Konijn met hersenvliesontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Konijn met hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:07

Hallo Bokkers,

Helaas op de valreep van 2011 wéér pech voor ons: vanochtend troffen we ons konijn aan met de kop helemaal scheef en iets vieze oogjes (gisteravond tegen ong. 23:00 uur was er nog niets aan de hand).
Hierop dacht ik gelijk aan mijten of een midden- of binnenoorontsteking, gelijk de dierenarts gebeld natuurlijk, we konden 's middags langkomen.

Gelijk konijn binnen gehaald (ja, ondanks temperatuur verschil (werd geadviseerd) en hokje ingericht. Hij lag heel zielig en deed weinig, zo af en toe probeerder hij te draaien, wat niet lukte, hij viel om.

Vanmiddag kwam de dierenarts tot de conclusie dat een hersenvliesontsteking moet zijn, geen mijten (oren keurig schoon) en ook geen ontseking aan midden- of binnenoor (temperatuur was in orde). Hij heeft een injectie gekregen en het zou binnen enkele dagen weer over moeten zijn. Hij mocht weer gewoon buiten in zijn hok werd ons verteld, maar dat is nu in zijn situatie geen optie voor mij.

We hebben nu een lekker bed voor hem gemaakt in de grote binnenkooi en zo ver mogelijk bij de verwarming vandaan gezet.
Nu zit ik met het volgende; hij probeert steeds te lopen/ bewegen, maar dat lukt hem niet. Hij valt/rolt steeds om, enorm zielig om te zien! Hij maakt zich vreselijk druk en blijft maar rondjes draaien.

Ik vind dit zo zielig, hoe kunnen we dat arme dier nog meer helpen? De dierenarts gaf aan dat dat draaien en die hulpeloosheid nog ongeveer een dag zou duren.
Ik kan dit echter niet "gewoon" aanzien... ;(

WinSel

Re: Konijn met hersenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:08

Zeker weten dat het geen E.cuniculi is ?
Veel DA kennen dit namelijk niet...
Je weet wel dat je konijn pas in het voorjaar weer naar buiten kan he

Beterschap voor je konijn

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:12

Tja, wat wil je dan? Als de DA zegt, een dagje afwachten zou ik dat maar doen. De andere optie is terug gaan naar de DA en je konijn in laten slapen. Maar dat wil je waarschijnlijk ook niet. Hoe naar het ook is om je konijn zo hulpeloos te zien, ik zou het maar even aankijken. Gewoon lekker met rust laten en zorgen dat hij zo nu en dan vocht bnnen krijgt, als hij niet vanzelf drinkt.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:13

Ik denk dat dit een gevalletje E Cuniculi is. Kijk eens op http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ollis.html
De symptomen zijn een scheve kop en urinebrand. Als je er op tijd bij bent is het redelijk te behandelen, maar ze worden niet altijd weer helemaal recht.

Veel dierenartsen weten niet wat ze er mee aan moeten en gooien het op oorontsteking of hersenvliesontsteking, dus zoek een dierenarts met ervaring hier mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:14

Naar zeg! :(:)
Veel sterkte voor je konijn, ik hoop dat ze nog een beetje opknapt :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:18

Ik weet niets zeker, ik ben natuurlijk geen dierenarts. Hij was er heel zeker van dat dit het zou zijn.. ik was eerlijk gezegd nogal verbaasd.
Maar hij voldoet aan bijna geen van de verdere symptomen hiervan (ik heb dit stukje even van een andere site):

E. cuniculi verschijnselen ....
We krijgen vaak patiënten met E. cuniculi verschijnselen in onze praktijk aangeboden. Deze symptomen uiten zich als volgt:

5 hoofdsymptomen: echter mengvormen kunnen voorkomen.
1. Hersenproblemen: nystagmus, scheve kop of tollen om de lengteas 2. Achterhandsproblemen: slappe of verlamde achterpoten
3. Blaas- of nierproblemen: urine lekken en/of veel drinken en plassen
4. Oogproblemen zoals lensverkleuringen, cataract of uveitis, verdikkingen in het oog
5. Vermageren zonder aanwijsbare oorzaak

Ad 1. Hersenproblemen bij het konijn:
* Draainek: torticollis of een scheve kop (= head tilt)
* Tollen: rolneigingen om de lengteas van het konijn

* Nystagmus = het ritmisch heen en weer bewegen van de oogbol
* Hersenproblemen: epileptiforme aanvallen, zwaaibewegingen met het hoofd

Ad 2. Problemen aan de achterpoten van het konijn:
* Parese posterior = trekken of slepen met een of beide achterpoten
* Paralyse posterior = verlamming van de achterhand
* Ataxie = ongecontroleerde bewegingen van de achterhand en omvallen

Ad 3. Blaas- en nierproblemen:
* Urinebrand. Het konijn lekt urine over de achterpoten en buikwand
* PU/PD door nierschade = veel drinken en plassen
* Lurken aan de fles

Ad 4. Oogproblemen:
* Lensverkleuring of cataract
* Uveitis of een wolkerige verdikking in het oog wordt veroorzaakt door E. cuniculi.
Indien een konijn wolkerige verdikkingen of massieve verdikking in de (voorste) oogkamer heeft moet er aan E. cuniculi worden gedacht.

