Hond jaagt buiten achter katten aan, in huis dan ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Hond jaagt buiten achter katten aan, in huis dan ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 02:23

Beetje gekke titel, maar kon ff niets anders bedenken.. :+

Het volgende is het geval: Wij hebben een geweldige Saarloos Wolfhond reu van 4 jaar. Als ik met hem buiten ben moet ik hem goed in de gaten houden, want hij jaagt op alles wat we hier tegen komen: vossen, konijnen, herten en.... katten :(
Gelukkig is hij netjes opgevoed en blijft hij bij me als er een kat voorbij komt, maar dit is puur omdat ik het zeg, het liefst gaat hij er met een rotgang achteraan.

Nu is mijn zoontje helemaal gek van katten en ik zelf vind het ook enorm leuke dieren. Mijn man is vroeger thuis opgegroeid met katten en houdt er ook van.
Mijn angst is echter dat als wij een kitten zouden nemen, het diertje geen leven zou hebben bij onze hond. Hij zal het denk ik niet bijten, maar hij is erg gefixeerd op katten (bijna obsessief).

Zijn er mensen hier die een kitten hebben genomen bij een hond die net zo reageert op katten als de mijne? Is dit goed gegaan en hoe hebben jullie het
aangepakt? Ik wil namelijk graag een kat in huis, maar het lijkt me vreselijk als ik hem weer weg zou moeten doen omdat de hond hem het leven zuur maakt, of erger....

hanny_jelke

Re: Hond jaagt buiten achter katten aan, in huis dan ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 02:27

ik raad het je wel af eerlijk gezegt.
mijn hond en kat waren de best maatjes.
heb nu een DA rekening waar je u tegen zegt omdat de hond de kat greep.
kat was eerder in huis als de hond.
dus daar kan het niet aan liggen.
maar als die van jou al zo gefixeerd is op katten dan zou ik het er niet op wagen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 02:48

Ik heb ook 2 honden die buiten katten (proberen) te vangen.
Onze katten doen ze helemaal niks (hebben ze zelfs diep respect voor).

Zo ook met onze eigen konijnen... geen problemen, maar als ze een haas in de wei zien, dan moet deze aardig rennen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 07:57

heb 1 hond als volwassen uit het asiel en kreeg achteraf toen ik hem al een week had nog de info dat hij super is met andere honden maar oppassen met andere dieren want hij had al eens een cavia vermoorden.
Dat hij daartoe in staat was wist ik inmiddels al......... zonder gevolgen gelukkig!!!
Hij bijt ook gerust katten en konijnen (die ik beiden heb) katten heb ik hem aangelijnd in huis aangeleerd dat die heilig zijn. Verder had ik toen maar een kat (halfwild) die alleen op mijn slaapkamer kwam dus dat was makkelijk, deur dicht en klaar (hij maakt echt geen deuren open gelukkig).
Toen hij het na een jaar heel normaal vond dat de kat ook weleens in huis liep en nog wel fixeerde maar op afstand bleef begon het heel erg te kriebelen voor een tweede kat.
Deze is uitgezocht op de hond.

Oftewel: langharige kat want dat wilde ik en kat die honden aan valt zodat hij hetn iet hoeft te doen. Kat was honden gewend en honden die ze niet vertrouwd en in haar buurt komen valt ze aan. Ideaal voor mij!!! Mijn boxer heeft geen poging te doen en op het moment dat hij gewoon rustig en relaxt is kan hij goed in haar buurt komen. Mijn andere hond is totaal geen probleem die is namelijk niet anders gewend.

Gaat hier dus super maar is altijd opletten dat de kat in alle gevallen weg kan en daarnaast heeft mijn boxer bijna geen tanden meer in zijn bek (had hij al niet toen ik hem kreeg) doodbijten zit er voor hem dus sowieso niet meer in maar altijd allert blijven hier hoewel ze gerust in 1 ruimte alleen kunnen zijn als de kat altijd maar mogelijkheid heeft te verdedigen.

Geloof ook echt niet dat hij de kat ooit nog wat aan zal doen en ze zijn overigens maar zelden alleen thuis en dan is het in het hele huis en kan de kat naar bovenverdieping en de honden niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:51

Mijn katten wonen boven en de hond beneden. Ik heb hem al heel veel kunnen leren, maar dat gefixeer op katten nog niet. Moet zeggen dat het steeds iets beter gaat, maar ze durven nog niet beneden te wonen...

