droom konijnenhok + koppelvraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VeraW

droom konijnenhok + koppelvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 12:57

ik ga over een poosje ga verhuizen en mijn konijnenvriendin Lilly mag mee.
Ik krijg een nieuw huis en nu mag Lilly ook een nieuw huis. Momenteel
woont ze in haar paleisje maar ben nu opzoek naar het kasteel :)
Dit is haar huidig hok (ja nog alleen maar dan moet je maar eff verder lezen ;))
Afbeelding
Het nieuwe hok moet aan de volgende eisen voldoen:
- weer 2 verdiepingen
- 2 lades
- stevig hout (houdig hok is namelijk erg lekker :P)
- en de onderkant moet je ook open kunnen plakken
- niet z'on kippenhok idee
dus eigenlijks z'on soort hok als dit maar dan net wat steviger.
wie o wie weet waar ik mijn konijnenkasteel kan vinden?
bestellen vind ik niet erg huidig hok komt uit duitsland en valt nu na 3 jaar al bijna uit elkaar
Lilly is namelijk een sloopkonijn.Zodra we verhuist zijn krijgt lilly een ren aan haar
nieuwe hok en een vriendje En dan nog een vraagje over een ren maken. Welk materiaal
kun je het best gebruiken en hoe hoog moet ik de ren maken? lilly springt namelijk nu met gemak
onze bankhoogte. En welk materiaal kun je het best in de ren gebruiken? stenen of een stukje
stenen en een stukje gras? welk gras?
------------------------------------------------------------------------------------
Ja over dat vriendje. Lilly is nu bijna 4 jaar en heeft in die tussentijd bijna nooit andere konijnen
gezien (mocht geen ander konijn er bij van thuis) Gelukkig zit hier in de buurt een
konijnen opvang dus waarschijnlijk ga ik daar een vriendje vandaan halen alleen nu.
Ja het word een mannetje maar moet het een jong of oud mannetje zijn?
en uuh met het koppel moet ik de dag dat ik verhuist ben Lilly mee verhuizen en dan in haar
nieuwe kasteel zetten en dan meteen een vriendje er bij of oude hok mee en dan
gaan koppelen in het nieuwe hok? En is z'on 2 verdiepingshok groot genoeg voor
2 konijnen?

Ja wat een vragen he maar wil graag dat mijn konijnenvriend zich de konigin gaat voelen
in haar nieuwe huis met konijnvriend :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:24

Hoe oud het rammetje is maakt niet uit, natuurlijk wel gecastreerd, zolang de klik er maar is maakt grootte en leeftijd niet uit.
Een dubbelhok voor 2 konijnen vind ik te klein, dan moet er echt een ren aan vast.
Anders zit je al gauw aan een kippenhok idee
Afbeelding Zn idee zeg maar
Voor 2 konijnen heb je 2m2 nodig :) Voor 2 grotere konijnen al gauw meer natuurlijk

Ik zou het koppel samen in het nieuwe hok zetten, zodat het voor beide nieuw is
Goed dat ej naar een opvang gaat !!

Op mijn website staan nog meer foto's

puagaus

Re: droom konijnenhok + koppelvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:32

ik heb wel een man zonder ballen voor je, (oei dat klinkt zielig.)
zijn vriendinnetje is pas overlden en hij is 4. hij is gewendt buiten
te zitten en hij kan met cavia's en konijnen. het is echt een lief dier
je mag hem gratis hebben, want volgens mij krijgt hij bij jou wel
een goed tehuis.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:57

Het is dan wel de vraag of het klikt :)
Daarom is een opvang veel beter, als het niet klikt, kun je het rammetje '' omruilen ''

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:13

Als het klikt met hier bovenstaande konijn is het prima, misschien kan ze hem als niet klikt terug brengen? of bij jou koppelen Paugaus?

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:18

winsel: er komt zo ie zo een ren aan het nieuwe hok.
Peuagaus12: bedankt voor het aanbod maar ik ga liever naar de opvang dat is hier bijna om de hoek is
en kan dan samen met lilly haar vriendje uitzoeken.

Heb helaas nog steeds niet z'on bijna zelfde soort hok gevonden en kan iemand mij nog wat meer
vertellen over een ren maken?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:38

Klinkt erg leuk allemaal!

Ik zou in ieder geval een ren proberen te maken waar je goed in kunt, want ook een ren moet je af en toe schoonmaken. Wij hebben de ren zo gemaakt, dat de konijnen niet kunnen ontsnappen maar wel holen kunnen graven. Was wel veel werk! Eerst moet je op de plek van de ren een flinke laag aarde wegscheppen (wel bewaren), tot het diep genoeg is voor holen. Dan maak je de ren, dus palen en gaas om de kuil die je gegraven hebt. Vervolgens betegel je de kuil goed met oude stenen tegels en dan alle aarde weer terug in de ren. Maar zoals ik al zei is dat best veel werk. Je kunt natuurlijk ook de konijnen op stenen laten huppelen en een een klein stukje met aarde, maar bedenk wel dat ze heel goed (en diep) kunnen graven.

Een ren hoeft trouwens niet perse overdekt te zijn hoor. Die van ons is gewoon erg hoog zodat ze er niet uit kunnen springen. Katten kunnen er dan wel in, maar onze konijnen jagen die er gewoon uit als ze de kat vervelend vinden.

Succes!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:49

Mijn konijnen hebben geen kasteel... maar een oostenrijks châlet! Een erg leuk, groot hok! :D Heb daar nog geen spijt van. En daaronder hebben ze een 'speeltuin' :D .
Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:16

Oh dat ziet er ook leuk uit zeg!

