vragen over eten oude hond. dinner, kvv, of blikvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

princesmax

vragen over eten oude hond. dinner, kvv, of blikvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:24

Ik heb al eens eerder een topic geopend over de hond van mijn moeder. Lucky is nu 15,5jaar.
Het topic ging erover of het nog verstandig was om hem te laten opereren aan zijn tandjes.
Wij zijn toen naar de dierenarts geweest en die vond dit niet verstandig. Inmiddels krijgt hij moeite met kauwen en willen we hem zachter voer gaan geven.
Maar nu is de vraag wat het verstandigste is om nu te gaan geven?
Dinner is natuurlijk goedkoop maar niet zo goed voor de hond.
Blikvoer is dat compleet voer?
en hoe zit het met kvv want ik heb daar totaal geen verstand van maar mischien kunnen jullie me daarbij helpen, hier een paar vragen: :)
Lucky weegt 16 of 17kilo, hoeveel zou hij ongeveer moeten hebben, hoeveel kost het?
is het compleet voer?
welk merk is het beste en waar kun je het halen?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:27

Ik zou zonder twijfel gaan voor KVV.

Je kan b.v bij de supermarkt eens een pakje smuldier ( completen versie) halen, om te kijken of dat goed gaat. Er zijn goede dieren speciaal zaken verschillende goeden merken te krijgen.

cissi

Re: vragen over eten oude hond. dinner, kvv, of blikvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:34

Ik zeg ook KVV. Onze rottweilerteef is 9 en sinds enige maanden over op KVV. Zij weegt ongeveer 40 kilo en krijgt van ons 500 gram Lotgering met paardenvlees verdeeld over twee voerbeurten. Lotgering is goedkoper dan bijvoorbeeld Lupa en onze hond doet het er goed op. Wij bestellen 18 kilo per keer en dat gaat in de vriezer.

Het is zacht vlees, een soort gehakt dus ik denk dat jullie hondje dat ook wel goed kan eten. Om te proberen zou ik inderdaad eerst eens een pakje Smuldier Compleet halen, kost geloof ik 60 cent en je kunt even kijken of je hond rauw vlees wil eten.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:41

Je kunt als het vlees eten niet goed gaat ook eventueel Renske voeren. Dat is ook vers vlees maar gestoomd en heel zacht. Ik heb mijn hond dat vooral gevoerd toen ze de puppies moest zogen en de puppen hebben het ook in de begin periode gehad. Ze vonden het heel erg lekker.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:50

Oke ik zat even op een site te kijken en daar staat dat een hond ong 28gram per kilo moet hebben van smuldier vlees compleet, afhankelijk van leeftijd en energieverbruik . 16kilo x 28=448gram en in een verpakking zit 400gram. dus per dag moet hij dan ongeveer 1 zo'n smuldier verpakking?

edit: even uitgerekend dat we dan in de 2 maanden ong 37euro aan smuldier kwijt zijn, normaal heeft hij brokken van 45euro waar hij 2 maanden mee doet en dit is nog beter als brok, of doet mijn rekenmachine het niet goed? :+

edit2: moet je het vlees gewoon ontdooien in de koelkast? dus bijv 1 dag van te voren uitleggen en dan zo " rauw " in de voerbak doen? en kan je meteen overstappen van brok naar smuldier of hoe zit dat? en kun je de verpakking in twee'en delen dus dat je smorgens wat geeft, en savonds?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:59

Zeker ontdooien !!

En je kan het delen idd. Iedereen ze eigen meing over het overstappen naar vers, ik ben in 1 keer over gestapt, maar die van at echt geen brok meer, dus moest wel ;)

Nergens last van, er zijn op honden die zullen moeten wennen, ik zou zeggen probeer een pakje smuldier ( in de vriesvak bij de super markt ) en ga dan inlezen en kijken naar verschillende merken. Je kan ook op brafplaats.nl kijken/lezen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:09

idd zou ik 1 pakje per dag geven. FMeestal is compleet van smuldier 0,59 per pakje en niet compleet (mag je verdeeld over de week max. 2 dagen voeren is 0,49 cent per pakje. Wat je kan doen met overstappen is of gelijk gaan en even een paar dagen pens voeren (krijg je vaal wel diaree) of overstappen en pens compleet voeren dat wil wel goed lukken of ochtend brok geven en dan middag en ochtend (makkelijker voor ontdooien) smuldier en dan middag weer brok.
Echter kies ik er zelf voor ochtend brok voeren en volgende ochtend vlees (dus als de maag goed leeg is en dus maaltijd over slaan)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:17

Ik zou toch niet zomaar in een keer overstappen op rauw vlees. Deze hond is ruim 15 jaar en heeft alleen maar brokken gegeten.
Als je hem zo pats boem een pak rauw vlees geeft, heb je grote kans dat zijn hele maag/darm flora op zón kop gaat. En dan hij er goed ziek van zijn.
Ik zou hem goed laten wennen, zoals steeds een beetje rauw voer bij de brokken. Het rauwe voer eerst overgieten met gekookt water (wel af laten koelen). Steeds meer rauw voer geven i.p.v. brok. En het gekookte water ook een beetje afbouwen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:29

Als je hem en brok en vers voerd gaat zijn darmen ook op hol. ;) bijna iedere voer overstap geeft een reactie. Ook het gekookte water is geen goed idee. Er is kans dat er in rauw voer nog delen botten zitten en die kunnen bij verhitting gaan splinter (wat ze rauw niet doen).

