Onzeker gedrag hond, hoe op te lossen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

silvana84

Onzeker gedrag hond, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 17:59

Hoi bokkers,

Het gaat hier niet om mijn eigen hond maar de hond van mijn baas.

Betreffende hond is een lieve sociale american stafford reu van 2 jaar, Billy genaamd.

Ik werk in een kleine dierenwinkel, met achter in de winkel een magazijn/keuken/koffie ruimte. In deze ruimte van hooguit 4 bij 3 meter kunnen we prima de winkel overzien en :9k drinken of uitponden(voer uitscheppen). De ruimte word afgesloten door een halve deur met tralies. In deze ruimte zit de hond van de baas, als deze in de winkel is.
Er komen regelmatig vaste klanten op de koffie en deze worden met veel enthousiastme ontvangen door de hond, soms blaft of gromd hij naar minder bekenden maar is nooit vals en als die gene dicht bij komt schiet de hond meestal snel een halve meter naar achter om vervolgens weer stoer te gaan blaffen,echt typetje held op sokken :') . Blaffen is snel over en eigenlijk vind hij iedereen toch wel erg lief <3

Nu is er alleen een probleem als wij(baas/personeel) in de winkel zijn en iemand loopt naar achter om de hond even een aai te geven. Billy blaft niet, gromt niet maar duikt bevend in elkaar in zijn mand -O- hij doet dit bij onbekenden en bekenden die hij normaal in ons bijzijn blij kwispelend ontvangt. Hond is duidelijk erg onzeker als iemand voor hem komt zonder onze steun. Als wij naar achter lopen, dan komt hij met zijn staart tussen zijn benen, in elkaar gedoken en heftig bevend naar ons geslopen en probeerd zich achter of tussen je benen te verstoppen :(:) Hij toont geen agressie naar de persoon die deze reactie heeft veroorzaakt en gaat in ons bijzijn op persoon af en laat zich aaien(nog steeds hefig bevend). We hebben het geprobeerd te negeren maar dan zit hij na 15 minuten nog te trillen. Nu gaan we maar even met hem naar buiten en dan is het zo over.

Hebben jullie tips wat zou kunnen helpen deze hond wat zekerder te worden zonden ons er bij. We hebben kort geleden als de dichte deur vervangen voor een deur met tralies zodat hij beter de winkel kan over zien. Ik denk persoonlijk dat een maatje(moet wel klein hondje zijn ivm ruimte) met flink wat vertrouwen hem kan helpen, wat denken jullie?

abeltje_xx

Re: Onzeker gedrag hond, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:07

neemt hij eten aan?
anders kan je een pot met koekjes bij zijn tralies zetten met een briefje:
"ik mag één koekje als ik braaf naar je toe kom en niet grom"
of:
"als u binnenkomt voor koffie en een koekje, mag ik er dan ook een?"

dan zijn klanten leuk, want dan krijgt hij lekkers :)
lijkt me de handigste oplossing waarvoor je ook het minst hoeft te veranderen.

anders is het misschien een optie om hem los te laten in de winkel, maar dan moet ie niet weglopen dus wel in de winkel kunnen blijven met de deur open. en hij moet sociaal kunnen zijn met klanten, kinderen en andere honden. dat is ook drukker want iedereen zal hem dan willen aaien, dus daar moet het een hond naar zijn.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:22

Zelfs met koekjes blijft hij trillen. Helaas kan hij niet los in de winkel omdat hij mopshondjes en kleine langharige honden aanvalt.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:30

silvana84 schreef:
Zelfs met koekjes blijft hij trillen. Helaas kan hij niet los in de winkel omdat hij mopshondjes en kleine langharige honden aanvalt.

scheelt het misschien als hij los kan in de koffieruimte, maar niet de winkel in kan? dan kan hij zelf naar mensen toe als hij dat wil. en dan heeft hij niet z'n eigen "hol" waar hij inzit. ook als het een flinke ruimte is kan het soms toch bedreigend zijn voor honden als zij in een afgesloten ruimte zitten en iemand komt bij de tralies staan. ze kunnen niet vluchten, want ze kunnen nergens heen.
en het leidt soms ook wel tot overdreven dominant of angstig gedrag. ze zien die ruimte als hun plaats en dat mensen daar blijkbaar zomaar bij in de buurt kunnen komen is heel verontrustend! dat kan uitlokken dat ze zich juist extra terugtrekken of gaan trillen of piepen of blaffen omdat ze zich geen raad weten met deze onbekende die ineens zo dicht bij hun veilige plek komt.

