Loopsheid hond, en ernstig bijten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle

Loopsheid hond, en ernstig bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 09:09

Mijn mechelse herder phoebe, heeft wanneer zei loops moet worden, tijdens de loopsheid en erna erge buikpijn. Zo lijkt het. Wanneer dit er dus weer aan zit te komen begint het met likken in de lies, als het er is wordt het bijten piepen en trekken aan dat velletje bij d'r lies. en als het weer afzakt gaat het weer over tot likken.

De eerste keer dat dit gebeurde ben ik naar de DA gegaan, na wat onderzoeken (bloed onderzoek, hd foto's, en echo voor baarmoeder ontsteking) komt de DA met de conclusie dat het of van de loopsheid zelf moet komen en dat sterilisatie nodig is, of dat het een vorm van stress is.

Nu was ik zeer benieuwd of er hier mensen zijn met dezelfde ervaring, en of die sterilistatie geholpen heeft?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:11

Probeer eens bronscure van puur te geven.

Michelle

Re: Loopsheid hond, en ernstig bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 09:19

en dat zou helpen tegen??

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:37

Nee ik herken dit eigenlijk helemaal niet.
Maar als het feitelijk door de loopsheid veroorzaakt wordt, zijn er nog dwingende redenen om haar niet te laten steriliseren? Het klinkt in ieder geval wel heel vervelend voor de hond zeg! :(:)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:45

Maak voor jezelf een duidelijke keuze of je later nog met de hond wil fokken. Indien niet, zou ik zowiezo overgaan tot sterilisatie, kan een boel problemen voorkomen (ik wil je gerust een lijstje opdrammen...). Het is duidelijk dat het veel ongemak teweegbrengt, dus ik zou er niet te lang over nadenken.

Moet je nu wel nog een aantal weken wachten vooraleer je het nu best doet natuurlijk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:47

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:56

inesje15 schreef:
Maak voor jezelf een duidelijke keuze of je later nog met de hond wil fokken. Indien niet, zou ik zowiezo overgaan tot sterilisatie, kan een boel problemen voorkomen (ik wil je gerust een lijstje opdrammen...). Het is duidelijk dat het veel ongemak teweegbrengt, dus ik zou er niet te lang over nadenken.

Moet je nu wel nog een aantal weken wachten vooraleer je het nu best doet natuurlijk.

Of je wilt fokken met zo'n hond ligt er ook aan wat als dit erfelijk is? Dus in dat geval wat doen de teven in de lijnen van haar ouders? Als het een bekend kwaaltje is dan zou ik er sowieso nooit mee fokken. En als het bekend is dan weet misschien ook wel iemand wat je ertegen kan doen. Ik kan alleen maar stellen als ik zelf in die periode buikpijn heb dat het vreselijk!!!! is en ik maar wat blij ben dat ik medicatie ertegen in kan nemen en iets heel warms aan kan doen.

In mijn hond zou ik in zo'n geval gerust metacam, rimadyl o.i.d. tablet stoppen want dat is tenslotte pijn stillend. Echter ik zou de mijne sowieso laten helpen als ze er zoveel last van heeft. De gezondheid en vrolijkheid van mijn hond zou ten alle tijden voor gaan op de plannen die ik met mijn hond zou hebben (zo was de bedoeling dat ik met mijn kruising behendigheid zou gaan doen echter hij blijkt ED te hebben en is eraan geopereerd maar behendigheid zal hem toch pijn blijven doen dus dat doen we nu ook gewoon niet).

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:01

Waarom quote je mij daarvoor? 8)7

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:06

Er staat al een afspraak om haar te steriliseren in maart, want het moest 3 maanden na de laatste loopsheid. Dus dat staat hier niet ter discussie.

Maar ik kon er NERGENS iest over vinden op internet en ik zou toch niet de eerste hondenbezitter zijn met dit probleem?! vandaar dat ik graag het wilde delen met anderen.

Al wilde ik met haar fokken zou ik haar nog laten steriliseren, want het is gewoon echt heel zielig.

@dierenfan: metacam heeft ze een poosje op gezeten tijdens deze pijn periode, maar maakte geen verschil. en dat vond ik toch best wel vreemd.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:10

Das ideaal Michelle, is ook geen aanval hier hoor, alleen maar tips. Zelf heb ik er ook nog nooit van gehoord, maar het is nu eenmaal wel mogelijk dat er 'gedragsstoornissen' voordoen tijdens de loopsheid. Misschien iets aan de DA vragen tegen de stress, diazepammetje of zo voor de korte periode die ze nog moet overbruggen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:12

inesje15 schreef:

Dat lijstje is op niets gebasseerd. Onderzoeken in het buitenland laten een andere lijstje zien.
Daarnaast kan een castratie (zo het officieel) vele andere complicaties geven. De rest van haar leven op medicijnen, omdat ze incontinent is geworden......

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:15

inesje15 schreef:

Waarom zo'n onnodige smiley?

TS: apart dat Metacam dan weer geen verschil maakte.
Echt helemaal 0 effect?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:19

yarrah schreef:
inesje15 schreef:

Dat lijstje is op niets gebasseerd. Onderzoeken in het buitenland laten een andere lijstje zien.
Daarnaast kan een castratie (zo het officieel) vele andere complicaties geven. De rest van haar leven op medicijnen, omdat ze incontinent is geworden......

