Is er vraag naar opvang? >> Ouderkerk aan den Ijssel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

valyzja

Is er vraag naar opvang? >> Ouderkerk aan den Ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:11

Hallo,
Ik ben Marit en ben 24 jaar. Ik ben al meer dan een half jaar werkloos en ik kan ook maar geen baan vinden.
Nou heb ik het idee om mijn eigen dierenopvang te beginnen aan huis. Ik woon op een boerderij dus ik heb ruimte zat.
Maar is er nou eigenlijk wel vraag naar? Dit wou ik even inventariseren.
Dus alsjeblieft als er vraag naar is meld je even. Dan kan ik een conclusie trekken of het haalbaar is voor mij om zoiets te beginnen.
De opvang zal dan in Ouderkerk aan den Ijssel zijn.
Met vriendelijke groet,
Marit

Wijziging: Het is echt voor dieren waarvan de eigenaren overdag te werk moeten of voor mensen die op vakantie gaan.
Laatst bijgewerkt door valyzja op 11-01-12 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Re: Is er vraag naar opvang? >> Ouderkerk aan den Ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:11

Ik denk dat je beter langs de gemeente kan gaan.
Die kunnen daar in de regel meer info over geven en bekijken of het uberhaupt toegestaan is.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:18

Ik denk dat er op iedere plekken helaas veel dieren zijn zonder eigenaar / die weg moeten. Ik zou contact opnemen met de gemeente en je voorstel bespreken.

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:20

Bedankt voor jullie reactie.
Maar ik bedoel echt voor mensen die overdag werken. of op vakantie gaan.
Als er vraag naar is ga ik alles wettelijk regelen. En inderdaad navragen of het ook is toegestaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:22

Kun je dat niet beter eerst doen voor je gaat inventariseren?

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:24

Misschien wel, Maar ik wil eerst weten of er vraag naar is.
Als er geen vraag naar is hoef ik het niet in gang te zetten. Dan heeft het helaas geen zin.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:26

Volgens mij is er zeker vraag na, maar bedoel je meer als oppas als mensen op vakantie etc. gaan of dieren opvangen voor mensen die ze niet meer kunnen houden en een nieuw huis voor ze vinden?
en ben je dan bereid om buitenlandse honden op te vangen? Hier is namelijk ook een hele grote vraag na.

ik zou inderdaad ook even bij de gemeente vragen en een goede organisatie vinden waarmee je samen kan werken als je wil. Daarmee moet je wel erg voorzichtig mee zijn aangezien niet iedere organisatie even goed is. (dit bedoel ik met voor en na controle's, ziektes etc)
Ik weet zelf een hele goede Duitse organisatie waarbij een goede Nederlandse vriendin van me bij werkt, misschien kunnen hun je wat tips geven? http://www.tierheimleben-in-not.de/

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:26

Begrijp ik zeker, maar ik vind het ook jammer dat je moeite gaat doen voor iets wat misschien helemaal geen doorgang kan vinden.
Dan lijkt het me minder moeite om het eerst te checken bij de gemeente. Snappie ;)

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:32

odilia schreef:
Volgens mij is er zeker vraag na, maar bedoel je meer als oppas als mensen op vakantie etc. gaan of dieren opvangen voor mensen die ze niet meer kunnen houden en een nieuw huis voor ze vinden?
en ben je dan bereid om buitenlandse honden op te vangen? Hier is namelijk ook een hele grote vraag na.

ik zou inderdaad ook even bij de gemeente vragen en een goede organisatie vinden waarmee je samen kan werken als je wil. Daarmee moet je wel erg voorzichtig mee zijn aangezien niet iedere organisatie even goed is. (dit bedoel ik met voor en na controle's, ziektes etc)
Ik weet zelf een hele goede Duitse organisatie waarbij een goede Nederlandse vriendin van me bij werkt, misschien kunnen hun je wat tips geven? http://www.tierheimleben-in-not.de/

Hallo,
Nee dat gaat me nog net iets te ver, ik wil rustig aan beginnen. ;) Ik vang alleen dieren op waarvan de mensen op vakantie gaan of voor mensen die overdag werken.
Groetjes Marit

