Ik voel me een waardeloos baasje..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Ik voel me een waardeloos baasje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 22:14

.. omdat ik duidelijk geen vertrouwde leider voor mijn twee hondjes kan zijn. ;(

Het gaat om twee ongecastreerde reutjes, beide Maltezers, van 11 jaar.
Binnenhuis gaat praktisch alle prima, en zijn het twee lieve, rustige hondjes, echte schatten, en is er geen vuiltje aan de lucht.
Buitenhuis is een ander verhaal, daar gaat het finaal mis.

Zodra ze een andere hond in het vizier hebben, veranderd hun complete 'state of mind'.
Pluimstaartje omhoog, oren gespitst, trekken aan de riem, en als we een andere hond passeren, is het drama compleet;

Gigantisch hard blaffen, grommen en bijten - soms bijten ze elkaar zelfs - zichzelf bijna wurgen en ophangen aan hun riempje, ..
Als ze de kans krijgen om ooit los te komen, dan is het gebeurd, als ze dan een hond proberen te domineren en aan te vallen die dat gedrag niet pikt.
Dan is het afgelopen, want zij zullen zeer waarschijnlijk de strijd verliezen.

En ik als baasje krijg ze met geen mogelijkheid gecorrigeerd.
Ik heb al zoveel geprobeerd; van kort houden tot laten snuffelen met de andere hond, en van de confrontatie niet aangaan (een blokje omwandelen) tot ze een 'schup' onder hun balletjes geven, en vragen of ze nog wel goed bij hun hoofd zijn, bij wijze van spreken.
En al deze methodes werken voor geen cent.

Ik schaam me diep, wat ben ik nou voor waardeloos baasje als ik niet eens twee kleine Maltezers kan handelen?
Ik voel mezelf waardeloos, zit hier nu zelfs achter mijn laptop te huilen, van pure onmacht en radeloosheid.

Ik ben er van overtuigd dat het (grotendeels) aan mezelf ligt, aan mijn eigen energie, aan datgene wat ik uitstraal.
En ook mijn onkunde, want dit zijn mijn eerste, echte, eigen hondjes.
Er is nog zoveel wat ik niet weet, en nog moet leren..

Mijn hondjes en ik zouden zoveel baat hebben bij iemand die mij kan laten zien hoe ik dit positief kan benaderen.
Hoe ik mijn energie weer in balans kan brengen, hoe ik dit gedrag kan voorkomen of het kan ombuigen tot de gewenste reactie.
Maar helaas kan ik geen honderden euro's uit geven aan een professional, hoe graag ik het ook zou willen voor mijn hondjes!

Ik heb ook gedacht aan (chemisch) castreren, maar of dat nog zin heeft, op deze leeftijd?
Ik snap eerlijk gezegd ook niet goed waarom de vorige eigenaresse de hondjes niet heeft laten castreren in de puberteit.
Het had wellicht de scherpe kantjes van dit gedrag afgehaald.

De vorige eigenaar had trouwens ook last van dit gedrag en herkende het wel, maar volgens mij niet in deze mate.
Het zijn buitenshuis twee kleine monsters, die een gigantisch grote bek opzetten naar alle andere honden.
Het ras, het formaat.. Het boeit ze allemaal geen bal.
Er is geen peil op te trekken.

Ik voel me een waardeloos baasje, omdat ik weet dat ik (grotendeels) diegene ben die dit gedrag in stand houdt of zelfs creëert.
Ik maak geen vriendjes in deze buurt waar talloze hondenbezitters wonen.
Mensen zeggen geen 'hallo' meer, zelfs niet als ik alleen ben.
Ik hoor ze fluisteren, zie de nare blikken, en de vraagtekens die boven hun hoofd te lezen zijn..

Ik hoop dat iemand dit misschien herkent.
Ik kijk naar Cesar Millan, lees posts op fora van andere hondenbezitters, lees boeken, ..
En het kwartje valt maar niet.

