Werkende en een hond in huis, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Werkende en een hond in huis, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:54

Allereerst: we nemen geen overhaaste beslissingen, we hebben het er al vaker over gehad maar n.a.v. onderstaand verhaal beginnen we er wat serieuzer over te denken.

Mijn ouders hebben een (kleinere) supermarkt in een dorp zo'n 10 km verderop. Mijn vader is van 6.30-18.30u weg, mijn moeder van +/- 8.00-17.00u. Ik ben op dit moment werkloos (woon nog thuis) maar wel werkzoekende. We hebben nog een studente in huis, zij heeft wisselende schooltijden (HBO) maar is ook wel geregeld thuis.

Een van de medewerkers van de winkel heeft pups, kruising naakthond (moeder) met mopshond (vader). En nee, het was niet een geplande kruising ;) Mijn moeder is laatst al wezen kijken en ik vanmorgen. Om heel eerlijk te zijn, ik vind naakthonden helemaal niks :o Maar een van de pups, een teefje, is echt geweldig leuk! Zij heeft wel haar :D en heeft best wel veel van pa. Ik dol enthausiast terug naar de winkel van mijn ouders, bleek dat ook al de favo van mijn moeder te zijn :+ Pa is er nog niet geweest, maar als die gaat kijken is hij ook vast en zeker flieft 8-)

Mijn ouders lopen alleen tegen de volgende punten op:
- Als ik weer aan het werk ben, is er niet vaak iemand thuis
- Oppas regelen als we met vakantie zijn (meestal als mijn ouders weg zijn ben ik voor ze aan het werk en voor de rest thuis, maar ze vinden dit wel een struikelblok)
- Hare majesteit de koningin: onze kat ~~}>

Dierenarts kosten e.d. zijn we van op de hoogte. We hebben altijd al dieren gehad en weten dat er altijd wat kan gebeuren en dat daar extra kosten bij komen kijken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de werkende mensen met een hond vooral het eerste probleem op lossen?
Wat betreft de kat, om haar zouden we het altijd kunnen proberen, maar we weten niet hoe dit gaat omdat ze best wel dominant kan zijn.

Samir

Re: Werkende en een hond in huis, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:57

De eerste tijd is er bij ons altijd iemand thuis geweest, daarna was er voor ons de mogelijkheid om tussen de middag naar huis te gaan voor de hond... Alleen zitten moet opgebouwd worden dus is het voornamelijk belangrijk om de eerste tijd aanwezig te zijn ook voor zindelijkheid. :)

Ben wel erg benieuwd naar zo'n kruising trouwens. :+

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:15

Ja ik zal kijken of ik er dindsdag weer even heen kan, dan moet ik weer werken.
De pups zitten nu in de garage omdat het in huis wat te druk werd (ze hebben nogal, euhh, veeeeeel beesten ;) ) en het was niet heel erg licht daar.

De komende weken zit ik nog wel thuis, of er moet ineens veel aanbod van werk komen maar die kans acht ik niet groot ... Mochten we voor een pup kiezen dan ben ik er de eerste tijd wel bij. Ik heb het er ook met mijn moeder over gehad om een soort kennel bij de winkel te maken zodat bij eventuele lange dagen de hond ook mee kan naar de winkel.

*edit* Heb de MP advertentie gevonden.
http://link.marktplaats.nl/512307751

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:33

Dat zou ik echt niet eerlijk tegenover de hond vinden, ik voel me al schuldig als hij 3 uur alleen thuis is...

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:03

Dit kan niet :n
Een jonge hond moet opgevoed worden, heeft beweging nodig en aandacht. Krijgt hij dit niet, of tekort als in jou verhaal als jij weer te werk gaat, gaan ze probleem gedrag ontwikkelen.
En daar zitten de asiels nokkie vol mee.
Ook loop je gezondheidsrisico's; als je hond ziek wordt of iets gesloopt heeft en ingeslikt loop je risico dat je je hond dood aantreft.
Ik zou het niet doen. Uitlaatservice is wel een optie, maar dan geef je een nog groter stuk opvoeding uit handen.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 19:07

xRomana schreef:
Dit kan niet :n

Vandaar dus mijn vraag hoe werkende mensen dit doen ;)
Qua opvoeding; ik ben bang dat ik nog wel even thuis zit dus dat komt wel goed.

