vetbult onderzoek bij hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

vetbult onderzoek bij hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:39

Afgelopen week naar de DA geweest voor een bultje in mijn rottie zijn bek, alleen we kwamen ook een grotere tegen bij zijn borstbeen.
Nu zij de DA dat het dus ook een vetbult kon zijn.
We hebben afgesproken, omdat hij geen last heeft van het bultje in zijn bek het een maandje aan te kijken, want als het als een gek groeit is het duidelijk genoeg dat het om een kwaadaardige tumor gaat.
Daarnaast komen bulten in de bek eigelijk altijd terug na het weghalen.
Dit gebeurd trouwens wel eind deze maand, dan doet ze dus ook gelijk een biopt en een biopt van de bult bij zijn borstbeen.
Bij hem zit het vast, trouwens.

Omdat ik me toch niet zo prettig voel ben ik gaan zoeken op vetbulten.

Nu las ik dus op verschillende plekken, ja ff aanprikken en ze wisten wat het was?
Lees ik dan een verkorte versie op het biopt maken/ opsturen / onderzoeken?
Of is dit idd gewoon aanprikken en gelijk weten of het een vetbult is?

Want Bij mij had de DA het idd over een biopt + het opsturen ervan.

Als het ook anders kan dus aanprikken en klaar doe ik dat toch liever en tja dan had ik dat dus ook gelijk laten doen op het moment dat ik daar was met hem.

Ik heb totaal geen ervaring met vetbulten of zelfs tumoren bij mijn dieren dus ben echt een leek.

Bel maandag zoiezo de DA weer omdat ik me er toch niet helemaal prettig bij voel, maar info zoeken kan natuurlijk geen kwaad.
Het is een rottie op leeftijd, ( 10 jaar)
In zijn lijn zit kanker, zowel zijn vader als broertje zijn er aan overleden ( broertje was 6 vader 9)
Wat het ook wat meer zorgelijk maakt.

Hopelijk weten jullie hier meer over?

Lisafox

Re: vetbult onderzoek bij hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:47

Bij onze jack russel van 11 zitten heel veel vetbulten, op haar schouder en haar kont enzovoort.
Als er weer een nieuwe is, laat ik het altijd even nakijken. Gaat bij ons heel snel, even aanprikken onder de microscoop en dan kan hij direct zien of het vet is.
Snap niet waarom hij het opstuurd, hij kan zelf onder de microscoop kijken. is denk ik ook een stuk goedkoper denk ik.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:51

Tja ik heb ook geen idee, dat was ook de rede dat ik eens wilde vragen of andere hetzelfde hebben.
Want tja weer afwachten, ik vind het maar niks.
Heb liever gelijk het antwoord als ik daar ben.
Rottie is nog erg vrolijk, zelfs vrolijker dan normaal, wel 2 kilo minder dan wat hij hoort te zijn, maar goed hij is ook afgevallen door een dieet dus kan ook niet zeggen of het komt omdat die dus kanker zou kunnen hebben, of te lang op dieet heeft gestaan.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:08

Een vetbult kan hij zelf ondetzoeken, als hij een microscoop heeft, fan heb je met 5 minuten de uitslag.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:12

zoals hierboven al gezegd, kan inderdaad onder de microscoop. Even een naaldje erin, beetje opzuigen en bekijken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:17

Dat hebben ze bij onze hond (10 jarige labrador) ook gedaan, was ook gewoon vet. Het werd wel steeds groter en een paar maanden terug is het (gedeeltelijk) weggehaalt (kon niet helemaal). Maar dat 't een vetbult was was ook gewoon gedaan door aanprikken zoals hierboven omschreven.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 23:56

Nou ben vandaag toch maar geweest.
de DA heeft 4 monsters genomen, waar vrij veel vettig spul uitkwam, of nou het oogte vrij vettig.
Bij 1 zat er wat meer bloed bij.

DA zei dan ook dat het een goede kans was dat dit idd om een vetbult ging.
Ze sturen het op en krijg op zijn laatst volgende week de uitslag.

