Onverwachts een konijn gekregen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stoer

Onverwachts een konijn gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 10:52

Leuke spontane aktie van tante hoor :') ( niet verder denken dan ohh leuk een konijn) (gelukkig doen wij dat wel )

Mijn zoontje is onlangs 3 geworden en ze had bedacht dat een konijn wel leuk zou zijn
Maar eigenlijk weten wij niks van konijnen, heb natuurlijk al wel het een en ander opgezocht, en volgende week word hij ingeent en even onderzocht door de dierenarts.

Maar hoe heeft een gemiddeld konijn nu het liefst zijn hok?
Hij zit nu op een zaagsel laagje met stro daar overheen, hij lijkt het heerlijk te vinden, rolt lekker door zijn hok heen en weer en heeft al een poosje door de woonkamer gehopt, maar hij is toch ook steeds aan het zoeken naar een uitgang
( hij zit niet in een plastic hokje, maar gewoon een buitenhok eigenlijk met zo'n rennetje er onder)

Ik heb gelezen dat ze onbeperkt hooi mogen, dat heeft hij ook, maar het gemengde konijnenvoer, hoeveel mogen ze daarvan?
Heb een zak van hope farms gehaald, staat op 50 gram per dag, maar dat heeft konijnenmans zo op.. Vraag me af of dat wel echt genoeg is.. Het is een klein konijntje, geen idee welk ras
Gelukkig heel lief en tam, nergens bang voor..

Ik vind het stiekem erg sneu dat hij alleen zit, maar het hok is eigenlijk ook niet groot genoeg voor een 2e konijntje, van het voorjaar willen we zelf een hok maken met een ren voor eventueel 2 konijntjes in de tuin..Maar ik lees dat het koppelen niet zo makkelijk is ? Iemand hier ervaring mee?

En heeft verder nog iemand tips over de verzorging?

Hij heeft al een mineralenblok om aan te knagen, hebben ze verder nog iets specifieks nodig?
Wat vinden ze lekker??

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:59

konijn eten gewoon door als je ze veel krachtvoer geeft, dan word het snel vermesten.
Altijd hooi geven om de hele dag door te laten knagen en beperkt krachtvoer. Dat is het beste.

Als het een hij is, zal je alleen een ander er bij kunnen zetten als je hem laat castreren en een vrouwtje erbij gaat doen.
2 mannen word vechten en en een vrouw zonder castreren snap je zelf vast wel :D

Verder klinkt de huisvesting niet erg gek, probeer hem wel zo veel mogelijk beweging te geven en aandacht natuurlijk, het zijn sociale dieren en als er geen andere konijnen zijn moet je daar zelf in voorzien.

Trouwens niet echt handig van die tante om dat zonder overleg met jullie te doen.
heel erg lief bedoeld, maar je zadelt een ander met een dier op zonder dat je weet of die dat wel wil.

Muronia

Re: Onverwachts een konijn gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:02

Nou daar ben je dan lekker mee :). Ik ben ook een beetje onverwacht aan een konijnenmans gekomen en moest me ook helemaal inlezen er over. Ik heb veel aan dit forum gehad: http://www.bunnybunch.nl

Heb je ook foto's van je nijntje?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:04

In plaats van gemend konijnenvoer kun je beter gewone korrels geven, anders worden ze snel kieskeurig en laten de ' vieze' korrels liggen waar juist de meeste voeding in zit. En daarnaast inderdaad onbeperkt hooi.
Knijnemans laten castreren, en een vrouwtje erbij zetten, dan gaat het koppelen meestal prima. Altijd koppelen op neutraal terrein, en eventueel een beetje deo op hun kont/rug zorgt ervoor dat ze eventjes minder dominant zijn.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:05

Die mineraalblokken die zijn slecht voor ze. Dus die moet er weer uit.

En inderdaad een konijn is het gelukkigst met een soortgenootje!
Die van mij zijn gekoppeld. Je hebt verschillende konijnenopvangen door heel Nederland, dus dan zou je eventjes moeten bellen naar de dichtstbijzijnde.
Bij mij ging het zo dat de twee konijnen allebei op neutraal terrein werden gezet, en dan werd er gekeken hoe ze op elkaar reageerden. Bij mij ging het bij de eerste al meteen goed, maar sommige konijnen zullen wat moeilijker gaan.