Ik denk dat je het beste een kunt kijken op www.voernatuurlijk.nl

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:41

Cynthiaaapje schreef:
Als je hem en brok en vers voerd gaat zijn darmen ook op hol. ;) bijna iedere voer overstap geeft een reactie. Ook het gekookte water is geen goed idee. Er is kans dat er in rauw voer nog delen botten zitten en die kunnen bij verhitting gaan splinter (wat ze rauw niet doen).

Ik denk dat je het beste een kunt kijken op http://www.voernatuurlijk.nl

Dan heb ik denk ik de verkeerde info gelezen op internet.
Van die botten kan ik wel begrijpen, alhoewel het is zo fijn dat rauw vlees, zou dat echt kunnen gaan splinteren? Maar de bacterieen die in rauw voer zitten, daar heeft deze hond helemaal geen bescherming voor? Hij/zij is dat helemaal niet gewend.

Ik zou dat toch echt niet zomaar doen. Ik heb mijn herders een keer een bot gegeven met rauw vlees.
Ik heb drie dagen stront kunnen ruimen en ook binnen. Zij zijn dagen van de rel geweest.

Ik hou het wel bij Cavom.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:30

toverbal: op internet valt ook veel te lezen wat niet klopt!!
Daarnaast is gemalen vlees geven iets totaal anders dan een bot met vlees geven. Het wordt zelfs afgeraden de eerste 3 weken barf materiaal te geven alleen maar kvv geven voor het maagzuur op orde brengen. Doordat brok andere zuurgraad heeft kunnen ze bot namelijk niet goed verteren en krijg je er problemen mee.

Verder is het altijd afwachten. Wij zetten in het asiel regelmatig brok honden over op vers of andersom als het nodig is en vrijwel altijd zonder problemen. Dit omdat we 24 uur laten zitten tussen het ene en het andere voer.

Mijn vorige hond is ook zonder problemen in 1x over geschakeld toen hij al ruim 9 jaar was. In opvang ook regelmatig oudjes die zonder problemen over schakelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:43

KVV zit het meeste in waar je hond wat aan heeft,als je smuldier gaat voeren denk ik dat een hondje van 16 kilo genoeg heeft aan een half bakje,zo'n 200 gram ,ligt eraan hoeveel aanleg het hondje heeft om dik te worden,hoeveel energie deze verbruikt enz enz.

( voor het idee,de volwassen rottweilers van ruim 50 kilo eten hier gemiddeld 500 a 600 gram per dag kvv)

in smuldier zit geen natuurlijk bot,maar een calcium supplement dus splinteren als je er heet water over doet is onmogelijk,overigens bij kvv met natuurlijk bot is het bot zo fijn vermalen dat je niet kan spreken over "splinteren" bij verhitten.

de rekensom die je maakt is niet helemaal kloppend een doos smuldier ( 12 pakjes) kost 8 euro stel dat je een pakje per dag zou voeren ( wat ik vermoed teveel gaat zijn voor jou hondje) zou je 20 euro per maand kwijt zijn,en dan voer je voer wat voor een hond 100% te gebruiken is,ipv brokken waar een hond vaak maar 20% wat aan heeft ( mocht er 20% vleesaandeel in de brok zitten),voer je maar een half pakje per dag ,ben je dus rond de 10 euro per maand kwijt.

je kan ook blikvoer gaan voeren,er is tegenwoordig blikvoer te koop wat uit 100% vlees bestaat,bv animonda gran carno te verkrijgen bij de zooplus ( overigens wel duurder als smuldier).

je kan je hond in 1x overzetten,maar het kan zijn dat deze dan wel een paar dagen aan de diarree gaat,dit gaat meestal vanzelf binnen een paar dagen weer over,maar dat is gewoon het omschakelen van brok naar vers.

ik heb hier nog weleens een topic over gemaakt: [BB] Hoe de hond overzetten van brok naar versvlees... mss heb je daar nog iets aan :)

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:13

Mijn hond heeft geen problemen gehad met het overstappen, terwijl ze toch al 9 jaar is (voor een Rottweiler best wel op leeftijd dus). Brokken en vers door elkaar is echt niet goed, omdat brokken anders verteren dan vlees en daar raakt alles van in de war. 's Ochtends vers en 's avonds brokken kan eventueel wel, maar nooit op hetzelfde tijdstip.
Overigens betaal ik voor Lotgering iets van 32 euro voor 36 pakjes van 500 gram en daar doe ik dus 36 dagen mee. Dan komt er nog wel iets van 9 euro bezorgkosten bij, ze komen het diepgevroren aan huis bezorgen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:33

