Wanneer gaan de oogjes van m'n puppy open?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Wanneer gaan de oogjes van m'n puppy open?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 17:18

Hallo bokkers,
Normaal gaan puppy oogjes tussen de 10 en 14 dagen open,
Mijn puppys zijn inmiddels 14 dagen en er is niksnte zien.
Ze worden we vanaf de 5 de dag van hun moeder gescheiden, omdat die al 4 puppy's heeft doodgelegen :o . Maar de moeder komt elke 2,5 uur in huis. Dat doen we 24/7.
Heeft iemand een idee hoe dit kan? Of moet ik gewoon wachten?

Hhilde

Re: Wanneer gaan de oogjes van m'n puppy open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:19

Gewoon wachten, komt vanzelf, soms duurt het wat langer dan het gemiddelde. Wat voor ras is het? :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:20

Gewoon gedult hebben kan nog wel een paar dagen duren. Bij ons eerste nest waren ze met 9en dagen open en tweede nest pas met 16 dagen. Als je het niet vertrouwd DA bellen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 17:21

Hhilde schreef:
Gewoon wachten, komt vanzelf, soms duurt het wat langer dan het gemiddelde. Wat voor ras is het? :)

Rottweiler pups

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:23

Gewoon ff wachten inderdaad. Lijkt me trouwens niet goed om de moeder zo vaak en zo lang weg te halen.Beter om misschien je werpkist aan te passen.Succes..

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 17:24

catalyst1 schreef:
Gewoon ff wachten inderdaad. Lijkt me trouwens niet goed om de moeder zo vaak en zo lang weg te halen.Beter om misschien je werpkist aan te passen.Succes..

We hadden een extra ruimte gemaakt zodat de moeder ze gewoon kan aflikken enzo.
De vorige keer ging dit goed maar dit jaar haalt ze ze de hele tijd er uit

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:27

Bij mijn (voorgaande) pups is het ergens tussen dag 12 en dag 17. Hoe weet je overigens dat de moederhond de pups heeft ''doodgedruk't''? Als je een werpkist hebt met anti doodlig stangen, dan kan dit gewoon voorkomen worden. Het is echt niet aan te raden om de moeder weg te houden bij haar pups.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 17:29

DeLabrador schreef:
Bij mijn (voorgaande) pups is het ergens tussen dag 12 en dag 17. Hoe weet je overigens dat de moederhond de pups heeft ''doodgedruk't''? Als je een werpkist hebt met anti doodlig stangen, dan kan dit gewoon voorkomen worden. Het is echt niet aan te raden om de moeder weg te houden bij haar pups.

Hetbeerste jaar heeft de moedert er3 doodgedrukt. Toen hadden we geen extra ruimte in de werpbak. De pups lagen onder de moeder. De moeder er bovenop logisch dat ze er dan opligt. En af en toe als ze binnen is gaat ze er ook op liggen als ze zig omdraait/verschuift

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:39

[/quote]

Hetbeerste jaar heeft de moedert er3 doodgedrukt. Toen hadden we geen extra ruimte in de werpbak. De pups lagen onder de moeder. De moeder er bovenop logisch dat ze er dan opligt. En af en toe als ze binnen is gaat ze er ook op liggen als ze zig omdraait/verschuift[/quote]

Wat ik niet helemaal begrijp is het dik gedrukte stukje. Als je ziet dat bovenstaande gebeurt, dan grijp je toch in?! Gelukkig zijn mijn teefjes heel voorzichtig met hun pups. Persoonlijk zou ik dan ook niet (meer) fokken met een teef welke zo ''onzorgvuldig''/ ''lomp'' is met haar pups.

Even kleine toevoeging: weet je heel zeker dat de pups zijn overleden door dooddrukken? Ben je bekend met het Herpes Canine virus? Als je de cijfers mag geloven is tegenwoordig 50% van de kennels besmet met dit virus en het veroorzaakt: veel kleine nesten, pups welke al snel na geboorte overlijden (doorgaans binnen 14 dagen), uitblijven van dracht enz.
Laatst bijgewerkt door DeLabrador op 01-01-12 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:40

Ditzelfde was ook mijn gedachte, niet meer mee fokken...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:42