Misschien is er zelfs iemand die eens een keertje samen met mij en mijn hondjes wil gaan wandelen, en die mij kan spiegelen of kan wijzen op bepaald gedrag?
Of iemand die me handvaten kan geven?

Ik probeer met alle goedbedoelde adviezen wat te doen, en elke vorm van eerlijke input is welkom.
Laten we het alsjeblieft wel respectvol en netjes houden naar elkaar.

Bedankt. :)

Goof

Re: Ik voel me een waardeloos baasje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:19

Balletjes?? Die zou ik er toch afhalen.

Probeer ze eens af te leiden als je andere honden nadert voordat ze aanslaan. Wellicht dat dat in ieder geval het blaffen en grommen voorkomt.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:03

Hoe is het gedrag als je met 1 hond per keer loopt? Ze kunnen elkaar zeer versterken in het gedrag en 2 honden tegelijkertijd onder controle houden kan lastiger zijn dan 1 hond.
Ook voelen jouw honden jouw onzekerheid aan, dus dat werkt zeker niet mee. Probeer dat gevoel los te laten hoor! Je doet toch je best?
Hoe reageren ze in zo'n situatie als je ze een stuk worst voor de neus houdt? Probeer dat anders eens uit, maar dan met 1 hond per keer.

Ik voel me soms ook wel eens zo hoor. Pff, sta ik dan met al mijn kunde en ervaring en een hond die als een malloot tekeer loopt te gaan en die echt niet te bereiken is.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:07

Laat je ze wel eens los? Hoe is dan het gedrag? Misschien is voor jou clickeren een optie om uiteindelijk hun aandacht erbij te kunnen houden? Op google is wel veel te vinden over clickeren :) . Is er verder in de buurt ook geen betaalbare hondenschool?

En als je loopt zonder dat er een hond in de buurt is, waar lopen ze dan t.o.v jou? Verder helpt het bij mij erg goed om zelf geen aandacht aan de andere hond te geven, jij kijkt naar een bepaald punt en daar loop je heen. Gewoon even asociaal wezen en geen aandacht aan hond+baasje geven :D . Succes ermee!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:11

Luisteren ze buiten verder wel, als ze geen andere hond zien? Trekken ze dan niet aan de riem, lopen ze dan netjes naast en gaan ze dan gewoon braaf zitten op commando?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:12

Joscaa schreef:
Luisteren ze buiten verder wel, als ze geen andere hond zien? Trekken ze dan niet aan de riem, lopen ze dan netjes naast en gaan ze dan gewoon braaf zitten op commando?

Nee, ook niet.
En ik realiseer me ook dat daar een groot deel van het probleem ligt.

Ze zijn nooit consequent opgevoed geweest, en er werden maar zeer beperkte grenzen gesteld.
Zo kennen ze ook bijvoorbeeld geen enkel commando.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:14

Hmm dat is wel heel erg vervelend. Ik weet niet waar je woont? Anders wil ik je wel een keer helpen. Ik woon in Hoorn. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:15

Ik denk niet dat het aan jou ligt, hoor.
Hoelang heb je de hondjes dan nu?
Het gedrag hebben ze bij de vorige eigenaar al aangeleerd.
Dat is gewoon heel moeilijk om er weeruit te krijgen.
Vooral omdat ze elkaar misschien ook wel opfokken.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:17

Goof schreef:
Balletjes?? Die zou ik er toch afhalen.

Ik had jou toch verstandiger ingeschat.. Balletjes lekker laten zitten waar ze horen.

Wat doe je zoal met ze? Zowel mentaal als lichamelijk?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:18

Op die leeftijd en met dat formaat zou ik het laten gaan en der niet teveel aan prutsen. Proberen af te leiden zover mogelijk (lekkers/speeltje), en voor de rest de confrantatie zo weinig mogelijk aangaan.
Kort houden en gaan met die banaan.