@kimmie261 Op de site van mulder diervoeding stond 28gram per kilo, maar hij is al oud en worden maar 4 kleine rondjes met hem gelopen voor de rest doet hij niet zoveel als alleen slapen en mensen begroeten ;) hij is gecastreerd en heeft de aanleg om dik te worden, hij is nu ook te dik hij moet eigenlijk rond de 15kilo wegen. Dank voor de link, die ga ik nu even bekijken :)

@ de rest, het is niet de bedoeling om hem brok en kvv door elkaar te geven, gezien hij bijna niet meer kan kauwen willen we hem alleen nog maar zacht voer geven ;)

Maar als we beginnen dan smorgens brok geven, savonds niks en dan de volgende ochtend smuldier kompleet pens geven en dan savonds ook weer smuldier kompleet pens?
Hij heeft trouwens ook geen gevoelige maag, hij plundert regelmatig de prullenbakken, of de groencontainer dus ik verwacht dat hij er niet zo erg op reageert hij is ook 3x overgestapt op andere brokken ( hebben we wel langzaam aan gemengd ) en daar kreeg hij toen ook geen last van.

Oja nog een vraag, kun je ook afwisselen met smaken, dus bijv de ene dag de vlees kompleet en de andere dag de pens kompleet?
en die andere smaken die niet kompleet zijn, moet je daar zelf dan iets bij koken?

edit: hij had nu trouwens casa fera senior

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:58

bel net mijn moeder op om alles door te geven, is ze al naar de dierenwinkel geweest |o
ze vroeg het toen na van het vers voer, maar de verkoopster heeft haar dinner aangesmeerd ( uiteraard de duurste van jarco ofzoiets ) dit moest ze dan gaan mengen met de brokken die hij nu heeft, dus heeft ze ook nog een zak casa fera senior er bij gekocht :$ :$
ook heeft ze vlees mee gekregen uit de diepvries maar ons mam zei dat het geen rauw vlees was, het waren meer plakaten en ze wist het merk niet.
beetje vreemd advies van de verkoopster??

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:52

princesmax schreef:
@kimmie261 Op de site van mulder diervoeding stond 28gram per kilo, maar hij is al oud en worden maar 4 kleine rondjes met hem gelopen voor de rest doet hij niet zoveel als alleen slapen en mensen begroeten ;) hij is gecastreerd en heeft de aanleg om dik te worden, hij is nu ook te dik hij moet eigenlijk rond de 15kilo wegen. Dank voor de link, die ga ik nu even bekijken :)

@ de rest, het is niet de bedoeling om hem brok en kvv door elkaar te geven, gezien hij bijna niet meer kan kauwen willen we hem alleen nog maar zacht voer geven ;)

Maar als we beginnen dan smorgens brok geven, savonds niks en dan de volgende ochtend smuldier kompleet pens geven en dan savonds ook weer smuldier kompleet pens?
Hij heeft trouwens ook geen gevoelige maag, hij plundert regelmatig de prullenbakken, of de groencontainer dus ik verwacht dat hij er niet zo erg op reageert hij is ook 3x overgestapt op andere brokken ( hebben we wel langzaam aan gemengd ) en daar kreeg hij toen ook geen last van.

Oja nog een vraag, kun je ook afwisselen met smaken, dus bijv de ene dag de vlees kompleet en de andere dag de pens kompleet?
en die andere smaken die niet kompleet zijn, moet je daar zelf dan iets bij koken?

edit: hij had nu trouwens casa fera senior

die 28 gram is een richtlijn,met vlees moet je echt op het oog voeren,en ik denk dat jou hondje ip met veel minder af kan,maar dat zou je moeten uitvinden als je vers zou gaan voeren..

en ja hoor je mag smaken wisselen,je mag zelfs wisselen met kvv soorten ( en niet voor jou hondje geschikt,maar je mag ook dagen afwisselen door bv penslappen/runderstrotten of kip/kipdelen of wat voor diersoort ook te geven mits je maar gemiddeld 4 dagen dan compleet kvv voert ,als je alleen maar delen van een dier wilt gaan voeren dan ga je echt barfen en moet je je inlezen in percentages,maar dat geldt niet voor jou hondje meer).

en die plakken heet dat "duck"of "rodi" of "energique" zoja dan is dat ook vers vlees :)

en brokken en diner is inmiddels zo gewoon als voer voor honden dat verkopers eerder dat aan zullen raden als vers vlees...mss kunnen jullie de brokjes weken zodat hij het makkelijker weg kan krijgen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:02

princesmax schreef:
bel net mijn moeder op om alles door te geven, is ze al naar de dierenwinkel geweest |o
ze vroeg het toen na van het vers voer, maar de verkoopster heeft haar dinner aangesmeerd ( uiteraard de duurste van jarco ofzoiets ) dit moest ze dan gaan mengen met de brokken die hij nu heeft, dus heeft ze ook nog een zak casa fera senior er bij gekocht :$ :$
ook heeft ze vlees mee gekregen uit de diepvries maar ons mam zei dat het geen rauw vlees was, het waren meer plakaten en ze wist het merk niet.
beetje vreemd advies van de verkoopster??

Dierenwinkels smeren je graag duur voer aan wat je bij hun kan kopen, en zullen ook zeggen dat brok beter is als rauw vlees, tenzij ze ook duur rauw vlees verkopen ;)