GZ Ervaring Torticollos/evenwichtsziekte konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

GZ Ervaring Torticollos/evenwichtsziekte konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:59

Hoi hoi,

helaas hebben twee van onze konijnen Torticollis, ook wel 'evenwichtsziekte' genoemd.
Smurf is erg mager, DA had het over inslapen, maar omdat hij thuis beter toonde als hij zich bij de DA liet zien, hebben we hem nog een realistische kans gegeven, waar de DA het mee eens was.
Sofie heeft meer kans op overleven, best veel eigenlijk. :j

Ze hebben allebei een injectie gekregen en we hebben nu voor een maand dagelijkse medicijnen mee. Er is hoop, voor Smurf wat minder als voor Soof, maar ze hebben allebei een kans gekregen.
De dierenarts weet dat we geen mensen zijn die ze laten lijden omdat "wij ze niet kwijt kunnen", dus die vond het ook realistisch ze allebei nog een kans te geven.

We hebben net gelijk Olvarit worteltjes voor ze gehaald, omdat dit makkelijker eet, gezien ze niet zoveel energie hebben (maar ze eten wel gewoon hoor) en even extra lekker voer (normaal krijgen ze gewoon alleen biks). Verder krijgen ze dagelijks een hard broodje, hebben ze genoeg hooi en zitten ze allebei (zijn beide mannetjes, Sofie heet Sofie omdat hij als vrouwtje gekocht is _O- ).

Luna en Sjaan zijn alleen dragers, maar zodra er ook maar iets van de ziekte tot uiting komt, krijgen ze ook direct medicatie, is nu zinloos.

Iemand met ervaringen hiermee?
We gaan ons best doen en hopen dat ze het allebei overleven, onze gekke vriendjes.

Groetjes Josca.

Smurf:
Afbeelding

Sofie:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0493_n.jpg

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:43

Bedoelt je dierenarts dat ze E. cuniculi hebben? Torticollis is namelijk alleen maar een officiële naam voor het kantelen van de kop, zonder dat het iets zegt over de oorzaak, het is alleen een symptoom, geen ziekte.
Wat voor medicijnen krijgen ze nu?

Ik heb vorig jaar ec meegemaakt bij mijn voedster, die is er zonder verdere problemen van herstelt en ook nog vrij snel. Zij kreeg fenbendrops (= fenbendazol). Haar grootste probleem was dat niet zelf wilde eten, daar begon het bij haar ook mee. Pas nadat ik daarvoor al naar de dierenarts was geweest ging ook haar coördinatie achteruit. Toen is ze wel een aantal keer omgevallen, maar dat was ook vrij snel weer weg toen ze de medicijnen kreeg. het weer eten heeft nog wat dagen langer geduurd.
Laatst bijgewerkt door Manou op 09-01-12 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Re: GZ Ervaring Torticollos/evenwichtsziekte konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 18:45

Ja dat inderdaad, E.Cuniculi. :j
Onze konijnen krijgen hetzelfde medicijn! Fijn dat een positieve ervaring is.

Dimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:52

Mijn konijn is er destijds aan overleden.. ging heel snel, werd met het uur erger. Heb toen besloten om hem in te laten slapen, want dat was geen dierwaardig bestaan. Het andere konijn wel behandeld om ziekte te voorkomen, inclusief het nieuwe konijn (uit het asiel;) ). Want ze moeten natuurlijk wel weer een maatje krijgen;).

Heel veel sterkte met je konijnen, hopelijk halen ze het!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:56

Hier wordt het behandeld met 10 dagen pijnstilling (metacam/novacam bijv.), 10 dagen baytril spuiten en 1 maand panacur

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:02

Als ze niet willen eten, kun je eerst wel olvarit wortel geven, maar kun je beter op een andere voeding overgaan. Te verkrijgen bij de da, ik ben de naam even kwijt. Verander niet te veel in voer, das best heftig op de darmen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:44

Ze eten wel hoor, maar ze krijgen gewoon wat extra's. Ze krijgen hier sowieso veel verschillend voer. Hooi en biks staat er altijd, verder krijgen ze regelmatig een stukje hard brood, een blaadje sla en dergelijke.
Bedankt voor jullie tips.

Dierenfan: Oke, ze hebben een prik gehad (weet zo gauw even niet wat het was) en krijgen nu Fenbendrops iedere dag.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 18:43

De konijnen van bokkers die genezen zijn, zijn die ook weer helemaal in orde met het evenwicht etc?

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:15

volgens mij heeft mijn konijn dit ook , t kwam in 1 x en dacht dat die hersenbloeding had gehad viel om liep beetje lam aan 1 kant .. dus wilde hem in laten slapen hij is bijna 8 maar later ging het weer iets beter en sinds vandaag gaat t weer heel slecht met hem,,, ik geef hem steeds zijn drinken en dan drinkt hij wel en geef hem appel en konijnengezondheidssnoepjes en sinaasappel en dan wel ze hooi en bix maar dat neemt hij nauwelijks.
Hij heeft ook een ontstoken oog dus die maakik steeds schoon, nu wilde ik hem dus weer maandag in laten slapen, als hij morgen niet opknapt,,, maar nadat ik las over deze evenwicht ziekte heb ik toch weer hoop.
Dus even heel goed na laten kijken en kijken wat de arts zegt...
ik hoop dat t ook met jou konijntje helemaal goed gaat komen :)
sterkte..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:41

Wij hebben bijna een jaar een koppel konijnen gehad met E.Cuniculi, en die zijn vorige week geadopteerd en hebben het prachtig in hun nieuwe huisje :) Een van de konijnen bleef nog matig met het hoofd heen en weer weven, de andere deed dit nog licht tot matig.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:13

Veel dierenartsen weten niet van de ziekte, even op Google'n (eentje met een behandelplan) en dan uitprinten en meenemen. Dan krijg je medicijnen, die je 28 dagen moet geven, wel lang, maar zeker de moeite waard.

