Bij mijn moeders vriend lopen er 4 geitjes,waarvan 1tje (ongepland) drachtig was.
Gisterenmiddag hadden we een afspraak met kenissen om iets te gaan eten, maar eerst moesten de geiten nog eten krijgen.
Komt de vriend van mijn moeder binnengelopen dat hij 2 pootjes uit de achterkant van de geit ziet komen
En inderdaad 2 kleine gevlekte pootjes kwamen uitpiepen,maar voor de rest geen beweging....
Dus wij dierenarts gebeld en afgewacht.
De DA was daar na een half uurtje en heeft geprobeerd het geitje op natuurlijke wijze op de wereld te zetten,maar dat was op geen wijze mogelijk,dus live keizersnede (ieuuwwwwwww,niet zo aangenaam op een nuchtere mag )
En na een half uurtje kwam kleine Juul ter wereld.
Maar natuurlijk kan alles bij ons niet goed gaan,en was Juultje erg verzwakt van de keizersnede en een beetje te vroeg geboren, ook moeder geit was niet in super conditie.
Dus we moesten afwachten en kijken hoe het verliep.
We zijn een warmtelamp gaan halen omdat het toch wel erg frisjes is buiten en in het hokje.
Maar toen we terug kwamen lag mama geit nog altijd neer en Juultje had nog steeds niet gedronken,
terug DA gebeld en deze zei dat het erg belangrijk was dat Juul de eerste melk (biest) krijgt of hij anders niet veel kans heeft op overleven en we de geit eventueel moesten melken.
Zo gezegd zo gedaan,maar moeder geit gaf praktisch geen melk en werkte totaaaaal niet mee,keek niet naar Juul,duwde hem weg,....waardoor Juultje erg vermoeid werd en als een lappenpopje daar lag....
Ik totaal in paniek, naar een boer in de buurt gereden achter biestmelk van zijn koeien (gevraagd aan DA en het was oke om dit te geven) en dit dan gemengd met het beetje biestmelk van de moeder.
Tot nu toe is alles oké met Juultje,hij heeft nu een goede zuigreflex en drinkt voldoende aan de fles,maar hoe dit verder zal gaan,geen idee
Ik heb nu speciale geitenmelk besteld bij de DA en mag er morgen om gaan,maar nu krijgt hij voorlopig ng ff biestenmelk van de koe.
Wat een zorgekind
Dus als iemand ervaring heeft met geiten hoor ik het graag....
.
.