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 10:11

Caira schreef:
Mijn katten wonen boven en de hond beneden. Ik heb hem al heel veel kunnen leren, maar dat gefixeer op katten nog niet. Moet zeggen dat het steeds iets beter gaat, maar ze durven nog niet beneden te wonen...

Is jouw hond er later bij gekomen, of was deze er eerst?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:15

hond is er later gekomen, met de vorige hond was het geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:21

Ik denk dat het wel kan, al zou ik een kitten wel afraden.

Ik zou een oudere kat nemen die honden gewend is, en niet bang is een keertje uit te halen. Op die manier zal jou hond respect krijgen voor de kat. Bij een kitten weet je niet wat die gaat doen. Of die bang zal blijven of van zich al zou meppen. En een kitten kan zich niet beschermen. Een oudere kat wel.

Ook zou ik zorgen dat de kat iig een eigen "verdieping" krijgt. Waar de hond niet kan en mag komen. Zodat de kat ook een plek van rust heeft. Verder goed met je zelf, je partner en je kind afspreken. Dat wanneer er een kat komt, en het blijkt niet te gaan. Dat de kat ook weer terug kan (Als je er een uit het asiel haalt ook zorgen dat je dat afspreek). En dat je kind daar goed van op de hoogte is.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:23

Hier gaan allebei honden ook achter vreemde katten aan als ze maar even de kans krijgen. En er bestaat niets leukers dan vreemde katten uit de tuin jagen }>
Terwijl onze eigen katten rustig door de tuin en het huis kunnen wandelen. Onze honden beschouwen de katten als een onderdeel van de roedel, daar doen ze niets mee.

De honden waren er eerst, de ene kat is hier vanaf kitten, de andere vanaf 8 maanden.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:26

Mijn hond gaat ook achter de kat aan, helaas.
Is dus elke keer de hond en dan de kat opsluiten zodat ze elkaar niet zien, als de hond op bezoek komt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:36

Wij hebben 2 katten, die zijn heel klein ze zien eruit als kittens en ze worden ook niet groter. Wij kregen er een hond bij die al 3 was en ook op katten jaagde. De eerste tijd hebben we de hond aan de riem binnen gehouden en steeds gecorrigeerd als ze achter de katten wilde. Op den duur was alleen een stemverheffing wel voldoende en nu ligt ze er gezellig mee op de bank. Buiten heeft ze nog wel lang achter katten aangezeten maar dat is er nu ook uit. Onze jonge honden van 1 jaar moeten we nog wel vaak even toespreken dat ze de katten met rust laten maar dat gaat ook prima. Die jagen er buiten wel op maar ze komen wel terug als we ze roepen.

Het kan wel denk ik maar dan moet je er wel wat tijd insteken om ze te wennen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 10:53

Samy schreef:
Mijn hond gaat ook achter de kat aan, helaas.
Is dus elke keer de hond en dan de kat opsluiten zodat ze elkaar niet zien, als de hond op bezoek komt.

Wie was er eerst? De kat of de hond?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:02

Mijn honden jagen buiten ook achter katten aan maar de huiskat zijn ze vriendjes mee en zo ging dat precies met mijn vorige hond..Ze luisteren wel naar me als ik zeg dat ze het niet mogen maar ze vinden het erg leuk..De poes is gekomen toen ze klein was(bij de vorige hond)en hij deed haar niets ze mocht zelfs bij hem in de mand liggen..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:02

Onze hond vindt op katten jagen ook leuk, tenminste, als de kat de benen neemt! Laatst was ze mee op stal en die katen zijn opgegroeid met honden..hond zat op schoot en kat kroop er bij...ik hield mijn hart vast maar de hond was diegene die niet wist waar ze kijken moest :+ Ken je niet iemand met een kat die honden gewend is? Kun je daar niet eens langs om te kijken hoe de hond reageerd binnenshuis?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 11:13

PercyLeen schreef:
Ken je niet iemand met een kat die honden gewend is? Kun je daar niet eens langs om te kijken hoe de hond reageerd binnenshuis?