Hoe kun je nu weten welk lijstje ik zou plaatsen? Ik kan je wel degelijk wetenschappelijke artikelen bezorgen over de gevolgen (en de meeste daarvan zijn buitenlands). En inderdaad, incontinentie etc zijn mogelijke complicaties. Maar alles heeft z'n voor en nadelen toch? Zo aanvallen tegen sterilisatie amai.

Iris82; je hebt misschien gelijk, maar ik vind die smiley wel leuk :D

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:24

Iris82 schreef:
TS: apart dat Metacam dan weer geen verschil maakte.
Echt helemaal 0 effect?

Helemaal 0 effect inderdaad, dat was erg vreemd. en daarom voor mij ook die twijfel.

Inesje15 schreef:
Misschien iets aan de DA vragen tegen de stress, diazepammetje of zo voor de korte periode die ze nog moet overbruggen.

Als de loopsheid dus 'over' is, heeft ze geen bijt neigingen meer. of een heel enkele keer. maar niet extreem.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:27

Twijfel voor wat? Dat het eerder stressgerelateerd is dan pijngerelateerd?
Het kan natuurlijk ook aangeleerd gedrag zijn. Dat het bijvoorbeeld de eerste keer heel erg pijn gedaan heeft en dat ze zich toen gewend heeft om te gaan bijten.

Maar dat zou niets aan de slotconclusie van steriel maken doen veranderen. Hoogstens in hoe je er in de tussentijd mee om gaat. Wellicht een angstremmer proberen?

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:43

Iris82 schreef:
Twijfel voor wat? Dat het eerder stressgerelateerd is dan pijngerelateerd?
Het kan natuurlijk ook aangeleerd gedrag zijn. Dat het bijvoorbeeld de eerste keer heel erg pijn gedaan heeft en dat ze zich toen gewend heeft om te gaan bijten.

Maar dat zou niets aan de slotconclusie van steriel maken doen veranderen. Hoogstens in hoe je er in de tussentijd mee om gaat. Wellicht een angstremmer proberen?

Misschien is het gewenning om te gaan bijten, maar het is wel typisch dat het rondom die loopsheid is, en het wanneer dat afzwakt ook afzwakt.

Het doet ook niets af aan de slotconclusie dat ze steriel gemaakt moet worden want die afspraak staat ook allang. Het is puur dat ik het een aparte situatie vind waar ik verder weinig over kan vinden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:47

Nou gewenning ook in de zin van: wellicht voelt ze zich anders door haar loopsheid en juist omdat ze zich anders voelt associeert ze dat met pijn ('wellicht van voorheen')

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:57

Nou dan hoop ik dat het inderdaad komt door het anders voelen, en dat het over is als ze steriel is. met name voor haarzelf!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:04

inesje15 schreef:
Hoe kun je nu weten welk lijstje ik zou plaatsen? Ik kan je wel degelijk wetenschappelijke artikelen bezorgen over de gevolgen (en de meeste daarvan zijn buitenlands).

Aangezien je al heel snel begon over castratie. Dan denk ik, dat je een voorstander bent.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:14

ik heb verleden weekeind ook bij de dokter gezeten , mn hond doet ook steeds zo raar tijdens en na haar loopsheid, ze kon zelfs niet meer lopen leek verlamd dus wij naar de weekeindarts en was nog na negen uur ook, dus kwamen alleen de consultkosten al op 150 euro kaal... maar wat bleek uit de onderzoeken dat mn hond door die loopsheid steeds onwijs schijnzwanger is en de melk liep uit haar tepels, maar daar had zij dus heel erg last van, nu moet ze ook op 10 jarige leeftijd alsnog gesteriliseerd worden, maar miss heeft jou hond daar ook wel last van want ze worden er echt helemaal gek van, en buikpijnen niet normaal.. succes iig

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:17

yarrah schreef:
inesje15 schreef:
Hoe kun je nu weten welk lijstje ik zou plaatsen? Ik kan je wel degelijk wetenschappelijke artikelen bezorgen over de gevolgen (en de meeste daarvan zijn buitenlands).

Aangezien je al heel snel begon over castratie. Dan denk ik, dat je een voorstander bent.

Is het nodig te kiezen tussen voor-of tegenstander? Wat als je alle argumenten bij elkaar legt en daaruit je beslissing maakt... Ben je dan een voorstander omdat het beter uitkomt of ben je wegens je eigen principes een tegenstander, zelfs als je dier erbij gebaat zou zijn.
Beetje kort door de bocht denk ik.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:12

Jammer dat de metacam niet geholpen heeft! Idd lijkt me sterilisatie gewoon de beste keuze. Heb het nog nooit eerder gehoord. Wel gehoord van teven die agressief worden/werden als ze tegen loopsheid aan zitten maar niet van dit gedrag.

Succes

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:13

inesje15 schreef:

Ik quote je omdat ik ook op jou reageerde ;) in eerste deel van bericht. Met de opmerking van eventueel fok geschiktheid van een teef met dit gedrag. ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:26

ik geef honden die onrustig zijn tijdens de loopsheid en erna Pulsatilla D12 dat zit ook in bovengenoemde homepatische middelen. ben er erg tevreden over.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:36

Onze oude jack had het ook tijdens de loopsheid, haar dochters niet. het verdween nadat ze gesteriliseerd was