Zelf koken voor hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Zelf koken voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 10:29

Hallo bokkers,

Naar aanleiding van een gesprek met onze DA ben ik op zoek naar ervaringen met zelf koken voor de hond.

Onze witter boxer, die drie maanden geleden uit het asiel is gekomen, heeft zowel contact- als voedselallergie en we zijn al enige tijd met hem aan het dokteren (antibioticakuren, injecties tegen de jeuk, dexoral, dieetvoer, volledig vers voeren etc.). Inmiddels staat hij op de Moderin en we gaan zelf voor hem koken. Onze DA adviseert ons 1 deel vis, 1 deel groente en 1 deel rijst, wat we dan ook gaan doen. Daarnaast moet hij iedere dag 1 tablet Vitoral-D hebben.

Ik ben op zoek naar ervaringen en tips mbt het koken, de Vitoral-D en de effecten bij honden met allergieën. Ook tips over waar we goedkoop aan Vitoral-D kunnen komen zijn welkom, evenals ervaringen met de hoeveelheid eten waar we aan moeten denken (hij weegt 33 kg).

Alvast bedankt!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:50

Mijn hond heeft ook problemen gehad en ik kreeg ook het advies om zelf te gaan koken. ik mocht alleen geen rijst gebruiken omdat veel honden daar tegenwoordig juist allergies voor zijn. ben bij een holistische dierenarts geweest en ik heb voor de mijne nu een brok en vlees gevonden waar hij wel tegen kan.

maar, 3 maanden is te kort om een dieetvoer en verschillende soorten vlees uit te proberen. bij honden met een allergie moet je een dieetvoer of vlees minimaal 6 weken uitproberen voordat je kan zien of het aanslaat. dus dan heb ik het over 1 soort brok of vlees. de mijne heeft dieetbrok gehad van RC. voor honden met allergie. dit moest ik minimaal 6-8 weken volhouden. eerder kan je eigenlijk niet zeggen dat het niet werkt. hetzelfde met vlees. 1 soort minimaal 6 weken geven voordat je kan zeggen het werkt wel of niet. vervolgens hoor je alle vleessoorten zo af te werken.
wat voor vlees heb je bijv. geprobeerd??
Ik kreeg van de holistische dierenarts het advies om vlees te gebruiken wat niet in brokken voorkomt. rund/lam en kip komt veel in brokken voor. lam zit vaak in dieet of allergie voer maar dat werkt vaak al niet meer. veel honden zijn al allergies voor lam.
ik moest het uitproberen met paard/konijn/geit/vis. en dit echt 6 weken volhouden. gaat dit goed, dan een ander soort erbij. gaat dit fout dan weet je aan welk vlees het ligt.

Jade

Re: Zelf koken voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:59

vroegah, voordat vers vlees bekend was bij ons, hebben wij op advies van de DA ook voor de hond gekookt; vis of kipgehakt :) ons is indertijd geadviseerd om wel vitaminen bij te voeren hierbij. ervaring was goed in de zin dat de hond er goed uit zag en voor een berner sennen vrij oud is geworden. deze hond kreeg het echter niet wegens allergieen, dus daar kan ik je niet mee verder helpen :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:00

Ik weet inderdaad dat je zulke dingen 6-8 weken vol moet houden om te zien of ze werken. Echter, van het dieetvoer kreeg hij ontzettend diarree en we zitten nu een week of 3 op vlees. De DA heeft ons eergisteren verteld dat het voeren van alleen vlees bij dit dier juist averechts werkt en daarom willen we dit niet nog 3-5 weken volhouden.

Rijst moeten wij júist gaan gebruiken en geen vlees, maar vis.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:02

Wij hebben ook een boxer met diverse allergieen. Weten in elk geval wel de contactallergieen omdat we daar een test voor hebben gedaan. Wij hebben haar op dit moment redelijk stabiel op een brok staan maar hebben ook het vermoeden dat ze voor veel vleessoorten een allergie heeft opgebouwd.

Ga een schriftje per dag bijhouden hoe haar jeuk is, wat ze gekregen heeft om misschien te kunnen ontdekken of er een verband is.

Tip is misschien ook om het boek van Tannetje koning te bestellen. Zeer prettig te lezen en handige informatie erin.

Veel sterkte en succes ermee ik weet dat dit soort dingen erg moeilijk zijn om op te sporen en goed te krijgen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:05

Alleen vlees is inderdaad te beperkt, maar rijst heeft een hond maar beperkt nodig. Verder is koken zonde van de voedingswaarde.
Misschien even kijken op het forum http://www.barfplaats.nl/. Hondenforum.nl kan ook, dat is niet specifiek over voeding maar er zijn daar wel heel veel mensen met ervaring op het gebied van voeding.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:07

overigens kan ik hier in de regio ook rollen verse vis kopen (zoals die voor vlees ook beschikbaar zijn), misschien ook een optie? :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:39

joyce83 schreef:
Tip is misschien ook om het boek van Tannetje koning te bestellen. Zeer prettig te lezen en handige informatie erin.