Dat is inderdaad een goed idee, maar de mensen die ik goed ken hebben òf honden, òf katten.
Twee vrienden hebben zowel honden als katten, echter zijn die honden weer niet te vertrouwen met die van mij... :n

Het probleem met mijn hond is overigens niet dat ik denk dat hij een kat zal bijten, hij is nogal fel als hij speelt en mijn angst is dat hij te hard met zijn neus in zo'n diertje gaat "stompen" of met z'n poten er op gaat "slaan"
Een volwassen kat zou ook zeker een optie zijn. Ik ben al een poosje aan het kijken op www.dierenasiels.com wat er aangeboden wordt, maar bij bijna alle katten staat dat ze ofwel niet bij kleine kinderen kunnen, òf dat dit niet bekend is. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n goed idee om dit te gaan uitproberen bij mijn zoontje..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:17

Op stal hebben wij 2 herders, waarvan 1 jong en onbenullig. En geloof me de katten staan hun mannetje wel hoor, ze heeft al een paar keer een flink lel over dr neus gehad en dat maakt indruk...de meeste zijn als kitten gekomen en daar zijn ze toch wel voorzichtiger mee dan met de volwassen kater die er nu is.

Die honden kunnen toch ook wel even opgesloten worden als jij er bent? Ik zou het eerst op die manier proberen voordat je er zelf 1 in huis haalt :j

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:18

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:22

SaskiaKa schreef:
PercyLeen schreef:
Ken je niet iemand met een kat die honden gewend is? Kun je daar niet eens langs om te kijken hoe de hond reageerd binnenshuis?

Dat is inderdaad een goed idee, maar de mensen die ik goed ken hebben òf honden, òf katten.
Twee vrienden hebben zowel honden als katten, echter zijn die honden weer niet te vertrouwen met die van mij... :n

Het probleem met mijn hond is overigens niet dat ik denk dat hij een kat zal bijten, hij is nogal fel als hij speelt en mijn angst is dat hij te hard met zijn neus in zo'n diertje gaat "stompen" of met z'n poten er op gaat "slaan"
Een volwassen kat zou ook zeker een optie zijn. Ik ben al een poosje aan het kijken op http://www.dierenasiels.com wat er aangeboden wordt, maar bij bijna alle katten staat dat ze ofwel niet bij kleine kinderen kunnen, òf dat dit niet bekend is. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n goed idee om dit te gaan uitproberen bij mijn zoontje..

Je moet niet helemaal afgaan op wat er op die site staat. Vaak ligt het genuanceerder, En bij onbekend. Betekend het dat ze de kat gevonden hebben en dus geen info hebben van de vorige eigenaar.
Als een diertje je aanspreekt kun je het beste gewoon even bellen en "kennismaken".

Ook zijn er andere organisatie's die katten ter adoptie aan bieden. En via marktplaats kun je vaak ook hele leuke katten vinden. Maar daar moet je wel opletten op oplichters en broodfokkers

http://www.zwerfkat.com/baasjegezocht.php

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:29

Ik had eerst een kat in huis en 1 jack russel.
Toen kregen wij een nestje JR's en daar hebben we er twee van gehouden. e speelden altijd met de huispoes.
Maar ik heb een zoontje van 3 en die besloot de kat als handtas te gebruiken dus besloten de kat weg te geven.
Maar buiten hadden we ook katten (wel 7)
Ik heb er nu nog 1 want die Jacks vermoorden ze allemaal..
(woon op boerderij)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:29

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:47

Hier verschillende situaties, eerst was de kat er, toen is er een puppy bijgekomen (kat was toen 10 jaar oud). Kat moest niks van puppy hebben, puppy liep er altijd (speels) achteraan. Tot kat puppy een draai rond haar oren gegeven heeft, het was meteen over en kat en puppy hebben nog 6 jaar in grote harmonie samengeleefd tot kat overleden is.

Na een tijdje is kat nr. 2 erbij gekomen, een kitten. Onze puppy was toen al een hond van een jaar of drie oud. Ze was heel lief en moederlijk naar het kitten toe, ze speelden ook heel schattig samen. Toen kitten een beetje ouder werd, is ze zich steeds meer gaan terugtrekken van de hond, maar ze hebben nog steeds respect voor elkaar en zijn rustig en vriendelijk nar elkaar toe.

