ratjes komen niet achter hun toiletje uit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

ratjes komen niet achter hun toiletje uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 17:24

heej bokkers,
Ik heb eindelijk mijn ratjes!! Alleen in die grote kooi, durven ze ook niet naar een hoger verdiep gaan en zitten ze nu met drie gepropt achter het knaagdierentoilet. Ze komen er niet van achteruit. Is dit normaal en gaan ze sefens wat verkennen?
Mag ik er trouwens vanavond of morgen al wat mee bezig zijn, of moet ik ze eerst nog wat tot rust laten komen?
ps: ze zijn super cutee!! <3

wemkelover

Re: ratjes komen niet achter hun toiletje uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:55

Je hebt ze vandaag net nieuw?
Denk het wel, dat moeten ze nog wennen en zijn ze wat angstiger en zullen daarom nog in het knaagdierentoilet zitten, vinden ze vast veilig.
Ik zou ze nog wel even met rust laten.
Mischien kan je morgen wat paaien met wat lekkers, maar zou er niet steeds mee om sjouwen en dat soort dingen maar lekker zelf laten uitzoeken of ze aandacht willen of niet. Rustig aan opbouwen. Dat zou ik doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:05

Waar heb je ze vandaan, zijn ze wel aan mensen/handen/opgepakt worden gewend? Hoe oud zijn ze?

Als het rittens zijn die in een huiselijke omgeving opgegroeid zijn zullen ze wel snel wat ontdooien. :j Een nieuwe omgeving vol onbekende geuren en geluiden is voor elk prooidier eng, maar rittens die goed tam zijn zullen binnen 2-3 dagen toch helemaal op hun gemak moeten zijn. Als het oudere ratjes of niet zulke tamme ratjes zijn kan het wel wat langer duren. Je kan ze gerust wat eten uit je handen aanbieden, verder zou ik ze vandaag nog even met rust laten en morgen even kijken hoe het gaat. Zorg er wel voor dat je veel aanwezig bent zodat ze aan je wennen vanaf een veilig afstandje. :)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:11

ze zijn op 26 november geboren dus ik denk zo'n 5 weken a 6 en ze komen bij een vrouw die een nestje had. daar zijn ze wel veel opgepakt denk ik. was een vriendelijke vrouw en erg begaan met de ratjes. ze zijn trouwens opgegroeid in een gezin met nog een jong kind en een baby, en ze stonden in de living dus ik denk dat ze mensen om zich heen wel goed gewend zijn

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:34

ze komen al wat verkennen,
wel eentje toch al :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:37

Dan komt het vast wel goed. :j Je kan morgen wel even proberen of ze bij je willen komen, vaak vinden ze het fijn om in een trui of vest te kunnen kruipen. Als je dan je hand/arm rustig in de kooi houdt komen ze vanzelf wel als ze het een beetje vertrouwen.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:49

ondertussen lopen ze rond voor eten, ze moeten wel als ze honger hebben, hun eten staat in de overstaande hoek :D
ondertussen klimmen ze ook en heeft eentje het al aangedurfd om tot het eerste verdiepje te kijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:29

Klinkt goed :D
Vandaag kun je ze misschien wat eten aanbieden. Heel rustig met je hand in de kooi, genoeg ruimte overlaten om ze weg te kunnen laten rennen.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 13:39

1 ratje is wel, een beetje afzonderlijk. Eerst bleef hij in zijn hoekje zitten maar nadat ze met zen alle de hele kooi hebben rondgerend waren de broers weer in de hangmat gaan liggen, en meneer in zijn buis, alleen. 'S avonds was hij dan weer bij ze gaan liggen, gaan eten, en weer de buis in. Ik natuurlijk bang of hij misschien ziek zou zijn en daarom zich zo afzonderd. Vanmorgen lag hij wel bij zijn broers.
Ook is het net wanneer zijn broers actief rondrennen hij slaapt en omgekeerd.
raar