Vacht van mijn kat is een ramp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laura123456

Vacht van mijn kat is een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:57

Hallo bokkers :)
Ondertussen hebben wij een jaar geleden een klein gedumpt kittentje opgevangen en een warme thuis gegeven. Het is echt een schat , en ben er echt dol op <3
Het probleem enkel is dat ze een lange vacht heeft , bovenaan kunnen we haar goed kammen en hier blijven de knopen dus ook beperkt. Onderaan daarentegen is een drama, ik kan hem daar niet zo goed kammen , en nu heeft hijecht 'okselbollen' ;( het zijn dus grote samengeklitte knopen , maar ze zitten zodicht bij zijn velletje dat ik ze er niet afkan knippen. Nu was mijn vraag wat kan ik doen om ze eraf te krijgen , moetten ze eraf geschoren worden Ofz ? Ik weet het echt niet. Tegenwoordig gaat het kammen al veel beter aan zijn buik en de zone rond de Oksels maar de samenklittingenbollen hangen er nog , en ik wil niet dat mijn kat er Last van krijgt , wie o wie kan mij helpen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:58

Ik zou het inderdaad even scheren of laten scheren door DA of trimmer :j En daarna goed bijhouden.

*blij met kortharen* :P

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:59

Wij hadden een oude bejaarde poes die dat op haar kont had.
Die knipte ik er gewoon vanaf, de klitten die dicht op de huid zaten, knipte ik eerst voor de helft eraf, vaak kun je de rest er dan wel een beetje uit trekken.
Maar bij de dierenarts kun je ze ook laten scheren (vaak wel onder narcose), en misschien dat een trimsalon voor honden dat ook wel wil doen.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:00

Oke , zou je het zelf ook niet kunnen scheren ? Hij is namelijk heel bang van de dierenarts. Vorige keer was hij helemaal over zijn toeren , terwijl hij thuis zon schatje is .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:01

laura123456 schreef:
Oke , zou je het zelf ook niet kunnen scheren ? Hij is namelijk heel bang van de dierenarts. Vorige keer was hij helemaal over zijn toeren , terwijl hij thuis zon schatje is .

Vast wel, heb je iets om mee te scheren dan? En iemand die 'm stevig vasthoudt :Y)

Mijn poezel is zonder narcose geschoren... maar dat was voor een echo, en alleen een stukje op haar buik. Weet niet hoe ze dat met die klitten doen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:02

Ik zou het even laten scheren door een kattentrimmer. Katten hebben een hele dunne huid dus zou dat liever door een flink ervaren persoon laten doen.
Ze zien er daarna weer jaren jonger uit :D

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:02

Dakotah schreef:
Wij hadden een oude bejaarde poes die dat op haar kont had.
Die knipte ik er gewoon vanaf, de klitten die dicht op de huid zaten, knipte ik eerst voor de helft eraf, vaak kun je de rest er dan wel een beetje uit trekken.
Maar bij de dierenarts kun je ze ook laten scheren (vaak wel onder narcose), en misschien dat een trimsalon voor honden dat ook wel wil doen.

Ik heb ze er ook voor de helft wat kunnen afdoen , maar het is natuurlijk een moeilijk plek om te knippen. De andere helft hangt er nu nog aan. Maar deze wil ik er dus af ... :\
En doen ze bij een trimsalon voor honden ook katten ? :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:04

laura123456 schreef:
En doen ze bij een trimsalon voor honden ook katten ? :')

Ja. Maar denk niet bij allemaal, dat kun je het beste van tevoren even navragen.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:04

@ hestejente , een scheermachine heb ik niet maar dat kan ik wel kopen :)
@sassom niet aan te raden dus ? Het is echt voor een kleine zone , maar dat is tegevaarlijk met hun dun velletjedus ? X

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:06

Denk dat je voor kattenvacht meer hebt aan een tondeuse dan aan een scheermachine (zoals voor vee) eerlijk gezegd...

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:07

hestejente schreef:
Denk dat je voor kattenvacht meer hebt aan een tondeuse dan aan een scheermachine (zoals voor vee) eerlijk gezegd...

Oeps , ja dat bedoelde ik dus := , een tondeuse hebben we wel liggen maar weet niet of het daarmee gaat lukken! X

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:07

sommige honden trimmers trimmer idd ook katten maar niet allemaal.