:j Dit is de holistische dierenarts waar ik met hem naar toe geweest ben.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:42

Sonja89, wat zijn z'n klachten??

van die van mij dachten ze dat hij alleen allergisch was maar hij bleek ook nog EPI te hebben. z'n alvleesklier werkte niet goed meer waardoor z'n eten niet goed verteerd werdt. steeds diaree, afvallen enz.
veel honden hebben EPI.

bel anders die tannetje koning eens. dit is een "gewone" dierenarts die op de holistische manier verder is gegaan.
zij weet veel van dit soort gevallen af en weet ook veel van voeding. heeft ook een eigen vleeslijn.
ze heeft een praktijk in otterloo.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:03

Tieme, zijn klachten:

- rode, kale, jeukende huid, veel mee-eters op de buik
- jeuk tussen voetkussentjes
- rode oogleden
- rode, jeukende kin... etcetera

Allemaal zaken die te maken hebben met jeuk dus. De afgelopen maanden is hij juist aangekomen ipv afgevallen en zijn ontlasting is overwegend goed.

@ Jade: voor vis zijn we van plan naar de markt te gaan, denk dat we daar goed zullen slagen!

@ BrankaZ: die site ken ik, heel interessant en heb er ook al meerdere malen rondgekeken. Maar ik zou niet weten waar ik moest beginnen met barfen. Wat is een alternatief voor het koken van groente? Daar is geen alternatief voor?

Die holistische DA zou ik heel graag bellen, maar ik moet erbij zeggen dat we 2 studenten zijn en in de veronderstelling waren dat we een gezonde hond mee naar huis kregen. Achteraf hadden we toen natuurlijk een dikke roze bril op (plekken etc. had hij al), maar we kunnen ons helaas niet alles veroorloven :n Vandaar ook het zelf koken...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:19

Hey sonja, ff snel van af me telefoon...

Een hond kan ook rauwe groentes verwerken mits de vezels gebroken zijn ( hoe ik dat ook moet uit leggen ) dus dat betekend dat je ze moet malen met een staaf mixer. Zo heb je meer voedings waarde. En anders idd koken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:25

Mijn moeder kookte vroeger iedere dag voor onze hond.
Achteraf hoorden we van de dierenarts dat het niet de goede manier was geweest (de hond is er toch ruim 16 jaar mee geworden). Mijn moeder is nog van de generatie verse groente is goed voor alles en iedereen. Gekookte verse groenten, 2 sneetjes bruinbrood en het snijafval van de vleeswarenafdeling van de supermarkt. Ik zou je dit niet willen aanraden, zoals bokkers hierboven schrijven :o

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:25

Sonja89 schreef:
@ BrankaZ: die site ken ik, heel interessant en heb er ook al meerdere malen rondgekeken. Maar ik zou niet weten waar ik moest beginnen met barfen. Wat is een alternatief voor het koken van groente? Daar is geen alternatief voor?

Een vriendin van mij gebruikt potjes Olvarit. Maar er zullen daar vast meer tips zijn.
Je kan je ook aanmelden op het forum van Barfplaats en jouw vragen stellen. Mensen zijn graag bereid om tips te geven. Ook waar je goedkoop aan vlees voor de hond kan komen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:34

@ BrankaZ: ik ga me daar maar aanmelden inderdaad. Dan kan ik in ieder geval een hoop informatie vergaren, want we willen alles geprobeerd hebben.

@ Boras: we zouden ook echt zelf niet hebben gekozen voor zelf koken. De DA adviseert het echter met klem voor deze hond, dus dan moeten we het in ieder geval proberen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:36

Sonja89 ik zou zijn advies ook zeker opvolgen. Doch niet op de manier waarop mijn moeder het deed.
Heel veel succes, hopelijk gaat het snel beter.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:41

je hebt ook kvv makreel dezeis ook compleet zonder toevoegingen van natudog,misschien helpt dit je hond ook hebben ze kvv geit.maar vlees is echt wel goed voor honden met allergien,alleen moet je uit zoeken voor welk vlees ze allergische zijn.natudog kun je gewoon bestellen brengen ze aan huis.www.natudog.nl
Sonja89 schreef:
Ik weet inderdaad dat je zulke dingen 6-8 weken vol moet houden om te zien of ze werken. Echter, van het dieetvoer kreeg hij ontzettend diarree en we zitten nu een week of 3 op vlees. De DA heeft ons eergisteren verteld dat het voeren van alleen vlees bij dit dier juist averechts werkt en daarom willen we dit niet nog 3-5 weken volhouden.

