Hond 'plat' leren lukt niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Chip

Hond 'plat' leren lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:05

Hallo!

Ik heb 2 hondjes, Rix & Job.
Rix hebben we al sinds hij puppy was, en hem heb ik al meerdere "kunstjes" aangeleerd.
Nu hebben wij sinds juni er een herplaatser bij, Job, hij was bijna 3 toen we hem kregen.
Job heb ik ook al nieuwe dingen geleerd als Pootje, High five, Op, en we doen behendigheid.
Maar net als Rix, wil ik hem ook leren plat te liggen, met name voor bij de dierenarts kan dat wel eens van pas komen.

Ik weet de 'normale' manier om het aan te leren, een koekje langzaam naar zijn zijkant brengen, maar het probleem is dat hij dan óf gaat zitten, óf gewoon zo ver als hij kan zijn hoofd draait. Ik heb het ook geprobeerd om hem voorzichtig om te rollen, maar hij gaat zó tegen leunen dat het gewoon niet lukt. Edit; Hij kan wel af.
Zij oude eigenaar lukte het ookal niet.

Hopelijk heeft iemand de gouden tip, of een andere manier om het aan te leren :D
* Via Google kan ik niks vinden.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:08

Hoi,

De pup van mijn moeder snapte de normale methode om "af" te leren niet.
Die moest op 1 knie andere been naar voren gestrekt en de hond met een beloning onder het gestrekte been vragen. Zodra de hond daar onder door gaat ligt ie al bijna op de grond. Zo uitbreiden. Nu doet ze het wel op commando.

Misschien heb je er wat aan. ( als ik het begrijpelijk heb uitgelegd....)

Groetjes Charissath

Edit: Ik lees net dat ie wel al "af" kan. Hmmm, sorry.

_Chip

Re: Hond 'plat' leren lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:41

Net weer geprobeerd, langzaam begint hij zijn heupen nu wel op 1 kant te leggen, nu nog uitbreidden op zijn hoofd op de grond neerleggen, iemand daar nog tips mee?

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:43

Kan je het niet proberen op een moment dat hij al ontspannen is en 'vanzelf' op de grond gaat liggen? Die van ons wil soms ook echt niet plat en gaat tegenleunen, maar soms kan je hem zo 'neerleggen', gewoon even goed kijken (op z'n cesars :P ) in wat voor staat ze op dat moment zijn.
Misschien niet zo duidelijk omschreven, maar ik hoop dat je het snapt haha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:56

draai je het koekje over zijn lijf naar de andere kant van zijn lijf om hem plat te krijge of doe je het voorlangs zijn kop/voorpoten?
Misschien iets nemen wat hij nog lekkerder vind?
Mijn hond eerst 'af' geleerd toen 'netjes af' (dus poten opzij leggen)
Daarna plat en gewoon hem geholpen en beloond (dus zelf plat gelegd heel rustig en beheerst). Na 3x snapte hij het al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:15

Kan hij het fysiek wel? Ligt hij dus wel plat als hij gewoon ergens ligt of slaapt? Klinkt misschien raar, maar er zijn echt honden die dat niet doen of kunnen.
Zit er in de 'af' echt rust, ligt hij dan wel ontspannen?

Als hij het wel kan: Let je erop op welke kant zijn gewicht leunt als hij gewoon ligt? Laat hem de kant opdraaien waar hij met zijn heup op leunt, dan is de draai makkelijker te maken.
Verder kan je ook 'plat' gaan benoemen en belonen op momenten waarop hij het uit zichzelf doet. Gewoon observeren dus en elke keer als hij zelf plat gaat liggen (let wel op je timing) noemen dat dat plat heet en dat het heel goed is dat hij dat doet. :D Dat wil soms ook wel werken. :j

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:20

RedPassion schreef:
Kan hij het fysiek wel? Ligt hij dus wel plat als hij gewoon ergens ligt of slaapt?
Zit er in de 'af' echt rust, ligt hij dan wel ontspannen?

Ja, dit kan hij wel gewoon, wel houd hij het koekje goed in de gaten, maar het is wel ontspannen.

RedPassion schreef:
Als hij het wel kan: Let je erop op welke kant zijn gewicht leunt als hij gewoon ligt? Laat hem de kant opdraaien waar hij met zijn heup op leunt, dan is de draai makkelijker te maken.

Dan ligt hij 'gewoon' met beide benen onder zijn lichaam. ik zal eens kijken als hij zelf gaat liggen, of hij steeds 1 dezelfde kant opdraait.

Het probleem is ook, dat hij zó erg kwijlt, en het dus wat geduld kost om hem op zijn zij te krijgen, dat de koekjes af en toe letterlijk uit mn hand glijden :')

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:22

dierenfan schreef:
draai je het koekje over zijn lijf naar de andere kant van zijn lijf om hem plat te krijge of doe je het voorlangs zijn kop/voorpoten?

Nee, voorlangs, tot ik mn hand ongeveer bij zijn schouder heb, maar dan draait en wurmt hij zo, dat hij alsnog bij het koekje kan, zonder op zijn zij te liggen, slimme hond :')
Naja, iets wat nog lekkerder is, hij kwijlt al genoeg, gister rolde hij al in zijn eigen 'zwembad' :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:35

Lauwttje schreef:
dierenfan schreef:

Nee, voorlangs, tot ik mn hand ongeveer bij zijn schouder heb, maar dan draait en wurmt hij zo, dat hij alsnog bij het koekje kan, zonder op zijn zij te liggen, slimme hond :')
Naja, iets wat nog lekkerder is, hij kwijlt al genoeg, gister rolde hij al in zijn eigen 'zwembad' :j

Ik leer het altijd over het lijf aan. Dus kop naar de kant laten draaien waar zijn achterpoten ook liggen en dan door laten draaien over zijn rug en mijn ervaring is dat veel honden dan gaan.