ik weet niet hoe jullie ruimte eruit ziet, maar misschien kan het hekje voor de deur van de koffieruimte. dan kan hij mensen vanuit de winkel zien aankomen ( zodat ze hemniet verassen), kan hij jullie nog zien en de winkel in kijken, en kan hij vrij rondlopen bij klanten. je kan eventueel een briefje ophangen dat ze geen aandacht aan hem moeten besteden ofzo of dat ze hem pas mogen aaien áls hij zelf naar hem toekomt.
het enige is dat de klanten dan een hekje open moeten doen en moeten oppassen dat de hond er niet uitgaat als ze koffie halen :)

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:35

Hij loopt los in de koffie ruimte, kan de winkel in kijken, en mensen kunnen hem niet zomaar aaien tenzij hij bij de deur staat. van uit de koffie ruimte kan de hond nog een buiten plaatsje op, dus hij kan weg lopen van mensen die bij de deur komen maar hij gaat altijd gewoon in zijn mand als hij zo onzeker word.

Edit: Hond reageerd alleen angstig als mensen richting de deur lopen en zeggen, hoi billy, hoi hond of op welke manier ze de hond ook roepen. Regelmatig staan mensen achter in de winkel en als hij genegeert word staat hij vrolijk te kwispelen of ligt hij de slapen in zijn mand.
Laatst bijgewerkt door silvana84 op 11-01-12 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:39

Maar eigenlijk hebben die mensen toch niets te zoeken in de koffieruimte als ik het goed begrijp?
Ze gaan daar enkel naar toe omdat ze weten dat er een hond zit en deze willen aaien?

Ik heb altijd begrepen dat het voor onzekere honden ontzettend bedreigend kan zijn om zo op ze af te stappen en dat je veel zult moeten oefenen met mensen waar hij wel bang voor is maar die hem ofwel negeren of wel lokken met koekjes.

Wellicht zal hij van een soortgenoot af kunnen kijken dat ook onbekende mensen niet eng zijn, maar dan nog zal hij de stap moeten zetten om op die mensen af te gaan en moet je eigenlijk niet van hem verwachten dat hij het maar oké vindt dat zij in zijn ruimte komen.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:43

Ze komen niet in de ruimte, ze staan enkel bij de deur met tralies, als ze de hond zo in elkaar zien schieten/trillen komen ze vaak heel snel naar ons toe om te vragen of er wat met de hond is. Mensen gaan niet zonder onze toestemming in de koffieruimte.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:44

Hou de mensen weg bij de hond? Die hebben immers niets met de hond te maken.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:53

Maar we willen niet dat hij nog onzekerder word, er zullen toch altijd klanten in de winkel zijn, vaste klanten/vertegenwoordigers die koffie komen drinken. We kunnen hem niet weg houden van mensen, en in ons bijzijn is het ook een echte allemans vriend die gek is op aandacht.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:54

silvana84 schreef:
Hij loopt los in de koffie ruimte, kan de winkel in kijken, en mensen kunnen hem niet zomaar aaien tenzij hij bij de deur staat. van uit de koffie ruimte kan de hond nog een buiten plaatsje op, dus hij kan weg lopen van mensen die bij de deur komen maar hij gaat altijd gewoon in zijn mand als hij zo onzeker word.

dus eigenlijk vlucht hij z'n mand in als er andere mensen komen?

je zou kunnen proberen zijn mand weg te halen en een kussen of kleedje neerleggen, of zelfs even helemaal niks.
ik ben er zelf niet zo fan van als een hond wegkruipt wanneer hij bang is. ik laat ze liever "dealen" met hun angst.