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:15

heb jij een voorbeeld van jou ren Sarah_Elise?
en uuh erpel hoe hoog is het hekje van jou ren?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:17

Ik ben niet zo goed in het uploaden van foto's dus hoop dat het lukt. Het zijn trouwens foto's van lang geleden maar nog steeds is de ren in mooie kwaliteit. Eerst even kijken of het lukt hoor. Niet echt helaas, weet hoe het werkt, maar er komt geen foto te staan. Onze ren is (vanaf de grond, onder de grond zit dus ook nog gaas en palen) meer dan een meter hoog. Ik denk 1.20/1.30 :)
Laatst bijgewerkt door Sarah_Elise op 17-01-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:21

Heb je em wel geupload ?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:24

Ja de foto's staan bij picassa, dan dat adres kopieeren en tussen Img dingen zetten, maar dan komt er geen foto. Nou ben ik ook niet echt een computerheld..

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:13

Nog even een keer proberen ;)

Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:15

Nou het lukt zowaar, nog een andere foto.
Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:21

Op foto 1 was het grootste deel van de ren af, er moest nog een deurtje in en er is later nog een extra overkapping gekomen (zie je op foto 2) zodat de konijnen eenmaal op het hok niet uit de ren konden springen. Het deurtje van de ren komt niet helemaal op de grond, de eerste 40/50 cm zijn houten plankjes. Als je het deurtje van de ren open doet, moet je dus even over een heel laag hekje stappen, maar de konijnen rennen zo niet zomaar langs je benen de ren uit. Op foto 2 zie je langs de zijkant van de ren ook wat planken. De konijnen hadden al holen gegraven en dus was de grond hoger dan het pad langs de ren dus vandaar de planken.

Trouwens, foto 2 is al een poos geleden. Toen zaten er even tijdelijk 4 vrouwtjes konijnen in de ren. Inmiddels hebben we alweer een ander hok in de ren staan en zitten er ook maar 2 nijnen in. Maar goed, zo heb je even een idee. Mocht je het heel leuk vinden, dan kan ik wel eens nieuwe foto's maken :)

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:02

Sarah_Elise: bedankt voor het plaatsen van de fotos. ik vind jou idee erg leuk. Alleen lijkt jou
ren wel erg groot of lijkt dat nu zo? Ene vraagje hoe diep heb jij je gaas onder de grond zitten?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:09

Sorry voor de late reactie, heb even niet gekeken. Ik denk dat wij het gaas ong 50 cm onder de grond hebben zitten. Grootte valt echt heel erg mee, breedte is zo'n 1.40 (op zn breedst) en lengte denk ik 2/3 meter. Ik ging nu even naar het topic om het volgende te melden: wij hebben de konijnen al 6.5 jaar in deze ren, soms zitten er wel katten in maar de konijnen (het zijn flinke konijnen) zijn ze de baas. Maar nu net heb ik 1 van de konijnen dood in het hol gevonden en ze is licht gewond, ik ben behoorlijk overstuur want ik vrees toch dat er een kat/marter/weet ik veel wat voor een roofdier in de ren is geweest. En ik woon midden in een woonwijk gewoon in de stad (Apeldoorn). Ik vind het echt verschrikkelijk maar ik denk ik zeg het wel even, misschien toch een beter idee om de ren overdekt te maken of de konijnen 's nachts op te sluiten in een goed dicht hok...

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:46

Sarah_elise: nog bedankt voor je reactie ook al is het wat later. Wat voor gaas heb je precies gebruikt?
En ik denk dat ik straks als ik verhuist ben en lilly ook ze idd dan alleen overdag in de ren doen en savonds
binnen vind ik toch een iets fijner idee ;)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:18

Als je google afbeeldingen doet en je tikt "gaas textuur" in, de eerste 2 plaatjes zijn van het gaas dat ik gebruikt heb, zonder spanning deukt het helemaal in elkaar zeg maar, maar met spanning krijg je mooi strak gaas. Het is vrij dik gaas en nu na 6,5 jaar is het nog steeds supermooi.

Het is waarschijnlijk geen roofdier geweest bij ons, maar dat had wel zo kunnen zijn dus 's avonds naar binnen lijkt me een goed plan. Moet je konijn natuurlijk niet net in het hol kruipen..

Heel veel succes met de ren, maak er wat moois van!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:13

VeraW schreef:
en uuh erpel hoe hoog is het hekje van jou ren?

Volgens mij is mijn ren ongeveer 80cm à één meter hoog. Maar wat je misschien niet ziet is dat er ook nog plexiglas voor de vierkantjes zitten tot de helft ongeveer. Anders kruipen ze hier doorheen. Dit vond ik zo wel een mooie oplossing, kan ik er toch nog van genieten. En mijn vader wilde absoluut geen gaas :D

Ook hebben ze nog een zandbak en meerdere tunnels en verhogingen liggen. En een stuk wat overdekt is. Zal wel eens een betere foto maken waarop ook meteen alles is te zien :D

Voor het geval dat mensen zich gaan afvragen of de omheining niet te laag is: Bij mij springen ze er nooit overheen, mochten ze dit ooit wel doen.. Is het nog geen ramp omdat ze de tuin absoluut niet uit kunnen. Tussen de schutting zit ook allemaal gaas etc. :)

BlueLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:42

Hoi vera

Mijn vriend heeft dit hok gemaakt voor de buren:
Afbeelding
Lengte 2.30m hoogte 1.25m breedte 80m
Hij heeft een ren en een trapje naar 1 nachthok boven en een nachthok beneden
Hier zitten nu 6 konijnen in en ze lopen op stenen dat is ook makkelijk schoon te maken ;)

Hij kan ook iets anders maken wat je leuk vind hij heeft ook mijn hok gemaakt voor de nijnen!