Aanlijngebod honden landelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Aanlijngebod honden landelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:49

Een buurvrouw verderop heeft een paar loslopende katten. Niks mis mee maar toen ze zei dat haar ene kat niet wegrende voor honden zei ik gekscherend: oeps, ik heb 2 terriertjes en dat zijn kattenmeppers 8-)

Meestal lopen ze aan de lijn maar als ik vanuit mijn appartement kom en naar de auto loop (10 meter eigen parkeerterrein v.h. complex) lopen ze los mee. Ook na het uitlaten los vanuit de auto mee de flat in.

En 's-avonds laat (na 23.00 uur) een rondje door het parkje onaangelijnd. Ik kom geen kat tegen. Als ik een hond tegenkom gaan ze meteen aan de lijn en niet omdat ze wat zouden doen maar omdat die andere hond meestal ook aan de lijn zit.

Nu is een van haar katten onlangs blijkbaar aangevallen door een of meerdere honden en de DA-kosten waren 180 euro. Ik hoorde dit een paar weken geleden van mijn onderbuurman. Hij is nogal een kletsmajoor en een bemoeial. Hij heeft haar in ieder geval mijn voornaam en ik denk ook mijn huisnummer doorgespeeld want vanavond stonden er 2 personen te bellen op mijn intercom. Ik kon ze zien via de videocamera. Van de week om 22.00 zag ik al 2 mannen met lichtgevende vesten door het park lopen. Of het nou de hondenbrigade is of de politie maakt me niet eens zoveel uit.

In ieder geval was ik aan het telefoneren toen ze voor de benedendeur stonden, maakte mijn gesprek af en wilde reageren via de intercom maar ze waren al weg.

Weet er iemand of er een landelijke politieverordening is (AVP) m.b.t. aanlijngebod. Of is dit per gemeente vastgesteld. Via Google word ik niks wijzer.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:51

Anoniem

Re: Aanlijngebod honden landelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:14

Daarnaast hoef je niet bang te zijn dat ze je achteraf op basis van andermans verhalen gaan bekeuren hoor :-) Zoiets zullen ze echt zelf moeten constateren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:31

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:34

Als je honden haar kat niet hebben gebeten en ze je niet op het heterdaad hebben betrapt op het laten loslopen van je honden kunnen ze niks doen hoor :)
Misschien wilden ze wel vragen of je toevallig had gezien wat er gebeurd was en of je de honden die het hebben gedaan kent?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 23:38

San87, die link brengt me niet verder.

De hondenwachters zullen niet meteen gaan bekeuren maar het idee dat ze met zijn tweeën aan de deur bellen vind ik heel vervelend. Ook het feit dat er een persoon is (of meerdere) die zit te loeren op loslopende honden. Er is er ook een die al begint te schelden als ze in het park een plasje doen. Want dan gaat er weer een andere hond overheen. Tja, zoals ik al eens een hondeneigenaar hoorde zeggen tegen haar: ze kunnen niet van huis met een helicopter naar de hondenuitlaatplaats.

Hier in de stad en omstreken wordt er flink hondenbelasting geheven, daarvan worden ook die 4 hondenwachters betaald. Ze hebben gevieren een eigen districtje dus ik snap niet dat ze met zijn tweeën aanbellen of in het parkje rondliepen.

Ja, Nouks, iedereen kan maar van alles over anderen rond bazelen.

Tessa: mijn hondjes hebben haar kat zeker niet gebeten, ik ben er altijd bij en ze staan onder appèl. Daarbij ben ik WA-verzekerd dus als er iets gebeurd zou zijn had de verzekering gedekt.

Brainless, bedankt voor de link, ik ga hem nu bekijken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:43

Uit de door mij geplaatste link, waar je, als je naar beneden scrollt een link vindt van de APV:

Artikel 2.3.17 Loslopende honden, verboden plaatsen
Het is de eigenaar of houder van een hond of degene die een hond onder zijn toezicht heeft,
verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a. op een openbare plaats zonder dat die hond zich onder geleide of voldoende toezicht
bevindt;
b. op een openbare plaats zonder dat die hond aangelijnd is, behalve op plaatsen die door
het college als zodanig zijn aangewezen;
c. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte
kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door het college aangewezen plaats;
d. in een door het college aangewezen deel van de gemeente, tenzij het college daarvoor ontheffing verleend.

Moet genoeg antwoord opleveren lijkt me :).

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:52

Er geld hier idd een aanlijnplicht, net als een opruimplicht trouwens.
Maar wat ik tot nu toe heb gehoord letten ze veel meer op de laatste dan op het eerste. Dus ik kan me niet voorstellen dat ze daarvoor met 2 man aan jouw deur hebben gestaan...
Wellicht om te vragen of jouw honden de kat hebben gebeten, maar voor die 10 meter los, ik vraag t me af...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 23:56

Echt nier San. Ik weet niet wat het College heeft toegewezen.

Er staat hier één bordje in het park en dat is bij de kinderspeelplaats. Een klein stukje van het park.