Vraag de DA ook meteen of hij het geslacht kan bepalen voor je, wanneer het een ram is zal je hem dan moeten castreren als je wil gaan koppelen :).

Verder is dit een hele goede site:
http://www.bunnybunch.nl

Veel plezier met jullie konijntje! :D

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:17

Leuk dat je een konijntje gekregen hebt, al komt het onverwachts. Heb je misschien een foto van het hok en konijn? Wie weet valt het nog wel mee met te klein voor een tweede konijntje, en hoef je niet perse te wachten tot de lente met een vriendinnetje voor het konijn. Als je in de lente een mooi verblijf in de tuin gaat maken, kan het hok dat je binnen hebt staan misschien best als tijdelijke oplossing.

Ik zou inderdaad ook overgaan op het normale voer, dus alleen bix. Bij het gemengde voer eten ze vaak alleen de lekkere dingen eruit en bij mijn dierenarts wordt dit voer ook afgeraden omdat het vrij ongezond is voor het konijn. Mijn konijn kreeg er dairree van. Onbeperkt hooi is goed en verder kun je groenvoer op gaan bouwen, vinden konijnen heerlijk! Niet veel brood voeren (schijnt ook niet goed te zijn), appel, wortel, witlof, boerenkool enz vinden de meeste konijnen erg lekker.

Heel veel plezier met het konijntje in ieder geval!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:20

Met wat moeite kun je ze ook zindelijk maken, dan gaan ze gewoon op de kattenbak :)

En genoeg aandacht geven, evt. borstelen. Houd wel de nagels en tanden in de gaten.
Gelukkig zijn konijnen niet de lastigste dieren.

Wij plukken ook paardenbloemen voor ze.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:23

Een konijn is erg leuk, maar het zou denk ik fijn geweest zijn als je tante het eerst had overlegt. Een konijn is niet zomaar een huisdier.. Als ik je een tip mag geven, leg ook elke maand/kwartaal wat geld opzij. Als een konijn ziek wordt, kan dit aardig in de papieren lopen.
Misschien heb je hier ook nog wat aan?
http://www.dierenkliniekhuizerweg.nl/pa ... fLa#295444

In ieder geval wel veel plezier met je konijn.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:25

Mijn konijntje krijgt 1x per dag een schepje brokjes (niet gemixd alleen de brokjes)

veel konijntjes eten alleen de lekkere dingen van de mix op en laten de brokjes die ze nodig hebben liggen. Daarom zou ik maar af en toe de mix geven.

Hooi kan inderdaad onbeperkt, maar let wel op dat je konijntje niet te dik word, word hij dit wel kan je bijvoorbeeld in de ochtend brokjes en eind van de middag begin avond een pluk hooi geven.

Ik heb verschillende knaagblokken gehad, het ene konijn eet er wel van het andere niet.

Sommige konijnen houden ook van een speeltje, zo hebben wij een balletje met en ratel ding er in en die gooit ons konijntje overal heen als ze haar gekke 5min krijgt, echt heel leuk! :)

Over het koppelen van konijnen. Dat heb ik ook geprobeerd met mijn 2 vrouwtjes, de ene at de andere bijna op en ging ook die berijden! we dachten eerst dat het de rang bepalen was, maar dit bleef doorgaan en toen hebben we ze uit elkaar gehaald. Ze hebben dus altijd alleen gezeten (naast elkaar in een buitenhok)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:27

Hoe groot is het hok? Over het algemeen is een hok makkelijk uit te breiden door er zo'n ren met of zonder onderzeil omheen te zetten.

De ren: http://www.jumbopet.nl/konijnenren-6-pa ... 5x58c.html
en het onderzeil: http://www.jumbopet.nl/ipts-bodem-nylon-ren.html

Voor binnen is dit heel geschikt, bij mij bleven de konijnen er binnen keurig achter, voor buiten moet er een net overheen bij een hoop konijnen en dat raad ik eigenlijk altijd aan want mijn ervaring is dat als konijnen eenmaal de vrijheid geproefd hebben ze bijna niet meer binnen het hekwerk te houden zijn.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:27

Een konijntje alleen is echt een not done. Nu ze jong zijn is het koppelen erg eenvoudig. Kijk eens of het een vrouw of een man is, als ie al balletjes heeft kan hij gecastreerd worden, en na 2 weken kun je hem dan koppelen aan een leuke voedster. Castreren is niet zo duur, hier kost het 35 euro.