Rijst moeten wij júist gaan gebruiken en geen vlees, maar vis.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:45

bij de markt haal ik ook vis,maar dan voer je niet kompleet,om compleet te voeren zou ik op barf forum kijken,of dagen kompleet voeren door een complete kvv vis
Sonja89 schreef:
Tieme, zijn klachten:

- rode, kale, jeukende huid, veel mee-eters op de buik
- jeuk tussen voetkussentjes
- rode oogleden
- rode, jeukende kin... etcetera

Allemaal zaken die te maken hebben met jeuk dus. De afgelopen maanden is hij juist aangekomen ipv afgevallen en zijn ontlasting is overwegend goed.

@ Jade: voor vis zijn we van plan naar de markt te gaan, denk dat we daar goed zullen slagen!

Die holistische DA zou ik heel graag bellen, maar ik moet erbij zeggen dat we 2 studenten zijn en in de veronderstelling waren dat we een gezonde hond mee naar huis kregen. Achteraf hadden we toen natuurlijk een dikke roze bril op (plekken etc. had hij al), maar we kunnen ons helaas niet alles veroorloven :n Vandaar ook het zelf koken...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:51

We gaan ook niet vis compleet voeren, maar vis/rijst/groente :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:47

Sonja89 schreef:

Ze bedoelt ermee te zeggen dat je met alleen dat programma geen complete maaltijd voert. vis/rijst/groente kan je niet tot in den einde blijven geven. zit gewoon niet alles in dus hij zal op den duur dingen te kort gaan komen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:53

Sonja89 schreef:

eerlijk gezegd denk ik dat je met zelf koken met groente en met vis van de markt voor een boxer ook aardig wat geld kwijt bent. tannetje koning is trouwens niet duur. ik ben er bijv. maar 2x geweest. de rest kan telefonisch of per mail. het was i.i.g. goedkoper dan een gewone dierenarts. en, ze doet ook telefonisch consult. dus dan zou je het probleem i.i.g. kunnen voorleggen en kijken wat zij ervan zegt. dan kan je altijd nog afhaken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:32

dit bedoel ik inderdaad,geloof dat je 2x per week enkelvoudig mag voeren(dus dan krijgt de hond niet alles binnen wat hij nodig heeft),dus dan moet je 5x per week compleet gaan voeren(en dan kom je er zeker niet met de groente vis en rijst)
Tieme schreef:
Sonja89 schreef:

Ze bedoelt ermee te zeggen dat je met alleen dat programma geen complete maaltijd voert. vis/rijst/groente kan je niet tot in den einde blijven geven. zit gewoon niet alles in dus hij zal op den duur dingen te kort gaan komen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 19:00

Ook als je Vitoral-D bij geeft? Hoe zou je die maaltijd anders compleet kunnen maken?

Het is in ieder geval de moeite waard om telefonisch contact met die holistische DA op te nemen, dus dat gaan we doen :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:46

Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet veel begrijp van het advies van de DA en wat jullie nou allemaal gedaan hebben en hoe lang in die 3 maanden?
Als jullie hond een voedselallergie heeft, moet je uitzoeken wat ze dan wél kunnen eten.

Als je jullie hond 6-8 weken op gekookt rijst/groente/vis zet, en de jeuk is niet over, weet je nog niet of het door de rijst, groente of vis komt!

De meeste dieren die allergisch zijn kunnen niet goed tegen granen, kip of rund (meest voorkomende). Rijst bevat granen, brokken ook, in sommige kvv's zit ook graan. Dus tenzij je al 6 - 8 weken je hond géén granen hebt gegeven en de jeuk niet over ging/minder werd (en een granenallergie dus uitgesloten hebt) ben ik bang dat dat het menu van de DA ook niet veel goeds gaat doen.

Groente kun je ook pureren, dan kun je het rauw geven. (Hier gaat het 1x door de gehaktmolen en dan nog de staafmixer erover) Of even kort 5 min. stomen, dan zijn de celwanden kapot en blijven er meer voedingsstoffen behouden dan bij koken.

BARF hoeft helemaal niet duur te zijn, mits je een grote vriezer hebt. Al zal het al niet meer spotgoedkoop zijn met de allergie. (Want kip is het goedkoopst, waarschijnlijk kan jullie hond daar niet tegen)
Laatst bijgewerkt door Sassol op 04-01-12 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:51

Tieme schreef:
Sonja89 schreef:

Mijn hond doet het ontzettend goed op het visbrokjes voer sensitive van eukanuba
was een hond die zich openkrabte en beet .

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:49

Tieme schreef:
joyce83 schreef:

:j Dit is de holistische dierenarts waar ik met hem naar toe geweest ben.

Ik kan je Tannetje ook aanraden!
Ze is niet duur en ze wil de hond wel een keer zien maar daarna kan het vaak per telefoon/mail en reageert daar altijd snel op.
Wellicht dat ze later de hond nog eens wil zien.
Ze weet ook veel over voeren van honden.