Dus dát is Havanna overkomen... Kan wel janken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Dus dát is Havanna overkomen... Kan wel janken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:16

Sommigen hebben wellicht eens een topic gelezen over mijn Spaanse hondje Havanna. In 3 maanden tijd heeft ze me al aardig wat aderverknetteringen bezorgd in elk geval met enkele wegloopacties. Desalniettemin is ze vreselijk lief en gaat ze steeds een beetje beter :)

Kleine dingetjes maken duidelijk dat Havanna ooit een baas heeft gehad, een lieve baas. Zo was ze bij aankomst in het opvanggezin al superzindelijk (en dat leert een hond niet in een asiel) en als ze haar behoefte heeft gedaan is ze meteen wild enthousiast en helemaal blij! Natuurlijk, t kan maar opluchten.... Maar zó blij en zó zindelijk.... Dat is aangeleerd. Iemand heeft daar tijd en moeite in gestoken. Iemand heeft haar uitgebreid beloond als ze het netjes buiten deed. En iemand heeft haar (zelf)vertrouwen compleet verwoest.

Zó vaak heb ik me afvraagd wat er nu gebeurd kon zijn. Havanna is duidelijk getraumatiseerd, een hond wordt niet zomaar zoals zij is/was. Hoewel dat in feite ''niet uitmaakt'' (een hond leeft immers in het heden) heb ik altijd gepiekerd en gepuzzeld over de oorzaak. Immers, als je weet wát het is dat haar zo angstig heeft gemaakt, kun je het beter aanpakken. Ze mag dan wel in het hier en nu leven, er zit iets in dat koppie wat aangepakt moet worden en als ik weet wat het is, kan ik daar gericht mee aan de slag.

Tot gisterenavond heb ik, en velen met mij, me zó vaak afgevraagd wat er was gebeurd met Havanna. En even vaak heb ik gezegd dat ik het misschien ook wel niet wilde weten. Ik had gelijk.

Gisteravond was Havanna in een bijzonder goede bui. De laatste tijd komt ze steeds meer de woonkamer in en wil ze ook steeds meer spelen, al snapt ze dat nog niet helemaal. Geeft niks natuurlijk, komt vanzelf. Ook tijdens het laatste rondje uit van de dag was ze heel blij en enthousiast. Toen ik op het veld een lange (héél lange) stok zag liggen dacht ik misschien een beetje met haar te kunnen spelen, ze heeft al eens eerder een klein takje mee naar huis gesjouwd. Ik schopte wat tegen het ding aan, rommelde er wat mee, en Havanna toonde duidelijk belangstelling. Omdat ik haar nog wat wilde aanmoedigen raapte ik de stok op, met de gedachte haar te verleiden hem vast te pakken.

En Havanna gaf antwoord op de vraag die mij al zo lang bezig houdt...
Zodra ik die stok optilde schoot haar staart tegen haar buik aan en probeerde ze uit alle macht van me weg te komen. Haar angst en paniek waren vóelbaar en ik stond gewoon echt met de tranen in mn ogen. Ik heb de stok op de grond gegooid, haar naar me toe getrokken en ben op mn hurken bij haar gaan zitten. Heb mijn arm om haar heen geslagen om haar vast te kunnen houden, de stok gepakt, en ben haar ermee gaan aaien. Net zo lang tot haar staart in elk geval niet meer tegen haar buik plakte, al scheelde het nog niet veel. Ik wilde in elk geval íets bereiken.
De rest van het rondje was een ramp, Havanna was enorm angstig en schrok weer overal van. Eenmaal thuis kwam ze haar koekje niet eens halen, dus heb het haar maar gebracht. Heeft me daarna nog een half uur gekost met veeeel aaien en knuffelen voordat het wantrouwen uit haar ogen was verdwenen en ze weer zo tegen me deed als altijd. Daarna was het overigens ook gewoon weer klaar, was het weer goed. Vanmorgen ook niets meer aan de hand.

Vanmorgen heb ik de paraplu nog even gepakt, en hoewel ze het maar gek vond dat ik haar daarmee aaide was het wel ok en reageerde ze bij lange na niet zo heftig als op de stok gisteravond.

