ratje knabbelt heel de tijd aan vinger, hand,..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

ratje knabbelt heel de tijd aan vinger, hand,..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:33

Heej bokkers!
Ik heb mijn ratjes nu exact een week, en alles gaat goed! Ze zijn niet bang voor me, zijn heel lief! Verbazend wel hoe groot ze al wel niet zijn die ventjes! En eentje is al volop aan het verschimmelen (of zo noemen ze het toch dacht ik) opzij. Ik heb 1 ventje met een hele donkere rug terwijl de andere een streep en hij is nu opzij helemaal grijs, en niet overgang ofzo maar zo donker-streep-grijs (nog wat donker maar al veeeeel lichter) en dat op zo'n 3 dagen!!
Maar nu to the point. Een van mijn ratjes, de schuchterste, namelijk Spike toen is nu wel al heel lief maar hij knabbelt altijd aan mijn vingers en handen. Niet doorbijten maar knabbelen. Voor zo een paar keer doet dat niet pijn en meestal trok ik mijn hand wat weg en verplaatste het enkele centimeters maar iemand zei me dat ik dat niet mocht doen en mijn hand gewoon zo moest houden. Dus dat deed ik maar dan knabbelde hij weer wat harder dat ik dacht, straks bijt hij me en dat wil ik niet. Doet geen deugd.
Nu bij de andere heb ik meer tijd doorgebracht met oppakken en bij me nemen, die kruipen dan ook al op me als ik in de kooi ben of kakjes ruim maar met hem ben ik dus minder bezig, jammer genoeg.
Hoe los ik dat knabbelen op? Want hij is zoo cute dat ik er mee aan de slag wil maar dat knabbelen is heeel ambetant!
Groetjes van mij en Flashke hier op mijn schoot!

sunny_l0ve

Re: ratje knabbelt heel de tijd aan vinger, hand,..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:50

Wel gewoon je hand erbij laten en juist niet terugtrekken anders gaat hij uiteindelijk wel doorbijten. Het knabbelen is gewoon even aftasten en zal vanzelf minder worden. Gewoon geen aandacht aan besteden en niet bang zijn dat hij bijt. Mocht hij wel bijten dan geef je hem een tik op zijn neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:10

Verwar het knabbelen niet met bijten, want het heeft een heel andere betekenis. Ratjes knabbelen en likken onderling ook, dit is verzorging en genegenheid. Het kan ook overspronggedrag zijn in dit geval; je ratje is onzeker en in plaats van te vluchten of te vechten kiest hij voor dit gedrag als afleiding.
Grote kans dat dit ratje, of de anderen, dit vaker zal doen, ook bij jou. Ik heb hier ook een paar fanatieke poetsers in huis, en zelfs een paar ratjes die mijn nagels volledig verzorgen. :))

Als je het echt vervelend vindt kan je ze even afleiden met iets lekkers of je hand weghalen, maar dat geldt wanneer de rat het als normaal gedrag vertoont. In het geval van overspronggedrag, wat ik hier vermoed, is het zaak om je ratje wat zekerder te maken. Besteed juist aandacht aan hem, neem hem lekker bij je onder een dekentje of trui en geef hem wat lekkers in de kooi zodat hij je hand als veilig gebied gaat zien.

Ze zullen overigens niet snel overgaan tot bijten wanneer ze dit doen, wel kunnen ze het dusdanig hard doen dat het pijn doet of gaat irriteren. Maar bedenk dan wel dat ze dit niet zo bedoelen! Straf een ratje er dus ook nooit op af, juist dan kan je in de hand werken dat ze wèl een keer gaan bijten uit angst. Vertrouwen is de basis, vergeet nooit dat het prooidieren zijn en dat je veel kan verpesten door ze een onveilig gevoel te geven. :)

friends_f_e

Re: ratje knabbelt heel de tijd aan vinger, hand,..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:15

wanneer ik hem bij mij heb dan doet hij dat niet
alleen waneer hij in de kooi zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:37

Dan is het zaak om hem in de kooi zelfverzekerder te maken. :) Laat hem merken dat je niet bedreigend bent, want natuurlijk komt het zo over als je een onzeker diertje in zijn veilige omgeving benadert. Ze moeten leren dat je hand, ook in de kooi, veilig is. Even aaien of kriebelen, daarna wat lekkers geven en het weer laten rusten. Je kan wel gerust met de anderen bezig zijn, maar bouw bij hem de 'druk' rustig op en neem het dan weer weg. Beter 20x per dag even 10 seconden aaien dan 1 keer per dag 5 minuten.