Vlooienallergie bij kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Vlooienallergie bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 12:59

Ola

Ik weet, er zijn genoeg topics over vlooien, vlooienbestrijding, etc. Toch hoop ik dat dit topic (even) kan blijven staan? Wij zitten hier met de handen in het haar vanwege onze kat. Bij haar is een vlooien allergie geconstateerd (al enige tijd geleden) maar we krijgen het huis onvoldoende vlo-vrij. Resultaat is een kat die half kaal is en in periodes de huid zo kapot likt dat ze aan de prednison moet. We hebben 3 katten, die dagelijks buiten komen en een hond die veel met andere honden speelt.

Wat we doen:

- We zuigen dagelijks (stofzuigzak wordt dagelijks ook ingespoten met vlooien dodend middel zodat als er eitjes worden opgezogen deze dood gaan)
- We hebben overal parketvloer (dus geen vloerkleed en weinig stoffen bekleding) We hebben al veel kussentjes etc. maar weggegooid...Zo weinig mogelijk stof in huis.
- We sprayen iedere 4 weken het hele huis ondersteboven met omgevingsspray (van de dierenarts) Met ondersteboven bedoel ik ook echt ondersteboven. Kasten worden leeggehaald, etc.
- We druppelen iedere 4 weken de katten met vlooiendruppels en ook de hond nemen we mee. (geen huis tuin en keuken merken, maar practic, advantage, etc)
- Alle 3 de katten krijgen preventief entingen tegen vlooien (als de vlo dan bijt, wordt de vlo steriel gemaakt en kan zich dan niet voort planten)

Het helpt geen ene zier....Het erge is, ik kom NOOIT een vlo tegen op de grond o.i.d, maar als ik met een vlooienkammetje de katten nakijk tref ik soms wel een vlooienpoepje aan, ze zijn er dus wel. Bovendien zie ik soms toch de katten/hond krabben.

Laatst had ik een vriendin op bezoek met haar hond en zagen we een vlo op zijn kop, natuurlijk zou die ook bij haar vandaan komen, maar ik denk eerder toch bij ons. Die hond is zeer kortharig en daardoor was de vlo zichtbaar. Onze (herders)hond en 3 wollige katten is geen vlo te zien.....

Ik droom serieus :+ bijna dagelijks over vlooien, maar los van dat, onze kat zie je gewoon in periodes afglijden. Ze trekt zich terug en wil alleen maar slapen.

We krijgen soms een kuur tegen de ontstoken huid (ten gevolge van het vele likken) en een antihistamine prik (om de jeuk tijdelijk te stillen) Dit kan echter niet preventief gegeven worden aangezien het een aanslag is op de lever en het is een kat van nog maar 5 jaar. De dierenarts geeft aan dat we echt het huis vlo-vrij moeten krijgen

Heeft iemand tips? Ik las zonet dat druppelen geen zin heeft en dat je beter een spray kan gebruiken? Zou het helpen als ik de kat iedere dag een stukje verse knoflookteen geef?

Mijn vriend wil graag een kapje voor de kat zodat ze niet KAN likken, maar ik vind dat zo sneu, jeuk is bijna erger dan pijn denk ik dan.

Zijn er hier dierenartsen, assistentes, kattenfokster die advies hebben?

Als allerlaatste redmiddel wil ik desnoods een week mn huis uit en een ongedierte bestrijdingsdienst bellen, maar ja...Heeft dat zin dan? Bedoel, ik kom nooit een levende/dode vlo tegen?

Owjah, we hebben uiteraard al nagedacht of de kat wel echt een vlooienallergie heeft, maar daar ben ik van overtuigd, bovendien wijzen het krabben van de dieren en de vlooienpoepjes (minimaal) er toch echt op dat er vlooien in huis zijn

Ben bijna zo ver dat ik denk dat we anders een ander huisje moeten gaan zoeken voor de kat., maar mn vriend is echt stapelgek op haar. Zijn ouders hebben haar meegenomen uit Spanje, ze lag daar op een markt als verkoopwaar....