Ik neem bijna altijd plastic zakjes mee om de drollekes op te ruimen en in een afvalbak te gooien. De meeste afvalbakken zijn sinds oud en nieuw weggehaald door de gemeente. Tja.
De mensen met de grote honden heb ik nog nooit drollen zien meenemen, misschien schijten die meer in hun eigen tuin. Haha, ik zie genoeg liggen langs de wandelpaden, kilo's....

Het is ook een beetje een principe idee, mijn 2 hondjes leveren niet meer organisch afval dan 2 katten. Waarom zou je als kattenhouder dan zo moeilijk doen over 2 loslopende hondjes. Die nog nooit een kat gepakt hebben maar als ze er kans toe zien er wel achterna gaan.

Nee, Meintje, ze lopen onder mijn toezicht en hebben geen kat gepakt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:58

flicka schreef:
Echt nier San. Ik weet niet wat het College heeft toegewezen.

Er staat hier één bordje in het park en dat is bij de kinderspeelplaats. Een klein stukje van het park.

Ik neem bijna altijd plastic zakjes mee om de drollekes op te ruimen en in een afvalbak te gooien. De meeste afvalbakken zijn sinds oud en nieuw weggehaald door de gemeente. Tja.
De mensen met de grote honden heb ik nog nooit drollen zien meenemen, misschien schijten die meer in hun eigen tuin. Haha, ik zie genoeg liggen langs de wandelpaden, kilo's....

Het is ook een beetje een principe idee, mijn 2 hondjes leveren niet meer organisch afval dan 2 katten. Waarom zou je als kattenhouder dan zo moeilijk doen over 2 loslopende hondjes. Die nog nooit een kat gepakt hebben maar als ze er kans toe zien er wel achterna gaan.

Nee, Meintje, ze lopen onder mijn toezicht en hebben geen kat gepakt.

Ze mogen nergens loslopen tenzij er aangegeven wordt van wel. Zo simpel is het :). Meestal heb je bij losloopgebieden keurig een bordje staan dat het is toegestaan honden los te laten lopen.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:04

IK snapte al dat ze die kat niet gepakt hadden. Ik dacht alleen dat ze misschien langs waren gekomen om jou te vragen óf ze dat hadden gedaan. Ipv om je te vertellen dat jouw hondjes geen 10 meter los mogen lopen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:05

LZP >> BB

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 00:06

En wat ik hoorde van die roddelende buurman: ze wilde de betreffende kat wegdoen omdat deze niet met haar 1e kat door één deur kon. De 2e kat (die met de verwondingen) kwam van haar overleden moeder. Ze heeft haar op MP gezet maar toen bleek dat belangstellenden wilden dat ze werd ingeënt voor de overname trok ze terug.
Dit heb ik dus van de roddelaar. Ik denk dat die 180 euro (zegt ze) veel pijn doet en dat ze daar ergens vergoeding voor zoekt.

@San: ik ga minimaal 3 of 4 keer per week naar een losloopgebied in een bos. Mijn honden zijn niet gewend altijd aan een lijn te lopen, ik woon hier pas een jaar en daarvoor in het noorden met veel bossen waar eigenlijk geen verbod was.

Mijn hondjes zijn nu zowat 13 en ik heb besloten dat ik geen honden meer neem. Ik ga het nu als een belasting voelen, ik word ouder, de auto kan met pensioen en honden altijd aan de lijn behalve op een poepveldje voelt niet goed.

Dank jullie wel voor de reacties.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 02:35

Misschien komen ze controleren of je de hondenbelasting netjes betaald en of je je aan het aantal honden houdt?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:40

binnen de bebouwde kom moeten honden aangelijnd zijn tenzij anders voorgeschreven is. En in Belgie moeten ze altijd aangelijnd zijn. Makkelijker kan niet toch?
Dit wil overigens niet zeggen dat ze buiten de bebouwde kom altijd los mogen. Daar is het weer ze mogen los tenzij anders staat aangegeven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:56

Er moeten borden staan,daar kan je aan zien of ze los of vast moeten.Bij ons gaan ze met een verrekijker in de bosjes van het park staan of ze een loslopende hond zien?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:48

marleen_usar schreef:
Er moeten borden staan,daar kan je aan zien of ze los of vast moeten.Bij ons gaan ze met een verrekijker in de bosjes van het park staan of ze een loslopende hond zien?

Er hoeven geen borden te staan.
Als in de APV staat waar je hond wel en niet los mag lopen is dat (in principe) voldoende.
Vaak geven ze aan dat het overal verboden is, maar dat er bordjes bij bepaalde veldjes/gebieden staan waar het wel is toegestaan.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 12:51

De hondenwachters zijn vanmorgen langsgekomen. Ik moest het maar beschouwen als een waarschuwing. Als ze me zouden tegenkomen met loslopende hond(en) kost me dat 85€ boete.
Die buurvrouw met haar gewonde kat had nog een visje opgegooid over dat mijn verzekering het wel kon betalen. Maar mijn honden hebben het niet gedaan, dat weet ik 100% zeker. Dan moet je je katten niet los laten lopen, er lopen hier nogal wat honden (illegaal) los 's-avonds. De hondenwacht maakte er ook totaal geen punt van. Dus ze gaan voortaan 's-avonds ook aan de flexlijn en dan 4x in de week naar het bos in het losloopgebied. En deze hondenwacht gaat niet over de hondenbelasting.