Geitje als gezelschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Geitje als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 22:46

Waarschijnlijk kan ik binnenkort een weide huren die volledig afgezet is.
Ik heb een haflinger merrie en een shetlander ruintje die op de wei komen te staan.
Nou zit ik er aan te denken om dan een dwerg geitje er bij te zetten als gezelschap en als extra maaier voor de stukjes gras die de paarden niet eten.

Maar eerst wil ik wat meer info over geitjes voor ik er aan zou beginnen!

Kan een geitje alleen bij twee paarden of geld ook voor geitjes dat ze altijd met minimaal twee moeten zijn?
Waar moet ik aan denken qua voer en stalling
Waar moet ik aan denken qua vachtverzorging-tandarts-hoefjes enz..

Alle tips zijn welkom, zowel positieve verhalen als negatieve omdat ik me niet zomaar in iets wil storten!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:56

Wil je leren vloeken moet je geiten nemen :Y)

Ik zou het tegenover een geit niet eerlijk vinden om hem alleen te houden, een paard is niet vergelijkbaar als soortgenoot. Verder kunnen geiten slecht tegen kou dus ze moeten in de winter een schuilstal ter beschikking hebben. Voer is niet moeilijk, gras is voldoende en in de winter hooi. Je zou er brokken bij kunnen geven, maar vooral als je dwerggeiten neemt moet je erg oppassen met voeren omdat ze snel dik worden.
Verdere verzorging is minimaal, één keer in de zoveel tijd moeten de hoeven bekapt worden net zoals bij het paard. Verder moet je denken aan ontwormen. Tandarts is niet nodig mits ze een goed gebit hebben en vachtverzorging is ook niet nodig bij geiten.
Geiten zijn ook echte klimmers dus het zou leuk zijn om een speeltoestel voor ze neer te zetten waar ze hun energie op kunnen uitleven en je moet vooral van een stevige omheining voorzien zijn want het zijn echte uitbrekers!

Je moet er tegen kunnen want geiten hebben nogal een sterk en eigenwijs karakter. Je moet er de humor van inzien en dan is het heerlijk om geiten te houden! <3 Overigens heb ik zelf (helaas) geen geiten, maar ik heb 3 jaar als vrijwilliger gewerkt op een kinderboerderij met 7 heerlijk eigenwijze geiten (o.a. een nubische geit, veluwse landgeit en dwerggeiten).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:31

Ik denk dat je beter een klein schaapje kan nemen (of liefst twee).

Wij hebben ook gewoon geiten bij de pony gehad, maar daar loopt nu een ezel bij als gezelschap en de geiten lopen in een andere weide.
Hier in de buurt had iemand ook geiten bij zijn pony, maar die stootte de pony met de hoorns in de buik. Dus dat was geen goede combinatie.

Daarnaast heb je voor geiten een hele goede afrastering nodig. Gewone draad schuren ze langs en na een tijdje staat deze bol. Dan ontsnappen ze nog wel eens eronderdoor.

Je hebt ook mini schaapjes die je nooit hoeft te scheren en dat zijn ook goede grasmaaiers! Denk dat die geschikter zijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:37

Ik verzorg momenteel weer een paar geiten omdat de eigenaars op vakantie zijn. Ze konden niemand vinden die het wilde doen en omdat ze toch naast de stallen staan heb ik me laten overhalen..Ik moet zeggen dat ik na een week snap waarom ze niemand konden vinden.. :D . Wat een ontsnappings kunstenaars zijn dat. Heb nog nooit zo veel gemopperd.. := . Ik zou je zeker geen geiten adviseren.
Inderdaad...van geiten leer je vloeken. :j

Mizora

Re: Geitje als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:19

schapen grazen beter, ontsnappen minder en kunnen beter tegen het nederlandse weer.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:48

Aukelizzy schreef:
Ik verzorg momenteel weer een paar geiten omdat de eigenaars op vakantie zijn. Ze konden niemand vinden die het wilde doen en omdat ze toch naast de stallen staan heb ik me laten overhalen..Ik moet zeggen dat ik na een week snap waarom ze niemand konden vinden.. :D . Wat een ontsnappings kunstenaars zijn dat. Heb nog nooit zo veel gemopperd.. := . Ik zou je zeker geen geiten adviseren.

Haha geweldig _O- Ja geiten zijn echt erg eigenwijs! Ik vind het fantastisch, ik wil later ook echt geitjes aan huis! :j

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:46

Ik heb een haflinger en die is ook stronteigenwijs en ik ben zelf stronteigenwijs dus wat dat betreft zit het wel goed :D

Enne dat vloeken kon ik al hoor ;) :D

Leuk jullie reacties te lezen, vind het fijn om zowel goede als slechte ervaringen te lezen.
Omheining is een hek/gaas van ongeveer 2 meter hoog, dus daar zullen ze niet zo vlug uit kunnen komen denk ik....

