Eenzaam konijntje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kel_tje

Eenzaam konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:03

Hallo,
Ik had even een vraag over mijn konijn. Ik heb sinds april vorig jaar een dwergkonijntje, een ram. Super tam en leuk beestje. Loopt los in de tuin enzo. Alleen nu denk ik dat hij eenzaam is. Steeds als wij naar buiten gaan rent ie ons achterna en zodra we ergens gaan zitten gaat hij tussen onze voeten zitten/liggen. Ook als we binnen zitten gaat hij altijd voor de deur zitten.

Ik denk nu dus dat hij eenzaam is. Ik zou er best een ander konijntje bij willen maar wil hem niet laten castreren. Kan ik er dan wel een gesteriliseerd vrouwtje bij zetten? Of moet hij perse gecastreerd worden? Ik heb al het een en ander gelezen over hoe je ze moet koppelen dus dat weet ik nu ongeveer wel alleen er staat nergens iets over een niet gecastreerd mannetje en een wel gesteriliseerd vrouwtje.

Weten jullie of ik ze dan kan koppelen?

X Kelly

dierenfan

Re: Eenzaam konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:13

je kan zeker koppelen maar ram MOET gecastreerd zijn. Waarom? OMdat hij anders wel de drang van zijn hormonen blijft houden en steeds het vrouwtje lastig valt om te dekken.

Waarom wil je hem niet laten castreren? het is zo gedaan hoor. Hier doet mijn DA het onder plaatselijke verdoving en mijn rammen heb ik er nog nooit last van zien hebben. Wel rustiger en relaxter zien worden en als ik ze dan zie genieten in de groep is het heerlijk.

Helaas momenteel hier nog maar 2 nijnen maar het ziet er naar uit dat er zeer binnenkort al uitbreiding komt.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:16

Je kan ook een ander mannetje laten castreren! is goedkoper dan stereliseren. Ik heb ook 2 mannen, mijne is gecastreerd, de ander nog voorledig man, allebij castreren gaat niet, want dan zullen ze als nog strijden wie de baas is.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:19

AUB GEEN rammen bij elkaar zetten, waarom wil je je ram niet castreren ?
Het beste is om je ram te castreren en dan een voedster er bij te halen
Zoals dierenfan al zegt zonder dat de ram gecastreerd is kan er geen voedster bij, omdat de voedster anders ''verkracht'' wordt door de ram
Maar aub zet geen rammen samen
Op mijn site staat ook nog meer info, zie onderschrift

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:20

Ik wil hem niet laten castreren omdat ik op internet heb gelezen dat hij helemaal onder narcose moet (dus geen plaatselijke) en dan paar dagen binnen in een kooi moet enzo. Dus dat er ook veel nazorg is. KLopt die info dan niet? Hij hoeft dan dus helemaal niet binnen? Ik kan hem namelijk niet binnen doen omdat mijn zus astma heeft.

Ik heb deze site gelezen: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/castr ... ijnen.html

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:24

Bunnybunch is een goeie site :)
Natuurlijk heeft het wat na zorg nodig, wij castreren al onze rammen in de opvang ook, en nadat ze terug komen zitten ze gewoon weer in de loods, waar het net zo koud is als buiten.
Je kan ook wachten tot het voorjaar, castreren is wel belangrijk hoor.
Konijnen zijn groepsdieren en een gecastreerde ram met 1 of meer voedsters gaat eigenlijk altijd goed.
Maar kun je em niet tijdelijk in de schuur zetten nadat ie gecastreerd is ?

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:28

@WinSel: erg leuke site heb er net even vlug op gekeken.

Hij hoeft dus niet perse binnen? Met de voedster hoeft dus niets te gebeuren (steriliseren)? Wat is dan precies de nazorg?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:30

Dat castreren en de nazorg is maar eventjes, daarna ben je er blij om dat je het hebt laten doen :)

Edit; de nazorg is de antibiotica geven, en ze moeten even een kraag om zodat ze de wond niet open likken. Die van mij heeft toen een week buiten in een hok gezeten op wat schoon zaagsel.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:35

Mijne heeft 1 nachtje op handoeken gezeten, verder geen medicijnen, geen kraag, niets! hij heeft ook nergens last van gehad..

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:42

Ik heb er al veel laten castreren, maar de nazorg valt enorm mee. Ik laat ze meestal 1 of 2 dagen binnen op een handdoek ook om te controleren dat ze goed eten en de darmen goed op gang komen(keutels). Ik heb dan altijd een snuggle safe in de kooi, omdat een konijn dat onder narcose is geweest warm moet blijven.
Als de volgende dag alles goed op gang is, dan gaan ze met de snugglesafe naar buiten en die gaat er na een dag ook uit. Na een week of 3 kan je proberen te koppelen met een voedster.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:58

Mijn rammetje had geen kraag en ik hoefde hem geen medicijnen te geven. Hij had in de kliniek een injectie gehad wat de pijn voor een aantal dagen zou verlichten. Een paar dagen heeft hij binnen gezeten met links in het hok stro, en rechts in het hoek een handdoekje. Hij heeft wat langer binnen gezeten omdat hij ineens met spoed gecastreerd moest worden aangezien mijn 2 voedsters niet meer samen gingen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:08

soms moeten rammen onder algehele narcose het is net waar je dierenarts mee werkt. De mijne doet het voor 35 euro en onder plaatselijke verdoving en ze mogen absoluut nooit nuchter zijn. Er moet voer mee gegeven worden in het mandje. Nazorg heb ik nooit wat aan gedaan. Ze krijgen langdurige antibiotica en heb gewoon gemaakt dat zijn omgeving schoon was. Als hij door de hele tuin loop zou ik hem even een paar dagen wat beperkt houden op tegels en in de droogte. Als de wond eenmaal goed dicht zit is het al weer voorbij.

Er zijn dus idd DA die algehele narcose doen en nog 10 dagen antibiotica. Je kan zeker rond bellen in de buurt wat ze ervoor vragen en hoe ze het doen. Prijzen en manieren verschilen enorm!!

Zelf ben ik ook enorm allergisch voor mijn nijnen dus die kunnen ook zeker niet naar binnen (meer allergisch voor stof e.d. dus de bodembedekking maar ook wel voor de vachten gelukkig wel in mindere mate!!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:59

Ram laten castreren en misschien tijdelijk in de hal of schuur oid. En dan een voedster halen die ook laten castreren (ook baarmoeder er uit laten halen ivm grote kans op baarmoeder problemen) en dan gaan koppelen.