Nogmaals, de pup is er (nog?) niet en we gaan eerst e.e.a. bekijken voordat we een beslissing maken. We gaan niet over 1 nacht ijs, zit daar maar niet over in ;)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:13

ik werk fulltime en Heb een flinke hond. Opvoeding alleen gedaan en er vakantie voor opgenomen. Als ik lang aan het werk Ben gaat hij naar de kennel. Anders is hij alleen thuis. Het alleen zijn moet je in hele kleine stappen opbouwen. Ik Heb een hele fijne makkelijke hond er aan over gehouden. Het kan zeker wel en hij is beslist niet zielig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:14

Hoe vaak en hoe lang is de hond alleen dan?

Werk normaal 4 dagen in de week, 2 dagen thuis. Vriend werkt in de bouw en is meestal zo rond half 4 thuis. Dus hond is dan tussen half 8 en half 4 alleen. Tis dat ze daar geen moeilijkheden mee heeft, maar ik vind het behoorlijk rot. Als het een pup geweest was dan had ik daar niet voor gekozen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:42

Niet. Als je geen dagopvang hebt tenminste. Hele dagen alleen thuis is niets voor een hond, helemaal geen pup. Je zal ook eerst geruime tijd vrij moeten nemen zodat de hond kan leren zindelijk te worden en hij moet het op kunnen houden voor de tijd dat je weg bent. Neem zeker een maand, liefst nog veel langer.
Ook het alleen leren zijn moet opgebouwd worden, en hele dagen in een bench....Nee dank je.

Zou echt wachten tot er (veel) meer tijd is. Dit zou een egoistische keuze zijn.Pupje is beter af bij iemand die meer tijd heeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:05

ik mag ze meenemen bij mijn ene werk en andere werk zitten ze bij mijn ouders die wel thuis zijn.
Bij jong hondje zou ik gaan voor dagopvang en langzaam afbouwen en meer thuis laten totdat hij goed alelen thuis kan zijn.

Mocht ik later alleen werk hebben waar ze niet mee naartoe kunnen spijtig dan een hond komt er!!! Dan honden die goed alleen kunnen zijn en huis met tuin waar ze altijd in kunnen als ze willen via bijv. hondenluik. Tussen de middag maken dat ik naar bijv. een dijk in de buurt kan waar ik mijn brood kan eten wat ik van te voren al klaar maak om zo meer tijd over te houden en voor en na werken ook lekker mee wandelen/trainen.

Weet namelijk 100% dat ik mijn honden/dieren veel meer kan bieden dan dat ze bij vele andere gezinnen krijgen waar wel altijd iemand thuis is

Ik bedoel maar voor mij is het geen opoffering om half uur /uur met de honden bezig te zijn 's ochtends vroeg voor werk en tussen de middag alleen tijd te hebben voor de honden en na het werk ook.

En als het 5 volle dagen achter elkaar is dan de 3de dag een dagopvang regelen (bijv. waar ik werk is het 7,50 per hond per dag dus goed te doen als je werkt) en dan krijgen ze die ene dag in de week een volle dag drukte e.d. om zich heen zodat ze er weer tegen kunnen.

Als ik niet werk ben ik namelijk bijna 100% beschikbaar voor mijn dieren!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:08

Ik vind het niet leuk voor een hond als hij zolang alleen is.
Ga je er bv wel lang mee lopen als je thuis komt na je werk wat voor weer het ook is?
Of is het even 5 minuten naar buiten en snel weer naar binnen omdat je het zat bent na je werk?