Een schuilstal zou er dan zeker komen, zat zelf te denken aan een stal voor de ponys en ook een apart kleiner hokje voor de geit.
Maar het is nog alleen maar denken hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:48

Ik vervloek geiten :')
Grappige dieren, maar ik geloof dat je een stevig heras hek moet hebben om ze echt achter slot en grendel te zetten :')
De krengen zijn zo verrekte handig!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:26

sunny_l0ve schreef:
Aukelizzy schreef:

Haha geweldig _O- Ja geiten zijn echt erg eigenwijs! Ik vind het fantastisch, ik wil later ook echt geitjes aan huis! :j

Zou je de tip willen geven om ze eerst een tijdje te "lenen". Ben bang dat je na een week of wat compleet genezen bent.. Ik wel alvast :D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:37

Haha ik heb 3 jaar lang met geiten gewerkt, ik ben al besmet met het virus! Helaas is voor mij de hulp dus te laat, maar wie weet kan ik anderen ervan weerhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:04

geiten := hele leuke dieren verder , maar ze zijn zo vreselijk goed in ontsnappen. maar heb alleen ervaring met dwergjes , weet niet hoe grotere zich gedragen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:07

Ik heb de dwerggeit van mijn overburen al een paar keer uit een tuin kunnen vissen. Dier maar opgesloten in mijn stal haha, die kon tenminste echt goed dicht. Beestje is weggegaan. Wist telkens weer te ontsnappen :')

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:19

De grotere geiten zijn even eigenwijs, alleen dan in groter formaat dus nog iets meer gewicht wat je moet vangen als ze uitbreken ;). Maar goed, dat waren onze geiten. Alleen de veluwse landgeit was bij ons rustig, maar dat komt omdat die al ouder was.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:22

Vroeger op de kinderboerderij geiten verzorgt. geweldige dieren (alleen jammer dat ze mijn jas opvraten). Wil ze nu zelf nemen. Lang over nagedacht maar ik houd er wel van. man is er minder van gecharmeerd maar ze staan toch niet thuis en zolang ik hun verblijf driedubbel beveilig tegen hun uitbraken zal het wel goedkomen haha. Ik houd wel van die humor.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:25

je hebt ook hoornloze, en onthoornde geiten.
ik heb een nubier.maf beest :')
gelijk een goede heining gezet, en no problema :D

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:51

Zolang jouw eigen inventiviteit groter is dan die van de geit is het een geweldig beest om te hebben. Maar wees ook voorbereid op telefoontjes met bv de melding dat ze over de nok van je woning/schuur lopen, dan blijft het tenminste leuk!! Maar een voordeel is er ook: als je geiten gewend bent is de overgang naar een shet veel simpeler: ook een uitbreker maar ach, minder erg dan de geiten deden.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 23:06

Hahahhaa Michelette, ik heb een shet die keurig netjes op de wei blijft staan!
Er staat niet eens stroom op...
Mijn haflinger daarintegen die is een ware houdini!
Die ontsnapt elke keer weer en ik werd er schijtziek van! :+
Nu staat ze op een apart stuk met stroom en blijft ze er wel netjes achter.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:10

Geloof mij, die haflinger is niets bij een geit :')

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:03

Geiten zijn leuk, maar ook gek op knabbelen en dan het liefst op manen en staarten!!
Dus als het behang van je paarden je lief is, zou ik er nog eens goed over nadenken.
Bovendien is het voor de geit ook niet geheel ongevaarlijk, want voor de paardjes is het leuk speelgoed!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:36

Kameroenschaapjes, lijken ook nog op geitjes.
Hoef je niet te scheren want ze verharen zelf.
Afbeelding

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:42

Kameroentjes! <3 Zijn ook erg leuk, schapen zijn wel eenkennig, maar makkelijk voor jezelf om tam te maken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:09

even een vraagje?
zouden geiten niet aan de staarten en manen gaan knabbelen (is maar een vraag, heb er zelf geen ervaring mee, maar nogal l*llig als je een keer bij de wei aan komt en paardlief is zijn bos kwijt)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:18

Vaak inderdaad ook, dat is regelmatig een hele kunst om die van je paarden af te laten blijven.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:19

Geiten zijn dol op paardenstaarten, een heuse delicatesse voor ze!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:32

hahah als ik dit zou lezen zou het voor mij niet meer hoeven :P misschien toch maar een schaap (of een hangbuikzwijntje :P)