op buitenrit met hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

op buitenrit met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:50

Vandaag voor het eerst op buitenrit geweest met mijn paard plus 3 honden.
2 honden kunnen los en blijven perfect bij me lopen na eerst even onwennig rondom het paard te rennen als we gingen draven gingen ze daarna netjes naast of een stukje achter het paard lopen. Deze kan ik ook terug roepen als ze herten etc. zien.

Echter mijn 3de hond is meer een probleempje. Aangezien ze een sterk jachtinstinct heeft en meteen achter een hert aan gaat als ze er eentje ziet hou ik haar veelal aan de lijn aangezien je hier struikelt over de herten. Dus ook aan de lijn naast het paard terwijl ik haar lijn in mijn hand houd zodat ze meteen los is voor als er iets gebeurt.
Maar het gaat voor haar altijd te langzaam of te snel. Het is dus alleen maar trekken of gesleurd worden en bovenop een paard is het moeilijker om haar te corrigeren. Ze let wel goed op het paard en het paard ook op haar dus ben niet zo bang dat ze per ongeluk een tik krijgt. Ze heeft overigens een tuig om.

Op een gegeven moment was ik het een beetje zat en zag toch geen herten in de weide omgeving. Dus haar los laten lopen wat perfect ging. Ze ging mooi voor me lopen en hield me steeds in de gaten, dat is het probleem niet.
Maar totdat je toch een groep herten tegenkomt gaat ze er weer achteraan, ik heb haar al snel weer kunnen onderscheppen maar fijn is anders... als ik gewoon wandel kan ik haar ook niet terug roepen als ze herten ziet of een vers spoor ruikt, heb alles al geprobeerd maar er gaat dan een knop om waardoor ze alleen maar aan die herten denkt.

Enige suggesties waardoor het makkelijker zou gaan?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:43

Eerst zonder het paard je honden voor elkaar hebben, dan pas een stap verder gaan bijv fiets of step en dan paard.

Ook met een jacht instinct kunnen ze leren luisteren alleen moet je echt heel consequent zijn komen betekend ook komen maar maak het leuk zorg dat je leuker word dan de afleiding, vaak werkt een ander commando voor hier waarin je dus direct een truukje wil zien bijv. touch en dat zorgen dat ze je aanraken met de neus daarna volgt een beloning naar keuze, deze beloning kan je dan net zo lang rekken tot de herten of andere wild weg is. Hierdoor komt de hond want ze weet dat er iets leuks volgd zonder de andere betekenis van Hier wat vaak "vast aan de lijn want" betekend

Edit: taalfoutjes :)

sunny_l0ve

Re: op buitenrit met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:53

Een hertenkamp opzoeken? En dan naast het hertenkamp spelletjes gaan doen zodat de bal of een ander leuk spelletje leuker word dan de hert. Zo heb ik mijn hond ook zijn obsessie voor paarden afgeleerd. Alleen zijn herten toch iets schaarser....

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:58

sunny_l0ve schreef:
Een hertenkamp opzoeken? En dan naast het hertenkamp spelletjes gaan doen zodat de bal of een ander leuk spelletje leuker word dan de hert. Zo heb ik mijn hond ook zijn obsessie voor paarden afgeleerd. Alleen zijn herten toch iets schaarser....

In het gebied waar Odilia zit zijn paarden schaarser dan herten.. :') !

Sylvia, misschien moet je er bij vermelden dat je daar maar weinig mensen tegen komt..
Verder ben ik van mening, dat Floortje gewoon een te grote obsessie voor herten heeft.. daar kan ze niets aan doen, het zit nou eenmaal in haar.. maar als jij het niet fijn vindt om haar telkens kwijt te zijn, dan zou ik er voor kiezen om haar tijdens het paardrijden desnoods thuis te laten, maar dat is misschien lastig, want volgens mij komt ze gewoon over het hek heen? Althans dat deed ze wel bij mij.. haha.. :') !

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 12:04

Ik heb al geprobeerd om inderdaad iets leuks te doen zodat ze sneller naar me toe zou komen maar niks helpt. Niet alle honden zijn daarop te trainen is mijn ervaring, een vriendin van me heeft een golden met hetzelfde probleem. en als zij het niet voor elkaar krijgt, weet ik het ook niet meer aangezien ze ontzettend veel weet van honden en hun gedrag.

