Listeriose bij geiten - ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

singa

Listeriose bij geiten - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:34

Dag bokkers,

Ik ben eventjes radeloos momenteel. Hier volgt het verhaal. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te schrijven, maar ik vrees dat je toch aandachtig zal moeten lezen :)

Al sinds 1996 hebben we bij mijn ouders geiten. De eerste 2 geiten (A en B) hebben een goed leven gehad, tot in januari 2006 geit A ineens ziek in de stal lag. DA erbij gehaald en ze bleek listeriose te hebben die al te ver gevorderd was, dus heeft ze een spuitje gekregen.

We hebben zo snel mogelijk 2 andere geitjes gezocht (C en D) om de oudere geit (B) niet te lang alleen te laten zitten:
Geit C met geit D op de achtergrond: http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/photos-a ... 0_9648.jpg

Geit D op iets oudere leeftijd: http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/photos-a ... 828146.jpg

Op dat moment hadden we dus 3 geiten (oudere B en jonkies C en D). Enkele weken later had C dezelfde symptomen, en opnieuw heeft deze geit het niet gehaald. Omdat het 'het seizoen' was en geit B toch al oud werd, hebben we opnieuw een kleintje (E) gezocht zodat ze weer met 3 zaten: B, D en E.

In mei 2009 is de oudere geit B gestorven, gewoon van ouderdom (denken we).

In 2010 heeft geit E listeriose gekregen en ook deze heeft het niet gehaald.

Toen zat geit D alleen, dus hebben we weer een nieuwe geit (F) gezocht. Ditmaal was het geen kleintje meer, maar een (lelijke :) ) geit van een jaar of 3-4.

Geit F: http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/photos-a ... 318253.jpg

In juni 2011 was het weer van dat, geit F lag plat in de wei. Opnieuw een dierenarts erbij gehaald (deze keer een andere dan de vorige keren), en deze wou haar nog behandelen met antibiotica. In het begin reageerde ze hier erg goed op: ze kon weer rechtstaan, eten, drinken en mesten. De eerste dagen hielden we haar in de kelder met een babyfoon erbij omdat ze soms nog omviel en dan niet alleen recht kon. Na 3 dagen mocht ze overdag naar buiten en haalden we haar 's nachts weer binnen. Op een nacht weer veel geschreeuw door de babyfoon, en 's morgens kwam de DA al om haar een spuitje te geven.

De twijfels of het nog wel verantwoord was om er weer geiten bij te zoeken staken weer de kop op, maar volgens verschillende DA'en is en blijft het gewoon brute pech.

Omdat geit C ondertussen al wat ouder wordt, hebben we beslist om er weer 2 kleintjes bij te zetten: minigeitjes G en H.

Geitjes G en H: http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3698_n.jpg

Tot vanmorgen ging dat goed...

Geit G wou niet komen eten, dus mijn vader trok meteen aan de alarmbel. Toen ik het geitje iets voor 7u uit de stal haalde om haar binnen te halen, stond ze nog recht op haar pootjes. Onmiddellijk de DA gebeld, in de hoop er deze keer wel op tijd bij te zijn. De DA zou tegen 9u15 komen. Om 7u30 kon het geitje niet meer rechtstaan maar nog wel op haar buik liggen, en om 8u lag ze al op haar zij met gestrekte beentjes. Het ging dus enorm snel. Om 8u45, dus nog voor de DA er was, is ze uit zichzelf gestorven.

Toen het buiten licht begon te worden ben ik nog eens gaan kijken bij geiten C en H om zeker te zijn dat zij in orde waren. Ze waren even nieuwsgierig en hongerig als anders, er was helemaal niks aan te merken. Net omdat ik er zo goed op gelet heb ben ik hier echt héél zeker van. We zijn de hele dag gaan werken, en toen mijn vader rond 16u thuis kwam vond hij geit H dood in de wei. Het beestje moet erg afgezien hebben, ze lag buiten met dit stormweer. Dit zal het proces wel versneld hebben, maar toch is het niet te geloven gezien dit beestje vanmorgen nog zo allert was.

Het komt er dus op neer dat er nog 1 geit leeft van de 2e "generatie", en dat die ondertussen al 5 maatjes heeft zien komen en gaan door listeriose, en nog een 6e door vermoedelijk ouderdom. We zijn echt radeloos momenteel.