voorbeeld: afgelopen oud en nieuw was onze jonge hond bang voor vuurwerk. het is z'n tweede oud en nieuw en hij schrok vooral van de knallen. in eerste instantie lag hij bij de haldeur, maar na een tijdje moesten we hem telkens uit de keuken vissen. uiteindelijk heb ik hem achter de vuilnisbak vandaan gehaald. ik vind het niet erg als een hond de rust opzoekt als hij dat wilt, maar ik vind het niet fijn als ze wegkruipen. dan houden ze heel erg vast aan hun angst en ik merk dat ze dat gedrag dan vaak gaan toepassen op allerlei andere dingen.
dus ik heb hem aangelijnd aan de flexilijn en die op ongeveer 2-3 meter gezet. zo kon hij niet wegkruipen, maar hoefde hij ook niet vlak bij het vuurwerk te zijn. na een minuut of 3 kwam hij bij de ramen staan ( we staken het af in de achtertuin) en hij heeft zelfs nog met mij op de bank naar het vuurwerk gekeken. hij vond het spannend en hij was zeker wat nerveus, maar hij lag niet trillend en kwijlend achter de vuilnisbak. en hij heeft nergens last van gehad toen de ergste herrie eenmaal weg was. de ergste angst was geconfronteerd en ik had een manier aangereikt om er mee om te gaan.

dus je zou kunnen proberen om zijn mand tijdelijk te verwijderen, dat hij geen "lalalala ik zie je niet lalala"-plek heeft.
of je doet zijn mand buiten, dan kan hij buiten de rust opzoeken, dan is hij helemaal weg van de klant en zal de angst dus sowieso minder zijn en heb je minder kans dat hij gaat liggen trillen in zijn mand.
je hebt dan ook kans dat hij de klant in de gaten wilt houden en buiten om het hoekje gaat kijken ipv liggen trillen in z'n mand. :)

dat trillen is vaak een gewoonte geworden. een manier om om te gaan met een situatie waarin ze bang of onzeker of nerveus worden ( of ooit werden). ze grijpen terug op die gewoonte omdat ze verder niet weten hoe ze moeten reageren op de situatie.
je moet dus proberen om of de aanleiding te veranderen ( maar je kan moeilijk van de klant vragen om in de koffieruimte te zitten totdat die hond bijdraait :P ) of zijn afreageer middelen te veranderen. hij reageert door in zijn mand te kruipen en te gaan trillen. je kan dus de mand verder mij de klant vandaan zetten zodat de spanning minder wordt. of de mand buiten, zodat er niet alleen ruimte tussenzit maar misschien ook een muur. als hij dan toch in de mand wil dan moet hij naar buiten waar hij de klant niet kan zien. dan is het heel onlogisch om dat gedrag vol te houden. de angstprikkel ( klant ) is immer niet meer in dezelfde ruimte of zelfs in het blikveld. dan heb je eerder de kans dat hij stopt met het gedrag.
maar hij kan wel horen en ruiken dat er iemand is. hij kan ze alleen niet zien. veel honden willen dan toch kijken waar dat geluid vandaan komt dus zullen toch op een afstandje gaan kijken. zo heb je hem meteen uit z'n mand! :)

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:00

Misschien is dat wel een goed idee. Het is gewoon zo zonde dat je een hond niet kan vertellen dat die mensen heus niks doen en echt niet zomaar in zijn ruimte komen, ze willen hem enkel gedag zeggen mede omdat hij in ons bijzijn altijd heel lief en enthousiast op die personen reageerd zonder angst.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:01

mensen niet naar de hond toe laten lopen, een hond moet uit zich zelf naar je toe komen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:05

silvana84 schreef:
Misschien is dat wel een goed idee. Het is gewoon zo zonde dat je een hond niet kan vertellen dat die mensen heus niks doen en echt niet zomaar in zijn ruimte komen, ze willen hem enkel gedag zeggen mede omdat hij in ons bijzijn altijd heel lief en enthousiast op die personen reageerd zonder angst.

dan is een plek waar hij echt helemaal stil en rustig kan zijn wel fijn denk ik. als hij dan even rust wil kan hij dat buiten gewoon halen. weinig kans dat hij buiten gaat liggen trillen als er niemand is.
zo kan hij toch even weg, maar heeft hij niet meer de kans om weg te vluchten in zijn mand.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:09

Ze lopen enkel naar de deur de hond kan zelf kiezen of hij komt of niet. ze kunnen hem alleen zien niet aanraken. Maar we kunnen wel vragen of ze hem compleet willen negeren. Hopelijk helpt dat zijn zelfvertrouwen op te bouwen.