Nu maar hopen dat het idd om een vetbult gaat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:03

Eeerlijk? Ik zou bij dieren op leeftijd het niet eens laten onderzoeken, laat staan ermee naar de DA gaan (tenzij voor algemene controle/ enting)

Wat word je er nou in principe wijzer van? Nee, het is geen kanker, amar een vetbult. Ja het is kanker, maar je hond is te oud voor narcose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:12

ik heb dit ook gehad bij mijn hond.
Via een prikje kan de DA bekijken of er veel/weinig vet inzit.
Hiermee heb je geen 100 procent zekerheid.

Je kan de vetbult weg laten halen en deze laten opsturen.
Daar word deze onderzocht op kwaadaardig weefsel.

Ik heb dit laten doen bij mijn toen nog 8jarige hond. De bult is netjes weggehaald en ik was blij met de uitslag.
Het kan zijn dat de veltbult terug komt . Ik controleer mijn hond regelmatig.
Ik ben blij met mijn beslissing toendertijd en de uistlag voelde voor mij als een opluchting.
Tevens kan een bult ook groeien. Ik vond het onprettig om mijn hond met een bult te zien.

Heel veel succes met je beslissing,
Ik zou idd nog even met de DA bellen om te vertellen dat je ermee zit. Hij /zij kan advies geven omtrend zijn leeftijd.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:23

IndianLady schreef:
Eeerlijk? Ik zou bij dieren op leeftijd het niet eens laten onderzoeken, laat staan ermee naar de DA gaan (tenzij voor algemene controle/ enting)

Wat word je er nou in principe wijzer van? Nee, het is geen kanker, amar een vetbult. Ja het is kanker, maar je hond is te oud voor narcose.

Mee eens, mits de hond geen pijn heeft natuurlijk.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:33

Onze lab begon in 2005 al een bultje krijgen, door een DA aan laten prikken en hij kon meteen al zien dat het om vetweefsel ging. Bij honden gaat het in de meeste gevallen om goedaardige bulten, die overigens wel last kunnen geven als ze te groot worden.
Vervolgens 2 jaar geleden een bultje op z'n wang gekregen, dat wel in de weg zat, het beschadigde en ging bloeden. Vanwege zijn leeftijd, hij was toen al 12 en narcose durfde de DA niet aan, heeft hij een roesje gehad en een lokale verdoving en is dat bultje weggehaald, en is ook weggebleven. Volgende maand wordt hij, met al z'n overige bulten en ouderdomskwaaltjes, alweer 14,5 jaar, een respectabele leeftijd.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 02:09

Talietjuh schreef:
ik heb dit ook gehad bij mijn hond.
Via een prikje kan de DA bekijken of er veel/weinig vet inzit.
Hiermee heb je geen 100 procent zekerheid.

Je kan de vetbult weg laten halen en deze laten opsturen.
Daar word deze onderzocht op kwaadaardig weefsel.

Ik heb dit laten doen bij mijn toen nog 8jarige hond. De bult is netjes weggehaald en ik was blij met de uitslag.
Het kan zijn dat de veltbult terug komt . Ik controleer mijn hond regelmatig.
Ik ben blij met mijn beslissing toendertijd en de uistlag voelde voor mij als een opluchting.
Tevens kan een bult ook groeien. Ik vond het onprettig om mijn hond met een bult te zien.

Heel veel succes met je beslissing,
Ik zou idd nog even met de DA bellen om te vertellen dat je ermee zit. Hij /zij kan advies geven omtrend zijn leeftijd.

Ben al geweest he :)
We hebben een bioptie gedaan en dat word opgestuurd :j

Daarnaast zie ik dat mensen het niet zouden doen, tja dat is jullie keuze.
Of het nu kanker is of een vetbult, zou het toch wel graag willen weten.
En te oud voor een operatie of de narcose is onzin, ligt er helemaal aan hoe de hond er verder aan toe is.
Rottie in kwestie is altijd gezond geweest, in die 10 jaar dat ik hem heb ben ik 1 keer eerder bij de da geweest voor een sneetje in zijn penis :')

Maar goed dinsdag of eerder de uitslag, dus ben erg benieuwd, het ziet er op dit moment dus wel goed uit.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 02:20

Ik zeg alleen dat ik met een 10/11 jarige hond het medische circuit niet meer in ga.
Zeker niet met een Rottweiler die vaak toch al geen 16 worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:56

Eens met Thirty.