Ik heb mijn honden prima onder controle, op de fiets gaat het ook prima dit doe ik regelmatig. maar dan kan ik het tempo aanpassen als ze moe word, met paard is dat moeilijker.

en hier geen hek waarachter herten zijn helaas, wel een goed idee!

@ femke: ze kan er inderdaad overheen en die zwerfhond heeft het nu ook ontdekt alleen Boris gaat alleen als ik achter ben. verder komen ze er niet overheen.
En tja, ze vind rennen zo leuk dus wil wel een poging wagen dat ze ook meekan maar het moet wel leuk blijven.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 14:00

Misschien heb ik het wat verkeerd neergezet maar ik bedoel om tips hoe ik haar aan de lijn netjes mee kan krijgen te paard. Ik heb een keer foto's van een bokker gezien die de hond ook aan de lijn mee had.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:14

Ik volg dit even, ik wil ook graag aangelijnd met mijn hond gaan buitenrijden, want mijn hond is nogal fel tegen andere honden en daarom is het niet handig om haar los te hebben ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:19

het is zelfbelonend gedrag, het is altijd leuk om erachteraan te gaan, en dat is iets wat lastig is om te corrigeren. je kan een teletac overwegen. wat ik laatst met het stronteigenwijze hondje van mijn zus heb gedaan is 2 honden aan elkaar knopen met een halve meter lijn ertussen. schijnt in engeland gebruikt te worden om jachthonden op te voeden; de jaarlingen worden aan een oudere vastgeknoopt en nemen op die manier de commando's over. weet echter niet of dit met een oudere hond ook op die manier werkt, en je beperkt beide honden wel in hun vrijheid :)
echt aan een lijn mee blijven nemen kan ik je niet goed verder mee helpen, dan zou ik denk ik uitbundig belonen zodra het goed gaat (met stem), je zou zeggen dat het kwartje dan vanzelf moet vallen :D

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:25

Mijn hond neemt ook de benen als hij herten ziet, maar niet als ik te paard ben. Dan is de focus op het paard blijkbaar groter dan wanneer ik lopend ben. Wat ik wel deed, was als ik merkte dat hij iets zag of hoorde, direct aandraven of zelfs weg galopperen, dan heb ik direct de focus terug en volgt hij mij. Misschien heb je er wat aan.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 11:47

de hond aan een andere hond is een goed idee, hier al eerder over gehoord. alleen ben ik dan bang dat ze minder goed oppassen en de lijn tussen de benen van het paard terecht komt.
Wegrijden heb ik ook geprobeerd, ze zeggen dat de meeste honden maar 1 ding tegelijk kan maar deze dus wel. ook al zit ik in galop en rent ze keurig met me mee zal ze nog achter herten aangaan als ze die tegenkomt.

Volgens mij komt er op neer dat stem beloning de enige optie is, ze luistert ook super als je eten als beloning geeft maar dat gaat wat lastiger als je op een paard van rond 1.70 zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:08

en wat als je de hond aan een flexi meeneemt? dan kan ze zelf kiezen waar ze loopt tegenover het paard, en heb jij wel nog altijd de lijn vast ... (desnoods knoop je de flexi aan je zadel met een touwtje, die je, als er iets gebeurd, zo kunt losstrekken?)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:01

In mijn geval gaat dat niet werken, ik denk niet dat een flexi lijn op kan tegen een hond van +/- 35kg in een flinke vaart...

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 17:39

Bij mij helaas hetzelfde geval. Al zijn er nu wel een hele goede, zware flexi die aardig wat kan hebben. maar daar zit ook het nodige kosten plaatje aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:12

Pippaa schreef:
In mijn geval gaat dat niet werken, ik denk niet dat een flexi lijn op kan tegen een hond van +/- 35kg in een flinke vaart...

wij verkopen er in de winkel speciaal voor honden van 50 + kilo, in lengtes tot 8 meter dacht ik.
Die dingen kunnen heus wel iets hebben hoor.
ik heb mijn hond commando ho aangeleerd. (ik zei ho vlak voor de leiband teneinde was, eerste keren vloog die ondersteboven, daarna begon die af te remmen bij het woordje Ho :D )