Soof hier knapt flink op, Smurf twijfel ik nog of het wel goed komt. Hij eet goed, hij eet veel boerenkool, sla, hard brood en dergelijke, hij is vrolijk en reageert als we hem roepen, maar ik ben bang dat zijn evenwichtstoornis niet genoeg bijtrekt om hem gewoon konijn te laten zijn. We wachten de kuur eventjes af.

GF: Laat je weten als je bij de DA geweest bent? :)
Tammy: Waren die konijnen er ook zo erg aan toe dat ze bij bijna ieder stapje omvielen en omrolden en dergelijke?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:30

Ik wil je aanraden om Olvarit af te wisselen met Critical Care (vraag om een grote 50ml spuit; andere krijg je het niet doorheen).
Edit: Oeps, sorry ik zie dat het al van begin dec. is maar actueel door een nieuwe post !

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 12:26

Olvarit kreeg hij gemengd met een papje van biks, dit at hij zelf, gelukkig hebben we hem nooit met een spuit moeten voeren. Inmiddels eet hij erg veel, ik duim alleen dat hij straks weer normaler kan gaan lopen. :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 00:19

Afbeelding
Rust zacht mijn kleine vriendje, samen hebben we gevochten tot het eind... ;(

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:18

ben ook bij mn arts geweest en mn nijn had t indd, nu ook een hele lading medicijnen meegekregen en de hele dag voederen, maar hoop dat hij erbovenop komt..
Je merkt wel dat hij weer wat levendiger word , maar zijn koppetje blijft gedraait zitten maar tis nu ook pas de 4 de dag van zijn medicijnen en dwangvoer,, dus we blijven hopen ...

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:23

@josca is je konijn nu toch dood of zijn die foto,s van een ander konijn van je?
En ja die van mij valt ook regelmatig om vooral als je hem neerzet en hij maakt zich te druk...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 12:55

Mijn konijn is helaas toch ingeslapen, ondanks hij zo goed leek op te knappen. Ineens lag hij alleen nog maar plat, dus tijd hem niet te laten lijden en hem in te slapen, helaas... We hebben gevochten, hij heeft ook hard zijn best gedaan, maar helaas.

Ons andere konijn lijkt wel goed op te knappen, maar deze heeft de symptomenm ook later gekregen en waren we er dus eerder bij met de medicatie.
Ik duim voor jouw nijntje!

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:04

oh dat is zielig hoor, hoe oud was die,, en ja tis natuurlijk afwachten, ik zet dit voort maar toch iedere dag denk je zal hij nog leven.... en heb wel zoiets over 10 dagen moet ik terug komen maar is hij achteruit gegaan en niet voorwaarts, ja dan ga ik ook hard nadenken wat t beste is.. iig sterkte met t verlies van je nijntje

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:28

ons konijn heeft het ook gehad wel nog niet in heel ver stadium.
hij kreeg toen een iets kortere kuur en iets langere kuur van 28 dagen.
nu is het over

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 23:55

De kur van 28 dagen hebben wij ook inderdaad. Hij was ongeveer 8 a 10.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:45

ik heb ook indd een kuur voor een maand maar ze zegt ga er maar vanuit dat t veel langer gaat duren,, hij word wel wat levendiger vind ik zelf alleen dat koppetje he dat is zo schreef echt zielig dus hij kan niet zelf eten of drinken,, volkomen afhankelijk arm beestje

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 07:44

dan is het inderdaad al in ver stadium.
de mijne hield het wel best scheef en viel soms een beetje om maar gelukkig was die wel nog
levendig en at gewoon

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 09:00

Oh, als hij niet zelf kan eten en drinken zou ik er inderdaad een paar dagen tijd geven en als hij dan nog niet zelf eet/drinkt in laten slapen. Mijn konijn at wel gewoon zelf en die had al erg weinig kans (en is dus ook ingeslapen). Ik duim dat die van jou binnenkort weer zelf kan gaan eten!

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:08

ja hij wil wel zelf eten maar t gaat gewoon niet echt omdat zijn koppetje schreef is,, ik heb wel foto,s gezien van konijnen die dat ook zo erg hadden, maar na maanden was hij toch weer redelijk erboven op, alleen nog een hangoortje.
Ik heb wel aan de DA gevraagd van is t nog wel eerlijk tegenover hem anders laat ik hem liever in slapen.
Maar zij vond dat hij nog wel een kans had, dus ja dan ga die aanpakken en kan ik hem niet in laten slapen.
Maar we zullen volgende week zien hoe hij is als hij weer naar de DA moet...
Ik moet wel bekennen dat t best een werk is en op zicht heb ik dat er ook zeker voor over, maar hij is zo strond eigenwijs dat konijn, iedere x maar vechten,, t lukt gelukkig wel maar toch denk je dat is toch ook zielig een paar x per dag die zware stress... maar t kan helaas niet anders.