Goede cavia kooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Goede cavia kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 02:56

Over niet al te lange tijd gaan mijn vriend en ik samenwonen na 6 jaar samen te zijn, ondanks dat we al een hondje en een paardje hebben wille we het gezin misschien uitbreiden met 2 cavia`s. We zijn ons nu een beetje aan het inlezen over de vezorging, gedrag, veelvoorkomende ziektes en kooien. We vinden het belangrijk dat de beestjes voldoende ruimte hebben en zijn daarom een beetje begonnen met de grote van een kooi voor 2 caafjes.
Op internet vond ik de afmeting 140x70, ik vond dit een aannemelijke grote voor de cavia`s, overdag als het weer het toelaat zouden we ze buiten in de tuin willen laten scharrelen in een omheind stuk.

Nu valt het mij dus op dat ik nog nergens echt een kooi heb gevonden die aan de 140x70 eisen voldoet, alles maar dan ook echt alles is een flink stuk kleiner. Een leuke houten kooi waar je goed in kan kijken die wat hoger staat heeft de voorkeur, staat mooier in de huiskamer en lijkt me prettig voor de cavia`s zodat ze alles in de gaten kunnen houden, maar zelfs dat lijkt te veel gevraagd.

Dus wie heeft er cavia`s en/of weet er veel vanaf en kan mij zeggen wat nu een echte goede cavia kooi is? (prijs is verder niet van belang, dat moeten we maar wat langer sparen voor er caafjes komen ;) )

Mocht je nog aanvullende informatie hebben over de verzorging of het houden van een cavia of bijvoorbeeld een website is het altijd van harte welkom.

Vjestagirl

Re: Goede cavia kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 03:03

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:40

Ik heb een bak van 120*60 en een iets kleinere boven op elkaar gestapeld ([BB-ITP] Onze nieuwe caafjes van de cavia opvang in veendam ondertussen iets anders gemaakt overigens, betere trap en randjes om het gat van de bovenste kooi tegen het vallen van het zaagsel). Wel van plastic en vrij lelijk eigenlijk :o maar de caafjes lijken het te waarderen.

Houten hokken zijn idd vaak veel te klein. Desnoods zou je zelf wat kunnen maken als je geen plastic wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:07

Ik heb 'm van MP, ik zou daar gewoon even rustig rondneuzen :)

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:12

ik heb een 120*60 kooi, voor mn drie cavia's, binnenkort komt er nog een cavia bij.
ik heb 1 volwassen cavia en dan 3 kleintjes als ze allemaal groot zijn ga ik voor een groter hok kijken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:37

140*70 is inderdaad een prachtige maat. Mijn twee cavia's zitten in een hok gemaakt van 100*50+80*45 door het deurtje van de 50*100 open te zetten en één lange zijde van de 80*45 weg te halen. Maar ze hebben ook heel lang in 3 70*45 onderbakken gezeten met zo'n ren als hekwerk.

Het volgende hok waar ze inkomen wordt 50*180*60(h). Ze krijgen namelijk een plaatsje in de kast. En daarvoor kan ik dan een ren maken door de deurtjes open te doen en er een ren aan te plaatsen. Dan komt er nog eens 45*180 of 90*180 bij, afhankelijk van hoe ik de deurtjes doe. Op deze manier kunnen er later ook eventueel konijnen in.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:50