Zijn er onder jullie nog mensen die ervaring hebben met listeriose bij geiten/schapen/runderen/mensen of iets anders? Of heeft iemand tips voor me om de afschuwelijke listeria-bacterie te bestrijden?

De vragen die momenteel door mijn hoofd spoken zijn de volgende:

- Is geit C drager van maar zelf immuun voor de listeria-bacterie en besmet zij zo keer op keer haar weidemaatjes?
- Of is geit C gewoon heel sterk, en overleeft zij in een stal/wei waar het allicht woekert van de listeria-bacterie?
- Wat nu? Geit C alleen laten zitten is geen optie, er opnieuw andere geiten bijhalen ook niet. En in geval het mogelijk is dat deze geit drager is, is het ook niet verantwoord een nieuwe thuis voor haar te zoeken. Is er dan nog een andere optie?

Er zijn momenteel 3 dierenartsen in overleg om na te gaan wat ik het beste kan doen. De kans bestaat dat geitjes G en H morgen naar de kliniek in Gent gaan voor onderzoek, maar dat gingen de DA'en me nog laten weten.

dierenfan

Re: Listeriose bij geiten - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:31

ik zou een geitenbedrijf bellen om raad of meerdere geitenbedrijven. En idd laten onderzoeken die laatste geitjes om te kijken of het daadwerkelijk die bacterie is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:28

Geen idee wat je aan behandeling moet doen, maar mocht je honden hebben kijk daar maar mee uit, heb al van een verhaal gehoord dat een hond ingeslapen moest worden nadat er op het melkschapen bedrijf waar ie thuis hoorde een listeria besmetting was...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:49

Bij ons op stal zijn 1,5 jaar geleden 2 paarden besmet geraakt met de listeria bacterie. Het eerste paard wat het kreeg werd verdacht van een hersenbloeding waardoor er niet optijd goed gehandeld werd. Dit paard is overleden. Toen ook een 2e paard ziek werd begon er een belletje te rinkelen dat het eerste paard waarschijnlijk niet is overleden aan een hersenbloeding. Na veel overleg en onderzoek zijn ze er achter gekomen dat er sprake was van listeriose. Beide paarden kregen hiervan hersenvlies ontsteking. Het 2e paard heeft het overleeft met de nodige antibiotica, rust en revalidatie. Hier heeft wel veel tijd in gezeten.

Wat ik weet is dat de listeria bacterie voorkomt in beschimmeld kuil (van hooi weet ik het niet zeker). Wat bij ons op stal het geval was, is dat er oud kuil en mest op 1 grote bult was gegooid, deze bult is na een tijdje omgegegooit waarna de listeria bacterie die in die bult de kans heeft gehad om te groeien met de wind mee is verspreid over het weiland en het voer van de paarden die op het zand stonden. De 2 paarden die ziek zijn geworden hadden beide een verminderde weerstand.

Ik zelf denk dus dat je moet gaan zoeken in de richting van het kuil/hooi wat jullie aan de geiten geven of misschien de bemesting van de weide? Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts dus ik zou sowieso ook naar hun advies luisteren

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 23:09

Bedankt voor jullie reacties. Een geitenbedrijf bellen is een goede tip, ik hoop dat ze wat tijd voor me willen maken om me wat uitleg te geven.

We hebben geen honden, wel katten. Ik wist niet dat gezonde honden er ook gevoelig aan kunnen zijn.

Wat heftig van die paarden! Sneu van de eerste, maar gelukkig hebben ze de 2e wel nog kunnen redden. Wat het eten betreft zijn we na de vorige ervaringen met listeriose erg voorzichtig met hun eten. Waar we vroeger allerhande restjes en overschotten brood durfden geven, hebben we er nu steeds op gelet dat hun eten droog en zuiver was. De geiten kregen enkele geitenkorrels (een handje voor 3 geiten) en Pavo Daily Plus als ruwvoer. Misschien was dit laatste niet geschikt voor hen. Toen ons hooi op was en het moeilijk bleek om nieuw te vinden, zijn we daar op overgeschakeld. Was misschien niet de goede keuze.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:37

http://www.levendehave.nl/kennisbank/al ... listeriose

Dit kwam ik tegen op internet. Het kan dus ook in de grond zitten. Hoeveel gras staat er bij jullie op de weide? Het kan zijn dat ze bij kort gras de bacterie binnen hebben gekregen door het per ongeluk eten van grond.