En zorgen dat ze voor de rest wel hun energie kwijtkunnen/beetje interesant leven hebben. En af en toe alleen uitlaten, kan best zijn dat ze elkaar opfokken en versterken in dit gedrag.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:27

Hoewel het heel lastig is (omdat je blijft lopen) zou ik eens gaan wandelen met 1 hond tegelijk. Neem wat lekkers mee(kleine stukjes kaas of zo) en afleiden als ze een andere hond zien. Ook al zijn ze wat ouder, ze zijn nog niet te oud om te leren. Dus ga met ze oefenen in luisteren. Zitten op commando, hier, lig (of af), naast. En dan is het toch het makkelijkste als je er eentje mee hebt. Je hoeft dan niet gelijk grote rondes te lopen, maar een klein rondje en wat luister-oefeningen doen. Zo hou je ze ook geestelijk bezig. Dat kan natuurlijk ook in huis.
Je roept ze op naam en dan mag alleen die komen die je roept. (is lastig in het begin).
Succes met oefenen en als jij maar consequent bent, komt het wel goed.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:28

Ik wandel drie keer per dag met ze, ongeveer een half uurtje per keer.
De blokjes variëren wel, ik probeer niet standaard hetzelfde rondje te lopen.

Als ik bij mijn ouders ben, ongeveer 1 keer per twee weken, maken we een relatief lange wandeling van plusminus twee uur door een rustig natuurgebied.
Daar heb ik nog nooit een hond gezien, en daar kan ik mijn eigen onzekerheid en angsten dus ook meestal loslaten.
Als we daar wandelen, laat ik de honden ook altijd lekker los lopen.

Ik geniet dan echt zichtbaar van de wandelingen, en de hondjes ook, dat vinden ze heerlijk!
Stukjes rennen, niet de stress van andere honden tegenkomen, even voor me uit rennen en dan kijken waar het baasje ook alweer blijft..
En als je weer wat dichter bij bent, rennen ze weer een stukje verder!

Het zijn oudere hondjes, en dat merk je natuurlijk ook wel.
In huis slapen en soezen ze het liefst de hele dag, en het opstaan gaat bijvoorbeeld ook wat rustiger.
Met hun speeltjes doen ze niets, behalve met hun botje, daar wandelen ze soms wat mee rond in huis.

Behalve als we dus buitenshuis andere honden tegenkomen, dan zijn het energieke 'monstertjes', met een onuitputtelijke energie!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:29

Ik zou echt niet met snoep beginnen om ze af te leiden, daarmee beloon je alleen maar hun gedrag.
Leer ze "hier" en dan kun je ze lekker los laten, ze moeten lekker hun energie kwijt kunnen. Ga lekker met ze naar het bos oid.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:30

Ik heb exact het zelfde met mijn 2 malterzer leeuwtjes.
2 teefjes.

We hebben 5 honden in totaal en gaan ook met zijn 5e uit zo nu en dan.
je kan echt merken dat ze in roedel verband leven.
De rest van de roedel vertoont dit gedrag niet of in enkel blaffen.

Bij mijn malter leeuwtjes komt het helaas omdat hun zicht beduidend minder is geworden en begonnen zelfs naar mensen te blaffen.

hoewel ik moet zeggen dat ze het vooral tegen vreemde honden doen en niet uit de wijk zeg maar.
Het is ontstaan nadat 1 van de honden gegrepen werd door de rottweiler uit de flat hierzo.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:32

Joscaa schreef:
Ik zou echt niet met snoep beginnen om ze af te leiden, daarmee beloon je alleen maar hun gedrag.
Leer ze "hier" en dan kun je ze lekker los laten, ze moeten lekker hun energie kwijt kunnen. Ga lekker met ze naar het bos oid.

Daar sla je de spijker op zijn kop, en dat is ook het mooiste scenario wat ik voor de hondjes en voor mezelf zou willen wensen!

Heerlijk samen in het bos wandelen, lekker los laten lopen, zodat ze kunnen rennen en spelen, en hun energie kwijt kunnen.
Ik zou zo graag willen dat ze samen met andere honden kunnen spelen - zonder dat ik mijn angsten en onzekerheden over mogelijke rampscenario's direct of indirect op hun projecteer - en rennen!