God, de tranen staan me weer in de ogen.. Wat bezielt iemand toch? Havanna is zo'n verschrikkelijk lieve hond, er zit geen kwaad in! Ik heb geprobeerd het te rationaliseren, haar reactie, maar die was veel te extreem en duidelijk. Kan met geen mogelijkheid een andere conclusie trekken dan dat zo'n lange stok bij haar iets heel heftigs naar boven brengt. God weet wat dat beestje heeft moeten doorstaan. Mn arme, lieve meisje. Ben er gisteravond de hele avond behoorlijk door van slag geweest.

Hoewel ik het verschrikkelijk vind en het ergens liever niet had geweten, biedt het wel mogelijkheden. Ik kan haar van deze angst afhelpen, al zal het een lange weg worden. Wel denk ik dat als ze eenmaal beseft dat ik haar niets zal doen met die stok, dat ik ongevaarlijk ben, meteen 90% gewonnen heb. Dat we een enorme sprong voorwaarts maken. Steeds had ik het idee dat er nog iets zat bij Havanna dat haar blokkeert, en nu begrijp ik ook wat dat dus is. Hoewel ze me vertrouwt, is ze er blijkbaar nog steeds van overtuigd dat ik ieder moment haar iets vreselijks aan kan gaan doen. Als we dit kunnen overwinnen (en dat kúnnen we!) hoop en denk ik dat ze zal omslaan als een blad aan een boom.

Maar jeetje.... Dat er toch mensen zijn die dít een hond aan kunnen doen... Een hond dusdanig kapot kunnen maken dat, zelfs als ze al zó lang liefde en een warm nest krijgt, ze nog steeds in een split second terug bij af is.

Bedankt voor het lezen, ik wilde het toch even kwijt. Mijn plan is om regelmatig (afhankelijk van hoe Havanna reageert, het is mentaal denk ik behoorlijk wat voor haar) zo'n stok op te zoeken en haar ermee te aaien, zoals dat ook gaat bij paarden met angst voor de zweep. Als het iets beter gaat, denk ik dat ik zo'n ding maar gewoon mee ga sjouwen als ik haar uitlaat, gewoon om haar te leren dat er niks gebeurt als ik m vastheb. T is een beetje improviseren en het belangrijkste is dat Havanna het mentaal blijft kunnen verwerken natuurlijk :) Als iemand nog tips heeft, altijd welkom!

Langcara

Re: Dus dát is Havanna overkomen... Kan wel janken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:19

Ja, ik snap mensen ook niet. Ik heb ook een hondje uit Spanje en die kan nog altijd schrikachtig reageren op de simpelste dingen, zoals een bos sleutels, iets dat op de grond valt... dan is ze meteen weg.

Ik keek ooit naar de reunie, en dat ging over een klas in Almelo en daar zat iemand in die een opvang had in Malaga. Hij vertelde van een vent die een tekkel met een stok sloeg en wat hij vervolgens met die vent deed....Echt geweldig. Maar je hebt misselijk volk hoor, vooral in Spanje. Want daar martelen ze gewoon honden en ze gaan naar een killingstation omdat ze dat beter vinden dan castratieprojecten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:21

Ik vind het nogal een conclussie die je trekt zonder enige bewijzen of verhalen, maargoed.

Mag ik vragen van welke stichting ze is?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:24

Ik vind het zelf ook nogal een conclusie, en ik durf ook niet te zeggen wat er is gebeurd met die stok, dat kan van alles zijn. Maar ik ken mn hond intussen wel een beetje, ik weet waar ze van schrikt en ik weet hoe ze reageert als ze schrikt. Kan niks anders maken van wat er gisteravond gebeurde, reactie was té heftig.

Havanna komt bij Sphoek vandaan :) Toen ze daar kwam was ze al zo angstig, ze is gevonden op straat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:25

Wat naar zeg! :n Sommige mensen zijn echt niet goed bij hun hoofd..