Een konijn vind het erger alleen te zitten dan in een klein hok, en zeker als ze ook nog eens in de woonkamer komen zou het geen probleem zijn.
http://www.asielgoofy.nl is een asiel wat speciaal voor konijnen is. Staat ook erg veel info op.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:28

EliseXJoelle schreef:
Mijn konijntje krijgt 1x per dag een schepje brokjes (niet gemixd alleen de brokjes)

veel konijntjes eten alleen de lekkere dingen van de mix op en laten de brokjes die ze nodig hebben liggen. Daarom zou ik maar af en toe de mix geven.

Hooi kan inderdaad onbeperkt, maar let wel op dat je konijntje niet te dik word, word hij dit wel kan je bijvoorbeeld in de ochtend brokjes en eind van de middag begin avond een pluk hooi geven.

Ik heb verschillende knaagblokken gehad, het ene konijn eet er wel van het andere niet.

Sommige konijnen houden ook van een speeltje, zo hebben wij een balletje met en ratel ding er in en die gooit ons konijntje overal heen als ze haar gekke 5min krijgt, echt heel leuk! :)

Over het koppelen van konijnen. Dat heb ik ook geprobeerd met mijn 2 vrouwtjes, de ene at de andere bijna op en ging ook die berijden! we dachten eerst dat het de rang bepalen was, maar dit bleef doorgaan en toen hebben we ze uit elkaar gehaald. Ze hebben dus altijd alleen gezeten (naast elkaar in een buitenhok)

Wat dom dat je twee voedsters probeert, twee oudere voedsters is ook de slechtste combi die je kan maken. Knaagblokken zijn slecht, lees jij je ook nog maar even in op http://www.bunnybunch.nl en http://www.asielgoofy.nl

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:38

Bedankt voor jullie tips, ik ga vanavond een filmpje proberen, zit nu stiekem op mijn werk even te bokken ;)

Ik heb nu ongeveer onderstaand hok, ik heb een losse ren erbij, die zet ik er omheen voor meer ruimte zodra ik thuis ben ( we hebben een kat en kattenluikje dus durf het niet open te laten)
Afbeelding
Ben wel benieuwd of jullie vinden dat er nog wel 1 bij kan ( denk t niet)

Waarom is zo'n mineralen blok slecht voor ze? dacht dat ze zoiets nodig hadden voor hun tandjes, bestaat er iets alternatiefs daarvoor?

Ik ga me vanavond eens inlezen op dat konijnenforum, bedankt.

en de volgende zak voer word dan biks, of ik meng dat hier nog extra doorheen..

Ik doe mijn uiterste best om het zo fijn moggelijk te maken voor het konijntje, het is er net 1 dag, volgende week naar de dierenarts en dan gaan we kijken wat we kunnen doen voor een vriendje erbij

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:39

Wat fijn dat je probeert alles zo goef mogelijk op te lossen! Persoonlijk zie ik liever 2 konijntjes in een iets te klein hok, dan een konijntje alleen. Casteren dus, en een vriendinnetje zoeken!
Verder is een zoutblok/mineralen blok not done voor konijntjes. In feite is de huisvesting en voer nodigdheden hetzelfde als bij een paard, met uitzondering van het knaagblok dus ;).

Als alternatief een wilgentakje of een blok natuurhout, vinden ze ook leuk!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:41

Van zoutblok/mineralenblok kunnen ze blaasstenen krijgen.
Beste is om ze gewoon lekker veel hooi te geven (slijten de tandjes van af) en af en toe een lekkere wilgentak.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:43

Ons Nijntje stond samen met een cavia, ging prima! Geen concurrentie strijd, geen gezeur met castraties(komt toch niks uit :').
En ze liepen samen in de gang de hele dag, met een onderstel van de bak.

