Dieren winkels en dieren in de winkel (konijnen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Dieren winkels en dieren in de winkel (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 16:42

Vandaag was ik weer even in de dierenwinkel
ik ga er altijd even langs om te zien of er nog wat interesants tk is en hoe dieren erbij zitten

Ik zag bij die dierenwinkel 2 konijn zitten ze waren vrij klein dus ik vroeg aan die jongen hoe duur ze waren en hoe oud ze waren
die jongen zei dat ze 26 euro kosten en ze waren 6 weken oud :\ Toen zei ik tja vind 6 weken wat jong die moeten toch langer bij hun moeder blijven? En toen zei hij ja ze zijn al bijna 7 weken hoor en je kan ze trouwens ook met 5 weken al bij de moeder weg halen zo gauw ze helemaal zelfstandig eten *D Hij was er ook van overtuigd dat je een konijn prima alleen kon houden en dat ze het gezelschap van een maatje niet missen omdat toch jou hebben :\

Heb hem even de vraag gesteld of hij er ook genoegen mee zou nemen om voor derest van zn leven bv met een hond samen te leven ipv een vrouw want tja van die hond heeft hij toch ook gezelschap en aandacht? Wist hij even niet wat hij erop moest zeggen maar het zetten hem wel een beetje aan het denken..

als ik voor konijnen of cavia's zou gaan zou ik er minimaal 2 kopen omdat ik gewoon niet kan geloven dat de mens een vervanger is voor een soortgenoot .
Maarja tis toch beter om bij een opvang een konijn te nemen :)

Maiska

Re: Dieren winkels en dieren in de winkel (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:46

Och, ik zie ook zovaak konijnen die duidelijk te klein dus te jong zijn :( moet ook altijd even in de dierenwinkel kijken wat er zit en wil dan alles meenemen natuurlijk... Het klopt dat konijnen met 5 weken ook al eens worden weggehaald, na 7 a 8 weken is het redelijk zeker dat ze niet meer drinken bij de moeder namelijk. Ik heb bij mij een keer gehad dat ze met 7 weken nog duidelijk dronken en ook een keer dat ze met 4 weken al zo goed als zelfstandig waren, dus ik laat ze lekker zitten zolang mams het goed vind! :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:49

Konijnen weet ik niet precies maar cavia's zijn heel jong geslachtsrijp.
Heb dus zelf een jong caviaatje gekocht bij een dierenspeciaalzaak.
Was een week of 5/6, en zat samen met mannetjes en vrouwtjes in een hok.
Ik dacht nog, kan dat geen kwaad, maar ach was wel heel klein grut.
Afijn een aantal weken later had ik 2 jongen, bij mijn babycavia (in mijn ogen dus een ukkepuk)
Dus ja dat grut kan dus ook zijn moeder bevruchten.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:49

Tja, dierenwinkels hebben helaas vaak weinig verstand van dieren...
Konijntjes van 4/5 weken zijn veel schattiger dan die van 9 weken, en aangezien ze dan al kunnen overleven zonder mama verkopen ze dan maar.. Is er ook weer plaats voor het volgende nestje van de mama.

Plus dat als dierenwinkels goed advies zouden geven veel mensen geen dieren zouden kopen omdat er teveel bij komt kijken. Zou super zijn, maar zo'n winkel moet winst maken.

Ik koop in ieder geval zelden dieren in een winkel. Ik ben zowiso tegen het principe, plus dat je de winkels alleen maar steunt door er diertjes te kopen. Voor elk komt er weer 1 of meer in de plek...

Hierboven: konijntjes zijn niet vruchtbaar voor ze een week of 10 zijn hoor :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:50

De meeste dierenwinkels weten helaas niks van de dieren die ze verkopen
Konijnen moeten minimaal 8 week bij de moeder blijven, helaas gaan ze vaak met 4/5 week al weg...

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:11

Najoveh schreef:
Tja, dierenwinkels hebben helaas vaak weinig verstand van dieren...
Konijntjes van 4/5 weken zijn veel schattiger dan die van 9 weken, en aangezien ze dan al kunnen overleven zonder mama verkopen ze dan maar.. Is er ook weer plaats voor het volgende nestje van de mama.

Dat is volgens mij ook de grootste reden ja. En ze zijn ook veel schattiger, maar met 8 weken nog schattig genoeg....