Misschien kan je dit proberen: pindakaas op een stok smeren, en haar het op laten likken. Weet niet of jouw hond het lekker vindt maar het wordt vaak gebruikt bij trainingen van geleidehonden en in films enzo omdat ze het errug lekker vinden meestal. Dat ze de stok gaat associeren met iets lekkers en leuks..
Oh en misschien opbouwen kan ook geen kwaad. Dus kijken wat het kleinste stokje is dat ze niet eng vindt, en dan steeds wat groter gaan. Aangezien je zegt dat ze kleine takjes wel leuk vindt :)

Succes ermee in elk geval!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:25

Jeetje, wat fijn dat Havanna zelf zo duidelijk aangaf wat er aan de hand was. Zelf had ik er niet voor gekozen meteen met die stok te gaan aaien, dat had ik voor een volgende keer bewaard. Wel goed dat je er actief mee aan de gang gaat, en als ze inderdaad eenmaal doorheeft dat jij er geen lelijke dingen mee doet, zal het vertrouwen alleen maar groter worden. Misschien is het een idee om ook een tak in huis te leggen, waar ze mee kan spelen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:28

Plaatsen ze wel vaker honden met zulk karakter in Nederland zonder behoorlijke uitleg?

Ze hoeft niet percé iets vreselijks te hebben meegemaakt hoor, kan ook gewoon het karakter zijn in combi met iets kleins die tot zoiets leidt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:33

Oh dat is wel een slimme inderdaad! Zo lang die stok op de grond ligt en ik er met mn voet wat mee rommel is het ok, maar zodra ik hem oppak is het foute boel.. Als ze eenmaal niet meer compleet flipt is pindakaas een hele slimme, bedankt!

En steeds wat groter gaan is ook een goede, had ik nog niet aan gedacht!

Ik heb inderdaad even getwijfeld maar wilde het toch proberen... Hoopte ergens nog dat ze er misschien gewoon flink van was geschrokken en dat het met aaien beter zou gaan, maar het zit heel erg diep. Heb met paarden wel eens meegemaakt dat ze iets ''gewoon'' spannend vonden en dan is ermee aaien een fijne manier en is het meestal ook gelijk klaar. Dit zat duidelijk héél diep. Maar goed, ik hoop dat ik alvast iets heb bereikt. Ik hoop gewoon heel erg dat haar kan duidelijk maken dat er niks engs gaat gebeuren, dat ze in mijn bijzijn nooit meer pijn zal worden gedaan. Dan ligt er een nieuwe verbinding in dat koppie, een nieuwe associatie, en hopelijk is dan een groot deel van het probleem opgelost :)

BS: ik heb een hele nette en volledige uitleg gehad hoor :j Wist heel goed waar ik aan begon en ben ook meerdere keren wezen kijken in het opvanggezin waar ze zat. Alleen was het natuurlijk niet bekend wat er precies gebeurd was waardoor ze zo angstig is. Ik ben het met je eens dat het niet iets verschrikkelijks hoeft te zijn geweest, maar ik observeer haar heel erg veel, lees erg veel, enz. Als ik alle kleine dingetjes bij elkaar optel denk ik toch dat er iets heel heftigs gebeurd moet zijn. Wil niet beweren dat ze stelselmatig is mishandeld want dat geloof ik niet, maar ik denk dat 1 harde klap (wat op zich al onvergeeflijk is met zo'n stok) genoeg kan zijn geweest. Ze is ook verschrikkelijk lief dus het feit dat ze op straat is beland heeft haar ongetwijfeld ook geen goed gedaan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:36

Zoiets hebben wij ook meegemaakt met onze (Nederlandse) herplaatser, dit was een Rottweiler van een kilo of 60. Mag ik vragen hoe groot Havanna is? Ik wil je niet bang maken maar onze Max kreeg op latere leeftijd heel veel last van zijn voorpoten en daarom hebben wij bij de dierenarts foto's laten maken, de foto's duidden op verschrikkelijke mishandeling (alle botten in beide voorpoten zijn gebroken geweest). Ik weet niet of je Havanna ooit hebt laten onderzoeken op inwendig letsel, maar daar zou iets uit kunnen komen.

