Beginnen met een aquarium

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Beginnen met een aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 15:59

Hallo iedereen!

Al jaar en dag zeur ik dat ik graag een aquarium zou willen. Nu is de tijd gekomen om er dan toch maar eens deftig informatie over in te winnen. Het is dus (nog) niet zeker dat het aquarium er (ooit) zal komen, maar gewoon een rondvraag van informatie. Ik heb hier en daar al wel wat gelezen maar eigen ervaringen zeggen toch altijd meer.

Dus, aquariumliefhebbers aller landen, help mij op weg! Waar moet ik op letten, aan denken, hoeveel tijd ben ik kwijt, wat is het makkelijkst om mee te beginnen, hoe kan ik dat allemaal best aanpakken, waar kan een aquarium best geplaatst worden (wel of niet bij een raam bijvoorbeeld) blablabla... Shoot! Ik ben benieuwd!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:49

Wij hebben nu ruim 1jaar een aquarium van 30 x 60 cm. deze was toen 50 euro invl. Pomp en verwarminkje. Wij hebben appel slakken in de bak zitten die een groot gedeelte van de vissenpoep op eten waardoor we de bak 1x in de 2 maanden schoonmaken, dan zijn we ongeveer half uur tot 40min bezig. Overige kosten: visnetje, grond stofzuiger, grint, plantjes en de potjes van sera: aquatan en bio nitrivec, en planten voeding (vloeibaar of vast). En visvoer uiteraard.
Al met al om te beginnen met ons aquarium zijn we ongeveer 150 euro verder (incl. Vissen).
Aquarium nooit in de volle zon zetten.
Bedenk je wel welke vissen je erin wil hebben, want de meeste soorten gaan niet samen.
De jaarlijkse kosten aan water, verlichting en verwarming is voor ons aquarium zo'n 60 tot 70 euro.

liesjecryos

Re: Beginnen met een aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:54

Even een stipje want ik wil zo en junior aquarium aanschaffen om ook te beginnen.
Deze moet helemaal compleet zijn,met visnetje en pompje ect erbij.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:58

Bij intratuin hebben ze af en toe leuke aanbiedingen, daar hebben wij ons aquarium ook vandaan.
Visnetje krijg je vaak niet erbij maar daar hoef je het niet voor te laten want die kosten maar iets van 4 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:05

Om te beginnen moet je weten welke maat aquarium je wil/kan/mag hebben. Op basis daarvan kan je dan een visbestand gaan uitzoeken. Belangrijk om je vooraf te bedenken of je een hele regio gerichte biotoop bak wil hebben of gewoon een gezelschapsbak met vissen en planten uit alle streken van de wereld.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:08

ik heb gewoon een Juwel aquarium gekocht bij intratuin (volgens mij geld die actie daar nog steeds)
grind gekocht (eerst goed wassen want er komt nog veel stog vanaf)
waterplantjes gekocht,
filter zat erbij,
luchtpompje gekocht
en de verwarming zat er ook bij (maar die gebruik ik niet).
Filter maak ik eens in de 2 weken schoon.
Oja en een grond stofzuiger ding (gebruik ik ook eens in de 2 weken)
en zoon magneet schoonmaak ding voor de bak zelf, om de algen ervan af te halen.
En natuurlijk vissen, netje en vissenvoer
De aanschaf is duur maar de meeste dingen gaan heel lang mee! Dus het enige wat je er soms bij moet kopen zijn plantjes, voer en vissen maar mijn vorige waren 6 geworden :P

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:14

Meld je aan op http://www.aquaforum.nl Zit ik ook :)
Voor starters zeker handig want je krijgt heel snel antwoord op je vragen en kunt veel info vinden.

Het vergt best wat om een aquarium goed op te starten, met name geduld.
Eerst bodem spoelen, neem het liefste zand, niet te scherp grind. Dan kun je ook leuke grondvissen houden. Corydoras en L nummers ofzo.
Drie weken laten indraaien met alleen plantjes erin, een kleine beetje visvoer erin voor opstart bacterien.