Ik vind als iedereen fulltime werkt neem dan geen hond
doe het dan later ooit eens als de situatie anders is

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:14

Niet. Het is een pup, de eene pup leert ook sneller dan de ander. Onze pup van 7 maanden is al zindelijk, maar een andere pup van ongeveer dezelfde leeftijd van kennissen leert veel langzamer, als je die de hele dag alleen laat, piest 'ie alles onder..

Overigens werkt mij pa fulltime, mijn moeder maar 3 daagjes (en dan ook nog eens nachtdiensten > schiphol), ik ga stage lopen en ben doordeweeks niet voor half 7 thuis, mijn zusje is om half 4 thuis en bij mijn broertje wisseld het erg.

Bij ons zit hij maar erg kort alleen want mijn moeder is bijna altijd thuis maar als ik straks mischien een vriend heb, en we werken allebei fulltime, nee dan is er geen tijd voor een hond, zou me verschrikkelijk zitten opvreten dat het beestje alleen zit.

Waarom nemen jullie dan geen katten? Katten kunnen veel beter alleen thuis zitten, die hebben immers de kattenbak waar ze hun behoefte op moeten doen, en als je er 2 neemt, zijn ze nooit alleen maar altijd met hun soortgenoot. Maar ook dan zou ik geen kitten nemen, maar een leuk poezenkoppel uit het asiel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:19

WAT EEN SCHATJES <3 Pas maar op want ik ga er zo zelf een halen :+

Ik weet niet wat voor supermarkt je ouders hebben, maar kan de hond niet mee? Ik neem aan dat je ouders elke dag wel administratie te doen hebben, als de hond op kantoor zit kunnen ze er zo heen en bij het werken zitten ze er gezellig bij.
In de opvoeding moet je natuurlijk wel veel tijd vrijmaken, bovenstaand is bedoeld voor als ie wat ouder is. Maar als jij voorlopig nog wel 'vrij' hebt en je ouders ook regelmatig een dagje vrij nemen komt het helemaal goed denk ik. Nogmaals wat een schatjes zeg <3

Alleen zijn kan je overigens best opbouwen hoor.. Hond van mijn vriend slaapt als ze alleen is (altijd als we binnen komen komt ze zich uitrekkend uit de mand), maar die is dan ook wel een ouwe Ierse wolfstaart van 11 :)

Editje over de kat: die van mijn vriend zijn ook dominant als de ziekte en de hond vind dat prima. Zelfs als de kat (maatje miniscuul) in haar mand ligt (maatje grooote hond) haalt ze het niet in haar hoofd om erbij/op/naast te gaan liggen :+

Nog een edit: ik kom vaak genoeg in winkels waar de hond lekker achter de balie op zijn kussentje ligt, kwestie van leren dat dat zijn plek is :)

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:26

Ik vind eigenlijk ook dat je niet aan een hond moet beginnen als je werkt of weinig thuis bent en geen ruimte hebt voor het beest om lekker rond te struinen. Mijn man en ik hebben allebei altijd honden gehad thuis, willen er graag ook een of liever twee, maar we werken allebei full time en daarnaast nog het paard en zijn dus weinig thuis. Dus afgesproken dat hoe graag we het ook willen, er komt pas een hond als we minder werken of een vrijstaand huis hebben met genoeg grond er omheen zodat de hond lekker buiten kan zijn als wij er niet zijn. Mijn moeder werkt ook full time en heeft een hondje, maar dat is helaas zo gelopen door omstandigheden, de eerste pakweg zeven jaar van zijn leven heeft de hond het grootste deel van de dag altijd iemand in de buurt gehad (plus twee andere honden dus speel maatjes) en toen de situatie thuis ongewild veranderde konden we niet zomaar het hondje wegdoen. Nu is hij er helemaal aan gewend, ook al wat ouder dus slaapt veel maar wordt voor het werk twee x uitgelaten (om zes uur en half acht), na het werk ook nog minimaal drie keer en als mijn moeder laat uit haar werk is gaan mijn man en ik de hond tussendoor een x uitlaten.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:33

ik heb sinds 3 kwart jaar ander werk fulltime 36 uur, hiervoor had ik een eigen zaak en ging mijn hondje mee. nu laat ik ze dus uit voor ik van huis ga, en vervolgens pas weer als mijn vriend thuis komt, sávonds gaat ze meestal lekker mee naar mijn paardje. dan kan ze der energie kwijt, het gaat prima hoor. maar toch als ze er niet meer is wil ik geen hond meer. tenzij ik minder zou kunnen gaan werken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:49