Iig veel succes met Havanna!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:46

Havanna is een middenslag... Komt ongeveer tot aan mn knie. Gewicht zal rond de 12 kilo zijn, ze is iets zwaarder dan Nouz was (10kg) maar er moet nog een hoop vlees aan :D
Ik heb er wel over gedacht om foto's te laten maken... Wellicht doe ik dat ook ooit nog wel eens, ik wil dingen altijd tot op de bodem uitpluizen voor zover als mogelijk is.

Wat er exact is gebeurd zal ik ook nooit weten natuurlijk. Meest logisch klinkende theorie op dit moment is dat ze uit huis is gezet/is ontsnapt en verdwaald, op straat is achterna gezeten en klappen heeft gehad, waarop ze zo angstig in het asiel is beland. Dat achtervolgen is namelijk ook een enorm thema bij haar, maar gaat al veel beter en was minder extreem.

Maar jeetje... Wat verschrikkelijk om dat zo op de foto's terug te moeten zien! Het is toch verdorie ook niet normaal wat sommige beesten van mensen doen met dieren :n

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:40

Je bent er zelf van overtuigd dat honden in het nu leven. Wat er dus in het verleden is gebeurd, zou ze moeten zijn vergeten. Vind die theorie sowieso vaag.
Ik denk niet dat je hieruit kunt concluderen dat ze daar mee geslagen is. Het kan veel meer oorzaken hebben. Geluid, houding, enzovoorts.
Het verleden van je asielhond is niet te achterhalen.
Zelf zou ik trouwens niet zo intensief trainen met die stok. Je weet niet wat je er allemaal kapot mee kan maken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:42

hoeft dus niet. ik heb een hond van pup af aan. altijd met de stok gespeeld, en ook ineens "bang "van de stok. zonder aanleiding ! zo ook vuurwerk ; 8 jaar niet bang geweest, dit jaar ineens wel..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:00

Jeetje, wat een heftige reactie!!! Ik krijg bijna de tranen in mijn ogen als ik je verhaal lees, arme hond, en idd wat voor een mensen die een dier zoiets aandoen, bah!!!
Wat er precies gebeurt is met die stok zal je allicht nooit weten, maar het lijkt me wel dat je hond duidelijk aangeeft dat ze er iets mee heeft meegemaakt. Goed dat je haar in elk geval over haar angst wilt helpen, ze mag blij zijn dat ze nu tenminste zo'n lief baasje getroffen heeft. Veel succes!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:04

Geduld, geduld, geduld....
Al die dingen slijten vanzelf, als ze je meer gaat vertrouwen.
En de ene hond is een iets grotere angst haas dan de andere.
Beetje onzekere hond, heb je snel uit balans.

Havanna haar verleden zal je wel nooit helemaal uitgeplozen krijgen.
Belangrijkste is, nu heeft ze goed huisje, moet ze mee om leren gaan.

Zit hier met een nu 12 jaar oude hond (was 1 1/2 toen ik hem kreeg),
die ik in de schoenen geschoven kreeg omdat vorige baas hem dumpte,
met de mededeling of je pakt hem aan of ik bind hem vast in het bos.
Diegene bij wie hij gedumpt werd, wist dat ik een 2e hands labrador wou. (niet dat dit een lab. is, maar ach...)

Kom je bij een hond die totaal verknipt is, bij niemand in de buurt durft te komen en op zijn rug gaat liggen plassen als je hem een riem om wou doen.
Auto? Ik heb hem erin moeten proppen, hij lag alweer strak op zijn zij achter de auto op de grond.
Plotse bewegingen vond hij dood eng etc etc.

Met veel geduld en negeren van al die gekke dingen knapte hij al snel op.
(hij ziet er heel stoer uit, maar is qua karakter grote dot watten)
Mijn geluk, hij is en was bezeten van tennis ballen!
Ondetussen is hij een blije vrolijke geest, die ahum doorgeslagen is en iedereen leuk vind ipv eng.

