hond blaft om niks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hond blaft om niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:29

Hoi :wave:

Wij hebben al sinds 1998 onze lieve golden retriever Codey.
Voor zijn leeftijd ziet hij er nog goed uit, al heeft hij natuurlijk wel al wat mankementjes (beetje artrose, minder goed zien/horen).

Maar sinds een aantal maanden heeft hij de gewoonte om maar wat te staan blaffen als hij buiten is. Echt om niks ook :+ onze andere hond reageert er niet eens op. Weet iemand wat dit kan zijn? We dachten dat het misschien met zijn verslechterde gehoor te maken heeft ofzo?

En hij blaft echt echt echt nergens naar. Staat maar gewoon lawaai te maken, het is ook niet uit angst of om uit te dagen.

Wie o wie weet het?

kohtje

Re: hond blaft om niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:30

Kan gehoor,ogen of een beetje dementie zijn.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:21

De bejaarde hond van m'n ouders kon dat ook. Blaffen naar iets in de verte waar wij helemaal niets bijzonders zagen.
Wij hadden het idee dat het kwam doordat hij minder begon te zien en horen, waardoor doodnormale dingen zoals een bewegend takje als iets mogelijks bedreigends werd gezien en hij als voorzorgsmaatregel maar alvast begon te blaffen. :j

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:36

onze hond deed dit ook, zij was dement.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:39

Misschien heb je wel last van een spook en voelt je hond dit aan :P

Nee serieus, die van ons doet dat soms ook wel eens. Maar dat is dan naar de andere honden uit de buurt denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:09

Een hond blaft nooit om 'niks', dat ten eerste. :)

Het kan heel goed te maken hebben met zintuigen die niet meer optimaal werken. Geluiden kunnen bv. nu anders binnenkomen; scheller of juist doffer, of met ruis. Dan kan de hond moeilijker bepalen of het om iets gaat waar hij daadwerkelijk op zou moeten reageren of niet, met als gevolg dat hij preventief gaat reageren. Het heeft te maken met prikkelverwerking en het filteren, dat wordt moeilijker als zintuigen achteruit gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:49

Snap ik ;) Maar ik bedoel niks als in 'niet voor ons aantoonbare reden' :))

Maar hij blaft dus niet afentoe, maar de hele tijd met korte tussenpauzes.

Maar bedankt voor de info :j Zoals ik dacht wss iets met de zintuigen dus...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:19

eerste waar ik aan dacht was 'dementie' ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:40

Zou goed kunnen hoor. We merken ook dat hij afentoe wat in de war is zeg maar :) hij krijgt bijv. Smiddags altijd een koek, maar hij vergeet regelmatig dat hij er al een gehad heeft en wordt dus weer enthousiast als we in de buurt van de 'koekenkast' komen :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:44

hm mijn jackje begint ook naar fietsers parkbankjes en langswaaiende plastic zakjes te blaffen, maar daar zie je nog wel duidelijk aan dat ze van mening is dat daar een levensgevaarlijke hond staat. stopt meestal ook als het binnen snuffelbereik is of herkenbare vlek is geworden, maar zoals jij het vertelt klinkt wel iets anders. is ze gewoon van het ene op het andere moment begonnen met blaffen buiten, of is het langzaam erger geworden?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:44

Heb het wel vaker gehoord dus vandaar, zelf geen ervaringen mee hoor.

Oh, en jouw voorbeeld vind ik gewoon slim hahahaa