Een vraag voor alle hondenbezitters?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Een vraag voor alle hondenbezitters?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 14:53

Mijn vraag klinkt erg negatief, maar ik hoor graag ook de nadelen van iets.
Ik wil dit goed duidelijk voor mijzelf hebben voordat ik er uberhaupt aan begin.
De voordelen kan ik zelf wel bedenken <3 Maar wegen die voordelen in mijn leven op tegen de nadelen?

Wat zijn de nadelen aan het hebben van een hond?
Of hoe hebben jullie die nadelen opgelost? (uitlaatservice, vakantieadres, nooit op vakantie etc.)

Nou brand maar los :D

Boheme

Re: Een vraag voor alle hondenbezitters?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:56

Het enige nadeel is: dat je altijd rekening moet houden met.
Maar er is altijd een oplossing, een buur die de hond even kan doen, en familielid die wel een dagje wil oppassen.
Wij hebben gemerkt dat honden zich goed aan de thuis situatie kunnen aanpassen.
Als ik thuis ben willen de honden echt alleen maar buiten zijn, zijn wij werken hoor en zie je ze niet volgens de buren.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:00

Ik vind dat er geen nadelen zijn op te noemen maar iemand die 4 x per jaar met het vliegtuig naar Gran Canaria gaat zal wel nadelen ervaren. Ook hebben wij onze hond verzekerd, dus financieel komen wij hoogstwaarschijnlijk niet voor verrassingen te staan. Wanneer de hond hele dagen alleen zit omdat baasje werkt, dan zie ik daar vooral een nadeel in voor de hond.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 15-01-12 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:00

nadelen; tja nooit meer weg kunnen/vakantie of iets(al vinden wij dat niet erg)
duur in brokken, ziektekosten
in de pubertijd vernielen ze veel
en opstandig gedrag als ze uitgegroeid zijn
we hebben het allemaal meegemaakt en we vinden het niet erg; we dealen het ;)
we zijn stapelgek op onze honden(asielhonden) en zou niet anders meer willen

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:02

Ik zeg altijd maar: het probleem is zo groot als je het zelf maakt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:04

Ik denk idd dat het nadeel is dat je niet zomaar even weg kunt gaan de hele dag omdat je toch ervoor moet zorgen dat je hondje uitgelaten wordt of gevoerd.
Ik heb een chihuahua dus gaat ze makkelijk overal mee naar toe maar er zijn ook dingen waar ze niet naar mee kan. Meestal past dan mn moeder op of de buuf (die zelf ook een hond heeft waar ik ook wel eens op pas)

enige waar ik mezelf soms aan stoor is dat Bella nog wel eens de blaferitis heeft en dan op alles wat maar geluid maakt begint te blaffen. Maar honden maken nou eenmaal geluid :+

ben net 2 weekjes op vakantie geweest en toen is Bella bij mijn vader gebleven , die vind dat ook wel gezellig dus dat scheelt.

Ik heb Bella wel verzekerd, en mijn kat ook, dan sta ik niet plots voor een hele grote rekening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:06

Nadelen (en voordelen ook) zijn natuurlijk heel persoonlijk. :)

De eén zal de verantwoordelijk en het vier keer per dag naar buiten moeten een nadeel vinden, voor de ander is dat een groot voordeel vanwege de stuctuur die het geeft, om maar een voorbeeld te noemen. Zet dus voor jezelf op een rijtje wat voor jou de voor- en nadelen zullen zijn en weeg ze vervolgens tegen elkaar af. Als er echt praktische nadelen zijn, zoals moeten uitlaten als je met hoge koorts in bed ligt, probeer dan om te kijken of daar oplossingen voor zijn.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 15:10

Dus Tamaramt, bij jou is het eigenlijk zo dat alle werk die je erin hebt gestoken/ steekt het meer dan waard is.
Voor wat je ervoor terugkrijgt?

Ik hoor soms ook weleens mensen zeggen dit is mijn laatste hond, ik houd hem tot zijn dood, maar daarna NOOIT meer! :=

Ik vind het best een grote beslissing om te nemen :j
Eenmaal eraan kan ik niet meer terug (Gaat overigens niet over 1 nacht eis)...
Als ik bv. naar de paarden kijk ondervind ik geen enkel nadeel, is dit soort van te vergelijken?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:16

Verstandig hoor, dat je alle voors en tegens even op een rij zet, een hond nemen is niet niks!