En ja, ook nu jaren later, zie je het soms nog beetje terug.
Maar een dier moet de tijd krijgen je te vertrouwen.
Overigens is het sneue dat als ik nu iets boos roep tegen een van mijn katten die iets vernielen of zo,
dat hij dan nog steeds zo ongeveer onder de tafel kruipt.
En ik heb hem echt nooit wat gedaan, maar qua karakter is het een grote softy!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:10

@sceptici: begrijp jullie reactie. Ben het er zeker mee eens dat het meerdere oorzaken zou kunnen hebben. Echter, ik zie ook wel het verschil tussen ''normale'' angst en angst die dieper zit. Ja, dieren leven in het nu. Neemt niet weg dat bepaalde gebeurtenissen hun sporen na kunnen laten. Een dier denkt niet; ''goh, die situatie ken ik, straks krijg ik een hengst voor mn kanis, laat ik nu maar bang zijn''. Wel vindt er een reactie plaats: stok = pijn = angst. Havanna's reactie was, zelfs voor haar doen, extreem.

Geduld is idd een grote factor :j Het meeste heeft gewoon heel erg veel tijd nodig. Ze gaat gelukkig wel echt steeds beter en ze wordt steeds ''normaler''. Ik denk dat ik met wat training met de/een stok weer een brokje weg kan krijgen (dus die eerste reactie weghalen en er een ''normale'' voor in de plaats krijgen).

Daarnaast zijn we niet echt actief bezig met angsten hoor :) Ik probeer haar gewoon een beetje manieren te leren :+ Een hond heeft een baas nodig dus door zekerheden en regelmaat in te bouwen komt er al een groot stuk vertrouwen... Daarnaast neem ik haar zo af en toe ergens mee naar toe (bijv eten bij vrienden) en ik merk toch dat dat haar ook heel veel goed doet :) En verder.... Nou.... Gewoon veel knuffelen :D

We komen er ook wel. Maar deze reactie was veel te extreem om toeval te zijn.. Hier is meer aan de hand en het zou heel goed kunnen verklaren waarom ze zo vreselijk angstig was. Dit is dan iets waar ik wel actief mee aan de slag wil, maar uiteraard met inachtneming van wat Havanna kan verwerken, moet niet méér schade gaan aanrichten, dat moge duidelijk zijn :)

Bedankt voor de tips in elk geval!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:12

Mijn kat uit het asiel is erg bang voor bezems, dan weet ik genoeg!

Succes met je hondje!

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:17

bah wat een verhaal. heel veel succes met je hondje. Ik denk dat als je deze stap overwonnen hebt met haar jullie echt een super goede band hebben

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:25

Hmm.. ik weet niet hoor. Honden kunnen heel raar reageren op dingen.
Mijn kleine hond is onwijs bang voor kinderwagens en fietsen, zou je kunnen vertalen naar aangereden zijn (maar bij mij geboren).
Mijn grote hond is ook zo overdreven bang, maar dan voor stofzuigers(ook uit) en bezems (het 'veeg' geluid), maar die is daar echt niet mee mishandelt...

Kan (ik hoop het), een gebrek aan kennismaking zijn geweest in de jeugd. Of een tak die uit een boom viel waar ze van schrok.

Ik heb een hond gehad die zich iets na geboorte al 'mishandelt' leek/gedroeg, was gewoon het nestkruipertje.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:17

Ben ik het mee eens. Toch is er een verschil in angst en angst.... Havanna vindt een heleboel dingen spannend/eng, variërend van plastic zakjes tot kinderwagens/vrachtwagens/rollators/oude mensen. Alle dieren (en mensen ook trouwens :+ ) kunnen bizarre fobieën hebben. Mn pony was panisch voor Friese paarden (maar een Merens was ok) en die was met grote donkere paarden bekend, en hij was als de dood voor mensen die in de tuin werkten ( :') ). Maar een ander soort angst...
Havanna heeft ook echt rare angsten af en toe, al van het begin af aan. Maar dat gaat A: steeds beter en B: reageert ze dan anders.

