Inrichting nieuwe konijnen ren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inrichting nieuwe konijnen ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 01:53

had ook al het konijnenforum opgetrommeld :P wil een zo natuurlijk (ja hoor op tegels) omgeving voor de konijnen.
dus ben rustig aan het denken wat ik nou in de nieuwe ren wil , een nieuwe start hopelijk een groep van 4 :P nu ben ik wat aan het brainstormen. wil een zandbak in het midden , wil een grote ren. wil dit wil dat , maar waar maak ik het ze het meest blij mee? ze komen (helaas)op tegels , maar de zandbak laat ze gewoon lekker gek doen. ik dacht aan aardbei planten enzo , maar die zijn binnen een uur weg haha. er komt 1 hok , misschien schaf ik nog een 2de aan . mijn nieuwe hok gaat met mij stel ik ga het huis uit , dan komen er gewoon 2 konijnen bij :P banketstaaf een eind in de ruimte maar even op een rij , wat ik denk wat er komen moet :

- Zandbak , met bodem . het dak maak zelf met oude paaltjes en hout. dan kunnen ze beschut op de achterpoten erin staan , vooral favoriet bij de dames.

- Ruif - Mijn date (:P) wil 1 voor mij maken , ook met een dak waar ze kunnen zitten erop.

- Tunnel - misschien ook van oud hout of iets anders?

- Houten bank waar vrouw lekker kan genieten , en de konijnen op kunnen zitten of onder schuilen (kwam echt net binnen :P). met boomstam poten ofzo :P

en meer heb ik simpel even niet , iemand?

wil er nu werk van maken , heb veel hout van de oude ren over. ik kan met een zaag en een hamer om weg , en kan palen in de grond rammen haha.(gaat ook zo makkelijk met tegels :') ). het hek wordt hopelijk eind deze maand , begin februari gebracht , het is nu een slagveld maar de ren wordt 5 meter bij 3 meter. genoeg ruimte om na te denken.

help? :z

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:21

Normaal lopen konijnen toch op het gras? In ieder geval op een mengeling tusen zand en gras. Misschien kun je een lage bak maken met zaad

Anoniem

Re: Inrichting nieuwe konijnen ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:07

die komt er :j ze hadden vroeger gras maar dat werdt een modderbende met regen enzo.

even wat foto's mijn SD kaart heeft het begeven dus met zus haar camera gedaan , prut kwaliteit haha.

Afbeelding

achter is nog de oude ondergrond , die moet eruit. de schutting moet gefixt worden , maar is denk ik piece of cake :P de ren komt tot net voor de panelen rennen enzo , en ja is een heus slagveld.

Afbeelding

de tegels die erin komen , heb rond de 25 die heel zijn.

Afbeelding

en wat ik over heb aan hout :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:30

De mijne vinden het geweldig om ergens op te kunnen klimmen. Wij hebben een 'mini kliko' voor het konijnen voer (en cavia's). En dan op het cavia hok te springen :=
dus een stevig platvorm(je) :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:37

Je zou als tunnel zo'n grijze pvc buis kunnen nemen, weerbestendig en makkelijk schoon te maken (wij hebben deze ook voor de konijnen in de opvang). Als je meer natuurlijk wilt, kan je voor een wilgentakkenboog gaan :) daar kunnen ze aan knabbelen, op zitten, en onder kruipen. ik vind je zandbak een heel goed idee! Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:11

tja op tegels heb ik ze nu. Vind het voor de poten (heb vlaamse reuzen) niet handig dus ze gaan na de winter daar weer vanaf. Echter in de winter is het ideaal!!
Heb nu een ren van zand en dat wil ik ook zo houden. Het is geelachtig heel zwaar zand wat ook als het lange tijd droog is niet gaat stuiven (ivm de ogen).
Krijg er deze zomer een 2de ren bij en die gaat op gras. Kan ik ze goed afwisselen zo met 2 vaste rennen en heb nog een ren die ik aan mijn vaste zand ren kan koppelen en daar kunnen ze dan ook 4 dagen achter elkaar gras eten. Zo kom ik de weken door en als het weer winter is gaan ze weer de tegels op puur omdat in de winter het gras neit groeit en dan krijg ik modder en de zand ren komt dan geen zon meer in en krijgt last van alg vorming en is 24/7 nat wat ook niet goed is voor de poten.

Heb aan de ren een hondenhok staan. Dat is ver uit het handigste met de reuzen. Ze kunnen er goed rechtop in staan, liggen, draaien en keren en wat ze maar willen. Dat lukt in de doorsnee konijnenhokken gewoon niet.
Heb daar ook een behoorlijke ren aan (hondenkennel van 3.5 bij 2.5 meter en de zand ren is 15 vierkante meter).
Hier ook een buis van pvc en een hooiruif waar ze niet op kunnen zitten ivm dat ze dan over de omheining kunnen (als ze uitrekken zijn ze al bijna 1 meter lang).
PVC buis hebben we een stevige plank in zodat ze een vlakke onderkant hebben om op te zitten en zodat de zit/llig plaats in de tunnel hoger is dan het verblijf en ze zo als het regent daar nooit met hun poten in het water zitten.
Toen ik kleintjes had, had ik nog meer schuildingen enzo maar voor vlamen is dat helaas allemaal te klein (vond het zo gezellig staan). SPeelgoed hebben ze wel en gebruiken ze ook, ze gooien ermee e.d. echt leuk om te zien.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:30