Dingen die soms nadelig zijn:
- 4x per dag uitlaten, elke dag, weer of geen weer
- kosten dierenarts
- verharen, dit kost toch wel wat extra schoonmaakwerk
- je zult altijd iets moeten regelen als je met vakantie wilt
- kosten voer en andere benodigdheden
- tijdsinvestering bij het opvoeden/africhten van de hond
- zeker in het geval van een pup: af en toe een ongelukje in je kamer
- pups/jonge honden willen wel eens wat slopen als ze nog niet helemaal opgevoed zijn
- ook honden kennen een puberteit, dat vraagt extra aandacht en vooral consequentie
- met een pup/jonge hond is het eigenlijk wel een must om op cursus te gaan

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:17

Boheme schreef:
Het enige nadeel is: dat je altijd rekening moet houden met.
Maar er is altijd een oplossing, een buur die de hond even kan doen, en familielid die wel een dagje wil oppassen.
Wij hebben gemerkt dat honden zich goed aan de thuis situatie kunnen aanpassen.
Als ik thuis ben willen de honden echt alleen maar buiten zijn, zijn wij werken hoor en zie je ze niet volgens de buren.

Inderdaad, je kan niet zomaar even weg. Je moet altijd rekening houden met de dieren. Gelukkig hebben wij hele lieve buren die de katten willen doen als wij op vakantie gaan en de hond gaat naar een goede vriendin, "in ruil daarvoor" passen we weer op hun katten en hond.

Ik denk dat het best te vergelijken is met het houden van paarden. :j

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:20

Het enige nadeel vindt ik is... Je moet er altijd rekening mee houde. Je kan niet onverwacht hele dagenweg. Maar goed, ik ben met honden opgegroeid dus dat is er met de paplepel in gegoten. Ik zou niet zonder ze kunnen :-)

Ik vind het niet te vergelijken met paarden. Vooral niet als je op een vol pension stalling staat....

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:25

Geen, ondanks puber gedrag, opstandig gedrag, stuk vreten van schoenen enzo, geniet ik elk moment van mijn dier ! Zou niet zonder hem kunnen, en vakanties, hij gaat mee. Ik ben dan ook niet iemand die ver weg gaat met vliegtuig.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:33

ik vind dat het best druk is in ons huis door de honden, we hebben dan ook twee honden waarvan 1 grote met ADHD :+ maar ook dat heb je best zelf in de hand, als ik naast de cursussen nog meer consequentie had toegepast was hij vast een stuk makkelijker in de omgang geweest :o
Ben nu zwanger en moet nog ondervinden hoe dat straks gaat met een kleine erbij, zo voorzie ik wel problemen met het uitlaten met de kinderwagen met die drukke van mij, dus ik ga hem nu alvast leren dat hij op commando 'naast' moet lopen (heb een uitrollijn dus laat ze nu altijd aan lange lijn uit tot we bij het losloopgebied zijn). Dezelfde hond is ook aan het blaffen als de deurbel gaat en springt op tegen visite, is een beetje een gek dier met gebruiksaanwijzing maar ben er echt dol op en denk dat hij heel leuk met de kleine om zal gaan straks :)

wat betreft het uitlaten, mijn man is al thuis sinds we honden hebben dus ze zijn bijna nooit alleen en hebben bewust twee honden zodat ze gezelschap aan elkaar hebben. Desondanks laten wij ze wel maar 3x daags uit, sochtends, rond etenstijd en voor het slapengaan. Zo kunnen we dus gerust een hele dag (8uur) van huis weg als dat moet, of als we op visite zijn ongepland wat langer blijven, wel zo gemakkelijk. Ik heb ze vroeger wel meegehad op paardrijvakantie, dan gingen ze los mee het bos in en als we dan een dagje naar de sauna gingen, gingen ze in de bench, konden we ook gerust een dagje wegblijven aangezien ze voor pampus lagen van al dat meerennen en het qua blaas gewend zijn.

