Tot oud en nieuw.. In het begin nergens geen problemen mee, keek er niet naar om, reageerde er niet op. Helemaal super

En toen was er oudjaarsdag.. Een hoop vuurwerk op straat, nog geen problemen. Ik moest 's avonds nog een paar uurtjes werken, en toen ik terug kwam, trof ik een zielig bibberend hondje aan..
Dus ik vroeg aan m'n vriend wat er gebeurd was, en waar ik al bang voor was was gebeurd.. M'n vriend was hem gaan uitlaten, en toen hebben een paar rot jochies vlak bij hem vuurwerk afgestoken.. Dus het arme ding (met nog weinig vuurwerk ervaring, want dit was z'n 1e jaar dat hij het mee ging maken) was zich natuurlijk rot geschrokken!
En de rest van de avond/nacht was hij half in shock.. Het enige wat hij deed was heel hard bibberen en hijgen..
De dagen erna wou hij niet naar buiten, en als hij buiten liep zag je goed dat hij echt bang was. Hij deed z'n plasje en wou t liefst weer zo snel mogelijk naar binnen.
Ik heb dit verder genegeerd (in de vorm van geen aandacht gegeven door m bij me te halen of "aah kom maar" te zeggen oid) en hem geprobeerd af te leiden dmv een snoepje of spelen. Maar helaas zelf dat werkte niet..
Nu gaat het gelukkig weer redelijk goed met hem (al blijft hij op z'n hoede) maar elke keer als hij een harde klap hoort (auto deur die dicht slaat bijv.) is hij weer ontzettend bang..
Zelfs toen we laatste op t strand waren (wat natuurlijk heerlijk is voor m, en wat hij ook echt geweldig vind) kon hij niet echt genieten. Hij had "goeie" momenten, maar helaas ook een hoop angstige momenten..
Wil natuurlijk dolgraag m'n stoere, enthousiaste en nergens bang voor hondje terug, maar heb geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken..
Ik beloon dit gedraag natuurlijk sowieso niet.. (dit zou t alleen maar erger maken)
Maar heb al van alles geprobeerd:
* afleiding door een snoepje te geven, maar als hij echt bang is neemt hij die niet aan...
* Afleiding dmv training, dus zitten/af etc. Helaas is hij zo angstig dat hij hier niet/nauwelijks op reageerd, of tegen m'n aan gaat zitten/af
* Afleiding door met de hond van m'n ouders erbij te lopen. (is z'n maatje voor t leven) maar ook dan blijft hij bangig..
Dus zit een beetje met m'n handen in m'n haar.. Wie o wie heeft DE oplossing voor ons probleem?
Even om te laten zien hoe ernstig het is...
Diesel voor het vuurwerk gedoe.. Helemaal blij en enthousiast!:

Diesel na het vuurwerk gedoe.. Hier op het strand, wat hij normaal geweldig vind..:

Ik hoop dat iemand ons kan helpen!

om te laten blijken dat ik er geen problemen mee heb, dat vind ik anders dan 'achossie poekiepoek, kom maar bij het vrouwtje arm zieltje' 
maar dan neem je de aanname dat hier komen al een positieve associatie heeft bij de hond, anders zou de hond die link niet leggen lijkt me? vraag me af of die aanname klopt, want mijn hond wil echt niet altijd komen als ze bang is.