Ad 5. Afvallen zonder aanwijsbare oorzaak
We hebben gemerkt dat er konijnen zijn waarbij we geen vinger kunnen leggen op de oorzaak van het afvallen cq vermageren. We hebben geen tumoren kunnen ontdekken, er is geen gebitsprobleem, nierprobleem of een andere oorzaak voor het vermageren. We hebben geen aparte pagina voor het afvallen gemaakt, maar willen er wel aandacht op vestigen. Als er een vermagering bij het konijn gevonden zonder dat er een oorzaak aangewezen kan worden dan zijn wij van mening dat er aan E. cuniculi gedacht moet worden.

Alleen het vetgedrukte heeft hij dus last van, van de rest dus niet...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:20

sheela schreef:
Tja, wat wil je dan? Als de DA zegt, een dagje afwachten zou ik dat maar doen. De andere optie is terug gaan naar de DA en je konijn in laten slapen. Maar dat wil je waarschijnlijk ook niet. Hoe naar het ook is om je konijn zo hulpeloos te zien, ik zou het maar even aankijken. Gewoon lekker met rust laten en zorgen dat hij zo nu en dan vocht bnnen krijgt, als hij niet vanzelf drinkt.

Iets vriendelijker zou fijn zijn, vraag alleen om advies. Zoals je kunt lezen sla ik de adviezen niet in de wind en wacht ik ook tot het beter gaat, MAAR zou ik het fijn vinden om hem iets te kunnen ondersteunen.

Ik wil inderdaad hem niet in laten slapen nee, zolang het op korte termijn kan veranderen naar dierwaardig tenminste.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:21

Dat is al genoeg voor EC, In de opvang hebben we veel konijnen met EC, die ook alleen maar om tolden en de kop scheef hadden
Ga aub naar een dierenarst die hier verstand van heeft, veel DA weten namelijk niks van EC af
Als je er snel bij bent kan er nog wat aan gedaan worden

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:24

Afbeelding
Dit konijn heeft EC in een ver gevorderd stadium, hij is weer helemaal hersteld

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:25

@ WinSel; Ik ben hier naar een grotere da praktijk geweest die goed bekend staat... Ik zou niet goed weten wie hier wel verstand van zou hebben, weet jij of ik dat ergens kan vinden?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:26

Ik plaatste net die link van dierenkliniek Wilhelminapark. Bel of mail ze eens om advies. Dat heb ik ook al eens gedaan bij een konijn, waarbij ik het niet meer wist. Ze hebben me toen een antwoord mail gestuurd die ik mee kon nemen naar de dierenarts. Dat heeft enorm geholpen.
Veel succes! Ik kan me voorstellen dat het een ellendig gezicht is om hem zo te zien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:26

mijn vorige vlaam had alleen maar een achterhand die steeds weg viel en dat is al genoeg voor EC haar kop was niets mis mee. In elk geval kan je voorstellen om de behandeling al te laten beginnen want dat kan geen kwaad. Hier was dat 1 maand panacur, 10 dagen baytril en 10 dagen pijnstilling.

In totaal heeft ze 3 behandelingen gehad maar knapte niet erg op. Toen een andere vlaam ook mee naar de dierenarts genomen en zij nwe gaan vergelijken. Ze bleek helaas een probleem te hebben in de ruggewervels en heeft nog 2 maanden geleeft en toen was het op en over helaas.

Echter voor EC te hebben zijn dus zeker niet alle symptomen nodig. Sterker nog: als ze al de symptomen al hebben kan je wel zeggen dat het al in een heel ver gevorderd stadium is en dat overleven heel moeilijk zal worden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:27

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:34

Wilhelminapark is alleen voor eigen klanten na openingstijden. De da's van de lijst zitten allemaal wat verder van ons af, dus die ga ik eerst even bellen alvorens ik er direct heen kachel.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:34

Zou het trouwens geen hersenvliesontsteking kunnen zijn? (alleen nieuwsgierig naar)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:45

Wij zijn hier natuurlijk geen dierenartsen, maar ik heb best veel konijnen gezien, maar nog nooit een met hersenvliesontsteking, maar wel met scheve koppen die E. cuniculi bleken te hebben. Ze zullen vast hersenvliesontsteking kunnen krijgen, maar ik ben er nog geen een tegen gekomen. Maar zoals gezegd, ik ben geen dierenarts.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:11

We hebben even gebeld met een van de DA van het lijstje die WinSel gaf.
Zij nemen even contact op met onze DA over welke spuiten er gegeven zijn (2 stuks) en of het nodig is om langs te komen. In eerste instantie werd gezegd dat we de nacht even aan moesten kijken, omdat hij nu ook soms zelf rechtop gaat zitten en wat hooi geknabbeld heeft.

Het is voor ons op dit moment dus nog even afwachten.

