamen uitpiepen,maar voor de rest geen beweging....
Dus wij dierenarts gebeld en afgewacht.
De DA was daar na een half uurtje en heeft geprobeerd het geitje op natuurlijke wijze op de wereld te zetten,maar dat was op geen wijze mogelijk,dus live keizersnede (ieuuwwwwwww,niet zo aangenaam op een nuchtere mag )
En na een half uurtje kwam kleine Juul ter wereld.
Maar natuurlijk kan alles bij ons niet goed gaan,en was Juultje erg verzwakt van de keizersnede en een beetje te vroeg geboren, ook moeder geit was niet in super conditie.
Dus we moesten afwachten en kijken hoe het verliep.
We zijn een warmtelamp gaan halen omdat het toch wel erg frisjes is buiten en in het hokje.
Maar toen we terug kwamen lag mama geit nog altijd neer en Juultje had nog steeds niet gedronken,
terug DA gebeld en deze zei dat het erg belangrijk was dat Juul de eerste melk (biest) krijgt of hij anders niet veel kans heeft op overleven en we de geit eventueel moesten melken.
Zo gezegd zo gedaan,maar moeder geit gaf praktisch geen melk en werkte totaaaaal niet mee,keek niet naar Juul,duwde hem weg,....waardoor Juultje erg vermoeid werd en als een lappenpopje daar lag....
Ik totaal in paniek, naar een boer in de buurt gereden achter biestmelk van zijn koeien (gevraagd aan DA en het was oke om dit te geven) en dit dan gemengd met het beetje biestmelk van de moeder.

Tot nu toe is alles oké met Juultje,hij heeft nu een goede zuigreflex en drinkt voldoende aan de fles,maar hoe dit verder zal gaan,geen idee
Ik heb nu speciale geitenmelk besteld bij de DA en mag er morgen om gaan,maar nu krijgt hij voorlopig ng ff biestenmelk van de koe.
Wat een zorgekind
Dus als iemand ervaring heeft met geiten hoor ik het graag....

Caira

Re: Geitje Juul,een zorgekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:48

pb Annelot eens, die heeft lang op een kinderboerderij gewerkt en geiten geflest.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:33

Ik heb vorig jaar ook 2 geitjes opgevoed met de fles.. deze hadden al biest gehad dus dit was niet nodig meer.. heb ze toen op melkpoedergezet bij de boerenbond vandaag ging erg goed en zijn uitgegroeid tot 2 sterke en grote bokken.
Succes met het kleintje.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:05

Helaas geen tips voor je, maar ik zal duimen voor kleine Juultje!

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:26

Even een update:
Voorlopig gaat alles goed met Juul,hij eet goed aan de fles en komt vorlijk aanhuppelen als hij iemand hoort,super schattig :D
Hopelijk komt alles goed met deze kleine man....

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:30

Ik mag denk ik wel zeggen dat ik aardig wat van geiten af weet. Ik ben namelijk een geitenboerin :).
Dus mocht je vragen hebben kan ik die vast en zeker beantwoorden!

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:36

Ideaal :D
Hieronder enkele vraagjes:
- De mama laat niet toe dat hij drinkt,maar verstoot hem ook nietof doet hem geen pijn,mogen ze dan samen blijven zitten of beter gescheiden?
- Wanneer mag hij bij de rest van de geiten?
- Vanaf wanneer mag hij eigenlijk buiten in de weide?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:41

Fijn om te horen dat het goed gaat!

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:48

LisaDG schreef:
- De mama laat niet toe dat hij drinkt,maar verstoot hem ook nietof doet hem geen pijn,mogen ze dan samen blijven zitten of beter gescheiden?

Wat je kan doen is moeder een tijd ''vast'' zetten in een krap hokje. Zo kan het lam goed drinken en zal de moeder het (lichtelijk gedwongen :) ) gaan accepteren. Als geiten voor het eerst lammeren krijgen vinden ze het maar raar en moet het altijd wennen. Het moedergevoel groeit wel met de tijd. En zo min mogelijk met de fles voeren. Anders wordt het een lui lam :o .

Wij hebben ze meteen bij de andere geiten. Maar in dit geval zou ik even wachten totdat ze haar moedergevoel heeft.

Ze kunnen ook meteen buiten op de weide. Je kan het beste op je gevoel af gaan ivm het weer. Kou kunnen ze best tegen. Met een schuilmogelijkheid is het helemaal perfect. Zodra de geit het moeder gevoel heeft en het lam zal beschermen en laat drinken zal het helemaal goed komen.