Kan het niet helemaal uitleggen maar dat met die stok, dat was bad news. Het is een angstige hond en we hebben al zat gekke dingen met haar meegemaakt in de afgelopen maanden. Ik kan haar inmiddels voldoende peilen om het verschil te zien tussen een ''normale' fobie en iets wat heel veel dieper zit... En nogmaals, dat kan ik niet helemaal uitleggen. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:49

hier een hond die 50 kleuren stront schijt als hij het woord 'stofzuiger' nog maar hoort. En als hij de stofzuiger ziet dan is er niets aan de hand maar gaat de stofzuiger aan dan is hij doodsbang, vliegt door het hele huis en raakt in totale paniek als hij niet ver van het ding af kan.

Conclusie? Heb hem zelf de vliezen af gedaan toen hij uit zijn moeder kwam. De eerste 8 weken zelf verzorgd (in asiel) en enorm goed gesocialiseerd daar (het hele nest). Daarna mee naar huis genomen en is hier altijd geweest en de stofzuiger ook. Die angst? Geen idee maar alsof we hem een keer op hebben gezogen en daarna uit de zak getrokken hebben ofzo. Mijn vorige hond waar hij mee op gegroeit is en huidige hond waar hij naast leeft was/is dol enthousiast met de stofzuiger en vorige hond deden wij altijd mee stofzuigen en huidige hond speelt ermee.
Heb hem nooit gedwongen bij de stofzuiger te komen. Gewoon hond laten lopen en stofzuigen maar.

Honden zijn soms aparte wezens dus ze hoeft er naar mijn idee totaal niet mee geslagen te zijn. Kan het wel koppelen aan iets wat ze niet kent of ooit bedreigend gevonden heeft. Uiteraard is het mogelijk dat ze er zeker mee geslagen is. Helaas gebeurd dat hier in NL ook regelmatig............

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:15

Nouz was ook zo'n mietje met de stofzuiger maar dat was mn vader zn schuld :')

Nee. Ik ben het met iedereen eens dat honden soms rare angsten kunnen hebben. Maar ik ben er heel zeker van dat dit dieper ligt. Dat is lastig uit te leggen natuurlijk. Maar de mensen die Havanna van dichtbij kennen tegenwoordig begrijpen goed wat ik bedoel en zijn het met me eens. Als je zo'n geval apart niet kent is het al moeilijker inschatten, dat begrijp ik heel goed :) Als ik met een lege fles/opgerolde krant in mn handen liep reageerde ze daar ook nog wel eens gek op, heb nog even gedacht dat ze daar iets mee had, maar die gedachte ook weer verworpen. Ik slinger conclusies als deze ook niet zomaar de wereld in natuurlijk :) Ik wil ook niet per definitie zeggen dat ze er mee geslagen is, het enige wat ik erover kan zeggen is dat die stok bij haar iets traumatisch oproept.

Anyway... Net weer rondje om geweest en de stok gezocht. Die was, gok ik, bewerkt door een andere hond en ongeveer een derde korter. Havanna reageerde nog steeds erg heftig, maar flipte niet compleet dus het hielp wel dat de stok korter was. Heb m maar meegenomen en een extra groot rondje gemaakt. Steeds iets meer uitdaging van gemaakt als Havanna ontspande, en dat ging eigenlijk best heel goed! Ze vond het nog wel erg beangstigend maar ik kreeg de indruk dat ze het aankon en er ook van leerde. Uiteindelijk de stok steeds een beetje langs haar geslingerd (uiteraard wel met voldoende ruimte mocht ze ineens opzij stappen oid, als ik haar nu raak ermee is het einde zoek natuurlijk) en overal waar we moesten oversteken en dus even wachten, haar geaaid met de stok in mn hand. Uiteindelijk liep ze nog wel met haar staart tussen de poten, maar niet meer tegen haar kont aangeplakt en ook niet meer op haar buik :) Ben er eigenlijk erg positief over, al gaat dit wel wat tijd kosten... We kwamen nog een ander hondje tegen en daar reageerde ze ook niet zo enthousiast op als anders dus ze had wel behoorlijk de wabber. Maar goed; doel is dat het voor haar de normaalste zaak van de wereld gaat worden dat ik met die stok loop te zwaaien (de buurt zal wel denken :') ) en zo behandel ik het ook; niks aan de hand.
Thuis wel ondubbelzinnig opdracht gegeven om dit aan mij over te laten, mn vader wil heel graag helpen maar dat kan met Havanna nog wel eens averechts werken. Bovendien wil ik er zelf zicht op houden omdat het voor haar mentaal best zwaar zal zijn...