Maar ik weet niet waar ik moet beginnen, hóe ik moet beginnen, en hoe ik deze hele situatie kan ombuigen tot iets positiefs.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:38

Kom nou, je hebt op een ander forum genoeg tips gehad voor dit soort dingen, je nam er alleen niks van aan. Ga je nou werkelijk hier hetzelfde muziekje zitten luisteren? En vervolgens weer gillend weglopen onder het mom 'jullie zijn niet liehief!'?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:46

Ze hebben elkaar. Hou ze weg van andere honden als ze er niet goed op reageren.

En haal het ideaalplaatje uit je hoofd van vrije wandelingen waar ze lief met ieder hondje gaan gaan spelen. Dat is voor niets nodig. En dat scheelt frustraties voor jouw en hen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:51

BraveSpots schreef:

En haal het ideaalplaatje uit je hoofd van vrije wandelingen waar ze lief met ieder hondje gaan gaan spelen. Dat is voor niets nodig. En dat scheelt frustraties voor jouw en hen.

Kan ik uit die eerste zin opmaken dat je bedoeld dat ik een blokje om moet wandelen, bij elke hond die ik tegen kom?

Ze hoeven heus niet 'lief te spelen met elk hondje', maar het kan ook niet gezond zijn om maar elke mogelijke confrontatie met een andere hond uit de weg te gaan.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:52

Ik wandel dagelijks met een stabiele groep honden in een bos in Drenthe, mocht je uit die hoek komen dan PB je maar. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:55

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn labrador reu. Als ik met hem ging wandelen en hij zag alleen al een hond raakte hij compleet van de wereld, ik dacht woede want hij begon als een gek te blaffen en zijn tanden te laten zien, hij was ook niet te houden. Iedereen in de buurt was bang voor onze hond en ik zelf ook. Ik ging niet meer wandelen..
In huis was hij zo lief, we hebben 3 mannentjes met ballen (castereren is niet altijd nodig zie je maar) en ze waren thuis echt schatjes.

Ik ging op vakantie naar mensen in Zweden, die gingen iedere ochtend in het bos wandelen en de honden vonden dat heerlijk. Ik thuis gekomen, in de ochtend de honden in de auto gedaan en naar de uiterwaarden gereden, honden los geklikt, koekjes mee en maar lopen.
Hij had al snel in de gaten dat als ik riep hij moest komen en iets lekkers kreeg, kortom ik was ineens erg leuk met wandelen voor hem (we hebben nog een erger wandel verleden maar dat heeft hier niets mee te maken).
We passerden een hond en het hart zat me in de keel, hij vloog er op af, kwam direct tot stilstand, snuffelde en de hond had geen interesse en meneer liep weer vrolijk door. Geloof me mijn ogen hingen op mijn knieen.. Ongelofelijk?? was hij nou braaf naar een hond??

Ik wandel nu iedere ochtend bij de uiterwaarden of de waal, ze lopen alle 3 los en Bas (de hond van het verhaal hierboven) is tegen iedere hond lief, zelfs onderdanig als hij een brutale hond voor zich heeft. Als een hond niet wil spelen loopt hij weer verder en wil een hond wel spelen speelt hij even, roep ik hem en komt hij gelijk aangelopen.

We hebben onze honden tot grote spijt nooit een goede opvoeding gegeven, we hebben een grote wei en er is altijd iemand thuis dus we hadden niet echt in onze gedachten dat een goede opvoeding nodig zou zijn.
Nu ik op deze manier met mijn honden om ga (dus echt hond laat zijn door altijd los te laten lopen, te zorgen dat ik diegene ben waar ze graag bij zijn en ze lekker in de weer laten met andere honden) hebben we compleet andere honden gekregen. Ze luisteren ontzettend goed (zelfs aan de riem).