Hond was trouwens in eerste instantie bedoelt als waak hond in de nieuw te openen winkel, maar dat idee hebben we maar uit ons hoofd gezet, omdat de hond dat met deze onzekerheid echt niet aan kan.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:22

silvana84 schreef:
Ze lopen enkel naar de deur de hond kan zelf kiezen of hij komt of niet. ze kunnen hem alleen zien niet aanraken. Maar we kunnen wel vragen of ze hem compleet willen negeren. Hopelijk helpt dat zijn zelfvertrouwen op te bouwen.

Hond was trouwens in eerste instantie bedoelt als waak hond in de nieuw te openen winkel, maar dat idee hebben we maar uit ons hoofd gezet, omdat de hond dat met deze onzekerheid echt niet aan kan.

Citaat:
Nu is er alleen een probleem als wij(baas/personeel) in de winkel zijn en iemand loopt naar achter om de hond even een aai te geven. Billy blaft niet, gromt niet maar duikt bevend in elkaar in zijn mand

hier staat dat ze hem wel kunnen aaien?
ze moeten de hond gewoon met rust laten, niet tegen praten, geen oogcontact compleet negeren dus.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:28

Ze willen hem aaien bij de deur, maar als ze achter in de winkel komen is de hond al in zijn mand gedoken. Hond word nooit geaait dus als hij in die staat is, tenzij wij naar achter komen en hij uit zijn mand komt en met ons erbij alsnog uit zich zelf (trillend) op die persoon af gaat.
We zullen klanten vragen om de hond voortaan te negeren als wij niet erbij zijn.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:49

abeltje_xx schreef:
dan is een plek waar hij echt helemaal stil en rustig kan zijn wel fijn denk ik. als hij dan even rust wil kan hij dat buiten gewoon halen. weinig kans dat hij buiten gaat liggen trillen als er niemand is.
zo kan hij toch even weg, maar heeft hij niet meer de kans om weg te vluchten in zijn mand.

Zijn mand zou juist zijn veilige haven moeten zijn. Op het moment dat hij daar is, moet je hem dus gewoon met rust laten. Mocht hij wel uit zichzelf naar iemand toe komen lopen, eerst laten ruiken en wellicht een koekje geven. Niet meteen een aai over zijn kop geven. Zo zou ik het tenminste proberen op te lossen.

Blijkbaar heeft Billy weinig vertrouwen in vreemden. Wellicht dat er in het verleden iets vervelends voor hem is voorgevallen? Niet dat hij geslagen is, maar misschien dat er op een moment wel (te) veel lawaai was bijvoorbeeld waarvan hij erg is geschrokken en daardoor niet meer durft?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:53

Westernfreak schreef:
abeltje_xx schreef:

Zijn mand zou juist zijn veilige haven moeten zijn. Op het moment dat hij daar is, moet je hem dus gewoon met rust laten. Mocht hij wel uit zichzelf naar iemand toe komen lopen, eerst laten ruiken en wellicht een koekje geven. Niet meteen een aai over zijn kop geven. Zo zou ik het tenminste proberen op te lossen.

Blijkbaar heeft Billy weinig vertrouwen in vreemden. Wellicht dat er in het verleden iets vervelends voor hem is voorgevallen? Niet dat hij geslagen is, maar misschien dat er op een moment wel (te) veel lawaai was bijvoorbeeld waarvan hij erg is geschrokken en daardoor niet meer durft?

maar hij gebruikt het nu om zich in terug te trekken en te gaan trillen. en dat is niet wat je wil.
ik snap je punt hoor, maar ik zou van mijn dieren niet willen dat ze een plek die voor rust en ontspanning is bedoeld gebruiken als vluchtplek en er stresserig gaan zitten wezen.
dan liever de mand verplaatsen zodat hij er wel in kan gaan zitten voor rust, maar te ver van de stressprikkel af is om te gaan trillen. :)

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:57

Hij word niet geaait in zijn mand, mensen kunnen niet van af de deur bij zijn mand, ze komen sowieso niet in de koffieruimte zonder ons. Dit gebeurt voor 99% juist bij bekenden, waar hij normaal heel goed mee overweg kan in ons bijzijn. Gewone klanten durfen over het algemeen de hond niet te aaien omdat ze het ras eng vinden/associeren met valse honden.