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:13

Ze moeten idd zo klein en pluizig zijn zodat ze sneller verkocht worden, helaas kan een dier dat zo vroeg bij de moeder wordt weggehaald later problemen krijgen, maar daar wordt niet over na gedacht

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:15

Inderdaad hoe kleiner ze zijn, hoe schattiger. En wat hun ruimte in de winkel betreft is het meestal ook maar sneu. Alhoewel (ik wil geen reclame maken voor winkels!) in de Tom&Co die de meeste mensen wel kennen zitten konijnen op een even grootte ruimte met 2 als muisjes, hamster, gerbiltjes en andere knaagdiertjes. Op een kleine ruimte, maar in de ZooMart zaten ze op een ruimte wel meer dan 4x zo groot!
Maar het blijft broodfokkerij, wat heeel jammer is natuurlijk. Het heeft mij altijd verleid die diertjes in de winkel, ik wou zo graag ratjes en die konijnen zijn zo mooi! Maar ik heb ze ergens anders gehaald.
Geen broodfokkerij!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 16:23

Ja ik vind het echt jammer
en dan worden die te jonge diertjes alleen in een kooitje gedouwt en moeten ze het maar zien te rooien bij mensen die er meestal niks van weten heel erg :(

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:28

Ik heb ook wel eens wat konijnen bij een dierenzaak gekocht, ik ga voortaan toch liever naar een asiel. :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:04

Ik heb 4 jaar lang in een DSZ gewerkt.
Konijnen en cavia s moesten we zoveel mogelijk per 2 verkopen.
Vooral cavias zijn groeps dieren.

Maar kreeg ook vaak de opmerking van klanten die zeiden: ow maar ze hebben me dochter of zoonlief als gezelschap :+

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:49

En dadn heb je ook in de dierenwinkel nog het verhaal van de dwergkonijntjes. Dan kopen mensen een zogenaamd dwergkonijntje en dan wordt hij toch wat groter dan verwacht. Maar de dierenwinkel zal niet snel zeggen dat dwergjes over het algemeen (uitzonderingen bestaan) niet erg lief en knuffelig zijn.
In Rijswijk en Den Haag zijn er dierenwinkels die geen konijnen enz. meer verkopen. Zij sturen de mensen naar de knaagdierenopvang. Super vind ik dat. Daar krijgen de mensen ook veel uitleg.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:55

Barcelano schreef:

Maar kreeg ook vaak de opmerking van klanten die zeiden: ow maar ze hebben me dochter of zoonlief als gezelschap :+

Dan moeten ze wel een hele grote kooi hebben wil hun kind er bij passen.

Ik had 2 vrouwtjes gekocht bij een failliete zorgboerderij. Helaas was er eentje dus dragende. Ze heeft er 2 geworpen en overleed 2 dagen erna. Andere cavia een half jaar later.
Een van de jongen heb ik een jaar later af laten maken. Heb nu nog het andere jong. Inmiddels 2 jaar oud. Koppelen ging niet zo goed dus hij zit alleen. Inmidds ook buiten in een kooi en de katten liggen iedere dag boven zn kooi. En hij kwekt de hele dag naar de katten. Die genieten van de zond die door het afdak komt. Ze vallen hem niet lastig. Vind het wel iets hebben.. helaas zit ie dan wel alleen maar ga niet weer het risico lopen dat het niet matcht. Hij heeft nu een tumor in zn tepel waar ie geen last van heeft, geen idee hoe lang ie er nog is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:12

hadden wij vorig jaar in de opvang. Dit jaar ook regelmatig mensen gehad maar vorig jaar sloeg werkelijk alles.
Wij plaatsen kittens pas vanaf 10 weken. Veel mensen willen ze jonger. Er zijn zelfs mensen die vragen of ze ze al vroeger mee mogen nemen als ze bij betalen (BAHHHHHHH) echt enorm triest. 10 weken vinden ze dus al weer te groot en te oud en dat terwijl 10 weken gezien gedrag en groei eigenlijk wel echt het minimum is om kittens van moeder en familie te scheiden.

Vorig jaar hadden we ook een stel die ze al veel te groot vonden (kittens zijn dan minimaal 1 kg lichaamsgewicht). een week later stonden ze weer aan de balie. Ze wilden afstand doen van hun kitten want hun oudere kat accepteerde het kitten niet. wat bleek nu? Ze waren langs een boerderij gegaan. Kitten was 328 gram. Dus normaal gezien nog geen 3.5 week.
TRIESTTTTTTTTTTTT dat mensen dat doen!!!!!! Onnodig te zeggen hoe het kitten eraan toe was. Mensen hadden het 3 dagen gehad en het diertje had 3 dagen niet gegeten en niet gedronken

Dat alles omdat klein zo schattig is..........