Het heeft een tijd geduurd dat hij aan de riem niet meer blaft als hij andere honden ziet, ik vind het zelf nog steeds eng als we voor 20 meter (stukje dijk dat we over moeten) even aan de riem moeten en een hond passeren maar hij is veel rustiger geworden omdat hij weet dat hij dingen mag doen.
Bas is over enthousiast en dat heeft altijd geleid tot iets willen doen maar niet mogen doen, dit frustreerde hem waardoor hij dat zo uitte. Nu mag hij doen wat hij wil (met mate uiteraard) en is hij zo ontzettend braaf.
Ik weet niet of het ongeveer hetzelfde is als jou hond maar hopelijk heb je er iets aan.

Wij hadden trouwens ook al een gedragstherapeut en een persoon die werkte met de manier van Cesar Milan er bij gehad maar helaas, niets werkte.

En als je hond toch brutaal blijft en zelfs bijt, laat er een hond bij die terug bijt. Ik vond het in het begin niet erg als ik een hond tegen kwam die eventueel kon bijten. Ik zei altijd tegen de eigenaren, jouw hond geeft een signaal af dat hij mijn hond niet prettig vindt, reageerd mijn hond daar niet op kan hij een bijt verwachten en is dat pech voor hem. Zo leren ze dat ze de volgende keer beter moeten kijken.
Mijn hond heeft 1 keer een fikse blaf van een ander gekregen (met blote tanden etc) en toen was het druk doen gelijk over, hij komt deze hond nog dagelijks tegen en kijkt er niet echt meer naar om.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:05

Ik hoor hier twee dominante hondjes die geleerd hebben dat zij de leiding moeten nemen. Het voor je uit rennen is daar al een teken van. Als ze dat doen en ze wachten dan op je, loop dan eens de andere kant op. Kijken wat ze doen. Zij "bepalen" nu namelijk wat zij willen dat jij doet. Snap je? JIJ bepaalt waar jullie naartoe lopen, niet zij.
Heb je al eens training gehad? Veel mensen denken dat dat alleen voor grote honden nodig is, maar ook kleine honden zijn honden en hebben leiding nodig. Misschien eens uitzoeken of er in de buurt gehoorzaamheidstrainingen te volgen zijn. Veel dierenasiels of de dierenbescherming kunnen je daarover informeren.
En, het ligt in mijn ogen altijd aan de baas en helaas heeft in jouw geval de vorige eigenaar het aardig voor je verpest, maar er is zeker hoop. Calm and assertive... ;-)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:11

Steentje schreef:
BraveSpots schreef:

Kan ik uit die eerste zin opmaken dat je bedoeld dat ik een blokje om moet wandelen, bij elke hond die ik tegen kom?

Ze hoeven heus niet 'lief te spelen met elk hondje', maar het kan ook niet gezond zijn om maar elke mogelijke confrontatie met een andere hond uit de weg te gaan.

Waarom niet? Ze zijn elf en met twee. Ze zijn de leeftijd van 'vriendjes maken en nu lekker sociaal doen' al lang gepasseerd imo.
Als ze der geen zin in hebben, waarom dan forceren? Of ze al dan niet spelen met andere honden maakt jouw niet meer of minder leider hoor (aangezien je dat laatste erg belangrijk schijnt te vinden).

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:32

BraveSpots schreef:
Als ze der geen zin in hebben, waarom dan forceren? Of ze al dan niet spelen met andere honden maakt jouw niet meer of minder leider hoor (aangezien je dat laatste erg belangrijk schijnt te vinden).

Als ze er geen zin in hebben hoeft dat natuurlijk ook niet maar ze zijn zelf degene die forceren en dát is wat TS niet wil, gewoon op een normale manier elkaar passeren, niks spelen of vriendjes maken, gewoon als een normale sociale hond je gedragen, ook buitenshuis, that's all, jij maakt er een totaal ander verhaal van ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:39

Heb je ze al eens appart uitgelaten? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:40

Grote kans dat dat al een groot verschil maakt.