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:23

Als je een opvang wilt beginnen moet je ook vakbekwaamheid honden en kattenbesluit hebben.
Zie: http://loi.nl/cursussen/dierenzorg/vakb ... /index.htm

Als je goed bent en je kunt onderscheiden van de andere pensions zal het vast wel gaan lopen, maar er zit wel ontzettend veel werk aan voordat je kan beginnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:36

voor pension runnen moet je sowieso toestemming hebben van de gemeente en papieren EN contracten met duideiljkheden erin voor jou en eigenaars. Wat als de hond bij jou aangevallen wordt doro andere hond? Wat als een hond ontsnapt en aan/dood gereden wordt? Wat als er opeens DA kosten zijn?
HOe handelen als ze allemaal opeens onder de vlooien en wormen komen te zitten, ander virusje hebt enz. enz.
Dan nog de kans dat jij gebeten wordt en dat soort dingen. Echt een heel hoop dingen waar je stil bij MOET staan.

Verder is er ontzettend veel vraag naar dagopvang voor honden. Echter veel mensen willen er bijna niet voor betalen. Je kan natuurlijk altijd eens informeren bij mensen die dit al hebben met de hoop dat ze eerlijke informatie geven.

Er komt heel veel bij kijken in elk geval naast het leuke opvangen en lief spelen en slapen van de dieren.

Verder zijn er ook altijd mensen die gewoon niet betalen. Wat doe je dan?

Succes met overdenken maar dit is niet makkelijk op te zetten en al zeker niet als je er geen ervaring in hebt en geen papieren voor hebt. Denk dat het zonder deskundig iemand die er al veel inzicht in heeft niet gaat lukken (tenzij je dat zelf wel hebt natuurlijk)

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 13:45

Dames en heren, Voordat jullie reageren verder over de risico´s en de eisen van het vak.
Ik ben me er van bewust welke wetten er aan verbonden zitten en of je een opleiding hebt.

Dit was mijn vraag ook niet. Ik wil vanaf nu alleen nog maar mensen hier die er wel degelijk vraag naar hebben!
Want hier kom niks mee verder.
Ik moet weten of er interesse in is voordat ik een hele opleiding ga volgen en er achteraf toch geen werk in is te vinden.
Dat kost me een hoop loos geld en loze tijd.

Dus alsjeblieft graag alleen reageren als er vraag naar is!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:03

Ik weet dat er in Enschede een soort van "hondencreche" is. MAar ik denk wel dat je voor zoiets een vergunning moet aanvragen, en bepaalde dipoma's.
Ik denk wel dat er behoefte is aan een hondencreche.

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:12

Dank je wel voor je reactie. Ik ga inderdaad een opleiding volgen als er vraag naar is :).
ik heb het al helemaal uitgedokterd.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:16

Mensen moeten steeds vaker werken, meer en meer... meer uren, minder verdienen. Zo zit het voortaan in elkaar. MAar ze willen vaak toch een hond en dat gaat dan niet.
Of ze moeten door scheiding meer gaan werken, of andere omstandigheden.
Een creche zou uitkomst bieden.
Daarnaast zou je hondenuitlaatservice kunnen aanbieden. Zo krijg je sneller klanten. Daarvoor heb je wel grond nodig die goed omheind is zodat de honden niet kunnen weglopen. Je mag namelijk bijna nergens met een grote groep honden lopen, dus eigen terrein is dan enige optie.

DAarnaast zou je mogelijk nog ruimte kunnen bieden aan een hondentrimsalon zodat je veel diensten bij elkaar hebt. Mogelijk zelf een opleiding daarin gaan doen.