Mijn overgrootmoeder (Alzheimer) had op 91 jarige leeftijd een bobbeltje in haar borst. Hebben we niet laten onderzoeken. Wat doe je het arme mensje er allemaal mee aan, vaak pijnlijke, niet echt prettige onderzoeken en je kan in principe niks met de uitslag.

Onze hond is met bulten 15,5 geworden, de andere hond 15 en 6 dagen.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 10:36

Tja en ik wil het wel graag weten, ieder zijn ding he :D en ik respecteer de keuze van een ander uiteraard.

Ik voel me er gewoon zelf prettiger bij als ik weet of het om kanker of een vetbult gaat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:49

Ik snap het wel hoor. Het ligt er ook aan hoe je hond er aan toe is. Onze is nu bijna 12 en die heeft cushing en artrose. Vorig jaar baarmoederontsteking en jaar daarvoor ruggenmerginfarct gehad. Heb nu ook een kleine bult gevonden op haar zij en die laat ik lekker voor wat het is.

Ik vond en vind dat ze er nog heel prima aan toe is (daarom ook laten opereren voor de (zeer beginnende) baarmoederontsteking), maar het houdt wel een keer ergens op. Wat het ook is, ik zou het nu toch niet laten behandelen. Dus steek ik bij deze liever mn kop in het zand. Maar als jouw hond nog helemaal goed is, ik vind normaal gesproken ook wel erg fijn om het wel te weten.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:55

Thirty schreef:
Ik zeg alleen dat ik met een 10/11 jarige hond het medische circuit niet meer in ga.
Zeker niet met een Rottweiler die vaak toch al geen 16 worden.

Ik vind dat je gelijk hebt, ik zou dat ook niet meer doen op deze leeftijd.
Ik heb ook een Rottie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:11

ligt er toch aan hoe een hond op die leeftijd eraan toe is,mijn 'oude' hond ( ook 10 maar een groot ras) heeft 2 vetbulten en die worden eind van deze maand weggehaald,hond is super gezond,waarom zou ik ze dan niet weg laten halen?

hier is geen leeftijdsgrens voor evt weghalen of onderzoeken en behandelen,maar kijk wel hoe een hond er zelf verder bij loopt :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:12

Eens. :j

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:25

kimmie261 schreef:
ligt er toch aan hoe een hond op die leeftijd eraan toe is,mijn 'oude' hond ( ook 10 maar een groot ras) heeft 2 vetbulten en die worden eind van deze maand weggehaald,hond is super gezond,waarom zou ik ze dan niet weg laten halen?

hier is geen leeftijdsgrens voor evt weghalen of onderzoeken en behandelen,maar kijk wel hoe een hond er zelf verder bij loopt :)

Hier ook niet, al is de grens bij mij helaas wel als hij idd wel kanker zou hebben, maar dat heeft ook met zijn lijn te maken...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:32

Mijn hond heeft ook een vetbult die vastzit aan het borstbeen. Ze is ook tien jaar oud. Ik heb zo'n jaar a twee jaar geleden in paniek de DA gebeld, want ja je denkt dat het iets slechts is. De DA heeft in de bult geprikt en wat eruit kwam op een glaasje gespoten en bekeken. Daarop was erg duidelijk te zien dat het alleen vet was (gelukkig!). Nu heeft ze ook een bult gekregen op haar voorpoot, maar die zit los en is ook duidelijk te zien dat het een vetbult is.

DA vertelde ook over die bult op het borstbeen dat die heel moeilijk was om operatief weg te laten halen. De bult zit "vast" aan het weefsel, en juist daarom moeilijk weg te halen. Ik heb dan ook besloten om de bulten te laten zitten. Ze heeft er totaal geen last van.