Edit: Las dat moeders geen melk geeft. Dan gaat het bovenstaande natuurlijk niet lukken. Maar het moedergevoel blijft belangrijk. Moeders zal het lam behoeden voor de omheining, waterbak, slootkant, soortgenoten enz.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:52

Je kan ook nog proberen om de melkstroom opgang te brengen. Ik weet niet of je met de hand kan melken?!
Het wil nog wel eens helpen om haar 1 keer per dag rond het zelfde tijdstip leeg te melken en goed bij de voeren met krachtvoer.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:08

LisaDG schreef:

Na de geboorte laten we de geit en de jongen eerst aan elkaar wennen.
Zodra ze een band hebben(jongen en moeder) gaan ze eerst alleen op de wei. Daarna gaan ze elke dag eventjes met de rest op de wei. Zodra ze het goed kunnen vinden gaan ze met z'n allen op de wei.
In jou geval zou ik nog wel even met juul wachten, het is koud weer en vind het wel gevaarlijk voor zo'n kleintje.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:01

Blazee: met de hand melken hebben we gedaan om de eerste biest te krijgen van de mama,dit hebben we dan gemengd met biestenmelk van een koe.
Verder melken bij de mama is niet mogelijk,omdat ze praktisch geen uier of melk geeft.
Maandag en dinsdag hebben we lamb volostrum gegeven op aanraden van de DA en nu krijgt hij melkpoeder van de Aveve.
Momenteel gaat alles oke,enkel zou hij eens moeten gewassen worden want die melk is 1 plakkerige boel waardoor Juul zijn hoofdje een beetj plakt :D
Wel heb ik gezien dat hij wat last heeft van diarree,maar dit kwam volgens de DA door de koe biestenmelk...

Door het slechte weer zit Juul nu met zijn mama onder de lamp aan de 1ne kant van het hok en de andere geiten afgescheiden aan de andere kant.
Zodra het wat beter weer is laat ik Juul en zijn mama eerst alleen buiten,dan met de rest van de geitjes en als laatst de bok erbij,want deze is nogal euhmnn hardhandig,laat ik het zo noemen :D

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:09

LisaDG schreef:
Blazee: met de hand melken hebben we gedaan om de eerste biest te krijgen van de mama,dit hebben we dan gemengd met biestenmelk van een koe.
Verder melken bij de mama is niet mogelijk,omdat ze praktisch geen uier of melk geeft.
Maandag en dinsdag hebben we lamb volostrum gegeven op aanraden van de DA en nu krijgt hij melkpoeder van de Aveve.
Momenteel gaat alles oke,enkel zou hij eens moeten gewassen worden want die melk is 1 plakkerige boel waardoor Juul zijn hoofdje een beetj plakt :D
Wel heb ik gezien dat hij wat last heeft van diarree,maar dit kwam volgens de DA door de koe biestenmelk...

Door het slechte weer zit Juul nu met zijn mama onder de lamp aan de 1ne kant van het hok en de andere geiten afgescheiden aan de andere kant.
Zodra het wat beter weer is laat ik Juul en zijn mama eerst alleen buiten,dan met de rest van de geitjes en als laatst de bok erbij,want deze is nogal euhmnn hardhandig,laat ik het zo noemen :D

Die poedermelk is echt een zoete kleverige boel inderdaad. Ze moeten altijd erg aan de poedermelk wennen hoor. Daar krijgen ze ook altijd stink diaree van.. (heeeul niet fijn!). Ik denk nog eerder van de poedermelk als je koeienbiest (wat ik dan bij de lammeren mee gemaakt heb) Maar dit is met een weekje wel over. Ook snel goed hooi bij voeren als ze dit niet op de grond krijgen. Met een paar dagen willen ze hier al aan knabbelen en dit is erg goed voor pens. Liever hooi dan kuil.
Als juul er veel morst zou ik een nieuwe speen op het flesje zetten en het zuiggat erg klein houden. Het is erg belangrijk dat ze goed moeten zuigen als ze drinken en niet te veel per keer binnen krijgen. De melk komt meteen in de netmaag terecht, maar als het lam niet goed genoeg moet zuigen kan het in de pens terecht komen. Dit kan weer tot allerlei narigheden zorgen. De ideale tempratuur van de melk is uit mijn hoofd: 38.4 graden. Maar dat kan ik nog even opzoeken voor de zekerheid. Dat is de ideale tempratuur en vervlokt het het beste.

Misschien al wel erg veel specifieke info, maar goed misschien heb je er wat aan. Als je nog meer wilt weten waarom dit alles kan het natuurlijk verder uitleggen.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 10:42

Al vast super bedankt voor al deze info,hopelijk gaat alles verder goed met hem,ik plaats dit weekend wat foto's als ik tijd heb :D

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:17

Hoe is het met Juul??
En heb je foto's?! Ik ben nieuwsgierig :D