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 17:29

Hondentrimsalon is geen optie dat krijg ik nooit bij mijn schoonouders voor elkaar aangezien het hun terrein is.
En ik woon op een boerderij met veel eigen land dus dat is geen probleem. Het is helemaal omheind. De mogelijkheden zijn er allemaal.
Nu nog mensen die er vraag naar hebben en vergunning en opleiding om dit te kunnen starten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:49

valyzja schreef:
Hondentrimsalon is geen optie dat krijg ik nooit bij mijn schoonouders voor elkaar aangezien het hun terrein is.
En ik woon op een boerderij met veel eigen land dus dat is geen probleem. Het is helemaal omheind. De mogelijkheden zijn er allemaal.
Nu nog mensen die er vraag naar hebben en vergunning en opleiding om dit te kunnen starten.

Mensen die er nu vraag naar hebben, moeten nu een oplossing hebben. Ik zou gewoon beginnen met een opleiding.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:06

valyzja schreef:
Dames en heren, Voordat jullie reageren verder over de risico´s en de eisen van het vak.
Ik ben me er van bewust welke wetten er aan verbonden zitten en of je een opleiding hebt.

Dit was mijn vraag ook niet. Ik wil vanaf nu alleen nog maar mensen hier die er wel degelijk vraag naar hebben!
Want hier kom niks mee verder.
Ik moet weten of er interesse in is voordat ik een hele opleiding ga volgen en er achteraf toch geen werk in is te vinden.
Dat kost me een hoop loos geld en loze tijd.

Dus alsjeblieft graag alleen reageren als er vraag naar is!

Dat heb ik toch ook allemaal beantwoordt? Heb alleen al 8 jaar ervaring en gelukkig niet particulier. Het is namelijk gewoon mega veel werk en verdiend absoluut niet altijd veel. In hoogseizoen zal je vast goed verdienen maar hoogseizoen is geen heel jaar. Daarnaast zit je met dagopvang maar veel mensen vinden dat gewoon veel te duur. Bij ons op het werk is dagopvang totaal niet duur. Echter mensen vinden vaak weer van wel of hebben zulke enorme eisen waar wij dan weer niet aan kunnen voldoen of niet aan durven voldoen gezien het gevaar wat er dan weer bij komt.

Had er zelf ook veel interesse in en heb een heel bedrijfsplan opgesteld als eind examen opdracht. Daar kwam uit dat ik het beter maar kon laten ;)

De vraag is er wel, zeker wel alleen alles daarnaast he....... Maar tja als je het echt wil weten qua vraag bij jou in de buurt moet je niet hier op het forum zijn maar bij de supermarkt bij jou, buurtlink, advertenties op internet en een weekblad bij jou in de buurt.

Dan pas weet je of er bij jou in de buurt vraag is. ;)

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:24

Het ligt denk ik ook aan hoeveel je vraagt en wat je de dieren als onderkomen kan bieden, als er maar 1/2 dieren per keer komen en in huis zijn hebben mensen er meer voor over dan als ze met grotere getallen in kennels komen.
En als het ligt er ook aan of je eraan moet verdienen (als bedrijf) en/of je opleiding kosten etc. eruit wil halen.

Ik hoor wel dat veel mensen het lastig vinden om iemand te vinden die hun knaagdieren etc. wil voeren tijdens vakantie. Misschien in die richting kijken? zover ik weet is dat nog niet zoveel aanbod voor.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:33

Heb ooit wel op tv gezien dat iemand een dag, week of maand opvang had voor honden. Er waren daar veel honden,... maar wel om een bepaalde reden.
De hondenopvang lag namelijk dicht bij een bos. De vrouw had de dieren ook niet opgesloten zitten in kennels of hokken... maar ze liepen vrij bij haar rond in een groot omheind stuk waar ook een bos bij zat.
De honden die agressief waren naar andere honden had ze in hele grote rennen zitten met ook veel bewegingsruimte.

Daar was het wel druk, omdat de dieren daar veel vrijheid en ruimte hadden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:35

valyzja schreef:

Bij een opvang is het (ben ik bijna 100% zeker van) verplicht een omheining te hebben van 2 meter hoog! Kreeg ik op school te horen tijdens mijn opdracht maar nooit nagezocht of het officieel ook zo was heb het alleen meegenomen in mijn plan toen.
Vergeet dit het staat niet in HKB als ik het goed heb
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ieren.html (voor mensen die er wel interesse in hebben).