Kitten is geobsedeerd door 'natvoer'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Kitten is geobsedeerd door 'natvoer'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 13:10

Hoi!

Een tijdje geleden had ik al een topic over het uitzonderlijk vreemde kitten van mijn vriend, omdat hij niet goed op kon schieten met de twee oude dames in huis.
Inmiddels gaat het al een stuk beter. Ze hebben allemaal een beetje hun eigen plek inmiddels en lopen elkaar nauwelijks in de weg dus het is rustig. Behalve als ze samen komen.. namelijk tijdens het eten.

Om het makkelijk te houden, noem ik de namen even van de katten, anders wordt het zo'n ingewikkeld verhaal 8)7 We hebben:
Kemba, half jaartje oud ongeveer inmiddels geloof ik, uit het asiel, is met 4 weken in een doos langs de weg gevonden, toen hij bij mijn vriend kwam was hij ongeveer 8 weken. Hij was en is nog steeds erg groot voor zijn leeftijd, hij is al bijna net zo groot als de andere twee poezen en hij groeit nog waarschijnlijk. Overigens ook gecastreerd.
June is de oudste poes in huis (ca. 12 jaar), was eerst heel verlegen naar Kemba maar bijt nu meer van zich af als hij wil spelen oid (daar is zij dus niet echt van gediend).
Phoebe is iets jonger dan June, een jaartje ongeveer, is extreem jaloers en laat zich nog wel eens wegjagen door Kemba. Ook naar June kan ze heel chagerijnig zijn (hoewel ze aan haar haar leven te danken heeft zo ongeveer, maar goed 8)7 )

Goed, de katten. Overdag hebben ze de hele dag droge brokjes tot hun beschikking, die ook gegeten worden. Kemba heeft nog kittenbrokjes maar hij eet meestal de seniorbrokjes van de andere twee (omdat hij zijn eigen bakje niet ziet ofzo). Als je hem met zijn neus in de kittenbrokjes duwt gaat hij die verder eten :+ Dat doen we dus ook regelmatig.
Elke avond krijgen de katten een half zakje 'natvoer'. De oudere katten eten dit meestal maar gedeeltelijk op en eten dan later de rest. Alleen Kemba... hij is dus echt geobsedeerd door dit eten. Hij schrokt het naar binnen alsof zijn leven ervan af hangt en eet dan verder bij de andere katten (die hem niet altijd weg meppen, wat wel zou moeten, dan zou hij het misschien snappen...). Als je zijn bakje afpakt kan je soms een enorme knauw in je vinger verwachten, en hij begint enorm te jengelen en het hele circus. Niet fijn dus :')
Afijn, dat hij niet bij de andere katten mag proberen ik en mijn vriend hem natuurlijk bij te brengen maar het helpt niet echt dat zijn moeder niet hard optreed tegen hem :( zij is dan zo van 'Ja hij heeft weer het eten van June en Phoebe gejat' 'Waar was jij toen dat gebeurde?' 'In de huiskamer?'(ze krijgen eten in de keuken) dus dat schiet niet echt op.. We proberen haar aan het verstand te brengen dat er zo natuurlijk geen verandering in gaat komen maar het werkt niet echt.. Het is dan wel zijn kitten en alles maar dat wil niet zeggen dat als hij er een keer niet is daar de opvoeding ook maar gelijk stopt natuurlijk.

Het is nu dus zo ver dat Phoebe haar eten apart moet krijgen, anders durft ze niet meer naar het aanrecht te komen (een deel van het aanrecht is voor de katten, daar staat ook het droogvoer anders vreet de hond het op)(dat is overigens niet het deel waar we eten maken, dat is rechts in de keuken, het 'kattendeel' is links, snap je :+ )(/details). Kemba moet dan ook of naar buiten of in de gang anders jat hij het alsnog. June bijt zoals gezegd wat meer van zich af inmiddels, maar het werkt nog niet ideaal...

Het plan is overigens dat mijn vriend binnenkort het huis uit gaat en mijn kat die nu bij mijn ouders woont (woon op een flatje nu, beetje klein voor haar :+ ) meeneemt. Zij is nog erg speels (4 jaar) en ik denk dat ze nogal wat van elkaar kunnen leren (hebben allebei een beetje moeite in te schatten met wat aan krabben en spelen pijn doet, maar dat is een ander onderwerp). Maar ik zou dan niet willen dat zacht voer eten ook zo'n probleem wordt..

Wie helpt mij/ons/Kemba? :+ :D Alvast bedankt!