Je kunt het zo nadelig maken als je zelf wilt, is maar net hoe je er mee omgaat en hoe jij het indeelt.
Ik ondervind zelf van onze katten meer last, die 3x daags eten krijgen en niet naar buiten mogen, kan niet eens de deur naar buiten openzetten met lekker weer... Tja, dat komt door mijn man, zelf zou ik het anders hebben gedaan en ik weet wel dat ik dat na deze katten absoluut niet weer wil!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:06

tamaramt schreef:
nadelen; tja nooit meer weg kunnen/vakantie of iets(al vinden wij dat niet erg)

Als je een hond hebt kun je ook prima op vakantie. Je kan OF de hond meenemen OF de hond bij iemand onder brengen.

Daarbij dus meteen het enige nadeel dat ik kan verzinnen en wat al eerder genoemd is; het rekening houden met de hond.
Vakanties of daagjes weg zijn prima te doen, maar wel in overleg met oppas oid.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:09

Als je ziek bent moet je jezelf toch bij elkaar rapen om de honden uit te laten.

Als je een dagje uit gaat moet je oppas of in ieder geval iemand regelen die tussen de middag komt.

Dat zijn de enige twee nadelen die ik kan bedenken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:13

Je moet altijd rekening met ze houden, dus je kan niet zomaar iets plannen. Maar in de praktijk valt het goed mee. Onze honden (twee grote rassen) gaan altijd mee op vakantie, en doen ook alle uitstapjes mee; Bij bv kanotochtje gaan ze gewoon mee. Als we citytrip doen en bv een kerk willen bekijken, dan blijft steeds één iemand buiten met de honden en wordt die persoon afgelost. Vakantie is altijd op een camping waar honden zijn toegelaten.

Ik vind het sowieso altijd leuker mét honden, vakanties en uitstapjes :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:24

pfft ja nadelen, moeilijk bedenken he, als je iets graag wilt!
Ik ben dol op mijn honden maar de nadelen zijn voor ons eigenlijk alleen de extra kosten.
Immers; de aanschaf kost meestal geld, de dierenarts kost geld (en bij een 'duur' ras als onze franse bulldogs véél geld), pension (mocht je onverhoopt geen oppas vinden) kost geld, eten kost geld, spullen (bench, speeltjes, riem, halsband) kosten geld. Nu dacht ik altijd dat slopen in de puberteit een kwestie van opvoeden was maar mijn laatste aanwinst is een natuurtalent! Echt waar waar dat beest het vandaan haalt? En dat terwijl hij nooit alleen is, meer dan genoeg beweging krijgt en zich verder keurig gedraagt (veel rustiger karakter dan de andere twee) dus ik denk inmiddels dat er ook wel een stukkie karakter meespeelt. Maargoed dat heeft me inmiddels al heel wat extra kosten (en grijze haren) opgeleverd.

Dus ik denk dat het vooral een kwestie van een spaarpotje aanleggen is.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:33

Nadelen? Uuuuuh als ik echt iets moet noemen zijn het de haren en dat hij zo lekker kan stinken. Maar dit is natuurlijk gewoon op te lossen. Ik kan niet echt nadelen bedenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:42

Nadelen: je moet dol zijn op schoonmaken, maar niet persé op een schoon huis :')

Je moet er idd altijd rekening mee houden, dat je een hond hebt. Ook bij je werk, je kan niet na het werk met collega's nog even uit, want je moet de hond(en) doen.

Je moet er tijd, energie en geld in willen steken, tenminste als je een opgevoede hond wilt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:43

Ik zie geen nadelen aan onze honden maar kan er genoeg opnoemen die voor andere mensen nadelen zouden kunnen zijn.

- Niet op vakantie kunnen.
- Lawaai
- Rommel
- Dagelijks stofzuigen
- Niet zomaar een hele dag weg kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:46

Ik vind het zelf ook geen nadelen, maar goed, anderen wel :)

Ik neem de honden trouwens gewoon mee op vakantie, pensions vind ik niks, en bovendien moet je na de zomervakantie al boeken voor het volgende jaar.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:47

ik weet ook geen nadelen..
er zit heel veel verantwoordelijkheid aan maar dat heb ik ook, mijn honden gaan overal mee naar toe
het is een ander leven, net als met kinderen je moet er altijd tijd voor hebben, voor de opvoeding, voor de aandacht en als je op vakantie wil moet je wat kunnen regelen of idd mee nemen op vakantie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:55

