Het gaat hier niet om mijn eigen hond maar de hond van mijn baas.
Betreffende hond is een lieve sociale american stafford reu van 2 jaar, Billy genaamd.
Ik werk in een kleine dierenwinkel, met achter in de winkel een magazijn/keuken/koffie ruimte. In deze ruimte van hooguit 4 bij 3 meter kunnen we prima de winkel overzien en
drinken of uitponden(voer uitscheppen). De ruimte word afgesloten door een halve deur met tralies. In deze ruimte zit de hond van de baas, als deze in de winkel is. Er komen regelmatig vaste klanten op de koffie en deze worden met veel enthousiastme ontvangen door de hond, soms blaft of gromd hij naar minder bekenden maar is nooit vals en als die gene dicht bij komt schiet de hond meestal snel een halve meter naar achter om vervolgens weer stoer te gaan blaffen,echt typetje held op sokken
. Blaffen is snel over en eigenlijk vind hij iedereen toch wel erg lief
Nu is er alleen een probleem als wij(baas/personeel) in de winkel zijn en iemand loopt naar achter om de hond even een aai te geven. Billy blaft niet, gromt niet maar duikt bevend in elkaar in zijn mand
hij doet dit bij onbekenden en bekenden die hij normaal in ons bijzijn blij kwispelend ontvangt. Hond is duidelijk erg onzeker als iemand voor hem komt zonder onze steun. Als wij naar achter lopen, dan komt hij met zijn staart tussen zijn benen, in elkaar gedoken en heftig bevend naar ons geslopen en probeerd zich achter of tussen je benen te verstoppen
Hij toont geen agressie naar de persoon die deze reactie heeft veroorzaakt en gaat in ons bijzijn op persoon af en laat zich aaien(nog steeds hefig bevend). We hebben het geprobeerd te negeren maar dan zit hij na 15 minuten nog te trillen. Nu gaan we maar even met hem naar buiten en dan is het zo over.Hebben jullie tips wat zou kunnen helpen deze hond wat zekerder te worden zonden ons er bij. We hebben kort geleden als de dichte deur vervangen voor een deur met tralies zodat hij beter de winkel kan over zien. Ik denk persoonlijk dat een maatje(moet wel klein hondje zijn ivm ruimte) met flink wat vertrouwen hem kan helpen, wat denken jullie?

) of zijn afreageer middelen te veranderen. hij reageert door in zijn mand te kruipen en te gaan trillen. je kan dus de mand verder mij de klant vandaan zetten zodat de spanning minder wordt. of de mand buiten, zodat er niet alleen ruimte tussenzit maar misschien ook een muur. als hij dan toch in de mand wil dan moet hij naar buiten waar hij de klant niet kan zien. dan is het heel onlogisch om dat gedrag vol te houden. de angstprikkel ( klant ) is immer niet meer in dezelfde ruimte of zelfs in het blikveld. dan heb je eerder de kans dat hij stopt met het gedrag.