Magrathea

Re: Kitten is geobsedeerd door 'natvoer'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 13:21

Oh trouwens, mijn vriend woont dus bij zijn moeder, ik woon op mijzelf, maar ik ben daar wel vaak. Hij gaat binnenkort ook op zichzelf (als hij een keer eerste wordt op de woningbouw 8)7 ). Uiteindelijk wordt het de bedoeling dat wij samen gaan wonen met onze twee poezels <3

Mocht het onduidelijk zijn :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:46

Een kitten moet onbeperkt kunnen eten dus dat doe je goed, als hij al geholpen is zou ik overstappen naar gewone volwassen brokken aangezien je zegt dat hij best al heel groot is.
Hij is duidelijk erg gefocussed op eten en ik zou dan met het natvoer ze apart voeren, hem even in een andere kamer tot de 2 oudere katten klaar zijn met eten.
Of je moet er als politieagent bij gaan staan maar als Phoebe al bijna niet durft te eten is scheiden denk ik een betere optie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 13:51

Ok ja.. :j Maar hoe kunnen we hem nou leren dat hij echt niet doodgaat van de honger en dat hij het eten van anderen moet respecteren?
Ik heb ook wel eens het idee dat hij overal gewoon schijt aan heeft. Net als het 'mensen'aanrecht, daar mag hij niet op komen, en dat weet hij donders goed want als hij het toch doet en je roept 'HÉ' ofzo dan schiet ie gelijk weg. :+

Ander vraagje, hij begint een beetje te dik te worden, kan het zijn dat dat komt door de kittenbrokjes? (Geloof dat we na deze zak al ermee stoppen, maar toch handig om te weten..)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:55

Katten hebben vaak na een castratie minder nodig uit de brokjes en dan kan het voorkomen dat ze van kittenbrokken aankomen daarom kan je na een castratie het beste of minder voeren of overstappen op volwassen brokken of speciaal voer voor gecastreerde katten (al vind ik dat onzin).

Sommige katten blijven heel gefocussed op eten, dat kan aanleg zijn in dit geval denk ik dat hij het natvoer gewoon erg lekker vind.
Je zou er altijd voor kunnen kiezen hem 2 keer per dag natvoer te geven en te kijken of het dan minder wordt.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:55

Natvoer is helemaal niet zo goed voor katten hoor. Ze gaan er meer van schrokken omdat het sneller door de keel glijdt. Harde brokjes moeten ze echt op kauwen wat weer beter is voor het gebit en het tandvlees. En ze gaan er nog extra van stinken op de bak ook.

Overigens kreeg mijn kat ook altijd natvoer. Toen ik van een bevriende dierenarts hoorde dat het niet goed was, kon ik er niet meer mee stoppen. Dit omdat ze het al zo veel jaar kreeg en er echt aan gewend was. Als ik nu weer een nieuwe kat neem, dan krijgt deze geen natvoer meer.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:56

Dat leren accepteren van elkaar eten heb ik allang afgeleerd. Ondertussen heb ik relatief doetjes van katten, maar destijds met die bende bengalen, heb ik ze maar gewoon laten doen. Dat is de enige manier waarop het relatief rustig bleef en ik heel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:01

Mijn kat en die van mijn ouders eten het wel normaal hoor :) De oudjes bij mijn vriend doen het nog netter, ze likken eerst de 'saus' eraf, soms eten ze dan nog wat brokjes, en later eten ze dan de rest pas :=

Hmm okee nou ik zal eens voorstellen dat de kittenbrokjes worden gemengd met het gewone voer :) Het is zo dom nu, Kemba eet het seniorvoer en de dames eten de kittenbrokjes :=

@ Paan, daarom krijgen ze dus onbeperkt harde brokjes :) Zachtvoer is een extraatje, vinden ze heel lekker, dus prima lijkt me :)

2x per dag is misschien een idee.. :) Kunnen we ook proberen.