Maar dit komt wel goed :) En ik denk écht dat als we hier doorheen zijn dat ik haar vertrouwen goed heb gewonnen en dat we al een heel stuk verder zijn. Ze zal me toch moeten vertrouwen, eerder kan ze gewoon niet los. En dat is natuurlijk wat ik het allerliefste voor haar wil; dat ze lekker kan rennen en spelen zonder hinder te hebben van de riem :) De komende tijd zal ik dus gewoon als een malloot met die stok in de rondte moeten wandelen zo nu en dan :=

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:32

Mijn vraag is: waarom wil je haar zo graag laten wennen aan die stok? Als je het doet omdat je haar later wilt laten spelen met de stok raad ik dit erg af. Spelen met een stok kan levensgevaarlijke gevolgen hebben. Meerdere honden die het leven hebben moeten laten omdat de stok was doorgeschoten in de keel of bek.

Wat is eerlijk gezegt ook niet zo heel goed snap is waarom je na die paniereactie je haar bij je hebt gehaald en haar met de stok hebt geaait. Je hebt haar is een positie gedwongen ,waar ze niet uit weg kon, en geconfronteerd met iets waar ze vreselijk bang voor is. Ik mijn ogen is dit geen slimme zet geweest. Voor het zelfde geldt had ze jou gegrepen om uit de situatie te kunnen ontvluchten. Daarnaast verminder je hier haar angst niet mee.
Angst verdwijnt niet door middel van dwang! Je moet haar de ruimte geven om de wennen in situaties waarbij de stok aanwezig is. Op haar tempo.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:47

Ik lees in jouw eerste bericht steeds een beetje wat ik bij mijn paard ook zocht.

Maar hoe moeilijk ook, laat het los!

Je schrijft zelf heel mooi dat een dier niet in het verleden leeft maar in het hier en nu.
Maar dan moet jij ook niet in het verleden leven.
Je weet dat ze het eng vind als je stokken oppakt, dan laat je die toch lekker liggen :j
Of je gaat het trainen, van klein stokje naar grotere stok.

In de toekomst kijken is veel belangrijker dan in het verleden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 16:41

Het gaat mij er niet om dat ze straks wild enthousiast met een stok gaat slepen, dat zal me echt een zorg zijn.. waar het mij om gaat is dat er een nieuwe verbinding wordt gelegd in dat koppie. Als dit is wat haar nu nog blokkeert (waar ik vrij zeker van ben) is het zaak om dit probleem op te lossen. Ja, dat betekent dat ik haar nu ergens doorheen moet laten gaan en nee, dat zal voor haar niet makkelijk zijn. Maar achter dit hoofdstuk moet een dikke vette punt gezet worden willen we het af kunnen sluiten.

Ik ben voldoende capabel om in te schatten wanneer er een risico bestaat dat een hond uit zal halen en eveneens ben ik voldoende capabel om in te schatten wat Havanna mentaal kan hebben. Ik heb nog steeds een vrolijke hond zitten die me blij komt vragen voor een rondje om.

Het is eenieder goed recht om het hier niet mee eens te zijn maar ik ben van mening dat dit probleem aangepakt moet worden zodat Havanna verder kan en leert dat mensen geen rare dingen zullen doen. Ze moet hier even doorheen en er is meer dan voldoende kennis en ervaring in huis om dat in goede banen te leiden.. :-)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:50

Ik ben het geheel met je eens Amyz.
Zo heb ik het destijds met mijn paard ook aangepakt.

Succes.