Konijn met een zeer vervelend 'luxe'probleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poekiemansss

Konijn met een zeer vervelend 'luxe'probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:15

Hallo bokkers,
Ik heb al een paar jaar 2 konijntjes, een voedster en een gecastreerde ram.
Gaat heel goed samen, ze kunnen het erg goed vinden, wassen elkaar, slapen overelkaar heen etc.
Maar nu loop ik telkens tegen een probleem aan; mijn voedster, een kruising angora x dwerg, is een beetje te gek op eten, ze eet de brokjes voor de ram zijn neus weg en grijpt al het lekkers wat ze maar krijgen kan. Hierdoor is de ram een beetje aan de lichte kant, en de voedster te dik. En doordat de voedster te dik is kan ze haar blindedarmkeutels niet meer opeten, ze kan er volgens mij niet bij. Daardoor blijven ze steeds aan haar kontje plakken en moet ik bijna elke dag haar kontje schoonmaken. Ik wil de konijntjes niet uit elkaar halen, want ze hebben het zo leuk samen. Ik heb wel eens een periode geprobeert geen extras meer te geven, maar dan eet ze gewoon nog meer brokjes. Hooi eet ze niet, heb al allerlei soorten hooi geprobeerd; kruidenhooi, verpakt hooi van verschillende merken, hooi van de ponys etc. maar dat weigert ze allemaal te eten.

Dus eigenlijk kan ik wel zeggen dat mijn konijn een zeer vervelend 'luxe' probleem heeft; ze eet te veel, waardoor ze haar blindedarmkeutels niet meer op eet. Dit is niet alleen slecht voor de hygiene, maar ook niet echt bevorderlijk voor de darmflora.

Wie heeft advies?
Groetjes
Laatst bijgewerkt door Poekiemansss op 16-01-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:17

Heel even apart zetten bij het voeren van de brokjes? Konijnen kunnen het beste onbeperkt hooi hebben, dus daar zit het probleem dan niet. Als een konijn geen hooi eet, is er wel iets aan de hand denk ik.... :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:18

is de ram misschien ook een stuk kleiner als de voedster? dan is het wellicht een idee om een hokje te maken met een opening zo klein dat de ram er net door heen past en hier extra voer neer te zetten voor hem zodat de voedster er niet bij kan.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:19

Heeft ze nooit gedaan, heb haar al 3 jaar. Heel soms zie ik haar een sprietje eten, maar dat kan ik niet vergelijken met mijn (ex)ram.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:19

draaakje schreef:
is de ram misschien ook een stuk kleiner als de voedster? dan is het wellicht een idee om een hokje te maken met een opening zo klein dat de ram er net door heen past en hier extra voer neer te zetten voor hem zodat de voedster er niet bij kan.

scheelt niet zo heel veel eigenlijk..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:20

brokjes mogen helemaal weggelaten worden, in principe kunnen ze gewoon volledig op hooi. honger maakt wel dat ze gaat eten!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:21

Dan zou ik ze gewoon even apart zetten met voeren, dan kan de voedster meteen op dieet! :Y)

Wilawander

Re: Konijn met een zeer vervelend 'luxe'probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:57

Ik zou ook alleen nog hooi geven en de voedster even weghalen en dan de ram wat brokjes geven zodat hij wat meer op gewicht komt. Zijn de tanden/kiezen van de voedster in orde? hooi is het eerste wat ze dan laten staan.

Debola_89

Re: Konijn met een zeer vervelend 'luxe'probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:05

Ik zou voorlopig de brokjes wegdoen en paardenbloemblaadjes met hooi leggen. Ze zijn normaal gezien gek op paardenbloemblaadjes. Wie weet lukt het zo.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:06

ik zou het biks niet gelijk weg halen maar rustig minderen. Zou de ram een normaal portie geven en de voedster maar de helft van wat normaal is. Dit bijv. elke avond aanbieden en ze dan apart zetten (even een paar hekjes er tussen zetten of als je een hok met 2 verdiepingen hebt 1 nijn boven en 1 nijn beneden zetten.
Na een half uur/ uur weer samen laten en overgebleven biks uiteraard weg halen.
's ochtends groenvoer geven waar ze niet dik van kan worden of dit ook gescheiden aanbieden en alle andere tijd alleen hooi geven als voeding mocht ze willen eten.
Hier krijgen mijn 2 vlamen samen 200 gram biks en de rest groenvoer en hooi. Ze zijn zeker niet te dik en zijn super gezond!

Je kan ook nog wat biks geven vermengd met hooi. MOet ze meer moeite doen de biks te pakken te krijgen en wie weet eet ze gelijk wat hooi mee. Of biks alleen aanbieden in een voerbal bijv. dat ze dus meer beweegt.