Iets gaat er gewoon niet goed als je het mij vraagt. Is de hond zo speciaal dat ze ondanks alles toch een tweede nest heeft gekregen? Ik vind het echt geen goed idee om haar maar zo weinig bij de pups te laten. Als jullie met meerderen thuis zijn kan iedereen toch wel een uurtje per dag minimaal bij de moeder gaan zitten?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:43

het kan ook zijn dat het erg zwakke pups zijn geweest.
maar goed, oogjes gaan vanzelf open, bij het ene hondje gaat het nu eenmaal wat sneller dan bij de andere.
in de regel liggen dit soort honden, hun pups niet dood. Dat zie je helaas bij wat grotere rassen, dan heeft het niet zo zeer met lomp te maken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:23

gewoon afwachten.
idd helemaal met bovenstaanden eens, eerste nest 3 doodgedrukt en dit nest 4?!? nooit meer een nest mee fokken, lekkere zorgvuldige moeder :S

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:32

essiesilly schreef:
gewoon afwachten.
idd helemaal met bovenstaanden eens, eerste nest 3 doodgedrukt en dit nest 4?!? nooit meer een nest mee fokken, lekkere zorgvuldige moeder :S

Ik geloof eigenlijk 3 uit het 1e nest en nu één uit dit nest, dat maakt 4...maar ik kan ernaast zitten ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:37

ook goed, vind ik ook niet normaal maar goed daar kan IK weer naast zitten ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:37

Ik betwijfel kennis van fokken bij jou/jullie.

Nooit meer doen is mijn tip en de ogen gaan van zelf open.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:38

essiesilly schreef:
ook goed, vind ik ook niet normaal maar goed daar kan IK weer naast zitten ;)

Oh nee hoor,dat was ik al helemaal met je eens :D

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:27

:roll: Idd nooit meer mee fokken.
Dit is geen normaal gedrag hoor :n

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:33

Nou, per ongeluk kan het gebeuren natuurlijk. Maar tot 4 keer toe? Wat mij betreft ligt de fout dan absoluut bij de fokker zelf, dit mag niet zo vaak gebeuren. :n
Vraag me af of er met stamboom gefokt wordt, onder kennelnaam en wat dit nest volgens de fokker (dus TS) bijdraagt aan het ras?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:40

Hhilde schreef:
Nou, per ongeluk kan het gebeuren natuurlijk. Maar tot 4 keer toe? Wat mij betreft ligt de fout dan absoluut bij de fokker zelf, dit mag niet zo vaak gebeuren. :n
Vraag me af of er met stamboom gefokt wordt, onder kennelnaam en wat dit nest volgens de fokker (dus TS) bijdraagt aan het ras?

Lijkt me niet. Dan had TS vast wat meer kennis van zaken gehad.

Ontopic: gewoon nog even afwachten. Erg jammer dat er door onkunde zoveel pups zijn overleden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:59

Mijn reu had ook pas met 16 dagen zn oogjes open, hij was wat traag haha :P

Maarreeeh, dat doordrukken, is jullie werpkist wel groot genoeg vraag ik me af? Een keertje kan natuurlijk gebeuren, maar 4 stuks is wel heel veel..

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:22

Thirty schreef:
Lijkt me niet. Dan had TS vast wat meer kennis van zaken gehad.

Lijkt me ook niet, maar ik wil niet op overhaaste conclusies dingen uitsluiten :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:32

Waar liggen de puppies in huis? Als je een andere (grotere) werpkist met randen erin kan regelen, en in de woonkamer legt, zou de moeder er gewoon bij moeten kunnen. Dat is beter voor de pups.
Eventueel kan je er 's nachts bij gaan slapen op de bank.

Weet niet hoe oud je bent TS?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:00

Mensen denken nog steeds veels te makkelijk over het fokken van een nestje.Ik fok ook zo nu en dan ( zie onderschrift) maar zie dit als een fulltime job en laat mijn pups ook echt niet alleen.Tuurlijk kan er wel eens wat mis gaan,maar zo vaak????? .Maar..TS..mocht je vragen hebben of wat dan ook...mijn PB box staat open.Ik heb nu pups van 4 weken liggen,dus kijk anders gerust via de webcam op mijn site hoe e.e.a werkt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:06

Moderatoropmerking:
TS vraagt iets over wanneer de ogen van pups normaal gesproken open gaan. Graag zoveel mogelijk ontopic blijven. Misschien iets te voorbarig maar laten we dit topic niet uit de hand laten lopen.