Het gekke is trouwens dat hij niet echt absurd veel brokjes eet. Gewoon normale hoeveelheden (heb ik het idee in elk geval, kan je nooit precies zien met meerdere katten natuurlijk)

@Leonoor maar die andere twee kunnen het wel.. Goed zodra de ander vertrekt wisselt de ander van bakje maar dat is dan hun eigen schuld :+

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:38

Kemba was 4 weken toen hij werd gevonden en is, neem ik aan, met de fles grootgebracht? Misschien ligt daar wel een oorzaak van het probleem. Wij hebben namelijk ook een kat (was 2 weken toen we m vonden, zo lieffffff!) met hetzelfde probleem. Wij laten inmiddels de boel de boel, want volgens mij veranderd er niets. De andere kat moet maar voor zichtzelf opkomen en niet het kaas van zijn brood laten eten. Dat doet hij dan ook wel, maar alleen als hij het echt lekker vind. Anders laat hij zich gewoon wegduwen.
Twee keer per dag zachtvoer gaan voeren lost het probleem ook niet op. Die van ons kan wel 12 zakjes zachtvoer op (volgens mij, heb het maar niet geprobeerd). Hij lijkt in ieder geval iedere minuut van de dag uitgehongerd en schrokt zijn zachtvoer werkelijk naar binnen... Toch eet hij ook brok en is hij niet mager.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:43

Loetie84 schreef:
Kemba was 4 weken toen hij werd gevonden en is, neem ik aan, met de fles grootgebracht? Misschien ligt daar wel een oorzaak van het probleem. Wij hebben namelijk ook een kat (was 2 weken toen we m vonden, zo lieffffff!) met hetzelfde probleem. Wij laten inmiddels de boel de boel, want volgens mij veranderd er niets. De andere kat moet maar voor zichtzelf opkomen en niet het kaas van zijn brood laten eten. Dat doet hij dan ook wel, maar alleen als hij het echt lekker vind. Anders laat hij zich gewoon wegduwen.
Twee keer per dag zachtvoer gaan voeren lost het probleem ook niet op. Die van ons kan wel 12 zakjes zachtvoer op (volgens mij, heb het maar niet geprobeerd). Hij lijkt in ieder geval iedere minuut van de dag uitgehongerd en schrokt zijn zachtvoer werkelijk naar binnen... Toch eet hij ook brok en is hij niet mager.

Geen idee wat hij toen heeft gekregen. Ik neem aan wel flesvoeding inderdaad..
Maar wat apart dat het blijkbaar vaker voorkomt :)

Charlie (mijn kat) eet niet zoveel zacht voer, maar als ze het krijgt eet ze het wel in 1x op. Geen idee of ze zich weg zou laten jagen, de kat van mijn ouders gaat er altijd netjes naast zitten wachten tot ze wegloopt om de laatste flintertjes op te kunnen lebberen 8)7 . Dus dat wordt dan even kijken..

Maar heb jij dan ook dat zijn droog voer eten wel normaal is zegmaar? Ik vind het gewoon zo raar :oo

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:09

Magrathea schreef:
Maar heb jij dan ook dat zijn droog voer eten wel normaal is zegmaar? Ik vind het gewoon zo raar :oo

Ja dat weet ik zeker. Iedere morgen krijgen ze verse brokjes en dan gaan ze samen zitten eten. Verder zie en hoor ik hem ook wel vaker op de dag brokjes eten.
Ze krijgen echt genoeg, maar op de een of andere manier zit er in zijn systeem dat hij moet pakken wat hij pakken kan, en dan ook nog eens het liefst zo snel mogelijk!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:19

Ik bedoelde meer dat hij daar niet zo gulzig op is als op natvoer..

Mja, naar dat het zo is gelopen :oo misschien dat het ooit wel bijtrekt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:22

de kat vind het superlekker en is gewoon te bang dat hij te weinig krijgt. :D

wat wel wil helpen is om wat minder natvoer te geven en dit door wat droge brokjes heen te prakken.
zo is hij langer bezig,kan de rest ook redelijk rustig eten en zit hij daarna wel vol :j

komt inderdaad wel vaker voor hoor,desnoods hem dus apart zetten en het natvoer dus verminderen en door wat droge brokjes prakken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:56

ellepel schreef:
de kat vind het superlekker en is gewoon te bang dat hij te weinig krijgt. :D

wat wel wil helpen is om wat minder natvoer te geven en dit door wat droge brokjes heen te prakken.
zo is hij langer bezig,kan de rest ook redelijk rustig eten en zit hij daarna wel vol :j

komt inderdaad wel vaker voor hoor,desnoods hem dus apart zetten en het natvoer dus verminderen en door wat droge brokjes prakken

Hebben we ook gedaan ja :j Maar wel alleen met kittenbrokjes.. Want dat hielp dus niet zo, kittenbrokjes zijn natuurlijk ook niet echt groot en knabbelwaardig. Misschien dat het met grotere brokjes beter werkt :j

Bedankt voor de tips allemaal trouwens!