Verwar het knabbelen niet met bijten, want het heeft een heel andere betekenis. Ratjes knabbelen en likken onderling ook, dit is verzorging en genegenheid. Het kan ook overspronggedrag zijn in dit geval; je ratje is onzeker en in plaats van te vluchten of te vechten kiest hij voor dit gedrag als afleiding.
Grote kans dat dit ratje, of de anderen, dit vaker zal doen, ook bij jou. Ik heb hier ook een paar fanatieke poetsers in huis, en zelfs een paar ratjes die mijn nagels volledig verzorgen. 
Als je het echt vervelend vindt kan je ze even afleiden met iets lekkers of je hand weghalen, maar dat geldt wanneer de rat het als normaal gedrag vertoont. In het geval van overspronggedrag, wat ik hier vermoed, is het zaak om je ratje wat zekerder te maken. Besteed juist aandacht aan hem, neem hem lekker bij je onder een dekentje of trui en geef hem wat lekkers in de kooi zodat hij je hand als veilig gebied gaat zien.
Ze zullen overigens niet snel overgaan tot bijten wanneer ze dit doen, wel kunnen ze het dusdanig hard doen dat het pijn doet of gaat irriteren. Maar bedenk dan wel dat ze dit niet zo bedoelen! Straf een ratje er dus ook nooit op af, juist dan kan je in de hand werken dat ze wèl een keer gaan bijten uit angst. Vertrouwen is de basis, vergeet nooit dat het prooidieren zijn en dat je veel kan verpesten door ze een onveilig gevoel te geven.