Een optie zou natuurlijk ook zijn om de katten preventief binnen te houden (zodat ze geen vlooien mee kunnen nemen, maar dan heb ik straks 3 totaal depressieve katten thuis die alles onderzeiken

Dus als mensen mee kunnen denken...Graag

(Admins, als dit topic niet goed staat, alsjeblieft niet verwijderen maar dan verplaatsen o.i.d.?)

zonnebloem18

Re: Vlooienallergie bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:35

Het klinkt inderdaad wel als een vlooienallergie.
Ik zou denk ik inderdaad de ongediertebestrijder proberen, je hebt verder eigenlijk alles geprobeerd.
Ga weg en voor je thuis komt alle dieren ontvlooien, desnoods laten wassen met een goede vlooienshampoo, al is dat bij katten wat minder aan te raden.
En dan de dieren zo vlo vrij mogelijk het als het goed in een vlo vrij huis opnieuw te beginnen.

Mijn schoonzusje heeft een hond met enorme vlooienallergie de hele achterkant bijt hij kaal en kapot en een kap opdoen werkt natuurlijk prima tegen het bijten maar de hond wordt helemaal gek van de jeuk.
Ook hier is ontvlooien en prednison enz. onvoldoende gebleken.
Grootste probleem is waarschijnlijk de hond (lees: vlooienbaal) van de buren die soms door de heg vliegt om met de hond te spelen.
Ze dachten eerst dat het kwam door de kat, dat die vlooien meenam naar binnen maar nadat ze was overleden werd het juist weer erger.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 10:57

Thnx, wel fijn om te lezen dat we niet de enige zijn, ik vraag me soms af of we niet secuur genoeg zijn en of we wel alle middelen hebben aangegrepen

Is frontline spray nog een optie? Hoorde dat als je de hele vacht echt insprayt, de vlo ook niet de gelegenheid krijgt om te bijten omdat hij voordat hij kan bijten al dood gaat?

Ik ga inderdaad maar eens informeren hoe dat in zn werk gaat met zo'n reinigingsdienst, schoonouders zitten nog een paar weken in Spanje, dus we kunnen best even een weekje het huis uit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:11

sharon,mijn kat had ook een vlooienallergie
wat bij haar heel goed werkte was Stronghold,wat je alleen bij de dierenarts kunt kopen.
het middel is natuurlijk niet speciaal tegen allergie,maar sinds ik dat gebruikte zag ik haar niet meer bijten en bleef de huid rustig.

ook ben ik op advies van een kennisje van me geen kattenvoer meer met kip gaan geven.
in kip zou antibiotica zitten dus daarom is het voor ons niet slim om dat vaak te eten,maar in kattenvoer zit het dus ook.
verder kan bepaald voer ook weer samenhangen met meer jeuk,weet niet of je daar al wat in hebt geprobeerd?

als homeopathische ondersteuning zou je puur huid kunnen gaan proberen.
dit zijn druppels en ze kunnen wel werken.( ik heb er goede berichten over gehoord van mensen met een kat met vlooienallergie)
link:
http://www.nmlhealth.com/p,40,458/Puur-Huid.aspx

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 11:13

Oke thnx, alle beetjes helpen

we gebruiken inderdaad ook stronghold voor de katten (we wisselen af tussen die en advantage en hebben practic voor de hond dacht ik en nog een andere)

M'n vriend wilde ook iets voor de huid inderdaad, zal eens verder kijken daarnaar, baat het niet dan schaadt het niet

qua voer hebben we al veel geprobeerd inderdaad, wil nu wel weer hypoallergeen voer gaan voeren. Dat van die kip wist ik niet, dus die nemen we mee ;-)

Nog tips qua voer? Kan je je katten ook iets extra's voeren (knoflook, whatever) waardoor ze niet aantrekkelijk meer zijn voor vlooien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:19

nou...als knoflook niet werkt bij een paard met zomereczeem denk ik ook niet dat het werkt bij een kat met vlooienallergie, :D
wat wel ondersteunend kan werken voor de huid is omega olie,moet je even kijken of je via internet iets kan vinden wat voor katten geschikt is.

maar jouw kat heeft het wel heel erg,erg frustrerend ook om dan te zien hoe ze zo'n jeuk hebben

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:38

Er is een nieuw middel op de markt, maar zo uit mijn hoofd staat die (nu nog) alleen geregistreerd voor honden.
Het heet Comfortis, is een tabletje en alleen bij de betere dierenarts te verkrijgen. Binnen een uur vallen de vlooien er dood vanaf.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... oor-honden

Succes!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:21

Ohhhhh, thnx ga meteen informeren