Hier komt er in het voorjaar ook een hele grote ren voor de konijnen! Net zoals bij dierenfan met een hondenhok, want reuzen kunnen inderdaad niet in de standaard hokken :') Maar ik ga de bodem afgraven en en gaas op de bodem leggen. Ik wil er wat houtstammen in leggen zodat ze iets te knagen hebben. Hooi doe ik in het hok. Ik denk er nog over een om deel van de ren een plaat op te leggen of iets zodat ze ook buiten droog kunnen zitten. Maar ik lees even mee over leuke ideeën!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:37

O ik lees even mee. Wij hebben een voillere waar altijd konijnen in zaten maar de laatste is vorig jaar overleden en willen het hok eerst zodanig aanpassen zodat het een paleisje is voor ze. Ik moet er uiteraard wel rekening mee houden dat er ook vogels in zitten. Wat ik (wij) gedaan hebben is de ruimte uitgraven en daar betegelen. dat betekend dat ze in de praktijk 40 cm diep kunnen graven. Diep zat want ze kwamen nooit tot de tegels.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:57

Leuk topic, ik heb Franse Hangoren en probeer ze ook zo min mogelijk 'opgesloten' te houden. Heb een flink tuinhuis over de hele lengte van m'n tuin waarin in een stalletje heb met twee voedsters met hieraan vast een ren met overkapping (veranda). Mijn andere voedster kan absoluut niet met andere konijnen, dus zij loopt los en zit overdag lekker in de tuin. De ram heeft een ruim verblijf en moet om naar buiten te kunnen wisselen met de voedster, hiervoor ben ik nog na aan het denken over een oplossing.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:09

oh ja in mijn zand ren zit ook gaas ingegraven en helemaal niet zo diep (soms 30 cm en een stuk is het maar net ondergronds). Die grote hebben niet echt de behoefte om te graven dus vandaar dat ik ook een ren op het gras krijg nu.
Heb jaren een verplaatsbare ren op het gras gehad en daar zaten ze enkel overdag in en ook niet dagelijks. De neiging tot graven hadden ze daar gelukkig niet.
Zal eens wat foto's plaatsen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:24

heb door de jaren nogal veranderd. Echt leuk de foto's weer terug te zien.
'k zal alles netjes in linken zetten

http://i42.tinypic.com/2wp6r2d.jpg
Eerste ren toen had ik nog maar 2 kleintjes.

http://i40.tinypic.com/2ykidu1.jpg
Nieuwe ren, deze staat er nu nog maar door de jaren heen veranderingen ondergaan

http://i42.tinypic.com/vwvjls.jpg
Het nieuwe hondenhok en inmiddels zand in de ren omdat gras, modder geworden was en modder enorm glad is en ik steeds onderuit ging en de nijnen ook!

http://i39.tinypic.com/23upms0.jpg
De gehele ren

http://i41.tinypic.com/14ifvnr.jpg
Zo zag de ren er op het laatst uit. Achterkant hondenhok en plaat om het dicht te maken en aan zijkant nog een plaat voor lekker dichte hoek en zeil erover gespannen voor droog kunnen zitten daar en de rest gaas over de ren omdat ik een paar hoge springers had.

http://i44.tinypic.com/mhxd0p.jpg
De verplaatsbare ren voor op het gras. Ideaal bij onderhoudswerkzaam heden aan de ren kon ik hem met de nijnen ergens willekeurig in de ren zetten.

http://i42.tinypic.com/2zqscn5.jpg
Zo stonden de rennen dan aan elkaar gekoppeld. Toen zonder gaas, tegenwoordig met gaas i.v.m. hoog springende vlamen haha
http://i40.tinypic.com/10xc0uo.jpg
De noodren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:30

wat leuk al die reacties :)

een wilgenbrug is wel leuk , maar wordt zo verknaagd (mijn konijnen kennende :P). Pvc moet wel groot genoeg zijn voor Utopia die is wat groter :
Afbeelding

Hout-boomstammen , wil ik wel maar die lijk ik nergens te kunnen vinden := en dan daar een bankje van maken , dat de boomstammen gewoon de poten zijn.

een stevig platform kan wel , ik kan ook een deel niet betegelen en dat ze daar los kunnen :P maar dat schaad het geheel zo..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:39

takkie_muis schreef:
Hout-boomstammen , wil ik wel maar die lijk ik nergens te kunnen vinden := en dan daar een bankje van maken , dat de boomstammen gewoon de poten zijn.

een stevig platform kan wel , ik kan ook een deel niet betegelen en dat ze daar los kunnen :P maar dat schaad het geheel zo..

Misschien wat hoveniers benaderen of ze jouw willen bellen als ze een mooie boom om doen?

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:51

Ik lees ook even mee , waar haal je zon grote buizen ? X

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:03

die buis kon mijn broer weer via via aan komen bij iemand die zo'n buis nog had liggen. 2 vlamen kunnen elkaar passeren in mijn buis dus hij is zeker heel erg groot haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:46

ik keek even op marktplaats maar wordt niet wijzer van :=

edit :P ik heb een stuk van 60 cm gevonden *\o/* hopelijk is het er nog en moet ik 20 kilometer tuffen :')

http://link.marktplaats.nl/484729742

nu nog om de rest zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:40

zo paar dagen verder , het oude gaas wil er nog steeds niet uit. heb ander PVC gevonden meerdere stukken van 315MM :) , en verder gaat alles zijn gangetje