hoe ziet jou rattenkooi eruit? op zoek naar ideeën.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

hoe ziet jou rattenkooi eruit? op zoek naar ideeën.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:03

Hallo! :)

Vandaag eens nieuwe spulletjes gehaald en de kooi opnieuw ingericht. Maar als ik andere kooien zie, dan mist er wat bij mij. Ik heb voornamelijk hangmatjes en mandjes in zitten, misschien eens iets anders, maar wat?

Vandaar mijn vraag hoe jullie kooi eruit ziet en waar je je spulletjes koopt.

Dit is mijn kooi nu:

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
_Dribbel

Dagmar_1995

Re: hoe ziet jou rattenkooi eruit? op zoek naar ideeën.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:05

Ik lees even mee! ik krijg als het goed is in februari ratjes. Dus hier ook maar even wat inspiratie op doen. Mooie kooi heb je ts!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:07

Dagmar_1995 schreef:
Ik lees even mee! ik krijg als het goed is in februari ratjes. Dus hier ook maar even wat inspiratie op doen. Mooie kooi heb je ts!

Oh wat leuk! Goeie keus, het zijn zulke geweldige beestjes! Weet je al wat je wilt, mannetjes of vrouwtjes?
En ga je ze bij een fokker vandaan halen?

Dankjewel!

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:09

Ik denk dat ik voor vrouwtjes ga. Ik krijg ze inderdaad bij een fokker vandaan, maar weet niet precies welke. Een familielid van me heeft er meer verstand van, en connecties. Dus die regeld het voor me. Ooooh als ik die kooi van jou zie kan ik helemaal niet meer wachten! Wil ze zo graag! Heb eerder altijd muizen gehad, totdat ik bij een vriend kennis maakte met ratten. Wat een geweldige diertjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:15

Een Sputnik (ik heb geen idee hoe je dat schrijft := ) schijnen ze erg leuk te vinden! :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 23:38

passieAppel schreef:
Een Sputnik (ik heb geen idee hoe je dat schrijft := ) schijnen ze erg leuk te vinden! :)

En wat moet ik me daarbij voorstellen? :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:41

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:58

Dit is ons rattenhok, hebben we zelf gebouwd :)

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:51

Barchetta: wow, dat is pas een paradijs!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 11:13

Woow Barchetta, wat een mooi hok heb jij!
Klimmen ze ook op die takken enzo?

Erg mooi! :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 11:14

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:55

Ik heb hier een lijstje van alles wat ik in mijn rattenkooi heb hangen:
-Een looprad. Ik heb zelf deze http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooiuitrusting/loopwielen/190300
Ik heb deze omdat deze geen spijlen heeft waar ze in klem kunnen komen te zitten. Ik heb hiervan de grootste omdat ze anders een kromme rug kunnen krijgen. En de meeste lospraatten maken heel erg veel geluid, maar met deze valt dat heel erg mee. Je kan hem neerzetten op het standaard en hem tussen de speilen ophangen.
-Pvc buizen in kleine stukken gezaagd.
-Mandjes van de xenos.
- wij hangen alles op met wasringen, waar je zelf ook een brug etc. van kan maken.
- een duiven voederbak wat dient als huisje.
- hoek plateau's
- zelf gemaakte hangmatten.
- Een ijzeren sokken mandje.
- een houten buigbare brug waar wij ook huisjes van maken.
- sputnikken.
- uiteraard een voer en waterbak.
- een speciale steen waar ze hun tanden en nageltjes aan kunnen slijpen.
- een knaagdieren tent.
- een ijzeren spiraal. Hier valt over te discussiëren omdat sommige mensen dit gevaarlijk vinden maar onze radjes vinden het fantastisch, en we hebben er nog geen problemen mee gehad. Dit is dus onze eigen keus.

Zie hier een albumpje met foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=NGUJ7ZND

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 15:37

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Als ik jou kooi zie, heb ik denk ik te weinig buizen e.d. En waar koop je zulke buizen?
Ik kan hier zeker wat mee!

