Kat blijft maar aan stoelen krabben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_v_h

Kat blijft maar aan stoelen krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:31

Hoi iedereen,

onze kat/kitten , Koos , van bijna 7,5 maand krabt nu nog steeds aan de stoelen.
We halen haar op een dag misschien wel 30x van die stoelen af.
We praten dan tegen haar op een scherpe toon en zetten haar in de schuur/bijkeuken. :+

Kan het er aan liggen dat ze geen krabpaal heeft? Of uit verveling? Lijkt me niet, want ze heeft genoeg vermaak hier. :P
Maar zo te merken heeft ze geen te lange nagels.

Onze vorige kat, Siepie deed het altijd aan de mat.

Iemand raad? :D

Zeeuwsemeid

Re: Kat blijft maar aan stoelen krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:33

Ik zou een krabpaal kopen, die van mij hebben ook geen lange nagels maar ze doen het meer om ze scherp te houden zover ik weet :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:35

Zorg voor een krabpaal of plank, het zit in het aard van het beestje om te krabben. Buiten sluiten heeft geen zin. Snappen ze niet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:39

Zorg voor een krabpaal of een stuk boomstam, rieten mand zodat ze daar hun nagels aan kan scherpen. En afstraffen met de plantenspuit. Zodra ze haar nagels in de stoel wil zetten, even spuiten. Verder niks bij zeggen. het betekent wel dat je altijd een plantenspuit stand by moet hebben staan. Of meerdere plantenspuiten. Tenzij je een kat hebt die gek is op water, helpt dit heel goed. En is volkomen pijnloos.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:40

O, ja we sluiten haar verder ook niet binnen hoor, komt overdag echt een paar uur buiten. Dan ga ik toch maar is opzoek naar een krabpaal. Dank jullie wel!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:41

Katten krabben niet alleen om hun nagels te scherpen, maar vooral ook om hun territorium af te bakenen. Er zitten geurklieren aan hun pootjes, en waar ze krabben laten ze dus hun geur achter. Ook versterkt het hun spieren en hebben ze hun nagels nodig om evenwicht te houden. Krabben is dus niet uit verveling maar heeft meerdere functies. Mijn katten krabben juist vaak tijdens het spelen :j

Niet afstraffen dus, maar zorgen dat ze een plek heeft om te krabben, liefst zelfs meerdere. Katten krabben graag aan plekken waar ze veel langskomen. Je moet dan ook niet de krabpaal in een vergeten hoekje van de kamer neerzetten, maar creëer krabplekken naast de deur, in de buurt van haar etensbakje en/of kattenbak, en dichtbij waar ze nu graag krabt. Een stukje kokosmat of rieten mand volstaat trouwens ook best. Schaf je een echte krabpaal aan, dan helpt het als je haar er letterlijk met haar nagels 'ingangt' en het ding leuk maakt door haar te stimuleren erop/erin te spelen. Een beetje kattenkruid (van de dierenwinkel) inwrijven doet trouwens wonderen om ze over te halen op die plek te gaan krabben. Waarschijnlijk heb je met al deze trucs niet eens een plantenspuit nodig. Succes!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:51

Ik zou hem natspuiten! En niet perse laten merken dat het van jou komt! Maar elke keer als ze het doet met een straal nat spuiten! En zorgen voor een goede krabpaal! Die hoog is dus dat ze zich helemaal uitkunnen rekken! Dus als je een paal heb met 2 plateaus dan zou ik die middelste eruit halen dan hebben ze lekker ruimte om te rekken!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:50

Je hebt ook krabplankjes. Wij hebben die aan een deurpost vastgespijkerd in de gang richting keuken. Katten hangen er dagelijks in en hebben nog nooit aan de bank gezeten (stoffen bank, dus erg aantrekkelijk).

Katten krabben inderdaad om verschillende redenen: nagels scherp en kort houden, territorium afbakenen, even uitrekken. Om die redenen hangt de krabplank bij ons dus aan de deurpost, op een plek waar ze vaak langskomen.
Zet een krabpaal eerst vlak naast je stoelen. Als hij/zij dan je stoelen gebruikt, kan je hem/haar snel bij de krabpaal ernaast zetten. Dat alternatief hebben ze vrij snel door meestal. Na een tijdje kan je 'm wel verplaatsen, maar in het begin moeten ze die omschakeling nog maken van stoel naar krabpaal.