hoevaak een been geven aan een hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

hoevaak een been geven aan een hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 12:15

Ik vraag me af hoevaak je een been kan of mag geven aan een hond.
Ik bedoel van die beenderen die je in een dierenwinkel kan kopen.

xx elise

Anoniem

Re: hoevaak een been geven aan een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:25

Die geef ik helemaal niet :n

Gerookt bot is ronduit slecht, als je z'n gebit naar de bliksem wil helpen moet je heel regelmatig zo een bot geven :n

Brokkenhonden moet je imo helemaal geen botten geven, en honden die rauw eten, tja...... die krijgen ze toch wel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:42

Ik geef wel knaagvoer maar deel verder de mening van yamcha, tanden slijten als gekken op gerookt bot. Daarbij kan een hond er niets mee doen er komt geen eetbare substantie af enkel wat ze er soms in stoppen vinden honden lekker maar dat is ook meer smaak en geur stoffen dan wat anders.

Wij geven wel eens een bullepees of een koeienhoef deze kunnen ze goed kauwen worden zachter en word ook echt verteerd door de hond.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:46

naar de slager gaan en daar een stuk goed bot met vlees erop kopen

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:47

Yamcha schreef:
Brokkenhonden moet je imo helemaal geen botten geven, en honden die rauw eten, tja...... die krijgen ze toch wel.

Daar ben ik het niet mee eens, botten zijn juist goed voor het gebit.
Wel is het zo dat je niet van die kunstmatige dingen moet geven, maar af en toe een puur bot, van het slachthuis of de slager, zorgt ervoor dat de tanden mooi schoon blijven :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:48

Zelfs honden die rauw eten gewend zijn mogen geen dragende delen van grote dieren omdat de tanden daar te hard op slijten en soms op breken en de weten hoe ze een bot moeten eten. Gewoon van die runderhuid dingen geven of kippenbotten (rauw).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:51

Dat is echt onzin jitske een bot komt nooit tussen de tanden daarbij komt er van puur bot ook niets af wat een hond kan eten. Dus eigenlijk kan het dier er niets mee. Wat goed voor de tanden is is vlees wat aan niet dragende delen bot zit, de spieren en pezen van dieren die zijn stuk honden gaan er aan trekken en halen zo delen los en flossen als het ware de tanden.

Wanneer je, je hond brok voerd is het zelfs niet verstandig om zomaar een bot te geven die rauw is doordat dit veel van de maag en maagzuur verlangt krijgen veel honden last van diarree en/of overgeefverschijnselen. Ook weten honden vaak niet dat ze beter moeten kauwen en het gevaar van grote stukken ineens doorslikken ligt dan op de loer.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:55

Yamcha schreef:
Die geef ik helemaal niet :n

Gerookt bot is ronduit slecht, als je z'n gebit naar de bliksem wil helpen moet je heel regelmatig zo een bot geven :n

mijn hond heeft veel botten liggen en zijn gebit is prima.
de DA vind zijn gebit in orde, het ziet er keurig uit en hij heeft nooit last.

TS:
bedoel je een groot bot? of die kleine net als varkensoren?
een grote krijgt die van mij pas weer als hij op is (zal nog even duren)
een kleine krijgt hij eens in de maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:59

xJitske schreef:
Yamcha schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, botten zijn juist goed voor het gebit.
Wel is het zo dat je niet van die kunstmatige dingen moet geven, maar af en toe een puur bot, van het slachthuis of de slager, zorgt ervoor dat de tanden mooi schoon blijven :j

Pens is om de tanden te poetsen :D

En verder idd wat Seven zegt, bij brokkenhonden is het gevaar van verstopping, of juist diarree, overgeven, en allerlei klachten heel groot.
Mijn Dimo heeft dat (helaas) al bij gewoon rauw eten, zijn maagzuur is gewoon niet sterk genoeg, en zijn maag (nu is hij daar ook aan geopereerd, en dat heeft niet geholpen) kan dat helemaal niet aan.

Mijn Raphi is als puppie afgespeend op rauw voer, op pens en kippendelen, stukjes konijn, en rauwe melk (dus niet gesteriliseerd of gepasteuriseerd). niet eens op een kvv. Die kun je echt alles geven, boeit hem niks, en zelfs die hond geef ik geen gerookt bot.

_Jordy_ schreef:
of die kleine net als varkensoren?

Da's geen bot. Dat is gedroogde huid en vlees, en een ietsiepietse kraakbeen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:13

Ik zou ook niet een brokkenhond een rauw bot geven. Het maagzuur is helemaal niet gewend om bot goed af te breken.

Beenderen van grotere dieren moet je sowieso niet geven omdat deze botten te hard zijn en de tanden er sneller van afslijten.
Hoe het gewoon lekker bij kophuid, bullepees, rundersticks, gerookte luchtpijp, gedroogte kippenpoten, nekvlees enz.