Een konijn houd van lopen, dus geef hem veel ruimte. Als het mogelijk is, laat hem overdag een paar uurtjes in de gang los. Kan hij lekker hippen en bewegen.
Vooral als hij jong is en je wilt hem tam maken, gewoon vaak oppakken. Lekker knuffelen, aaien, voer geven als je er zelf bij blijft.
Heb je foto :)?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:43

Konijn en cavia níet samen zetten!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:47

Leandra schreef:
Een konijn is erg leuk, maar het zou denk ik fijn geweest zijn als je tante het eerst had overlegt. Een konijn is niet zomaar een huisdier.. Als ik je een tip mag geven, leg ook elke maand/kwartaal wat geld opzij. Als een konijn ziek wordt, kan dit aardig in de papieren lopen.
Misschien heb je hier ook nog wat aan?
http://www.dierenkliniekhuizerweg.nl/pa ... fLa#295444

In ieder geval wel veel plezier met je konijn.

Haha! Dat zal wel meevallen ;)
T is een konijn he?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:48

zoek even hier op het forum er zijn een paar echte "konijnen temmers" bij met leuke topics.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:49

Oh dat zou ik niet zeggen.. Mijn konijn is vorige week in zijn oor gebeten, stuk oor eraf.. Moest geopereerd worden.. 100 euro.... ;) Castratie voedster: 100 euro... Castratie ram: 80 euro.....

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:50

Oke, bedankt, wilgen staan naast de wei, dus das ideaal.. zal eens gaan knippen van de week..
Ben blij met alle tips hoor, doe ik zeker wat mee.

Misschien kan ik bij dezelfde dierenwinkel wel een broertje of zusje kopen, zal ook wel schelen, denk dat het een mannetje is, maar het is niet heel duidelijk te zien ( is echt het eerste konijn ook wat ik zo bekijk :p )

Hij hopt al lekker door de woonkamer al we thuis zijn, hij vliegt ook door zijn hok heen af en toe haha, geen gezicht, hij is super tam, kan hem zo pakken en aaien gelukkig

Kwa verzorging krijgt het beestje gewoon wat het nodig heeft, geen probleem..
Mijn zoontje krijgt gewoon elke kerst een nieuwe :') ~( GRAPJE)!!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:50

Captain schreef:

Uh niet?
Hoezo niet? Ons konijntje heeft 12 jaar met een cavia gezeten, nooit wat gehad :).
En kijk eens naar een kinderboerderij, staan ze altijd samen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:52

Omdat een konijn en cavia een andere taal spreken. Een konijn wast graag een ander konijn... Een cavia snapt dit niet. Een konijn is veel sterker dan een cavia. Een keer een flinke trap van de achterpoten van een konijn en met een beetje pech is je cavia er niet meer.
Cavia's hebben heel ander voer nodig etc...

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:54

Ess_Ramona schreef:
Captain schreef:

Uh niet?
Hoezo niet? Ons konijntje heeft 12 jaar met een cavia gezeten, nooit wat gehad :).
En kijk eens naar een kinderboerderij, staan ze altijd samen.

Cavia's kunnen in de winter niet buiten staan, konijnen wel.
Wanneer een konijn stampt omdat het boos is, zal de cavia dit niet begrijpen.
Citaat:
Konijnen en cavia’s
Het gebeurt vaak dat konijnen samen met cavia's worden gehuisvest, dit is niet aan te raden omdat de verschillen tussen hen heel veel groter zijn dan de overeenkomsten. De manier van communicatie verschilt enorm, ze kunnen dus ook niet met elkaar communiceren. Bovendien kan het konijn de cavia snel bewust of onbewust verwonden. Ook hun voedingspartoon verschilt enorm. Cavia's hebben een veel grotere energiebehoefte en hierdoor loopt men het risico dat het konijn door het samenleven met de eetbak van de cavia veel te dik wordt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:55

Konijn kreeg cavia voer, mocht konijn hebben van de DA ;).
En onze beestjes waren elkaar aan het wassen, geloof het of niet, ze maakten elkaar geregeld schoon.
Hebben het nagevraagd of het mocht/kon, en van verschillende DA's mocht het :).

Ze stonden niet altijd bij elkaar, 's nachts ging Nijntje naar zn hok en meneer de cavia ook.