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:43

de pvc buizen kan je gewoon ergens bij een bouwmarkt halen. dan kan je ze zelf in stukken zagen. die van ons vinden die buizen fantastisch. ze rennen erdoor, slapen erin etc. ze zijn net zo goed en zijn veel goedkoper dan de buizen in de dierenwinkel. de rest heb ik allemaal bij dierenwinkels zeeman etc. vandaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:42

Pas wel op met knaagstenen, de meeste zijn echt niet geschikt voor ratten (en andere dieren, maar dat terzijde). Voor het slijten van tandjes moet goede voeding al volstaan, eventueel kan je daarbij nog gedroogd brood en noten geven zodat ze wat harder aan het werk moeten. Nageltjes slijten ook prima van bloempotten, een baksteen of klimhout. :)

Let er met houten spulletjes verder op dat je ze regelmatig 24 uur in de vriezer legt zodat mijt etc. dood gaat.

Dit is één van mijn kooien:

Afbeelding

Afbeelding

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:45

Wow! Wat een volle maar mooie kooi!
Een vriendin van mij heeft ook ratten, die doet er weleens een keer een kartonnen doos in, of ze koopt taken en dan gaat ze een hele struik aan de zijkant nabouwen met die takken, veel werk maar erg leuk!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:48

Volle kooi is juist veel fijner dan een enorm lege kooi. Dat is alleen maar loze ruimte die niet gebruikt wordt. Het voordeel van ratten is dat ze overal blij mee zijn. Ze hebben de grootste lol met een oude spijkerbroek die je ophangt bijvoorbeeld.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:24

Ik zal morgen eens foto's posten van mijn kooi! :D En donderdag komt mijn nieuwe kooi; een Critter Nation Double! *\o/*

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:16

ik vind een volle kooi ook heel leuk, en de ratten ook. maar ik probeer altijd wel een lege plek te houden(nu de onder bak) waar ze lekker kunnen rennen en stoeien. waar ze ook echt gebruik van maken! dus ik zal wel een leeg plekje maken, want die van mij zijn daar erg blij mee. :) is alleen een tip, geen verdedigend iets ofzo. ja mag het helemaal zelf weten, sommige ratten maken er ook helemaal geen gebruik van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:08

Het belangrijkst is dat je goed kijkt naar je ratten, dan weet je snel genoeg waar ze van houden. Toch hebben ze over het algemeen een volle kooi nodig, die prikkels van dingen ontdekken en verschillen speel- en slaapmogelijkheden hebben houden ratten gezond en vrolijk. :)
Daarnaast vind ik de mogelijkheid tot loslopen een must. Niet al mijn ratten hebben er behoefte aan, maar ik bied ze wel de mogelijkheid.
Mijn grote groep (van de kooi op de foto's) vindt een volle kooi wel fijn, daar zitten vijf (half)wildjes in en die hebben erg veel behoefte aan variatie en schuilplekjes.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:59

Prachtig mooi, natuurlijk verblijf, Barchetta! en dat poppenstoeltje doet 't 'm echt! *D

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 12:19

Bedankt voor jullie reacties. Wat een mooie kooien komen hier voorbij zeg.
Ik heb nu een kartonnen doos erbij gedaan en een paar buizen. Vinden jullie mijn kooi te leeg?
Wat zou je eraan veranderen? Ik wil natuurlijk het beste voor mijn beestjes. :)

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:23

_Dribbel schreef:
Vinden jullie mijn kooi te leeg?

Nee, ik vind je kooi absoluut niet te leeg, ze hebben echt veel verschillende spulletjes in de kooi waar ze zich echt goed mee kunnen vermaken hoor. Belangrijker is, hoe vaak wissel je af? ratten hechten meer waarde aan vernieuwing dan aan een stampvol speelparadijs.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:18

Ik heb sinds vanmorgen een nieuwe kooi! :D Ik heb alleen nog maar de bovenste gedeelte ingericht, de onderste moet ik nog inrichten voor als de rittens komen.

Deuren open!
Afbeelding

Deuren dicht!
Afbeelding

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:43

Hmm, volgens mij houdt jij van oranje? :D
Stoere kooi hoor, en leuk ingericht. Ik heb een soortgelijke (ziet eruit als het zelfde materiaal) gehad, echt super kwaliteit en goed schoon te maken. Veel plezier ermee!