Ik zou hem ook zeker laten scheren en dan na een paar dagen al weer beginnen met borstelen zodat hij eraan went. Mijn kat (langhaar ook) vond het in het begin ook niet geweldig maar heb ze geen keuze gegeven en nu kan ik ze in mijn eentje helemaal borstelen terwijl ze spint van genot (en soms wel van stress als ze het niet wil) en kan ook zo haar nagels knippen (door de lange haren aan haar pootjes slijten haar nagels niet).
Echt ideaal.
Enkel om rustig aan te beginnen en hem eraan te laten wennen is eerst scheren een hele goede optie. Nu moet ik wel zeggen dat mijn kat niet snel is met bijten en nagels gebruiken dus heb wel makkelijk praten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:11

Ik ga mee met dierenfan. Je kat leren wennen aan het borstelen, kleine stukjes tegelijk, en belonen met snoepjes oid. Zo heb ik mijn katten ook gewend aan nagels knippen (was eerst een dráma: poes die loeisterk bleek te zijn ineens en die alles uit de kast haalde om maar weg te kunnen. Zus onder het bloed enzo... niet leuk. Nu gaat 't prima, ze vinden het nog steeds niet fantastisch maar ze blijven wel rustig en ik kan het in m'n eentje) Zeker als het de eerste keer is dat de kat geschoren wordt zou ik dat laten doen door iemand die er handig mee is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:12

http://www.kattentrimsalon.com/

Deze vrouw scheert katten zonder narcose en je mag er zelf bij aanwezig blijven. Heb niet naar de prijzen gekeken, maar zou dus naar zoiets kunnen gaan bij jou in de buurt. (Want die zijn er vast wel)
Het mooiste zou zijn als iemand naar jouw huis zou kunnen komen! (Misschien een advertentie plaatsen?)

Ik heb mijn kat destijds wel bij de DA laten scheren, maar die had hier en daar toch echt wat stukjes huid meegenomen. Het was niet verschrikkelijk maar enthousiast was ik er ook niet over.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:19

Dat kattentrim salon is super, ik ben enkel wel van belgie dus ga hier dichtbij eens iets zoeken :)

Langcara

Re: Vacht van mijn kat is een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:01

Een scheermachine trilt en maakt geluid. Dat vinden veel katten eng.
Kun je dit niet beter met een schaar doen, ook al wordt het dan nooit zo mooi afgewerkt?

En dan wordt het denk ik een kwestie van vacht bijhouden, elke keer borstelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:04

Met de schaar is wel een priegelwerkje... hoewel het mijn zus wel gelukt is om hechtingen uit mijn kater z'n gezicht te halen... met een stofschaar! Maar zij is paraveterinair en ze vond 't nog best lastig met zo'n groot ding.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:12

Even naar de trimsalon om de probleemzones bij te laten werken! :+
(niet mijn kat!)
Afbeelding

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:14

Hihi, het lijkt wel een poedel, alleen de krulletjes ontbreken.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 19:53

Hahaha ,het arme beest is kaal :') die van mij moet enkel zijn buikje laten doen hoor.
Afknippen is nietgoed genoeg, de bollen blijven en ze moetten er echt af ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:22

Heel voorzichtig de schaar in de 'okselbollen' zetten. Heb ik ook gedaan bij een buitenkat, een Maine Coon. En dan kun je een beetje eroverheen kammen, en uitkijken voor de nagels :D

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:04

Beetje laat misschien. Ikheb 2 langharen, kruisingen van iets. En inderdaad een ramp die vacht. Doe het maar niet met de schaar. Ikheb 3 keer(opes schaam) al een hapje in de buik gehad en je hebt meteen een gat, waaronder je het vlees van de kat ziet.(soort kipfilet) en ik ga het niet meer doen. Beide katten zijn een keer geschoren in de trimsalon, maar nu heb ik een tondeuse van de Lidl waarmee ik de buik en oksels scheer en dan blijft het een par maanden goed te doen. Helaas heb ik bij mijn paard ook een paar ventilatieopeningen geschoren en nu ben ik op zoek naar en ander apparaat.
Je kunt de kat laten wennen aan het aparaat net als de paarden, eerst in de buurt aan, beloning geven enz. Beide katten vinden het niet echt eng. Met brokjes kan ik ze aardig paaien.Succes ermee!!

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:12

Herkenbaar probleem, mijn oudste kat heeft het heel erg op haar kont en ze houdt niet echt van borstelen. Alleen op haar koppie en rug tolereert ze. Ik ga ook maar eens kijken voor een trimsalon in de buurt denk ik.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:46

pluisbeer schreef:
Beetje laat misschien. Ikheb 2 langharen, kruisingen van iets. En inderdaad een ramp die vacht. Doe het maar niet met de schaar. Ikheb 3 keer(opes schaam) al een hapje in de buik gehad en je hebt meteen een gat, waaronder je het vlees van de kat ziet.(soort kipfilet) en ik ga het niet meer doen. Beide katten zijn een keer geschoren in de trimsalon, maar nu heb ik een tondeuse van de Lidl waarmee ik de buik en oksels scheer en dan blijft het een par maanden goed te doen. Helaas heb ik bij mijn paard ook een paar ventilatieopeningen geschoren en nu ben ik op zoek naar en ander apparaat.
Je kunt de kat laten wennen aan het aparaat net als de paarden, eerst in de buurt aan, beloning geven enz. Beide katten vinden het niet echt eng. Met brokjes kan ik ze aardig paaien.Succes ermee!!

Hahah sorrt kipfilet arm katje :') en ik ga er denk ik voor de 1ste keer laten scheren , daarna kan ik hetzelf doen als dat nodig is. Bedankt voor de tips !!!