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:19

dierenfan schreef:
hadden wij vorig jaar in de opvang. Dit jaar ook regelmatig mensen gehad maar vorig jaar sloeg werkelijk alles.
Wij plaatsen kittens pas vanaf 10 weken. Veel mensen willen ze jonger. Er zijn zelfs mensen die vragen of ze ze al vroeger mee mogen nemen als ze bij betalen (BAHHHHHHH) echt enorm triest. 10 weken vinden ze dus al weer te groot en te oud en dat terwijl 10 weken gezien gedrag en groei eigenlijk wel echt het minimum is om kittens van moeder en familie te scheiden.

Vorig jaar hadden we ook een stel die ze al veel te groot vonden (kittens zijn dan minimaal 1 kg lichaamsgewicht). een week later stonden ze weer aan de balie. Ze wilden afstand doen van hun kitten want hun oudere kat accepteerde het kitten niet. wat bleek nu? Ze waren langs een boerderij gegaan. Kitten was 328 gram. Dus normaal gezien nog geen 3.5 week.
TRIESTTTTTTTTTTTT dat mensen dat doen!!!!!! Onnodig te zeggen hoe het kitten eraan toe was. Mensen hadden het 3 dagen gehad en het diertje had 3 dagen niet gegeten en niet gedronken

Dat alles omdat klein zo schattig is..........

Belachelijk en het draait uiteindelijk allemaal om geld en niet om welzijn.

Bij Ras katten krijg je de kittens vaak pas mee vanaf min 3 maanden.

En als je een jong dier neemt wordt het uiteindelijk volwassen of zouden dat soort mensen ze dan weer inruilen :+

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:22

Barcelano schreef:

Konijnen zijn net zo erg groepsdieren...

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:58

Inderdaad. Alleen ligt het bij konijnen wel wat moeilijker omdat je man x vrouw koppels moet hebben.
Ventjes kunnen pas gecastreerd worden als ze 6 maanden oud zijn, leg dat maar eens uit...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:59

En daarom moet iedereen gewoon naar een opvang gaan en moeten dierenwinkels stoppen met de verkoop van deze dieren...
Helaas zal dit nog heel lang duren, als het al ooit gebeurd

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:00

Inderdaad... Maar ik heb al wel gehoord dat sommige winkels mensen tegenwoordig doorsturen naar opvangs. Echt super!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:01

Er zijn idd al dierenwinkels gestopt met de verkoop van konijnen/dieren en de mensen door sturen naar opvangcentra, super natuurlijk :D Hopen dat er meer mensen volgen
Maar wij van Stichting Konijnen Belangen, zijn er druk mee bezig :D

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:02

Wilden ze dieren in de dierenwinkel niet afschaffen, vanwege de slechte omstandigheden bij veel dierenwinkels? Dat zou wel fijn zijn...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:03

Willen graag, maar of iedereen er aan mee werkt ? Vraag het me af...

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:07

Tja, honden en katten in winkels verkopen is ook verboden, en ze vinden er nog steeds wegetjes om.
Nu kunnen ze zich laten registreren als fokker en de dieren mogen niet in de winkel zitten, maar in praktijk komt het nog steeds neer op een dierenwinkel...
Echt sneu. Maar ja het is al beter als iets zeker.

Ik koop in ieder geval nooit dieren uit winkels, gewoon uit principe. Misschien stopt de verkoop van dieren in winkels wel nooit, maar ik wil het niet steunen.
(al gebeurt het wel eens dat ik echt verlieft wordt... Zo zit er nu een heerlijk vlekken beest (hamster) bij me :) )

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:08

Ik denk ook dat het nooit echt stop, de verkoop van dieren in winkels, maar het kan iig wel verbeteren.
Ik hoop dat dierenwinkels daar aan mee willen werken... Met de juiste informatie kom je al een heel end...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:03

In Luik worden gewoon kittens en puppy's in dierenwinkels verkocht. In van die zelfde hokjes (van die glazen bakjes) als konijnen. Vreselijk vind ik het! Toen ik daar over de kermis liep, kon je ook goudvissen winnen, die zaten dan in een plastic boterhamzakje. Zooo fout! En dat is in Luik, een half uurtje van Maastricht.