Bedankt voor alle tips en adviezen!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:13

HIj moet sowieso blijven eten hoor, leg genoeg hooi in zn kooi
Als een konijn 24 niks eet wordt em dat fataal

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:34

Mijn konijntje vond ik ook ineens met een scheef koppie, rondjes draaien en oogjes die een soort van paniekerig heen en weer gingen. Ik heb toen de spoedlijn gebeld want het was half 12 's avonds en die dierenarts zei dat het een beroerte was, en dat ik langs kon komen voor een spuitje want gezien haar leeftijd (ze was 10 bijna 11) kon dit nooit meer goed komen, zijn andere tip was om even de nacht af te wachten want bij mensen is het zo dat ze een nacht na een beroerte wel eens willen opknappen en dan de volgende dag naar me eigen dierenarts gaan want dat was goedkoper.

Ik heb toen afgewacht tot de volgende ochtend, omdat ik dit eigenlijk zo'n belachelijk gesprek vond. Heb 's avonds op google en konijnen.nl zitten zoeken waar dus verteld wordt dat deze symptonen helemaal niet inslapen als enige optie hebben, maar dat er ook kans is op herstel. Daar heb ik me toen aan vastgehouden en de volgende ochtend me eigen dierenarts gebeld, die eigenlijk geen tijd had maar ik mocht haar toch langsbrengen en dan later even bellen hoe of wat.

Nadat ik gebeld had wisten ze niet echt wat ze had het kon van alles zijn beroerte, hersenvliesontsteking enz. Volgens hun had ik 2 opties en dat was inslapen of het proberen met antibiotica, maar als het niet goed ging moest ik op na de hemelvaart terugkomen om haar te laten inslapen. Ik heb haar opgehaald en heb haar verzorgd, gevoerd via een spuitje enz enz.

Helaas was het rond de hemelvaart prachtig mooi warm weer, en omdat ik mijn mannetje niet alleen buiten wou laten zitten heb ik haar in een apart hokje buiten gezet, zodat het mannetje er gewoon bij kon. Ik ben door de dierenarts verder niet gewaarschuwd dat ze eventueel diaree zou krijgen en ondanks dat ik haar kont en pootjes elke keer goed waste is ze uiteindelijk overleden aan myasis.

Sorry voor het hele verhaal, maar mijn tip is geef je konijntje niet te snel op, veel dierenartsen roepen vrijwel meteen inslapen ondanks dat er een kans op overleven is. Zoek een goede dierenarts die ook echt verstand heeft van konijnen en laat je door hun adviseren. Veel sterkte ermee.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:59

Als ik dit zo lees bij elkaar denk ik absoluut EC. Het is zelden een beroerte of hersenvliesontsteking, natuurlijk komt het wel eens voor, maar in hele zeldzame gevallen blijkt dat het toch te zijn. Ik zou daarom er voor strijden om voor EC te behandelen dan heb je het in ieder geval een kans gegeven.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 10:21

Even een update; we hebben erop aangedrongen dat we medicatie zouden krijgen voor E cc, dezelfde avond nog. Ze gaven toen aan dat we eerst de andere medicatie 1-2 dagen moesten geven. Heb gezegd dat ik het de volgende ochtend (gisteren dus) opnieuw zou beoordelen en of ze wel vast de medicatie voor ecc klaar wilden leggen.

Gisteren was het konijn er veel slechter aan toe en hebben we de pasta opgehaald. Da zou nog even bij ons thuis langskomen om hem te beoordelen (we wilden hem niet meer verslepen)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 10:26

Sorry, even in 2x want telefoon werkt niet mee.

Omdat hij zo zwak was. Da is langsgekomen en heeft hem gisteren opnieuw gespoten. Vannacht was afwachten, maar hij lijkt nu een heel stuk beter!! Koppie is nou nog maar ietsjes scheef ipv horizontaal!! Ook werd hij boos toen we hem wilden voeren en pasta wilden toedienen - alleen maar goed teken!

Zooooo blij nu!!

Thanks voor de adviezen allemaal!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:34

Wat fijn dat je hebt doorgezet en het nu beter gaat met je konijn!
Hopeljk knapt hij snel nog verder op en is hij zo weer de oude. Zo zie je maar waar bokt al niet goed voor is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:10

Klinkt al iets beter! :)
Veel beterschap voor 'm!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:13

Myfairytale schreef:
Sorry, even in 2x want telefoon werkt niet mee.

Omdat hij zo zwak was. Da is langsgekomen en heeft hem gisteren opnieuw gespoten. Vannacht was afwachten, maar hij lijkt nu een heel stuk beter!! Koppie is nou nog maar ietsjes scheef ipv horizontaal!! Ook werd hij boos toen we hem wilden voeren en pasta wilden toedienen - alleen maar goed teken!

Zooooo blij nu!!

Thanks voor de adviezen allemaal!

dankzij Bokt leeft hij dus nog!(ik schrijf dit omdat er zovaak wordt gezegt...vraag het niet op Bokt want een dierenarts heeft er voor gestudeert en Bokkers niet....zo zie je maar weer!)
Dankzij de adviezen hier dat het inderdaad ec was!
Gelukkig maar!Hopelijk redt hij het!