@Abeltje Is er niet juist kans dat als we de mand buiten/verder weg zetten dat de hond echt vluchtgedrag gaat vertonen en nog onzekerder word?

Wat vinden jullie van het idee van een oudere teef erbij doen met meer zelfvertrouwen? Zal dit helpen of gaan we zo ook alleen het probleem uit de weg?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:05

silvana84 schreef:
Ze willen hem aaien bij de deur, maar als ze achter in de winkel komen is de hond al in zijn mand gedoken. Hond word nooit geaait dus als hij in die staat is, tenzij wij naar achter komen en hij uit zijn mand komt en met ons erbij alsnog uit zich zelf (trillend) op die persoon af gaat.
We zullen klanten vragen om de hond voortaan te negeren als wij niet erbij zijn.

Echt doen. Voordat je het weet snapt je hond een keer, gewoon uit angst.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:15

We gaan het zeker proberen. Hond zal in deze situatie niet zo snel snappen, omdat personen minimaal 3 meter van hem af staan en de hond absoluut niet naar hun komt zonder ons er bij. En mensen weten ook dat ze nooit zomaar koffieruimte in mogen(is ook nog nooit gebeurt). Mensen schrikken zich rot als ze de zo hond zien want normaal is hij een en al gezelligheid. We gaan hem nu zeker negeren.

Vinden jullie trouwens ook dat we hem moeten negeren als hij toch nog een keer zo ligt te trillen, we willen de angst niet voeden door hem aandacht te geven, we nemen hem nu gewoon even mee uit de ruimte naar buiten zonder aandacht te geven aan zijn gedrag en dan is het zo over. Maar misschien voeden we het gedrag zo toch en kunnen we hem beter compleet negeren, maar we weten niet hoe lang hij zo blijft(in ieder geval meer dan 15 minuten)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:35

aangeleerd gedrag misschien?

Deed hij het altijd al?

Je schrijft namelijk als hij het doet gaan we ermee naar buiten (kan hij als beloning zien!) en dan is het zo over.

Er niet op reageren zou ik zeggen en juist maken dat nieamnd naar hem toe kan. Of mensen juist langs de deur laten lopen en wat lekkers door de tralies gooien (niet richting de hond amar gewoon zo dat hij erbij kan). Dan gaat hij leren als er iemand langs komt dan krijg ik wat lekkers. Dan train je dus nieuwsgierig gedrag. Geeft niet als hij het in het begin pas later op eet. Als hij maar door heeft dat die langs komende personen wat lekkers achter laten (dat jullie aan hun geven met uitleg erbij dat ze NIET naar de hond mogen kijken o.i.d.)

Als hij dat door heeft en afwachtend gaat worden wat hij nu weer krijgt dan kan je een volgende stap doen (dus als ze wat zeggen tegen hem, of over hem heen kijken i.p.v. totaal negeren nu dus in die richting gaan kijken).

Er zijn dus vele manieren om dit te doen. Wil je zeker weten welke manier echt goed is dan moet je een deskundig iemand erbij halen en laat die de situatie eens bekijken en beoordelen en tips geven.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:55

Hij doet dit sinds een paar maanden. Hij heeft wel eerder een behoorlijke onzekere periode gehad een jaar geleden maar dat was met uit laten, hij was toen angstig voor harde geluiden en grote groepen mensen, er is toen een tijd lang juist veel drukte en geluid(zoals de zaterdag markt) opgezocht en het gaat nu stukken beter. Helaas is er nu dus het probleem binnens huis. Voer geven word lastig, koffie ruimte grenst aan winkel en de hele dag door zijn er meerdere mensen die langs het hek lopen, waar hij dus niet op reageerd, pas als iemand echt intresse in hem toont slaat de onzekerheid toe.