Hoe doen jullie dat dan met uitlaten? Je kunt een hond toch niet 8 uur zonder uitlaten laten zitten?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:54

ik heb ook een hond en ik ben op woensdag donderdag en vrijdag werken. Op dinsdag heb ik stage dat is meestal maar 4uurtjes. Zodra wij gaan werken, zetten we de hond buiten.
Wij wonen op een boerderij en hebben een nachthok voor hem neergezet waar hij lekker warm en droog in kan gaan liggen en verder heeft hij dan een groot terrein om te bewaken, spelen, rennen enz.
Wij hebben ook een oppas geprobeerd maar helaas kan niemand hem pakken als wij er niet bij zijn dus dat is geen optie.
De buren langs ons zijn altijd thuis en die houden hem een beetje mee in de gaten als wij zijn werken.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:02

Kan je er dan geen hond bijnemen? Alleen is ook maar alleen...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:07

Maar een hond moet wel uit.. hoe gaat TS dat doen als de hond ouders is en ze wel werk heeft...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:12

xx_Kelly_xx schreef:
Maar een hond moet wel uit.. hoe gaat TS dat doen als de hond ouders is en ze wel werk heeft...

Dat bedoel ik, volgens mij moeten de ouders van TS de hond gewoon meenemen :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:23

Dan zou het kunnen inderdaad, moet de hond wel een goed karakter hebben. Onze tante heeft een bang hondje en als het hem teveel wordt, wordt ie vals, uit angst. Zo'n hond wil je niet in je supermarkt hebben.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:23

Vergis je niet. Dagelijks zitten ontzettend veel honden 8 uur of langer in een bench, om dan wat te gaan wandelen en dan weer de hele nacht in de bench te zitten.
Maar omdat baasjes dan elke avond een uurtje gaan wandelen met ze wordt dat als excuus gebruikt en goed gepraat. Of 'een hond heeft geen tijdsbesef' is ook iets dat je veel hoort.
Neem dan geen hond, denk ik dan.

Edit: 8 uur overdag, 8 uur 's nachts, maakt 16 uur per dag in een bench. Tel daarbij op dat je ook wel eens een verjaardag hebt oid, kan dat zomaar oplopen tot 20+ uur per dag opgesloten %)
Laatst bijgewerkt door Thirty op 06-01-12 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:25

Thirty schreef:
Vergis je niet. Dagelijks zitten ontzettend veel honden 8 uur of langer in een bench, om dan wat te gaan wandelen en dan weer de hele nacht in de bench te zitten.
Maar omdat baasjes dan elke avond een uurtje gaan wandelen met ze wordt dat als excuus gebruikt en goed gepraat.

helemaal mee eens....Een hond overdag 8uur alleen (steevast) is wat mij betreft not done, zeker een jonge hond niet....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:29

Thirty schreef:
Maar omdat baasjes dan elke avond een uurtje gaan wandelen met ze wordt dat als excuus gebruikt en goed gepraat. Of 'een hond heeft geen tijdsbesef' is ook iets dat je veel hoort.

Edit: 8 uur overdag, 8 uur 's nachts, maakt 16 uur per dag in een bench. Tel daarbij op dat je ook wel eens een verjaardag hebt oid, kan dat zomaar oplopen tot 20+ uur per dag opgesloten %)

Voordat je begint met alle drama zieligheid: volgens mij heb ik TS hier nog nooit over een bench gehoord.. En volgens mij is TS niet van plan om zo iemand te worden als jij hier schetst, althans dat kan ik opmaken uit de OP :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:36

Thirty schreef:
Kan je er dan geen hond bijnemen? Alleen is ook maar alleen...

heb je dat tegen mij?