Hond nr. 2 is er niet veel later bijgekomen, een herplaatser van het asiel, toen drie jaar oud. Bij thuiskomst vloog hij meteen enthousiast op onze oude kat. Die was een respectvolle hond (onze 'puppy') gewend, niet zo'n blaffende springende hond. Tussen die twee is het weken echt slecht gegaan, zo erg dat we erover dachten de hond terug te doen, want de kat had geen leven meer. Kat woonde boven, en hond beneden. Ook buiten vloog de hond achter andere katten aan. Met veel oefenen naar elkaar toe, streng zijn voor de hond, en een kat die durfde terugmeppen, is het tussen hen uiteindelijk goed gekomen. In de tuin durfde hij nog wel eens een sprintje trekken naar de kat toe, maar die mepte gewoon terug of liep de bosjes in ;)

Tussen hond nr. 2 en kitten (die er toen al was) is het nooit goed gekomen. Hond is inmiddels 11 jaar oud en kitten 8 jaar oud, en madam poes grijpt de hond nog regelmatig, of hond gaat achter kat aan.

Na het overlijden van onze oudste kat, hebben we er een kitten bijgehaald, die is inmiddels 2 jaar oud. Vanaf het eerste moment dikke liefde tussen hond nr. 2 en deze kat. Ze doen alles samen, slapen, spelen,... de kat heeft ook niks schrik van de hond, ook niet als die in de tuin op hem af komt stormen, ze zijn toch maatjes? Soms moeten we wel ingrijpen bij een potentiëel gevaarlijke situatie, als kat vind dat hij best hond zijn snoepje mag gaan afpakken :')

Lang verhaal :+ maar kort samengevat kan het zeker goed gaan, als de hond zijn intenties maar niet slecht zijn. Jaagt hij uit enthousiasme, of echt om te grijpen? Onze hond (nr.2) is een echte lieverd en hij joeg nooit om te pakken/bijten. Wel een belangrijk verschil vind ik :) Hier zijn er betere ervaringen met een kitten dan met een volwassen kat, omdat kitten hier vol vertrouwen naar de hond toe is opgegroeid en mijn meisjes-hond ook heel moederlijk tegenover een kitten staat. Maar die is dan weer zelf als puppy door de kat opgevoed ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:52

Oh, en hond en kitten speelden soms héle ruwe spelletjes, maar zo'n kittens zijn wel flexibel en lopen heus wel weg als het ze te ruw wordt (hier toch). En ze speelden ook niet zonder toezicht samen, zolang hij kitten was, ging hij de garage (verwarmd hoor ;) ) in als we weg waren. Mijn hond heeft er ook een handje naar heel hard met z'n voorpoot te gaan meppen. Vaak 'beet' hij het kitten ook, dus met zijn mond helemaal rond het lijfje en dan maar grommen. Ziet er gevaarlijk uit, maar in werkelijkheid was er nog ruimte genoeg tussen tanden en lijfje en kitten is nooit een haartje gekrenkt. Die vond die ruwe spelletjes alleen maar geweldig en hond had vaak een kitten aan zijn poot of oor bengelen :P

(nogmaals, onze hond was hierin wel echt te vertrouwen)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:06

Mijn hond ging in het begin ook achter katten aan. Niet omdat ze ze wilde pakken, maar omdat ze zo leuk wegrennen als je er achteraan gaat :D

Mijn hond heeft bij haar vorige baasjes nooit geleerd met katten om te gaan. Ik had echter wel al 2 katten toen ze bij mij kwam. Was een kwestie van wennen, tuurlijk wilde/ ging ze er in het begin wel achteraan, maar ze was al snel gewend aan katten in huis en ik kan nu op straat katten passeren zonder dat ze er zelfs maar naar kijkt.

Ondanks dat je hond er nu dus achteraan gaat denk ik zelf dat als hij katten kent en gewend is hij het niet meer doet.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:08

Als een hond zo gefixeert is op een kat, zou dat wel eens op een dag kunnen escaleren.
Een enkele hap en de kat is weg....
Zou je dat aankunnen?
Ik zou het niet proberen. Wacht totdat deze hond er niet meer is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:30

Dat kan prima samen als je een kat neemt die niet snel wegrent en je hond in het begin aan de riem houdt zodat je elk verkeerde idee van de hond kan corrigeren.

Ben je bang dat hij tijdens het spelen te lomp is, dan leer je hem dat de kat geen speelmaatje is.

Hier gaat dat prima met een hond die buiten overal achterna jaagt en een drukke lompe Bulldog. En vooral de Bulldog en kat zijn goeie vriendjes :)