Na drie weken pas vis erin doen, aangezien in die eerste drie weken een nitrietpiek kan ontstaan waar vissen aan dood gaan. NIET te vroeg vissen plaatsen! :)

Van daaruit kun je geen kijken welk vissen het beste in je bakje passen en welke soorten bij elkaar kunnen.

Met planten en hout of stenen maak je een mooie sfeer in je bak.

Watertesters om te meten wat je waterwaardes zijn en eventueel een Co2setje voor je planten, maar dat is pas van belang als je hierin wat meer hebt verdiept.

edit; een luchtpompje zorgt ervoor dat Co2 uit het water gejaagt wordt, niet doen dus... planten hebben juist Co2 nodig om te groeien.
I.p.v. zo'n schoonmaak magneet kun je beter wat filterwatten gebruiken om je ruit schoon te maken, of een oud bankpasje. Die magneet krijg je snel krassen van op het glas. Er hoeft maar 1 korrel zand tussen te blijven zitten of je hebt onherstelbare krassen over je hele ruit.

Filter niet te vaak schoonmaken, hier zitten miljoenen bruikbare bacterien in die je water in balans houden.

Succes! en kijk even op dat andere forum :)
Laatst bijgewerkt door sliertje op 12-01-12 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:16

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:24

Ik heb zelf ook een klein aquarium met hybride guppies (kruising gewone gup en endler). Ik heb niet heel veel aquariumverstand, maar wie weet heb je wat aan mijn verhaal.

Er zit een verwarming en filter in mijn aquarium, plantjes van de intratuin (erg goedkoop, gemengd bosje voor 1,80), grind natuurlijk (idd eerst wassen), en dan versiersteentjes enzo. En de visjes natuurlijk!
Het opstarten van een aquarium is volgens mij veel gedoe, met allemaal spul wat je erin moet gooien om de juiste bacterien in het aquarium te krijgen ofzo. Ik heb water van een goed draaiend aquarium gebruikt om mijn aquarium op te starten en dat is helemaal goed gegaan (nu zijn guppies ook sterke visjes natuurlijk).

Ik ben ongeveer 1x in anderhalve week bezig met mn aquarium, water verversen en alles weer mooi maken. Hoelang ik er mee bezig ben verschilt, als ik uitgebreid schoon maak soms meer dan een uur maar vaak een stuk korter. Ik heb dan ook geen algeneters of andere schoonmaak vissen die het aquarium schoonhouden, dus ik moet het helemaal zelf doen;)

Kijk veel op Internet, zeker naar welke visjes je in welke bak kan doen. Niet alle vissen kunnen goed bij elkaar en passen in elk aquarium. Een aquarium is erg leuk, staat mooi, kost (eenmaal opgestart en wel) niet superveel, kost weinig tijd, stinkt niet enz. Ik hoop dat je veel plezier hebt van deze hobby als het door gaat!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:47

Bedankt voor jullie reacties en links allemaal - hier heb ik zeker al wat aan!
Het is nog een "langetermijnplanning" hoor, maar ik wil me graag eerst goed inlezen en goed rondkijken, ervaringen horen etc zodat ik meteen dat kan gaan zetten wat ik écht wil! Beter wat extra tijd aan spenderen dan maar hé... Ik ga zeker in dat andere topic en op dat forum een blik werpen, gaat me veel helpen!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:08

aquafora.nl is ook een heel gezellig forum :) !
Ik heb een aquarium van 60 cm en heb me eerst een half jaar ingelezen of zo. Uiteindelijk kreeg ik het thuis zo ver dat ik er eentje mocht! Dus mijn tip is vooral zoek plaatjes van mooie inrichtingen, snuffeln lekker wat rond op forums en als je zover bent om een visbestand uit te zoeken doe dan vooraf onderzoek naar de visjes want ik in de dierenwinkel weten ze er lang niet alles van. (helaas uit eigen ervaring)