Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
inesje15 schreef:Maak voor jezelf een duidelijke keuze of je later nog met de hond wil fokken. Indien niet, zou ik zowiezo overgaan tot sterilisatie, kan een boel problemen voorkomen (ik wil je gerust een lijstje opdrammen...). Het is duidelijk dat het veel ongemak teweegbrengt, dus ik zou er niet te lang over nadenken.
Moet je nu wel nog een aantal weken wachten vooraleer je het nu best doet natuurlijk.
inesje15 schreef:Maak voor jezelf een duidelijke keuze of je later nog met de hond wil fokken. Indien niet, zou ik zowiezo overgaan tot sterilisatie, kan een boel problemen voorkomen (ik wil je gerust een lijstje opdrammen...). Het is duidelijk dat het veel ongemak teweegbrengt, dus ik zou er niet te lang over nadenken.
yarrah schreef:inesje15 schreef:Maak voor jezelf een duidelijke keuze of je later nog met de hond wil fokken. Indien niet, zou ik zowiezo overgaan tot sterilisatie, kan een boel problemen voorkomen (ik wil je gerust een lijstje opdrammen...). Het is duidelijk dat het veel ongemak teweegbrengt, dus ik zou er niet te lang over nadenken.
Dat lijstje is op niets gebasseerd. Onderzoeken in het buitenland laten een andere lijstje zien.
Daarnaast kan een castratie (zo het officieel) vele andere complicaties geven. De rest van haar leven op medicijnen, omdat ze incontinent is geworden......
Iris82 schreef:TS: apart dat Metacam dan weer geen verschil maakte.
Echt helemaal 0 effect?
Inesje15 schreef:Misschien iets aan de DA vragen tegen de stress, diazepammetje of zo voor de korte periode die ze nog moet overbruggen.
Iris82 schreef:Twijfel voor wat? Dat het eerder stressgerelateerd is dan pijngerelateerd?
Het kan natuurlijk ook aangeleerd gedrag zijn. Dat het bijvoorbeeld de eerste keer heel erg pijn gedaan heeft en dat ze zich toen gewend heeft om te gaan bijten.
Maar dat zou niets aan de slotconclusie van steriel maken doen veranderen. Hoogstens in hoe je er in de tussentijd mee om gaat. Wellicht een angstremmer proberen?
yarrah schreef:inesje15 schreef:Hoe kun je nu weten welk lijstje ik zou plaatsen? Ik kan je wel degelijk wetenschappelijke artikelen bezorgen over de gevolgen (en de meeste daarvan zijn buitenlands).
Aangezien je al heel snel begon over castratie. Dan denk ik, dat je een voorstander bent.