roodkleurige urine konijn, plantpigment?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

roodkleurige urine konijn, plantpigment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 12:53

Hoi bokkers,

Sinds gister woon ik op mezelf. Ik heb mijn 2 konijnen ook meegenomen en die zitten in een buitenhok/ren. Ik ben er straks heen gegaan en wat me op viel was dat de plasplekken roder gekleurd waren. Ik in de stress over wat het kon zijn. Ik heb gauw gegoogled en het eerste wat me op viel was plaspigment,
hierbij stond dat konijnen bij het eten van b.v. dennentakken roodkleurige urine kunnen krijgen en dat dit geen kwaad kan en dat je hierbij niet in paniek hoeft te schieten en veel mensen onnodig naar de dierenarts gaan.
Nu staat er wel een soort boom langs en ik weet niet zeker of het een soort dennentakken zijn.. hier is wel van gegeten. Ik ga ze weg snoeien en als het goed is zou het tussn de 1-3 dagen weg moeten gaan zoals ik las.
Hebben andere mensen hier ervaring mee? Ik ga het even goed in de gaten houden en anders maandag meteen naar de dierenarts.

Groetjes Chantal

8nnemiek

Re: roodkleurige urine konijn, plantpigment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:58

Bij mijn vorige konijn zag ik dat ook regelmatig. Ik heb het toen opgezocht, en het kan helemaal geen kwaad. Ik weet niet meer waar het door kwam.

Maar stel dat het konijn erg rustig is voor zijn doen, of weinig eet, dan zou ik wel even naar de DA gaan, want dan zou het misschien iets als een blaasontsteking kunnen zijn..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 13:02

Sowieso moeten ze nog even wennen aan hun nieuwe omgeving natuurlijk, maar ze eten beide tot nu toe goed. Drinken is lastiger controleren natuurlijk maar dr was goed gedronken.
Het eten van die takken kan dus ook niet kwaad?

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:04

wij hadden ze rode bieten gegeven := nou dan weet je het wel he?
we schrokken ons dood want ze was drachtig. :+

me moeder zei s'avonds, oh ze heeft rode bieten gegeten.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 13:08

:= das echt schrikken ook dan zeg. zeker als ze drachtig is!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:11

Bij twijfel de urine opvangen en weg brengen..

Mijn voedster had ook rode urine en bleek achteraf een zwaar ontstoken baarmoeder te hebben. Ze is dezelfde dag nog geopereerd.

Ik moet wel zeggen dat ik zeker wist dat het niet door fruit of groente kwam, anders zou ik het even aankijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:27

Ik zie het soms ook bij mijn konijnen. Ze eten prima, ik maak me geen zorgen. :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:29

Ik ben ook een keer heel erg geschrokken bij mijn jonge konijntje. Er liep allemaal ''bloed'' in de rand van de kooi. Complete paniek... Bleek ook gekleurde urine te zijn :P