Vind het geen nadeel hebben. Ze zijn aanwezig als het moet en als ik even niet kan dan kunnen ze een paar uur alleen zijn. Ze zijn goed getraind en luisteren veel beter dan menig kind haha ze drammen en zeiken ook niet zo en in onderhoud zijn ze stukken goedkoper dan kinderen.
Hier gaan ze vrijwel overal mee naartoe (behalve naar mijn werk in het fruit) en dat kunnen ze ook aan. naar de dierenwinkel dan mogen ze om de beurt mee de winkel in (ene keer de ene andere keer de andere) naar de stad gaat alleen mijn kruising mee omdat die ervan geniet en mijn andere hond niet. Naar de supermarkt dan gaan we eerst naar de dijk lekker een uur lopen en moe en vies zitten hun dan in de auto te wachten totdat ik de boodschappen gedaan heb (tenzij het veel te warm is uiteraard)
In de zomer bij warm weer lopen ze bij alleen thuis zijn veel in de grote tuin en garage en in de winter kunnen ze vaker mee omdat ze dan in de auto kunnen blijven.

Gemiddeld zitten ze ongeveer 4 uur per week alleen thuis en dat is nog veel denk ik. Echter kan ook zijn dat ze soms wel 3 volle dagen alleen thuis moeten zijn (dan laat ik ze zelf tussen de middag nog een half uur aan de dijk rennen en vliegen) en daar zitten ze ook niet mee. Gewoon heerlijk relaxte honden waar ik eigenlijk alle kanten mee op kan. Alleen de eerste tijd (opvoeding) steek ik enorm veel tijd in mijn honden om ze zo relaxt en makkelijk te krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:45

-verplichting van het uitlaten, voeren, vachtverzorging,...
- je huis wordt echt veel vuiler door een hond (haren, modder, zand, stro, blaadjes die in de vacht zijn blijven hangen..)
- inschatten als je weg gaat of je hond welkom is, zo niet, ga je niet of moet je iemand regelen voor de hond
- elke hond heeft zijn gebruiksaanwijzing, de een gaat janken als hij alleen thuis moet blijven, een tweede gapt je nieuwe schoenen om op te knagen, een derde moet heeeeeel veel beweging hebben om hem happy te houden zodat hij niet gaat slopen oid, een vierde flipt van katten, een vijfde gaat door het lint van bezoek, een zesde zit te bedelen bij het eten, nummer zeven pikt het voordien zelf wel van de aanrecht... tja, dieren he :+
- kosten van DA, niet altijd verwacht
- natte vacht bij regenweer is echt brrr binnen. Ze hoeven niet te stinken hoor, maar gewoon met een natte vacht door je droge huis, tegen je schone kleren,... niet altijd even 'och ja!'

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:59

Goh, nadelen..

Het uitlaten is niet altijd even leuk (als het echt koud is of regent bv).
Oplossing: de tuin in dan maar :D Wel geen dagen achter elkaar natuurlijk, uiteindelijk moeten we er toch doorheen :)

Op vakantie.. Als we met onze boot gaan, gaan ze gewoon mee.
Als mijn ouders op vakantie gaan, zorgen ze ervoor dat ik of mijn broer 3x per dag de honden uitlaten, voeren, ...

Toen we enkel onze Tibetaanse terriër hadden, en we gingen allemaal samen op vakantie, mocht zij bij oma en opa logeren. Maar sinds een paar jaar hebben we ook een Rottweiler, en daar hebben de grootouders -onterecht- bang van. Sindsdien zijn we eigenlijk niet meer gezamenlijk op reis geweest, niet perse om de honden, gewoon toevallig :D

Vroeger met onze eerste Rottie wél, die ging toen 2 weken op pension. Dat sloeg achteraf tegen, dus doen we niet meer. Toevallig vandaag nog over vakantie gepraat; en stiefpa zei dat ie niet meer vertrekt zonder de honden :) Dan maar zoeken naar iets waar ze mee heen mogen, dus zullen we Turkije e.d. van het lijstje moeten schrappen, omdat stiefpa de honden enkel met de auto wil laten reizen :D

Verder kan ik eigenlijk niets bedenken, van nadelen :)