Ademhaling hond na aanrijding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Ademhaling hond na aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 22:51

Vandaag een hele heftige dag gehad.

Onze hond van 6mnd oud is vandaag aangereden door een auto die godzijdank niet zo hard reed als de meeste auto's daar op die weg.
Ze liep op 3 poten en zijn meteen de auto in gesprongen met haar naar onze eigen DA gereden. Na kort onderzoek moesten er foto's van haar buik gemaakt worden omdat daar een bult zat.
Dus naar de dichtsbijzijnde kliniek gereden want de praktijk waar mijn DA mee samen werkt was dicht en konden we pas om 16.00 terecht terwijl de aanrijding rond 12:00 heeft plaats gevonden.

Gelukkig was er op de foto's niks te zien, maag / lever en aders niet beschadigt. Longen waren goed, alle ribben nog intact enz...

We beseffen dat we onwijs veel geluk hebben gehad, op de zelfde weg zijn we nu bijna 2 jaar geleden ook een hond kwijt geraakt door een aanrijding, deze heeft na de aanrijding nog 15/20 min geleefd.

Alleen nu het volgende sinds ong. 2 uur is onze hond heel erg aan hijgen, even aangekeken en DA gebeld. slijmvliezen moeten controleren en dit was allemaal nog goed van kleur.
Ze heeft pijnstilling gespoten gekregen maar DA zei dat ik ook maar een pijnstillende pil moest geven. en dat het na een uur beter zou moeten zijn.
Nu is dat uur bijna om en het is niets verbeterd, maar slijmvliezen zijn nog steeds goed van kleur. Ze ligt op haar eigen plekje te slapen het is hier niet extreem warm. De andere honden ademen rustig

Kan dit een reactie op de pijn zijn? Hebben jullie hier ervaring mee?

Je kan je voorstellen dat vandaag voor ons even een hel was en dat ik nu dan ook mentaal helemaal kapot ben maar ook onwijs ongerust ben over onze kleine Kaelen.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 31-12-11 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:52

hijgen kan zeker door stress en pijn zijn :j

google het maar eens & betershap aan je hondje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:57

Het kan ook door de pijnstilling zelf zijn, even op de bijwerkingenlijst kijken.
Eventueel op google kijken, maar laat je daar niet gek maken.
Als je toch ongerust bent/blijft DA bellen.

Sterkte!

princesmax

Re: Ademhaling hond na aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 23:00

kan het ook niet van het vuurwerk zijn, dat ze daar van aan het hijgen is?? is maar een idee.. ;)

_Karen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 23:03

Ik heb mijn hond 2 weken geleden in laten slapen na een aanrijding. Ik heb haar nog 1 week in huis gehad om te kijken of ze er boven op zou komen.
Ze had een beschadiging aan een zenuw of het riggemerg waardoor ze niet goed kon lopen met haar achterhand.
Daarnaast had ze een ingeklapte long. De long bleek gescheurd te zijn. Symptomen: heel erg hijgen en direct uitgeput als ze bij wijze van alleen gekwispeld had.
Aan long problemen kan de dierenarts weinig doen, behalve pijnstillers en rustig houden.

Wat al gezegt is het kan ook stress zijn... Wel beetje late reactie, dus ik weet het niet.
Hopelijk heb je er iets aan!

Sterkte!!!!!!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 23:04

het kan pijn zijn maar het kan natuurlijk ook van de schrik zijn
het is natuurlijk niet niks wat er is gebeurd

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 23:07

Googlen ga ik maar niet meer te veel doen, want daar word ik alleen maar banger van...

t is nog maar een pupje eigenlijk en dat is waarschijnlijk het geluk geweest dat ze nog zo flexibel is.
Ze is verder nog super alert en als ze wakker is komt ze meteen knuffelen en kwispelen enz...
maar ik ben gewoon heel erg bezorgd.

ik ga nu haar harslag proberen te tellen, goede tip van een bokker via pb.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 23:22

goed in de gaten houden en als je het niet vertrouwd gewoon weer naar de kliniek
beter 1 keer te veel dan te weinig.
ik kan me goed voorstellen dat je erg bezorgd bent hoor

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:28

Hoe is het nu met haar?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:33

Idd, hoe is het nu?

Heeft ze geen pneumothorax? (lucht OM de longen heen in de borstkas?)
Hier kan je DA achter komen door op het hoogste punt van de borstkas (wanneer de hond op zijn zij ligt) tussen de ribben door de borstkas aan te prikken........en dan kijken of er lucht aangezogen wordt.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 01-01-12 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 12:35

Ze is heel goed de nacht door gekomen, ik ben zelf wel 10x gaan kijken maar ze heeft heerlijk in dr eigen mandje liggen slapen.
Ze drinkt goed en eet ook. Loopt wel super stijf / kreupel maar dat is normaal.
Verder is ze heel alert en wil heel de tijd aandacht, dat is dus wel goed :D
Straks weer pijnstillers,
de eerste 24 uur zijn om en dat was het gevaarlijkst, de kans dat er nu vanbinnen nog iets kapot gaat is heel klein.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:44

Fijn om te horen :)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:13

Het klinkt alsof het de pijn en schok van de aanrijding zijn geweest waarom haar ademhaling anders was. Gelukkig maar! Zal nog wel een paar dagen stijf zijn.
Veel plezier verder met je pup!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:19

Zo te horen houd je alles goed in de gaten. En ik denk ook dat het vooral van de stress en pijn komt. Gewoon goed op je hondje blijven letten en als je het echt niet vertrouwd even een bezoekje aan de dierenarts brengen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:16

Het gaat gelukkig al weer een heel stuk beter, gisteren heeft ze zelfs, al liggend op de grond een beetje gespeeld met haar mama (die het overigens niet leuk vind dat Kaelen zo rustig is haha)

Ik maak me wel een beetje zorgen over haar rechter voorpoot en linker achter poot, maar daar kunnen we voorlopig niks mee, de zwelling en stijfheid moet er eerst wat af zijn voor we kunnen zien of daar iets echt mis is.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:09

Ze is in ieder geval niet meer in levensgevaar en dat is al een winst. Het kan nog wel 2 tot 6 weken duren eerdat de zwelling helemaal weg is.